El Método (2005)

Alternatieve titel: The Method

Argentinië / Spanje / Italië

geregisseerd door Marcelo Piñeyro
met Eduardo Noriega, Najwa Nimri en Eduard Fernández

Zeven mensen worden samengebracht in een kantoorgebouw in Madrid, waar ze komen solliciteren voor een managerspositie bij een multinational. Terwijl ze bij elkaar zitten in één kamer ontspint er zich tussen hen een psychologische strijd van intelligente professionals die er alles aan zullen doen om de positie te bemachtigen.

avatar van valerio2003
Dan ga ik straks wel even naar de videotheek ben ik trouwens ook al in geen tijden geweest.

avatar van ILDIB
Bijzonder leuk uitgangspunt, helaas is de uitvoering niet overal top. Sfeer is indrukwekkend, helaas rammelen de overgangen een beetje en blijven de karakters niet echt in hun rol naar het einde toe waardoor inderdaad het later in de film wat minder wordt...

avatar van stephan73
Goede "wie-is-de-mol" achtige psychologische film, waarin erg goed wordt geacteerd en waarin zeer manipulatief wordt gehandeld!

avatar van Spetie
Leuke film, met een op zich interessant verhaal dat het eerste uur erg weet te boeien, mede door het goede acteerwerk van alle acteurs. Ook de dialogen zijn sterk en de personages lekker scherp en goed gebekt. Als de sollicitanten op een gegeven moment echter pauze hebben, ebt daarna de spanning en het hoge niveau van het eerste uur echter heel langzaam weg. In zijn geheel is het echter zeer zeker een bovengemiddelde film, met een vrij origineel verhaal.

Leuk filmpje met een orgineel uitgangspunt dat bovendien nog eens wordt ondersteund door uitstekend acteerwerk. Jammer dat de film in de pauze op de wc een mindere wending krijgt waardoor de film een dik kwartier minder interessant wordt. Ook het einde was niet zoals ik gehoopt had maar ik kon er nog wel enigzins mee leven. Kortom een bijzonder vermakelijk filmpje dat het drama niet al te serieus neemt.

Dikke 3,5*

locomotion
centurion81 zei: Heerlijke mix tussen 12 Angry Men en bv. Das Experiment...Alleen ging de film het laatste half uur uit als een nachtkaars. 3,5*

Ik sluit me hierbij aan. Maar voor mijj toch een 4

Lurker ll
Deze film liet mij niet los, na de film bleef ik er over nadenken. Diepe psycho waar je helemaal in op gaat, geweldig camerawerk in combinatie met de personen. Naar mate de film vordert voel je de druk onderling toenemen.

Morgenavond ga ik deze na jaren weer kijken voor de 2e keer, ik kijk er nu al naar uit!

Greeneyelady1
Een knap in elkaar gezette film! Sommige dingen vond ik ook erg herkenbaar! De verschillende persoonlijkheden werd sterk naar voren gebracht. Fascinerende dialogen!

Een film van hoog niveau!

avatar van Sabotch
El Método

Verhaal: Zeer origineel en sterk verhaal. Mooie dialogen, zekere spanning en zeer fijn om te kijken.

Camerawerk: Mooi geschoten beelden, fijne sfeer ademt de film uit.

Personages: Goed uitgekozen acteurs, vervullen hun rol perfect.

Vraag: Als iemand nog zo'n films weet (qua genre) mag je dat altijd posten. Ik heb gezien dat er binnenkort de film Exam uitkomt (bioscoop) en lijkt me zéker een aanrader. Zijn er mensen die er al meer info over hebben?

Beoordeling: 4/5

d1rty7
Greeneyelady1 schreef:

Een film van hoog niveau!

Sabotch schreef:
El Método

Camerawerk: Mooi geschoten beelden, fijne sfeer ademt de film uit.

Personages: Goed uitgekozen acteurs, vervullen hun rol perfect.

Goed beschreven, ik heb er momenteel niets aan toe te voegen...

avatar van Shinobi
Had er veel van verwacht, maar ik wou 'm na een halfuur gelijk uitzetten. Wat een zinloos geneuzel zeg, maar ik heb 'm desondanks uitgekeken en er viel niet echt veel bijzonders te bespeuren.
Ik dacht dat er nog iets gedaan zou worden met de rellen, maar dat gebeurde niet en uiteindelijk wordt ook nog geen eens duidelijk wie de baan heeft gekregen en wat de baan nu daadwerkelijk inhoudt...

