Fast & Furious (2009)

2054 stemmen

Actie

geregisseerd door Justin Lin
met Vin Diesel, Paul Walker en John Ortiz

Brian O'Conner (Paul Walker) is nu een FBI agent en zit in een speciaal team die Braga, een drugs baron, probeert te pakken. Brian probeert binnen te komen door in het drivers-team van Braga te komen. Dominic Toretto (Vin Diesel) is nog steeds op de vlucht voor de politie, maar wil wraak op Braga en probeert ook in het drivers-team te komen. Dit gebeurt via een straatrace. Brian en Dominic zullen moeten samenwerken om Braga te pakken te krijgen.

TMP
Nogal matige actiefilm, dit vierde deel uit de Fast and Furious-reeks. De races zijn schaarse hoogtepunten, want qua verhaal valt er weinig te genieten. Het kijkt wel weer best aardig weg, maar overtuigend is het nergens.

Vermakelijk actiefilmpje.

Concept is ondertussen wel bekend na vier films. De oude cast wordt zelfs teruggehaald na het wat gekke Tokyo-avontuurtje. Maar zoveel maakt het niet uit, het onloopt elkaar allemaal niet zoveel qua kwaliteit. Ook dit vierde deel voldoen eigenlijk aan de verwachtingen.

Hier en daar enkel erg spectaculaire actiescenes, da's waar deze film aan opgehangen zijn. Zolang er maar snelle autos tegen elkaar kunnen racen en aan gort gebeukt worden. Af en toe een ontploffing erbij, zoals in de openingsscene, en je hebt vermakelijke onzin.

Dat het drama verder niet zo boeit, de acteurs niet bepaald geweldig zijn en het plotje aan de simpele kant is neem je er dan maar bij. Er zit genoeg actie in zodat het nooit echt stilvalt of gaat vervelen. Veel meer dan dat is het allemaal niet, maar dat poogt het volgens mij ook niet te zijn.

avatar van Kondoro0614
Het vierde deel van de reeks alweer en eindelijk is er bij iemand doorgedrongen dat er drastische maatregelen genomen moesten worden in deze reeks en die maatregelen hebben zich nu pas eindelijk plaats gevonden, dat werd tijd! Dit vierde deel trekt eindelijk de oude cast weer uit de kast om vervolgens een knaller neer te zetten, dat laatste lukt hun deels maar nog echt helemaal vet is de serie nog niet en er kunnen nog wat dingetjes veranderen aan deze reeks.

Justin Lin zet hier een redelijk goeie en sterke actie- racefilm neer die wel even een opfrisbeurt kon gebruiken. Door wat nuttige dingen te laten verdwijnen weet Lin je aandacht te trekken en dat is vaak wel positief. De actie is prima en al om al redelijk vermakelijk.

De cast is goed, met de terugkomst van Diesel en Walker weet de film echt wel weer aan te pakken en knalt het allemaal er doorheen als een malle. De rest van de cast deed het ook wel prima maar dat noem ik niet allemaal op want ze waren eigenlijk vrijwel het zelfde als deel één, alleen iets volwassener.

We volgen O’connor die zich heeft aangesloten bij de FBI en daarna volgen we Torreto die constant op de vlucht is voor de regering. Op een dag word Leta vermoord en dit besluit Torreto terug te keren naar Amerika om de dader op te sporen en hem te vermoorden. Ook O’Connor zit achter deze bandiet aan en besluit laten weer samen te werken met Torreto om hem op te pakken, en na verraad van de FBI zien we O’Connor overgaan naar de bandieten en eindigt de film aardig snel.

Wederom niet veel zin om hier ontzettend veel aandacht aan te besteden puur om het feit dat er niet veel te vertellen valt. De tunnelscéne was natuurlijk iets té overdreven maar dat houd je snel vind ik, met deze reeks.

avatar van Shadowed
Lin aan het roer.

Ik vind dit persoonlijk toch wel een minder deel dan 1, 2 en 3. Het kon me allemaal gewoon minder boeien. Leuk dat Diesel wel weer zijn entree maakt. Ook Walker en de andere leden zijn weer terug. Dit betekend natuurlijk weer een hoop lollige actie.

De actiescenes mogen er soms zeker zijn. Het boeide me alleen gewoon allemaal niet meer. Waarbij ik in deel 1, 2 en 3 toch wel meegenomen werd in de auto's en actie is dat hier gewoon minder. Er is gewoon minder boeiend materiaal dat me minder pakte.

Het acteerwerk, wat kan ik ervan zeggen? Typisch actie dialoog. Voor de rest prima film.