Chappaquiddick (2017)

Alternatieve titel: The Last Son

Drama / Historisch

geregisseerd door John Curran
met Jason Clarke, Kate Mara en Ed Helms

De familie Kennedy had in 1969 drie erfgenamen verloren en Ted was de laatste hoop van de familie om hun naam en ambities hoog te houden binnen de Amerikaanse politiek. Vader Joe Kennedy had echter nooit een hoge pet op van zijn jongste zoon. Op het eilandje Chappaquiddick wordt een feest gegeven voor alle medewerkers die onder Robert Kennedy's presidentiële campagne van 1968 gediend hadden, waaronder Mary Jo. Ted en Mary Jo sluipen er tussenuit voor een roekeloze rit in het donker die eindigt in een tragedie. Na de verdrinking probeert een bataljon aan adviseurs het incident te verhullen, waarbij de maanlanding van de Apollo 11 voor afleiding zorgt.

Vanaf 12 april 2018 in de bioscoop (The Searchers); onder Nederlandse release titel: 'The Last Son'

Trailer geplaatst

avatar van dionj
In de sneak preview gezien.
Aardig drama over het waargebeurde verhaal van de jongste telg in de Kennedy-familie die door een auto-ongeluk zijn kansen om president te worden verspeeld. Mooi is dat mensen allemaal anders reageren op een traumatische gebeurtenis en ook achteraf anders hadden willen handelen.
Acteerwerk uitstekend. Vooral Bruce Dern als strenge, in rolstoel gekluisterde vader steelt de show.
3.5

avatar van mrklm
Een stijve vertolking van Jason Clarke als Ed Kennedy, die kort na de moord op zijn broer Bobby een kans om voor het presidentschap te gaan aan zich voorbij liet gaan. Zijn reputatie liep permanente schade op toen hij in 1969 betrokken was bij een auto-ongeluk waarbij Mary Jo Kopechne [Kate Mara die indruk maakt in deze kleine rol] om het leven kwam. Deze reconstructie van de nasleep van dit ongeluk (dat plaatsvond nabij Chappaquiddick, vandaar de titel) toont hoe de politieke machine van vader Joseph [Bruce Dern] elke truc aanhaalt om reputatieschade te voorkomen, alsmede hoe Edward wordt verscheurd tussen zijn persoonlijke integriteit en zijn politieke toekomst. Zal hij besluiten de waarheid te vertellen of laat hij zich toch redden door een politieke machine die het verdraaien van de waarheid in eigen voordeel tot kunst heeft verheven?
Het is nooit vervelend, maar de uitkomst is natuurlijk van tevoren al bekend. De karakteriseringen zijn bovendien vrij oppervlakkig, al is het wel interessant om Ed Helms (vooral bekend van The Hangover) in een serieuze rol te zien als Joseph Gargan, een belangrijke vertrouweling van Ed Kennedy die een sleutelrol speelt in de nasleep van deze zwarte pagina uit de geschiedenis van de Kennedy-clan.

Traag en saai en slaapverwekkend. Met geen enkele dramatiek of nieuw gezichtspunt, over een reeks gebeurtenissen die niemand meer wat kan schelen, want Ted Kennedy is al jaren dood. Jason Clarke als Ted Kennedy is een houten klaas zonder enige uitstraling. Bruce Dern als de in een rolstoel gekluisterde en door beroertes gevelde vader is het enige dat je (even) bijblijft.

avatar van iggybiggie
Slaapverwekkend? Geen enkele dramatiek? Wauw.

Ik heb een hele andere film gezien denk ik. Ik vond het een heerlijke kijkervaring!

Nou.. het klinkt een beetje lullig naar het slachtoffer, maar deze hele gebeurtenis is toch wat te karig, zelfs binnen de hele Kennedy en politieke context uit die tijd, om een hele speelfilmduur te boeien..

Niet slecht. Je moet waarschijnlijk enige affiniteit met het onderwerp voelen om dit goed te waarderen, maar het blijft een mooi tragisch verhaal met een sobere, veilige doch ook adequate en respectvolle uitwerking. Had wel beter kunnen zijn met sterkere acteurs. Mara en Clarke zijn bekende gezichten, maar geen toppers in hun vakgebied en met name bij de laatste laat zich dit voelen. De dramatiek en de zielenpijn van het personage Ted Kennedy komt door het matige acteren maar bij vlagen goed over, waardoor je eigenlijk voortdurend het gevoel hebt dat Chappaquiddick beter had kunnen zijn. Dern en Helms laten met hun veel kortere bijdrage meer klasse en emotie zien dan Clarke tijdens de ruim anderhalf uur dat hij in beeld is, en daarmee is de laatste zonder twijfel de zwakste schakel in een verder redelijke verfilming.

TMP
Kleurloze en eigenlijk ronduit saaie film over (een deel van) het leven van Ted Kennedy. De worsteling van Ted met de gevolgen van het ongeval en de manier waarop hij (deels onder invloed van zijn omgeving) verantwoordelijkheid wil afschuiven, zijn best aardig in beeld gebracht. Verder valt het echter tegen. De vertolkingen zijn behoorlijk vlak en een interessante rol zit er niet echt tussen. Met name Jason Clarke weet weinig indruk te maken en dat is nogal funest voor een film waarbij het toch vooral om zijn personage draait. Er had best een aardige film in dit onderwerp gezeten, maar deze saaie vertoning ben je snel weer vergeten.

Goeie film over een auto-ongeluk waarbij een vrouw om het leven komt en waarbij Ted Kennedy de chauffeur was. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Boeiend materiaal aangezien het hier gaat om een belangrijk politiek figuur en de beslissingen die hierdoor worden genomen. Uiteraard blijft het gissen wat er zich precies heeft afgespeeld in de achterkamertjes, maar deze film is vrij gedetailleerd en kijkt hierdoor soms spannend weg.

Prima film over het auto-ongeval waarbij Ted Kennedy was betrokken in 1969.
Zijn betrokkenheid was groter dan men eerst dacht, hij was het die het veroorzaakte en daarmee de dood van een vrouw op zijn geweten had.
Desondanks komt Kennedy er met een milde straf vanaf en kan hij ongestoord zijn politieke carrière verder zetten, echter president zal hij nooit worden. Zijn imago was te zeer aangetast door het ongeval om het hoogste ambt alsnog te kunnen bekleden.
Deze film geeft heeft veel duidelijkheid over de omstandigheden van voor, tijdens en na het ongeval.
Prima vertolkingen door de ganse cast en prima in beeld gebracht.
Waar gebeurd verhaal dus waarvan een zeer goede film is gemaakt.

Interessante film hoor.
Je weet natuurlijk nooit hoe dit allemaal echt gelopen is en veel gesprekken zijn ongetwijfeld interpretaties van hoe het kan zijn gegaan.
Toch, als je alleen naar de feiten kijkt zit er veel waarheid in en dan komt hij er niet best af deze Kennedy.
De "nestor" van de senaat.