The Fast and the Furious (2001)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Misdaad

geregisseerd door Rob Cohen
met Paul Walker, Vin Diesel en Michelle Rodriguez

Domenic Toretto is de leider van een straatbende die er van verdacht wordt dure elektronische apparatuur gestolen te hebben. Een undercover agent probeert uit te vinden wie er verantwoordelijk is voor de diefstallen. Hij wordt verliefd op Domenic's jongere zus.

avatar van rcuppen79
Vermakelijke racefilm met een goede soundtrack en een snelle regie van regisseur Rob Cohen (Daylight, Dragonheart, XXX).

Vin Diesel steelt de show als de stoere straatracer en zet hierbij zijn tegenspeler, de ietwat saaie Paul Walker, volledig in de schaduw. Ook Michelle Rodriguez valt op als de stoere Letty. Het verhaal stelt geen mieter voor en is rechtstreeks gejat van de film Point Break met Patrick Swayze en Keanu Reeves.

Niettemin is The Fast and the Furious gewoon een leuke film voor zolang hij duurt en waarbij je gewoon niet al te veel moet nadenken.

Vergeleken met Need for Speed die ik net heb gezien vind ik deze toch iets beter qua verhaal. Met nadruk op 'iets'. Bij een racefilm vind ik de criteria voor een goed verhaal toch wat lager liggen. De nadruk ligt natuurlijk meer op de auto's, de actie en het coole stoere wereldje eromheen. Vin Diesel en Paul Walker doen dit erg goed. Zou mooi zijn als er eens een regisseur kwam die een racefilm wel met een geniaal plot op het witte doek kan brengen. Of bestaat die al? Dan hoor ik het graag. 3,5 in z'n genre.

Nou, dat viel me alles bij elkaar toch echt een stuk meer mee dan de tweede film in eerste instantie deed vermoeden. Paul Walker wordt dit keer dan ook bijgestaan door Vin Diesel, welke overduidelijk een beter acteur is om een dergelijke film te dragen. Ik ben alsnog geen fan van zijn personage, maar ik ben alsnog wel in ieder geval mild geinteresseerd in wat er precies met hem gebeurt. Walker acteert nog aardig en er is dit keer ten minste nog een dreiging die realistisch over komt. In vergelijking met het cartoonesque karakter van de tweede film (en die verschrikkelijke Tyrese Gibson), hebben we hier in ieder geval nog enigszins interesse actiescenes. Zo zie je maar weer dat een goed regisseur al zoveel meer voor een film kan betekenen.

Verder blijft het een hoop stoerdoenerij met lelijke auto's en dom taalgebruik, maar het is ten minste niet zo dom als het geval was bij de tweede film. Daarnaast was de ontwikkeling tussen Walker en Diesel niet heel vervelend. Desalniettemin verder echt weinig interessant.

Een vliegensvlugge actiekraker (stond werkelijk bol van de coole actie) met dolle stunts, adembenemende effecten, mooie snelle auto's, de nodige testosteron en nonchalance. Het flinterdunne verhaal zelf was bijzaak en het houterige acteren van de doorsnee cast moest je door de vingers zien.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deel 1 van wat zou uitgroeien tot één van de meest succesvolle franchises. En dan nog één die beter wordt met de jaren. De start is in elk geval leuk met de nodige snelle auto's en actie. De cast draait vooral rond Paul Walker en Vin Diesel, maar ook de rest doet het niet slecht. We zijn ondertussen 14 jaar later en zelfs nu nog doet de film verre van gedateerd aan. Dit is gewoon genieten.

avatar van soom
Ik... Wauw!! Ik doe niet echt wat normale (al zou ik de eerste persoon die zichzelf echt normaal vind, raar aankijken - niemand kan zichzelf echt als 1000 procent normaal profileren) mensen doen. Ik hipte bij het midden van de reeks (of de helft? Een kwart?) naar binnen, sloeg het daaropvolgende deel 6 fijn over, en keerde pas voor 7 weer terug, gedreven als ik werd door het trieste heengaan van Paul Walker. Om vervolgens te bekijken, waar het begon. Het is zo normaal allemaal. Zo gewoon. Ik schreef net dat niemand echt voor de volle 1000 procent normaal kan zijn, en het is dan ook merkbaar dat Vin en de zijnen steeds groter en bombastischer zooi neerknallen, om maar interessant te willen blijven. Want hier is de tegenstelling, die ik al 2 keer aanhaalde, ook te merken. Maar het is nét een tikkeltje beter te verdragen dat Vin zo'n bulldozer gast is, die totaal niet kan acteren (itt wijlen Paul, Jordana en Michelle), want Paul en hij tasten elkaar continu af, en ze spelen wat onwennig naast elkaar. Misschien ook dat het te maken heeft met leeftijd.. Ze waren hier natuurlijk pas in de twintig. (toch?)
Vin is gewoon meer en meer de ster geworden in de reeks. Een knappe prestatie voor iemand met alleen maar spierbundels en verder niks..

