Fast Five (2011)

Alternatieve titels: The Fast and the Furious 5 | Fast & Furious 5 | Fast & Furious 5: Rio Heist

Actie / Drama

geregisseerd door Justin Lin
met Vin Diesel, Paul Walker en Dwayne Johnson

Nadat ex-agent Brian O’Connor (Paul Walker) en Mia Toretto (Jordana Brewster) Dom Toretto (Vin Diesel) hebben helpen ontsnappen uit de gevangenis, zijn ze op de vlucht voor de politie. Als ze uiteindelijk in Rio de Janeiro belanden moeten ze, om hun vrijheid terug te krijgen, nog één klus aannemen. Ze worden echter op de hielen gezeten door FBI-agent Luke Hobbs (Dwayne Johnson), die alles op alles zet om Dom, Brian, Mia en hun team op te pakken.

avatar van IH88
“This shit just went from mission:impossible to mission: in freaking sanity!”

Dit is de beste film uit de Fast and the Furious franchise. Alles komt samen in deze film en als je dan ook nog Rio de Janeiro als locatie hebt weet je dat het al eigenlijk niet meer mis kan gaan. De actie is grimmig en spectaculair, de humor is geslaagd, aan mooie dames geen gebrek en de toevoeging van The Rock is één van de beste castingkeuzes in de historie van castingkeuzes (overdrijving...).

Alles is groot, groter, grootst en soms werkt dat niet maar in Fast Five is het alsof alle puzzelstukjes in één keer op hun plaats vallen. Het verhaal is eigenlijk alleen maar een excuus om de groep weer bij elkaar te brengen maar wanneer dat dan is gebeurd, kan je jezelf schrap zetten voor een explosieve film met de ene na de andere actiescene. Niets mis mee als het allemaal zo spectaculair in beeld wordt gebracht en de chemie tussen de acteurs zo sterk is. Diesel en Walker zijn natuurlijk weer de grootste troeven maar ook Ludacris en Gibson zijn erg leuk en zorgen voor de komische noot. Bij de dames wordt de eer hoog gehouden door Gal Gadot, Elsa Pataky en natuurlijk Jordana Brewster en alle drie weten ze hun wat eendimensionale rollen toch goed in te vullen. En The Rock tja... Een betere aanvulling van de al overvolle cast kan eigenlijk niet. Fast Five is pretentieloos vermaak van het allerhoogste niveau.

avatar van Daan258
Omdat ik binnenkort wel het 7e deel wil bekijken die ik nog steeds niet gezien heb wilde ik daarvoor toch nog even deeltje 5 en 6 herzien.
Deel 5 dus nu na jaren weer opnieuw bekeken en heb me echt uitstekend weten te vermaken. (misschien zelfs nog beter dan bij de eerste kijkbeurt)
Het verhaal is gewoon geinig maar stelt niet heel veel voor, maar daarnaast maakt de actie, de toffe sfeer, camera werk en fantastische cast een hele hoop goed en vloog de 130 min zo voorbij.
Ja, inderdaad was de laatste scene met de kuis wel echt vreselijk over de top maar aan de andere kant ook zeker vermakelijk om naar te kijken.

Binnenkort deel 6 ook is herzien waarvan ik me kan herinneren dat ik dat toch een beetje een teleurstellend deel vond. Wie weet zal ( en hoop ) ik hem bij de 2e kijkbeurt leuker te vinden.

Mijn stem van een dikke 3,5* blijft ook zeker staan.

toch weer een super deel uit de reeks.mischien wel de beste.al vermaak ik me prima met alle delen.alle delen al vaker gezien.maar nog steeds een goeie reeks.

avatar van Alathir
Wat een heerlijke rit! Ja, er zitten een heel aantal ongeloofwaardige gebeurtenissen in de film, maar dat stoorde me eigenlijk niet. Dit is geen film die je kijkt voor het verhaal. Je weet op voorhand dat het over-the-top gaat zijn met een heerlijke dosis humor. Waarschijnlijk de beste film van de franchise, het verhaal vond ik beter dan bij de andere delen.

(verwijderd)
2 Jaar geleden de hele franchise gekeken en uiteindelijk deel 7 in de bios gezien en ik moet zeggen dat ik heel groot fan ben geworden van deze spektakelfilms. Nu Fate and the Furious eindelijk in de bioscoop draait werd het tijd voor de voorbereiding, heb maar besloten te beginnen met Fast Five na het googelen van de vorige delen aangezien het voor mijn gevoel hier echt groots werd, en groots dat was het!

Sowieso is het heerlijk om je weer in die Fast & Furious sfeer te wanen en ook zeker om de cast weer te zien. Maar Fast Five is, misschien ook met de kennis van delen 6 & 7, wel leuker dan ik in gedachten had. Hoe ongeloofwaardig het ook is, wat is het genieten geblazen. Delen 5, 6 en 7 zijn misschien wel de films die de kortste gevoels-speelduur hebben van alle films die ik gezien heb, wat een tempo.

Met de charismatische Dom, Brian en Hobbs, de prachtige Mia en Gisele en ook vooral de geniale verschijning Han heb ik maar liefst 6 favoriete karakters met allen hun eigen aandeel. Ook de gehele overige cast waardeer ik, al vind ik Ludacris soms iets té luchtig neergezet, zelfs voor Fast & Furious.

