The Uninvited (2009)

Horror / Thriller

geregisseerd door Charles Guard en Thomas Guard
met Emily Browning, David Strathairn en Elizabeth Banks

Nadat haar moeder is overleden, zit Anna Rydell (Emily Browning) tijdelijk in een tehuis voor geesteszieken. Als ze weer thuis komt treft ze daar een levende nachtmerrie aan. Haar vader (David Strathairn) blijkt samen te leven met de voormalige verpleegster (Elizabeth Banks) van zijn vorige vrouw. Als Anna dan op een nacht bezoek krijgt van een geest die haar attent maakt op de slechte intenties van haar stiefmoeder, besluit Anna samen met haar zus een einde aan de relatie te maken.

avatar van Shadowed
Prima.

The Uninvited was een film die me met de poster trok. Zag er redelijk angstaanjagend uit en dat trok mijn nieuwsgierigheid. Hiermee heb ik dus deze film maar eens bekeken. Daarnaast vond ik Browning leuk in Sucker Punch .

De film begint een beetje matig met 0 spanning en veel drama/mystery. Ook al is dat aangegeven hier, in de gids en op IMDb stond ook nog Horror. Zoals ik al zei, was spanning ver te zoeken. Gelukkig toen de film 45 minuten verder was gaat er een vaart in met meer creepy sfeer.

Dat sfeertje zorgt voor sommige best spannende scenes, die me toch wel wisten te boeien. Op dat gebied heeft de film soms wel een goede prestatie geleverd. Prima uitkijker, duurt ook niet enorm lang.

avatar van umbra
Nu pas gezien, dat opzich is al verrassend, aangezien ik dit soort films aan de lopende band kijk. En vond hem echt wel goed en Emily Browning vind ik wel iets hebben. Spanning wordt goed opgebouwd en de film nam me volledig mee. Dikke 7/10

avatar van Elchapo
Goede film,spannend en meeslepend.het plot is verassend ondanks dat deze twist al eens eerder in dit genre films is gebruikt.....4 stars.

avatar van horizons
Dat was spannender dan ik had verwacht ondanks de soms iets te gecreerde toevalligheden. Browning acteert wel naar behoren.

Helaas vond ik deze film zo voorspelbaar.Vanaf het gesprek tussen Alex en haar vader, waarbij hij haar totaal niet aankeek, zei ik al: ze is niet echt. Of ze nu dood was of nooit had bestaan (dat laatste werd al snel ontkracht). Ik dacht eigenlijk dat de makers het er expres dik bovenop hadden gelegd. Maar nee, het moest blijkbaar echt een twist voorstellen. Ik kan me voorstellen dat als deze film je wel verrast, je hoger uitkomt qua score. Ik kan niet hoger geven dan twee sterren, puur voor het acteerwerk van Browning en Banks.

avatar van akkerman20
Ik was aangenaam verrast door de twist, terwijl de acteerprestaties voldoende waren, niet meer dan dat. Daarom 0,5 extra voor de twist.

avatar van Kondoro0614
Stiekem best vermakelijk. Om de zo geheten ‘horrormaand’ af te trappen heb ik maar gekozen om lekker in bed even een film te kijken. En aangezien ik net een ‘chromecast’ heb kan ik mooi Netflix streamen naar mijn TV en heb ik deze maar eens opgezet die voor mijn gevoel vrij snel uit het aanbod van Netflix sprong en waar mijn oog snel op viel.

De film voelde niet echt nieuw aan, een concept wat we al wel een beetje kennen en vaker hebben gezien dus dat was allemaal niet heel speciaal. En dat is ook echt niet de kwaliteit die deze film met zich mee weet te sleuren. Het leuke verhaal waarvan ik zelf niet snel van weg dook was erg leuk om te volgen, en ook de nodige sfeer en spanning werd leuk opgebouwd, en ook de 'geesten’ zagen er vet uit, waar onder de moeder van de familie of ‘Matt’. Ja, vet!

We volgen in dit verhaal het meisje Anna die na een ernstig ongeluk weer richting huis keert. Haar moeder was omgekomen in het ongeluk en hier heeft Anna veel last van maar ze ziet constant haar moeder in een bepaalde visioenen. Op een dag word ze gewekt een een vreemde verschijning wat haar moeder blijkt te zijn die ze voor iets willen waarschuwen. De nieuwe vrouw van hun vader ‘Rachel’ blijkt de boosdoener te zijn en Anna besluit met Alex alles uit te zoeken. Op het eind word dit wat spannender als het blijkt dat Rachel niks te maken had met de dood van hun moeder, Alex ook overleden blijkt te zijn en Anna Rachel dus voor niks heeft vermoord. Geinige en leuke zit, heb me prima vermaakt .

avatar van joolstein
Ik ging me tijdens het bekijken van de film afvragen hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om met het briljante plot van de Koreaanse film 'A Tale of Two Sisters' uit 2003. Zo verschrikkelijk bloedloze, tamme remake wisten te maken. Want deze Amerikaanse tegenhanger is weinig meer dan Tiener-horror formule werk. Ergens moet er iets mis zijn gegaan want weg is de atmosferische horror en ook de verhaalwendingen zijn tot op het einde na verdwenen. Het is onbegrijpelijk dat er twee regisseurs (de broers Charles en Thomas Guard) en drie scenaristen nodig waren om uiteindelijk te komen met een soort Danielle Steel moordmysterie (inclusief een happy einde) te komen. Er is verder ook niets met de film gedaan, niet op cinematografisch vlak, niet de muziek, de art direction maar ook niet op het mysterieus vlak. Afgezien van het feit dat de horror-momenten soms wat explicieter in beeld zijn maar dun gezaaid zijn, zijn ze verder verschrikkelijk slecht. De scenes lijken wel tactisch geplaatst om het publiek wakker te houden want aanzwellende muziek waarbij aan het einde de volumeknop omhoog wordt gedraaid hebben niets met eng te maken. Actrices Emily Browning en Arielle Kebbel spelen rollen die zo goed als geen inhoud vergen en zijn dan ook niets anders dan actrices met de juiste looks. Elizabeth Banks straalt als stiefmoeder ongeveer evenveel dreiging uit als een chihuahua-puppy, van haar kunnen we dan ook geen dreiging verwachten. Nee, deze films stelt mij alleen maar zwaar teleur!