Overigens was het dus dubbel plus. Plus voor het rustige verhaal, plus voor de verloop ervan, plus voor de nog wel fijne, nog niet helemaal zichtbare tegenstelling van Paul met Vin, plus voor de dames Michelle en Jordana, plus voor de zeldzaam gezaaide humor ( aan het begin), en als laatste plus kan ik zeggen, dat ik zo enorm het beeld volgde, ik kreeg er echt weer een enorme adrenalinestoot door. En ik weet dat het niet verstandig is dat ik ooit de weg betreed achter een autostuur. Maar jongens, als ik de kans kreeg. Ik ging subiet de beste auto kopen of huren die in mijn prijsklasse zou liggen..

avatar van misterdhdh
Eerste keer dat ik een film van deze reeks bekijk en is me redelijk goed bevallen. Vond dit een vermakelijk goed filmpje, niet super maar wel nog goed. Verhaal was matig maar zaten wel zeer goede stukken in zoals de overvallen op de vrachtwagens zelf. Ben helemaal geen fan van auto's en ken er bijzonder weinig van maar toch heb ik me geamuseerd met deze autofilm, auto's waren natuurlijk prachtig maar mijn interesse erin is niet echt gegroeid. Qua acteerwerk sprong vooral Diesel eruit, Walker valt niet echt op. Einde was goed. Ga zeker de andere delen nog eens bekijken. Voorlopig een 3.5 maar kan nog een beetje dalen.
3.5/5

avatar van filmofiel
Drank, stoere kerels en snelle auto's... ingrediénten voor een waardeloze opgeblazen machofilm, sorry kan er niet eens een score aan plakken.

avatar van TornadoEF5
Aangename film. De tragere stukken komen soms wat minder uit de verf, de actiescenes komen niet altijd even sterk in beeld en de actie is te overdreven zoals de auto die tien meter de lucht ingaat. Ook heel wat plotholes.

avatar van patrick17
De reeks maar eens opgepakt omdat ik het laatste deel nog niet bekeken heb.
Een aardige film. Snelle auto's, mooie vrouwen en veel actie.
De film kijkt aardig weg en het zijn de vertrouwde gezichten die we in dit eerste deel zien.

Al met al blijf ik bij me huidige score van 3.5 / 7.0

Rechtzetting.

Tot mijn grote verbazing stond bij deze film een stem van mij. Had hem nooit eerder gezien, kwam me ook op geen enkel moment bekend voor. Ofwel ooit per ongeluk geplaatst, of ik was in de war met een andere filM.

De F&F reeks is een raar gebeuren. Op basis van deze film zou je niet verwachten dat het tot een 7de deel aan zou slepen. Sterker nog, ondertussen is de film een soort van voorvechter geworden van de roep naar diversiteit in Hollywood. Een toonvoorbeeld van hoe een niet-uitsluitend blanke cast ook een kassucces kan opleveren.

Maar dit is dus deeltje één en veel meer dan een redelijke actiefilm is het niet. Walker is wat flauw, Diesel is geen begenadigd acteur maar weet z'n rollen vaak wel te kiezen. Een aantal fijne actiescenes leuken de boel op, maar net iets te weinig. Daarbij ook gewoon te weinig actie in het algemeen, het achterliggende plotje is niet zo boeiend.

Een reeksje dat er eindelijk een keer aan moet geloven, benieuwd hoe ze hiervan 7 delen hebben kunnen breien.

avatar van Goto
Onderhond schreef:

Ja, ja, maar ondertussen staat je stem bij de Persona 3 film er ook nog steeds. Hoeveel films heb je nu eigenlijk werkelijk gezien?