De film nam nog wel een leuke wending aan toen de mol zich bekend maakte en daarna verwachtte ik dat het wel los zou gaan, maar om een balspel te gaan spelen...

Nipt 2, 0 sterren.

avatar van Pruim
Knap verhaal. Leuk thema. Origineel in ieder geval. Maar er had zoveel meer ingezeten. Net als velen voor mij schreven zat ik het eerste uur ook echt aan de buis (laptop in mijn geval) gekluisterd. Die sexscene sloeg echter zo goed als nergens op en was mijn eerste onderbuikgevoel dat de film vanaf dat moment minder zou gaan worden. Het leek wel alsof de regisseur van zijn geldschieters het bevel had gekregen een seksscene in de film te laten voorkomen, zo onzinnig en bijna abrupt als deze in het plot verwerkt was. Toen de mol eenmaal bekend was en het eigenlijk wel duidelijk werd dat de twee 'geliefden' samen over zouden blijven, werd de film ook een héél stuk minder boeiend. Bovendien ergerde ik me aan het feit dat niet één van die zogenaamd zo slimme managerstypes een vraag stelde over die voor een secretarese net iets té overheersende rol in het hele 'spel'. Ook had ik eigenlijk vanaf het begin geen favoriet, geen enkel personage waar ik me echt mee kon identificeren, geen enkel persoon die mijn sympathie op wekte, niet één iemand waarvan ik hoopte dat hij/zij de 'baan' zou krijgen. En dus werd het op den duur een beetje als kijken naar bijvoorbeeld NEC - NAC: best leuk enzo, maar eigenlijk niet leuk genoeg doordat ik niks met en niks tegen ze heb. Het eerste deel krijgt van mij vier sterren en het tweede deel twee, zodat ik uiteindelijk op drie sterren kom. Omgerekend naar een rapportcijfer dus een zes. Doordat het laatste stuk nu eenmaal de film bepaald zou ik er in dat geval een 6- van maken. Jammer, want ik had op meer gehoopt en er had -naar mijn bescheiden mening- ook meer ingezeten.

Het eerste gedeelte krijgt van mij een 4,5 als waardering.
Dan is er daadwerkelijk sprake van een spanning, een goede opbouw en dynamische ontwikkeling van het verhaal.

De acteerprestaties blijven van hoge kwaliteit gedurende de hele film. De personages worden daarentegen niet ontwikkeld, en op zo'n 60% van de film zakt alles ineens in elkaar.
De dynamiek is weg, het wordt te geforceerd, en niks wordt onthuld over de toedracht etcetera.

Dat hoeft niet altijd, maar is onmisbaar in een film als deze. Vanwege de originaliteit, de dynamiek en de psychologische aspecten die aan bod komen, geef ik de film toch een 3,5/4.

Al had het na 60% ook makkelijk op een 2,5 kunnen steken, omdat de film in een sleur raakte. Maar het begin was zo sterk, dat ik daarom op een 4 uitkom.

avatar van K. V.
'k vond het een goeie film die zeker eens het bekijken waard is. Wie graag naar het tv-programma "De Topmanager" keek, zal deze film zeker ook bekoren.
Het begin vond 'k wel wat minder met die splitscreens, maar gelukkig schakelden ze redelijk vlug over tot het volledige beeld.
De film vond 'k zeker niet saai, want 'k was wel steeds benieuwt wat de volgende proef was.
Zelf zou 'k niet bij het bedrijf willen werken, want als ze zo hun mensen moeten aannemen, vind 'k het wel wat ver gekomen, maar dit natuurlijk maar even terloops te vermelden
De film zou 'k wel niet direct op dvd kopen, maar zoals 'k hem via tv heb gezien, kan 'k hem zeker aanraden.

avatar van Robi
Een psychologisch spel. Een selectieprocedure. Een afvalrace. Aanvankelijk begint het nog wat saai, maar gaandeweg als je er in groeit en de spelers beter leert kennen wordt de film steeds fascinerender en spannender.

avatar van Awake78
Eigenaardige film. In ieder geval wat mij betreft origineel (ook Exam gezien maar daarmee vergelijken, nee niet echt).

