Chasing Trane: The John Coltrane Documentary (2016)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door John Scheinfeld

Tenor- en sopraansaxofonist John Coltrane (1926-1967) is een legende, een begeesterend muzikant die met zijn onderzoekende en intense solo’s de jazz vernieuwde. In Chasing Trane vertellen onder anderen Sonny Rollins, Bill Clinton en de huidige stersaxofonist Kamasi Washington wat Coltrane zo bijzonder maakt, als muzikant en als mens. De documentaire, met bijdragen van Coltrane-biograaf Lewis Porter en criticus Ashley Kahn, volgt in grote lijnen zijn loopbaan, van beginneling in de bigband van Dizzy Gillespie (1949-1951) en de twee periodes bij trompettist Miles Davis (hij speelde in 1959 op de klassieke jazzplaat Kind of Blue) tot het oprichten van zijn eigen fameuze kwartet in 1961.

avatar van zoutzak
Wat een poster!

Haha deze docu.
Onze grote vriend John Coltrane wordt zo opgehemeld dat hij bijna God zelf lijkt; en laten we eerlijk zijn dat is hij ook wel. .

Maar even serieus, alles over Trane is fijn te zien en deze mooie carriere-afspiegeling van jonge jaren, naar MIles en Monk, naar eigen kwartet zeker ook.
Maar je kunt ook iets te ver gaan met de superlatieven, genie dit, genie dat. Op een gegeven moment werd zijn brein zelfs vergeleken met Einstein.

Voorts was de Japanner aan het eind ook niet erg nodig voor mij, maar soit. Ole Coltrane!

avatar van missl
Jeetje als je deze mensen hoort praten dan is het genie hier en genie daar. Verder eigenlijk weinig, natuurlijk heeft deze man goede muziek gemaakt maar verder weinig informatie over de man zelf en dat was de reden waarom ik deze film wilde zien, daarom wel een tegenvaller.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
John Coltrane is een jazzlegende, maar dan vooral bij muzikanten en echte jazzliefhebbers. Geen echt toegankelijke muzikant, wat ook wel naar voor komt in de documentaire. Die draait vooral rond zijn muziek en minder breed naar zijn privéleven. Met de samenwerkingen die hij had met andere muzikanten (Miles Davis, Charlie Parker, Thelonious Monk, ...) gaat het gelukkig af en toe iets verder.

De docu is best wel interessant als beeld van Coltrane dat genoeg beeldmateriaal en info heeft. Maar ik vrees dat je mensen er niet snel mee gaat overtuigen om een vinyl van Coltrane in huis te halen. Of dat mensen die niets met jazz hebben, van deze docu zullen genieten. Goed gemaakt, maar ik miste toch vuur in de docu.

Interessante documentaire over deze geniale jazzmuzikant.
Zijn muziek is niet echt mijn ding al hoor ik wel graag de sax als instrument, maar dan liever gespeeld door Candy Dulfer, of in muziek van Pink Floyd of The Rolling Stones, maar niet de pure Jazz van Coltrane.
Maar zoals ik reeds zei, geniaal was de man wel een een uiterst begaafd musicus.
Zijn privé leven komt ook aan bod zij het niet uitgebreid.
Interessant is het allemaal wel, ook voor jazzleken als ik, maar ik apprecieer zijn muziek en kunde wel.