Glad vergeten! Jammer dat het tweede deel nog steeds niet toegevoegd is.

avatar van K. V.
Me toch eens aan deze film gewaagd omdat hij toch op tv kwam. 'k had eigenlijk maar weinig verwachtingen bij deze film, maar eigenlijk viel hij beter mee dan verwacht.
Niet het meest moeilijk te volgen verhaal, maar toch vermakelijk genoeg om de volledige speelduur te boeien. De film zag er nog goed uit en het acteerwerk was ook nog goed te doen.
'k heb eigenlijk niet veel met auto's of racen, maar de film viel beter mee dan verwacht.

avatar van supadragon8
Dit vond ik vroeger zo stoer maar ik kan dit nu niet meer serieus nemen

Met als dieptepunt dat oneliner spuwen tussen Paul en Vin na de eerste race en dat publiek dat steeds van OOHHH gaat, jakkes.

acja88
Inderdaad, vroeger was dat dissen allemaal heel stoer enzo. Nu zie je pas hoe treurig het allemaal is. Maargoed, daar moet je eerst 10 jaar verder voor zijn

Zeer vermakelijk begin van een vermakelijke film reeks!

avatar van IH88
“It's not how you stand by your car, it's how you race your car.”

Als je deze eerste Fast and the Furious film vergelijkt met de latere delen dan is dat echt een wereld van verschil. Waar in die films de nadruk echt op de actie is komen te liggen (met of zonder auto's) is dit eerste deel een introductie van de personages met een wat langzamer tempo en wat minder actiescènes. Waar de latere delen de hele tijd in de vijfde versnelling doorrazen neemt The Fast and the Furious zijn tijd om de kijker te introduceren in de wereld van de snelle auto’s.

Het familiegevoel is hier al sterk aanwezig en je begrijpt de problemen die Brian heeft tussen het kiezen van zijn baan als undercoverpolitieagent of zijn loyaliteit aan Dominic. Paul Walker en Vin Diesel dragen de film en het is leuk om hun onderlinge band te zien groeien. De franchise beslaat nu zeven films en de band tussen deze personages blijft het hart van de films (en de humor, mooie dames, geweldige actiescènes en schitterende auto's natuurlijk). De racescènes zien er geweldig uit en ook thuis op de bank zit je met verhoogde hartslag naar de adrenalineverhogende stunts te kijken die ze nu weer met hun auto's uithalen. Het verhaal is in dit eerste deel nog evenwaardig aan de actie en ik moet zeggen dat het zeker niet slecht in elkaar steekt. Het is wat simpeltjes maar dat maakt niet veel uit als het met zoveel vaart en flair wordt verteld. Ook Rodriguez, Brewster en Schulze hebben leuke rollen. Dit eerste deel is wat ingetogen maar nog steeds heeft het alle ingrediënten die deze franchise tot zo'n succes maakt.

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray. Een beetje gedateerd na vijftien jaar, maar nog goed te doen. Vlot verhaal, leuke cast, flitsend in beeld gebracht. Niet alle elementen werken naar behoren (de muziek is bijvoorbeeld veel te nadrukkelijk aanwezig), maar het charisma van Paul Walker en Vin Diesel maakt veel goed.

TMP
Na al meerdere films uit de reeks gezien te hebben, ook dit eerste deel maar eens bekeken. Aardige introductie van diverse personages die inmiddels al heel wat films meegaan. Het verhaal is wel echt flinterdun. De racescènes zijn op zich goed, al zijn de slow motions niet al te best. Ook houdt het acteerwerk af en toe niet over, hetgeen ook geldt voor de soundtrack. Maar met het verstand op nul valt het best te doen.

een leuke film heb me prima vermaakt.een goed begin van een leuke reeks.

avatar van Alathir
Na een bijzonder langzame film namelijk Tinker Tailor Soldier Spy had ik nood aan snelheid. Niks beter dan The Fast and the Furious nog is te herkijken. De soundtrack past niet altijd maar geregeld kwam er wel lekkere muziek in voor. Het verhaal is niet al te complex maar dat hoefde zeker niet. Ik vond dat er een goede afwisseling zat tussen actie/racen en om tijd te maken om de personages degelijk in te leiden. De film was gedaan voor ik het wist.