In Dubious Battle (2016)

geregisseerd door James Franco
met James Franco, Selena Gomez en Robert Duvall

Negenhonderd geïmmigreerde landarbeiders besluiten een dubieuze strijd aan te gaan met de landeigenaren van appelboerderijen in Californië. De arbeiders groeperen zich waardoor ze sterker en angstaanjagender zijn. Onder leiding van de idealistische Jim Nolan wordt de staking gevoerd. Zijn motto is nooit opgeven of knielen.

avatar van Pazmaster
Een prima drama, dat zich afspeelt tijdens de economische crisis van de jaren '30, over appelplukkers die onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken voor een hongerloontje. Ze komen in opstand en gaan staken, er ontstaat een harde strijd tussen de plukkers en de boeren waarbij vuile spelletjes worden gespeeld.
Een boeiend verhaal dat ondanks het soms wat trage tempo geen moment verveeld, de problemen stapelen zich op en het gaat langzaam van kwaad tot erger. Verder ook nog een hele behoorlijke cast met vele bekende gezichten die stuk voor stuk prima spelen.

Overtuigend en boeiend drama waarin uitbuiting, corruptie en macht misbruik centraal staat.
Goed geacteerd, met soms verrassende cast keuze ( Selena Gomes) en andere bekende namen in zowel hoofd of bijrol

James Franco blijft zowel als acteur als regisseur een bezig, ambitieus baasje, vaak met zeer wisselend resultaat(van zeer slecht tot behoorlijk goed). In Dubious Battle mag wat mij betreft tot de positievere probeersels van hem worden gerekend. De gewone man die voor het eerst opkomt voor zijn rechten...Het is al vaker en ook beter vertoond dan hier maar toch werd ik wel gegrepen door deze film. Vooral het acteerwerk is subliem, waardoor je gefascineerd blijft kijken naar onder andere Robert Duvall, Ed Harris(erg sterk in een korte rol), Bryan Cranston, Sam Shepard , Selena Gomez(de enige die me niet kon overtuigen met haar te passieve rol) en Franco zelf. Zelfs de normaal irritante Vincent D'Onofrio levert hier goed, intens werk. Meer een acteursfilm dus, maar de moeite zeker waard.

avatar van schumacher
Middelmatige film, mss waren mijn verwachtingen te hoog.

avatar van Phantasm
Redelijk drama, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Rodger
Redelijk drama, vond het eigenlijk meer een documtaire over hoe het daar vroeger zo ging, i.p.v. een film.
2,5 **

avatar van Onceuponanytime
De film draait omtrent het verzet tegen de erbarmelijke omstandigheden van de Amerikaanse arbeidersklasse uit de jaren 30. De film schetst die gebeurtenis goed weer, maar verloopt traag en bezorgde mij niet de nodige kippenvel. Matige drama in mijn ogen...

Redelijke dramatische film over de sociale onrust in de VS in de jaren '30.
James Franco heeft als regisseur wel een heel grote cast weten te strikken voor deze film, waaronder toch wel enkele zeer grote namen.
Maar ik heb de indruk dat het verhaal nog meer inhoud had mogen hebben en dat zeker niet alles wordt verteld van wat er in die tijd allemaal gebeurde.
De film is me iets te 'braaf'.
Maar toch wel het bekijken waard !!