• 10.574 nieuwsartikelen

Met onder meer: Anthony Chau-Sang Wong, Francis Ng en Simon Yam

Gesproken taal: Kantonees

Releasedatum: 31 mei 2007

Plot Fong Juk

"Leaving it all behind..."

Wo (Nick Cheung) is een ex-crimineel die in de ban is gedaan door zijn oude misdaad-baas Fay (Simon Yam) en nu een nieuw rustig leven wil opbouwen met zijn gezin. Op zekere dag komen zijn oude handlangers Blaze (Anthony Wong) en Fat (Suet Lam) naar Macau om hem om zeep te helpen. Echter Wo heeft ook nog zijn oude maatjes Tai (Francis Ng) en Cat (Roy Cheung) die hem nog even de tijd gunnen om de toekomst voor zijn toekomstige weduwe en pasgeboren baby veilig te stellen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van The One Ring

The One Ring

De stijlvolle, afstandelijke gangsters deden me wat aan Melville denken. Ik weet het niet meer zeker, maar heeft To ook niet gezegd dat hij door Melville geïnspireerd was in zijn werk?

avatar van Insignificance

Insignificance

Klopt. Zo wordt Vengeance wel gezien als eerbetoon aan Melville's Le Samouraï.

avatar van Black Math

Black Math

Een film die erg doet denken aan een andere film van To, Vengeance. Ook hier vier gangsters die samen voor een vijfde persoon door het vuur gaan tegen een maffiabaas. En veel overlap in de acteurs, zo wordt de maffiabaas in beide films gespeeld door Yam, en zitten Wong en Suet Lam in beide films in de groep van vier. Ook leuk om Josie Ho te zien, die ik verder uit Dream Home ken.

Mijn mening is niet veel anders dan bij Vengeance. Mooi camerawerk, al heb ik het idee dat bij Vengeance iets meer moeite gedaan wordt om wat te creëren. De schietscènes vond ik op de laatste shoot-out wel behoorlijk overzichtelijk. Verder dus een zelfde soort drama-verhaal, waarbij het bij deze film weer wat minder melodramatisch is. Wel werd het een tikkeltje langdradig voordat men bij de laatste shoot-out aankwam. Tenslotte een mooie soundtrack. Ik moest eventjes aan Once upon a Time in the West denken, waar je ook iemand mondharmonica ziet spelen, maar waar de harmonica die je hoort duidelijk erin geplakt is. Daar kwam dat behoorlijk knullig over, hier iets meer bedekter, en vooral ook minder lang durend, waardoor het veel minder irriteerde.

Uiteindelijk krijgt Exiled hetzelfde wat Vengeance kreeg. De een is wat minder melodramatisch, de ander is visueel wat interessanter en dat weegt redelijk tegen elkaar op. 3,5*.

avatar van popcorn en cola

popcorn en cola

Aardige film, maar niet meer dan dat. Te gelikt, gestlyled, gemaakt, daardoor allesbehalve realistisch en serieus. Niet mijn stijl, vandaar misschien de wat lagere waardering als gemiddeld. Ieder het zijne, smaken verschillen

avatar van Basto

Basto

Stijlvolle shooter. Helaas heb ik geen enkele connectie met, of sympathie voor de gangsers, waardoor het me verder weing kon boeien. En dat is jammer, want de shoot outs en fotografie zijn om jevingers bij af te likken.

Krappe 3,5.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een heerlijke misdaadfilm die de western een update geeft. Het begint lijkt in elk geval uit een Sergio Leone film te komen en met de warme gele kleurenfilter voel je de warmte van de woestijn. We krijgen enkele sterke scènes te zien met coole shoot-outs. Het ontbreekt wel wat aan spanning, een goed plot of wat achtergrond van de personages om meer te zijn dan dat. Maar de sfeer kan gelukkig genoeg bieden om even weg te dromen in een schietgrage misdaadfilm. En dat is ook niet slecht.

avatar van Zandadder

Zandadder

In het begin had ik mijn aandacht er niet helemaal bij, en waarschijnlijk daarom vond ik de eerste 20 minuten vrij verwarrend.

De shootouts zijn zoals vaker vermeld goed in beeld gebracht. De kruitdampen zijn niet van de lucht.

Ik heb me niet gestoord aan het feit dat de karakters niet uit uitgediept worden. Ik vond ze op een of andere manier wel sympathiek.

