Quincy (2018)

Documentaire

geregisseerd door Alan Hicks en Rashida Jones
met Quincy Jones, Rashida Jones en Kareem Abdul-Jabbar

Deze documentaire schetst een beeld van muziekicoon Quincy Jones en geeft een kijkje in zijn privéleven en de verhalen achter zijn imposante carrière. Quincy Jones' carrière als componist, dirigent, bestsellerauteur, multi-mediaondernemer en producer overspant tientallen jaren. Hij heeft de carrières van jonge talenten begeleid en gecultiveerd, van Lesley Gore en Michael Jackson tot Oprah Winfrey en Will Smith.

avatar van Vascago
Mooie docu over een mooi mens en een levende legende.

avatar van james_cameron
Uitstekende documentaire over de lange carrière van muzikant en producent Quincy Jones, mede geregisseerd door één van zijn dochters. Gelukkig niet slechts een lofzang op het leven en werk van de charimatische Jones, maar ook een eerlijk portret van een getalenteerd maar vaak tekortschietend mens. Ik had nog wel wat meer van zijn verleden willen zien, maar overwegend is dit een erg boeiende documentaire, bomvol mooie muziek en fascinerend archiefmateriaal. En omdat dochter Rashida uiteraard heel dicht bij haar onderwerp kan komen leren we de beste man op intieme wijze kennen.

avatar van Macmanus
Mr Jones

Dat Quincy Jones een legende is mogen duidelijk zijn. Maar alleen dat is helaas niet genoeg voor een goede docu.

Zijn dochter de sympathieke Rashida loopt met hem mee en daardoorheen verteld hij wat weetjes of zijn leven. Het moet een prachtig leven zijn geweest. In de vrij kritiekloze film word duidelijk dat hij er lekker op los neukte en muziek maakte. Om hem niet onsympathiek te maken zien we dat hij lief is voor al zijn kinderen en zijn vrouwen mochten hem altijd wel. De Zweedse dame iets minder, maar ook dat krijgt minimale aandacht. Het is niet zo heel erg. Ik hoef niet per se zijn die kanten te zien. Maar deze docu heeft wel het probleem daar vrij veel aandacht aan te geeft aan zijn prive leven. En daar is het weinig boeiend. Zo een scene dat 4 ja knikkers opschrijven wie ze moet uitnodigen of dat die moet meer moet bewegen. Het is duidelijk dat hij niet lang meer heeft. Maar het staat de boeiende verhalen in de weg.

2.5 sterren.

avatar van Mr. Chiel
Een rommeltje. De film bestaat uit twee delen, het verleden en het heden. Het heden... is alleen niet zo boeiend. Kwakkelende gezondheid, optredens (wel 10 seconde per land...), familie. Ik kan het prima missen. En dan haalt het je ook nog steeds uit het wél interessante deel van de docu, over zijn verleden met erg mooie en goed uitgezochte archiefbeelden is perfect. Het mocht voor mij nog wel uitgebreider. Had dát aangevuld met een interview met Quincy in het heden en wat artiesten/mensen die verstand van muziek hebben en het is voor mij de perfecte docu. Nu de helft goed.

avatar van John Milton
Heerlijk.

Ik zal de eerste te zijn om toe te geven dat ik niet al te kritisch heb gekeken, maar me volledig heb overgegeven aan dat unieke stukje muziekgeschiedenis waar ik me altijd al in heb willen verdiepen, sinds ik als tiener die naam Quincy Jones achterop de cd hoesjes van een aantal van mijn favoriete albums zag staan. Aantal ontroerende scènes ook, wat een respect.

Wie hier van genoot kan wat mij betreft een weekje later als companion piece heel goed What Happened, Miss Simone? (2015) kijken voor een ander kijkje in african american music history. Losstaand van de inhoud, is die docu wat mij betreft sowieso technisch beter.

Ik snap Macmanus boven me wel, hij heeft zeker een punt. Maar daar pak ik dan een biografie voor. Dit was voor nu fijn.