Sucker Punch (2011)

Verenigde Staten / Canada
Actie / Fantasy
110 minuten / 127 minuten (extended cut)

geregisseerd door Zack Snyder
met Emily Browning, Abbie Cornish en Jena Malone

'Sucker Punch' speelt zich af in de jaren '50. Baby Doll (Emily Browning) wordt door haar kwaadaardige stiefvader naar een psychiatrische inrichting gestuurd. Zijn plan is om binnen vijf dagen lobotomie op haar toe te passen. Door de trauma's die ze er oploopt creëert ze haar eigen wereld waarin alles mogelijk is. Ze raakt geïnspireerd door dat wat er zich afspeelt en beraamt een plan om te ontsnappen.

avatar van renzoroy
waarom deze film zo slecht ontvangen is door critics en bioscooppubliek... i dunno... Het bevat betoverende sets, geweldige special effects, mooie vrouwen, sublieme soundtrack van geweldige platen die goed door elkaar gemixed worden, spectaculaire actie scenes... ok, het verhaal is dan misschien wel wat zwakjes.. maar dan nog... Geweldige film...

avatar van AC1
AC1
Ik denk dat vooral het schrijfwerk van de jonge Snyder het probleem is. Zelfs al mocht het behoorlijk zijn dan zit je nog steeds met 3 verschillende korte, willekeurige actiefilms die aan elkaar zijn geregen. Ik vind 300 en Watchmen echt geweldig maar daar had Snyder het voordeel dat ze sterk zijn gebaseerd op heel degelijke stripverhalen en dat hij niet moest kijken naar de leeftijd rating. Dat laatste moet toch een invloed hebben gehad op de 'feel' van de film.

avatar van Basto
Male fantasy time. Explotatiefilm met een budget van ruim 80 miljoen. Wat een feest!

avatar van n00r
Heerlijke cast misschien toch maar eens opzetten.

Fijne film maar met een voor mij droevige gedachte.
Laatste film die ik ooit zag met mijn beste kennis die zelfmoord pleegde.
Als ik deze film zie moet ik daar aan denken.
Wel een hele goede film.

avatar van alexspyforever
Ok ik heb dus de extended versie gezien. Een algemeen oordeel vellen over deze film vind ik erg moeilijk. Er zijn zeker veel goede dingen over te zeggen. Ik moet trouwens Dying Rose trouwens bedanken voor deze film (indirect) aan te bevelen en anderzijds om de uitleg te verschaffen met haar recensie hoe dat nu juist in elkaar zat met Baby Doll en Sweet Pea en het einde dat ik precies toch niet helemaal snapte. Of ze nu werkelijk hetzelfde lichaam deelden of hetzelfde personage waren dat zou kunnen. Het zou ergens logisch zijn gezien ze beide nogal wat gemeen hebben, veel houden van hun zus, goed kunnen dansen en de ster willen zijn van de show, hun zus uiteindelijk verliezen. Uiteraard kan je dan gaan discussiëren of Rocket dezelfde is als de zus van Baby Doll die aan het begin van de film het leven laat, of ze enkel een metafoor is of een geestverschijning van de zus van Baby Doll. Het sterven van Rocket kan uiteindelijk een acceptatie zijn van Baby Doll dat haar zus is vermoord. Dat ze eerst niet goed overweg kan met Sweet Pie kan dan weer een metafoor zijn dat ze met zichzelf overhoop ligt. Het leuke eraan is dat je het op vele manieren kan interpreteren. Misschien zijn Baby Doll en Sweet Pie wel 2 verschillende figuren maar leeft Baby Doll die op het laatste enkel een zielloos lichaam lijkt gewoon verder in Sweet Pie als een entiteit dat samenwerkt in hetzelfde lichaam. Ik denk dat ik uiteindelijk voor deze interpretatie zou kiezen, vind ik persoonlijk de fijnste. Als het dan nog het lichaam van Baby Doll was geweest (en die van Sweet Pie dat achterbleef) dat ontsnapte was het helemaal af geweest Ik ben er bewust van dat de regisseur er een interpretatie aan heeft gegeven die misschien afwijkt van de mijne, maar die ga ik niet lezen. Ik ben tevreden over de interpretatie die ik er aan kan geven. Ik denk ook sowieso dat er niet 1 enkele juiste interpretatie is en dat een ander zonder meer verkeerd zou zijn.