Zit echt te denken aan een 4.5* maar ik laat het eerst nog even zo. Kan niet wachten op delen 6 en 7, laat staan 8 in IMAX. Heerlijke guilty pleasure.

avatar van taborano
Voor mij de beste in de serie. Vooral de achtervolging met de kluis is geweldig.

avatar van schenkowiets
Verschrikkelijk wat een onzin weer deze film met Vin.
Vind het zo,n flutacteur ook die denkt dat hij stoer is altijd.
Smaken verschillen gelukkig,aan de cijfers te zien.

Beetje minder dan deel 4.

Niet eens zozeer in kwaliteit, want Lin kan deze films ondertussen met z'n ogen dicht regisseren. Er zijn weer een aantal aardige car chases, qua drama is het nog steeds niet veel en de oude cast is ook weer paraat. Business as usual dus.

Maar waarom in godsnaam 130 minuten voor een lomp actiefilmpje als dit. Daarvoor is absoluut te weinig materiaal, waardoor de tijd tussen de actiescenes gewoon te lang wordt. De film begint dan ook hier en daar wat te slepen, iets wat je met een half uur korter minder zou gehad hebben.

Maar het blijft wel degelijke filler. Uitzonderlijk vind ik het niet, maar de actiescenes zitten verder wel goed in elkaar en leveren voldoende spektakel. Alleen ligt de balans in dit deel aan de verkeerde kant. Meer actie, minder drama, minder vulling graag.

avatar van Kondoro0614
Zo hé deze knalt wel weer even binnen als een bom en doet zijn naam eigenlijk geen waarde aan, deze kent toch wat meer professionaliteit, ziet er stukken beter uit en is ook spannender om naar te kijken. De drie (bijna vier) ontzettend moeizame delen wisten de serie geen pit te geven en ik bleef continu meer verrast dat de serie eigenlijk nog bestond maar na het zien van ‘Fast Five’ is er eigenlijk een nieuwe wereld voor deze reeks open gegaan.

Het geeft echter geen straatrace gevoel meer, dat is er eigenlijk vanaf het vorige deel een beetje uit geknikkerd. Tuurlijk draait het nog wel om mooie auto’s, knappe meiden en veel actie maar het straatracen waarvoor je al snel ‘Fast and Furious’ voor aan zet, en met zijn ongekende straatrace looks, is deze film eigenlijk de naam niet meer waard. Er zit geen enkele seconden van écht straatracen in deze films, en hoewel dat misschien eentonig ging worden hoort dat wel bij zijn naam.

“$11 million? Sounds like a whole lot of vaginal activity to me.”

Toch is echter de cast hier op zijn best, Diesel veel gespierder, Walker ziet er eindelijk eens wat volwassener uit en Ludacris heeft eindelijk zijn haar eens normaal, niet die ontzettend grote bos van deel twee die is hij gelukkig kwijt. En ook Jordana Brewster ziet er nog steeds zo knap uit als in deel twee, ja voor de cast teken ik voor. En natuurlijk de aanwinst van Hobbs of te wel Dwayne Johnson daardoor ben ik helemaal verkocht, zelfs later met Jason Statham erbij (helaas dat Walker dan weer overleden is) kon de serie bijna niet meer stuk aan zijn cast.

De setting was erg tof, het verhaal is de zoveelste herhaling zoals de rest van de serie al had. Ze moeten wederom achter een grote crimineel aan, dit keer dan wel uit eigen initiatief en niet meer door de FBI, die jaagt ze juist op. Maar echt een spannend verhaal is het niet meer te noemen en best kort door te spreken, we volgen de groep van Torreto die zijn gevlucht richting Brazilië en zitten hier wederom in de nesten. Nu zit er een grote Braziliaanse crimineel de heren op de hielen aangezien Torreto en zijn groep het onder andere ook op hem gemunt hebben. Ze willen namelijk zijn vermogen jatten, en na een hevige strijd tussen de groep van Torreto, de groep van Hobbs en de criminelen en na een spectaculaire rit over de wegen met een kluis achter de auto levert het aardig wat sensatie op.

De Braziliaanse setting daar was ik wel verliefd op, bijvoorbeeld de gevechten in de favela maar in het algemeen brengt het altijd wel wat leuks over. Zeker met een concept als deze film. De gevechten waren vaak erg gaaf en ook de begin scene, nou ja begin scene de scene waar ze de auto’s gaan stelen is erg vet. Voor de rest is het wel besproken en vind ik het doodzonde dat het straatracen wat achter wegen gelaten word, maar goed dat werd anders wel eentonig.

avatar van Shadowed
Lollig.

Weer iets beter dan zijn voorganger. Alsnog zoals ik eerder zij kon het me nog steeds niet erg boeien. Maar ondanks dat zit er iets meer achtergrond in en zijn de actie scenes wat grootser en spectaculairder opgezet dan zijn voorganger.

Visueel natuurlijk best tof. De auto's zijn weer aanwezig en de crew is ook weer terug. Ook Johnson (waar bleef hij toch ook weer) maakt hier zijn entree. De race's en actie scenes zijn er ook weer in overvloed. Het boeide me nog steeds niet helemaal ondanks dat.

Toch wel een iets beter deel dan zijn voorganger. Duurt wel wat lang, maar dat maakt toch vrij weinig uit voor de meeste fans zou ik zeggen.

Ik ga deze film vanavond voor de 4de keer weer kijken. omdat die zo goed is.. lekker vermakelijke film met goede acteurs