Tegen het einde begreep ik de referenties naar Sergio Leone die in de recensies veel benoemd worden. Mijn eerste Johnny To, maar zeker niet de laatste. solide 4,0*

edit: Fulltime Killer zag ik al eerder (3,0*)

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Exiled, duidelijk een misdaad/thriller. Waarom er dan op de dvd cover van deze film actie staat, is mij een raadsel. Het is dan ook wel een feit dat ik met hele andere verwachtingen begon aan deze film. Kan me nog herinneren dat ik deze film jaren terug heb aangezet, maar waar ik letterlijk geen enkele scene voor de geest kon halen. Ben er toen bij in slaap gevallen, waardoor ik na deze film (opnieuw) te hebben gezien het vermoeden heb dat dat al na slechts enkele minuten was. Hoe dan ook, er zijn zeker momenten die blijven hangen. Zo was de opening met het schieten op dat blikje en meer richting het einde het schieten op een pistool leuk gedaan. Verder waren de shootouts vrij stijlvol, maar is het jammer dat er relatief weinig actie in Exiled voorkomt. Het begin begon veelbelovend, maar kende daarna een te traag tempo waardoor het mij allemaal wat te lang duurde. Het acteerwerk is dik in orde, maar helaas is het verhaal wat te basic en had de film wat mij betreft best een stuk vlotter mogen zijn.

Onderhond

• 11935 stemmen

Geweldige herziening.

Geen idee wat mij er de eerste keer van weerhouden heeft om hier een 4.5* aan te geven. To doet hier echt geweldige dingen. Hij stript de typische misdaadfilm van alle onzin eromheen en focust zich bijna uitsluitend op de genre elementen.

En dat doet hij als de beste. Geweldig in beeld gebracht, erg passende soundtrack en ook perfect acteerwerk. Elke scene is eigenlijk bijna een kortfilm op zichzelf. To richt z'n camera steeds weer op individuen terwijl je zelden een totaalbeeld krijgt van een situatie, waardoor de spanning aardig opgebouwd wordt.

Af en toe gaat het dan ook helemaal los, een mooi contrast met de trage en rustige opbouw die de film verder kenmerkt. Perfect genrewerk, met To's stempel over zichtbaar. Het is hoe ik m'n films graag zie. Behoort tot z'n beste werk, met de scene bij de dokter als absolute hoogtepunt.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

Gang_Star schreef:

Exiled, duidelijk een misdaad/thriller. Waarom er dan op de dvd cover van deze film actie staat, is mij een raadsel. Het is dan ook wel een feit dat ik met hele andere verwachtingen begon aan deze film. Zo was de opening met het schieten op dat blikje en meer richting het einde het schieten op een pistool leuk gedaan. Verder waren de shootouts vrij stijlvol, maar is het jammer dat er relatief weinig actie in Exiled voorkomt. Het begin begon veelbelovend, maar kende daarna een te traag tempo waardoor het mij allemaal wat te lang duurde. Het acteerwerk is dik in orde, maar helaas is het verhaal wat te basic en had de film wat mij betreft best een stuk vlotter mogen zijn.

Ik heb vanmiddag deze middelmatige film gezien en ben het volledig met Gang_Star eens, dat is absoluut geen actiefilm. Het verhaal is matig, de actie miniem en de shootouts waren soms behoorlijk rokerig en duurt de film te lang. Al met al heb ik mij redelijk vermaakt, maar is geen voldoende waard. Een 2.5

avatar van frolunda

frolunda

Wat betreft verhaal valt het bij de Hong Kong productie Fong Juk/Exiled uit 2006 wel allemaal heel mooi in elkaar, iets wat toch wel behoorlijk ten koste gaat van de geloofwaardigheid.

Maar deze kleine kunstgrepen zorgen er wel mede voor dat dit elegante misdaad spektakel van regisseur Johnnie To van een niveau is wat je zelden (zeker bij de Amerikaanse genre genoten) tegenkomt.

Verantwoordelijk daarvoor zijn onder meer de prachtige, zelfs gracieuze shots van To's vaste cameraman Cheng Siu-Keung. Bijna elk beeld is een plaatje op zich. Daarnaast zijn de actiescenes (hier hoofdzakelijk schietpartijen) zo stijlvol en briljant geënsceneerd dat ze bijna tot je komen als een droom. De Sergio Leone invloeden zijn hier duidelijk te herkennen maar wel op een manier dat Johnnie To ze zich helemaal eigen maakt.

Daar heeft ie bij Exiled overigens ook een prima cast voor met de hier niet echt opvallende Nick Cheung als aanvankelijke middelpunt de gepensioneerde crimineel Mo. Het echte vuurwerk komt van het dubbele killer duo, Vooral Anthony Wong en Francis Ng maar ook Roy Cheung en Lam Suet stellen zeker niet teleur. Net als de goed ingevulde bijrollen van onder andere Simon Yam en (vooral) Richie Jen en Josie Ho.

Met zulke grote Hong Kong namen zowel voor als achter de camera had ik natuurlijk wel het één en ander verwacht van Exiled maar van dit visueel puur kijk genot ben ik wel heel erg onder de indruk.