Nu over de manier waarop het is gedaan vind ik knap. Eigenlijk zijn er 3 werelden die je als kijker kan onderscheiden. Er is de werkelijke wereld (die eigenlijk enkel in het begin en naar het einde toe te zien is) en dan zijn er nog 2 fantasiewerelden met name de "Moulin Rouge" wereld die duidelijk een metafoor is van de psychiatrische instelling en de actie wereld waarin de psychiatrische patiënten zich uiteindelijk als een soort superhelden manifesteren op zoek naar een aantal voorwerpen die hen de vrijheid moeten bezorgen. In elk van deze fantasiewerelden kan de bewonderaar van vrouwelijk schoon zijn/haar hartje ophalen want de dames zijn steeds schaars gekleed. Het is een beetje een fetish maar dames in zulke sexy panty's en hakken... Maar zoals arno74 al zei is de eerste trip naar de actiewereld wel aardig. Het voelt als duistere fantasy/anime aan. De volgende tripjes zijn eigenlijk voor de pure actieliefhebber die volgens mij vooral het jonge publiek aanspreekt. Repititief, veel lawaai, veel CGI, dreunende muziek waarop je het gevoel krijgt na een videoclip zit te kijken van MTV zoals joolstein het omschreef. Mijn conclusie is ok leuk concept maar als fantasy liefhebber had ik misschien iets meer avontuur en minder oorlogje spelen gehoopt. Uiteindelijk kan je al die tripjes naar de actiewereld gewoon vervangen door Baby Doll die begint te dansen en ieder die naar haar kijkt in vervoering brengt. Dit zou dan uiteraard minder boeiend zijn geweest voor de actieliefhebber, maar ik had het toch leuk gevonden om Baby Doll toch 1 keer te hebben zien dansen. Misschien is ze niet zo geweldig maar Emily Browning heeft zeker wel het figuur om te verleiden, al blijf ik haar gezicht en lippen wel het verleidelijkste vinden.
Dit had best ook wel een goede horrorfilm kunnen zijn als ze actiewereld scènes hadden vervangen door dramatische en brutale scènes binnen de Moulin Rouge wereld. Uiteindelijk zijn er customers maar die spelen geen rol van betekenis.
Geslaagd met verve jazeker, maar het had mijn inziens nog veel beter gekund.

avatar van Dying Rose
Ben blij dat het je nog goed is meegevallen alexspy. Het is voor mezelf even geleden dat ik hem zag, maar sowieso ligt de sterkte meer in het concept en psychologie dan bv. in de actiescènes die al eens "MTV" kunnen aanvoelen. SP stond lang in mijn top 10 wat alweer een evolutie aangeeft. Ben er niet meer kapot van. Jouw minpunten zijn ook iets waar ik kan inkomen. De actiescènes bereiken zeker niet de perfectie, vrees dat het hatelijke PG-13 hier ook mee aan de basis ligt. Jouw interpretatie is trouwens perfect legitiem. Ben er zelf nog niet helemaal uit, al ben ik SP reeds lang aan het verwaarlozen. Het voelt als een klein meesterwerk dat vastgeschroefd zit in een soort keurslijf waaruit hij wil losbreken. Kan er niet helemaal de vinger op leggen.