Begint ijzersterk, al gaan sommige gesprekken wat snel (voor mij dan). De kijker wordt net als de deelnemers in onzekerheid gesteld en je blijft je continue afvragen wat nou waar is en wat niet.

Het subplotje en halve rode draad door de film omtrent de rellen in de straten ontgingen ook wat aan het geheel. Had natuurlijk wel betrekking op het akkefietje van de 2 heren, maar verder eigenlijk nauwelijks. Ook had het liefdesverhaaltje omgevormd mogen worden in een wat spannender verhaallijntje. Sowieso iets meer spanning had de film niet slecht gedaan. Ook duurt de film net wat te lang. Het beste zou geweest zijn om de wat saaiere stukken eruit te halen en de film wat in te korten.

Let wel; dit zijn kleine min- en/of verbeterpuntjes. De rest is gewoon top. Acteerwerk van een hoog niveau, cameraschakelen goed en de film neemt je op bepaalde momenten helemaal mee naar de kantoorkamer. Erg knap gedaan. En een leuke secretaresse

avatar van jOERI
Welke is beter? Exam of deze?

avatar van Shinobi
Wat mij betreft Exam jOERI.

Een staaltje psychologische oorlogsvoering die uiteindelijk enkel verliezers opleverde, dit grimmige sollicitatiedrama, gebaseerd op een theaterproductie (het minimale decor getuigde daarvan), waarbij zeven sollicitanten in een steriele ruimte met elkaar een afmattende en afschuwelijke concurrentieslag moesten aangaan, net zo lang tot er eentje overbleef. Een verhaal dat zich bewoog tussen groepsdynamiek en egoïstisch opportunisme. Het einde kwam voor mij wat te abrupt.

avatar van arno74
Hier keek ik tegenop, maar het is een hele grote meevaller geworden. Een aangename "praatfilm" die zich in een vergaderzaal afspeelt. In die zin had het wat weg van 12 Angry Men (1957). 7 sollicitanten worden bij elkaar gezet en moeten het tegen elkaar opnemen, net zo lang tot er eentje overblijft die de baan krijgt. Soort van Big Brother. De situatie in de film is heel extreem, maar dit soort groepssollicitaties zijn niet vreemd. Waar Deux Jours, Une Nuit (2014) een ontslagproces aan de kaak stelt, doet deze film datzelfde met een sollicitatieproces.

Op de achtergrond kun je zien dat deze film kritiek uit op dit soort sollicitatieprocessen waarin concurrentie allesbepalend is. Ook valt daarin de antikapitalistische boodschap te ontdekken, steeds komen de nadelen van extreem kapitalisme aan bod (een mannenwereld, milieuschade, ontslagen, elkaar kapotconcurreren, de schade die het IMF onder de Argentijnse bevolking heeft aangericht, en de winnaar moet zowat over lijken gaan door de laatste tegenstander emotioneel te breken).

Er wordt erg sterk geacteerd, alleen Ernesto Alterio ("Enrique") overtuigde me niet zo met zijn personage. De film kent sterke dialogen en de gespannen sfeer komt goed over. Ook camerawerk is bijzonder, het begin leek wel een flauw kunstje maar dat met de bewakingscamera's was heel fraai gedaan. Een hele interessante film. Dikke 3,5*

avatar van flaphead
Leuke psychologische spelletjes, versterkt door het feit dat de film zich op 1 locatie afspeelt. Dat geeft een ietwat benauwde sfeer mee en dat past perfect bij de groepswerking. Het is erg interessant om te zien hoe mensen zich gaan gedragen in een situatie waar ze op 'professionele manier' (het betreft tenslotte een managementfunctie) uitgedaagd worden.
De dialogen zijn sterk, maar zwakken gaandeweg de film af. Dat is jammer, aangezien de spanning juist toe zou moeten nemen. Het wordt iets te langdradig en verliest aan aandacht. Het einde is boeiend, maar toch heb je het gevoel dat het nóg intenser had kunnen zijn.