Ik gok bij volgende kijkbeurt op een dikke 4 ipv 4.5. Het zijn vnl. de beginscène, de relaties en dynamieken tussen de meisjes (vs. de autoriteiten - mannen: het feminisme is niet ver zoek), de actiemomentjes, de actrices, muziek en natuurlijk de parallellen die je kunt trekken tussen de personages die het hem voor mij doen. Het zit hem ook in de momentjes, zoals steeds in een film. De details, blikken, oneliners...

Een beetje overkill met de CGI, klopt, al is dat nu eenmaal iets waarmee we moeten leven als we naar een Snyder kijken. Ook Watchmen (lijdt is een groot woord) deelt dit kenmerk.

Ben vooral blij dat je het een eerlijke kans gunde en het je nog enigszins heeft kunnen smaken. Of misschien zijn mannen gewoon snel content bij het zien van schaarsgeklede vrouwen.

avatar van keimpeS
Basto schreef:

Ik vond het zekers geen verkeerde film, maar voor 80 miljoen hadden ze er wat mij betreft meer uit mogen halen. De special effect's zijn goed en mooi om te zien , maar het verhaal in geheel kon mij niet zo heel erg bekoren.

Ik kan wel zeggen waardeloze film... maar misschien beter te zeggen dat het totaal niet mn ding was.
De overgangen van het echte verhaal naar fantasy vond ik echt hilarisch absurd.
De special effects prima..visueel best in orde...muziek lekker...maar het acteerwerk van sommige zeer middelmatig.
Het waren de volstrek belachelijke overgangen die het voor mij een film maakte om snel te vergeten.

avatar van AC1
AC1
Zack Snyder zou alleen maar films mogen maken als hij een stripverhaal verfilmd en de tekeningen (van het stripverhaal) als 'storyboard' gebruikt.

avatar van Shadowed
Heel vermakelijk.

Snyder is een van mijn favoriete regisseurs, 300 en Dawn of the Dead vond ik geweldig. En toen zag ik Sucker Punch staan, en heb die maar eens aangezet. Ik weet hoe Snyder werkt, dus ik wist ongeveer wat ik te zien zal krijgen.

Maar ik was toch redelijk verrast. Het begint heel deprimerend en droevig totdat Baby Doll in haar fantasiewereld met een paar andere de show steelt. Het is op sommige stukken iets wazig maar voor mij maakte dat niet echt uit. Met een redelijke vaart zit er naar mijn mening wat Matrix achtige actie in wat ik erg kon waarderen.

Browning zet een goed verlegen personage neer en zo'n beetje iedereen acteert wel goed. Snyder maakt het allemaal niet te saai en je ziet hoe veel lol de fantasiewerelden hebben. Ik vond dit zeker een leuke film om eens te zien.

avatar van EVIL '84
Vermakelijke actie/fantasy film waarbij het hoofdpersoon Babydoll, samen met haar vriendinnen, in verschillende fantasiewerelden terechtkomen om daar allerlei badguys te verslaan. Met name het gevecht met de samoerai demonen, en de steampunk WW1 wereld vond ik wel gaaf gedaan.

De film moet het vooral van de actie hebben, het verhaal vond ik nogal vaag. Met name het begin, en waarom Babydoll in de psychiatrische instelling terecht kwam, was voor mij nogal gissen. Ook de scenes waarin de dames danslessen moesten volgen (als behandeling?) vond ik niet logisch. Of hoorde dit ook bij de fantasiewereld? Lekker verstand op 0 en genieten van de actiescènes!

De verschillende geanimeerde trailers vond ik gaaf, geeft ook wat extra background aan de verschillende fantasiewerelden; Sucker Punch animated trailers - Youtube

avatar van Basto
Blijft een heerlijke film. Ik zie het een beetje als een Kill Bill variant, waar de hoofdrolspeelster in 5 op zichzelfstaande en hele diverse battlescenes haar lijstje afwerkt. Dat het begint met een samoerai gevecht in de sneeuw draagt ook bij aan die vergelijking.

Knappe dames, fijne soundtrack, prachtige fotografie en fantasierijke actie.

4,5 blijft staan als een huis.