The Death of Stalin (2017)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België / Canada
Komedie / Drama

geregisseerd door Armando Iannucci
met Steve Buscemi, Simon Russell Beale en Paddy Considine

Op 2 maart 1953, in het midden van de nacht, krijgt Joseph Stalin een beroerte. Stalin, "de vader van de mensen", regeerde met absolute macht over het volk van Rusland. Twee dagen later werd hij dood verklaard. In deze twee dagen heerst er een hevige concurrentieslag voor het verkrijgen van de hoogste macht. Zijn ministers bakkeleien over de controle; sommige willen positieve veranderingen in de Sovjet-Unie, andere hebben meer sinistere motieven. Wat volgt zijn twee dagen van waanzin, perversiteit en onmenselijkheid.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die de film onverkwikkelijk vond.

Het viel me op dat een (ex-)lid van Monty Python in de film speelt en de hele film is inderdaad een soort lange Monty Python-sketch. Nu weet ik dat Monty Python heilig is en dat je die leuk moet vinden als je voldoende verfijnd wil overkomen, zoals dat ook geldt voor Van Kooten & De Bie. Welnu, als kind/puber vond ik zowel Monty Python als Van Kooten & De Bie hi-la-risch grappig, maar nu ik een stukje ouder ben vind ik hun beider humor meestal tenenkrommend flauw en niet meer te pruimen. Dan ben ik maar een oude, verzuurde boer die echte humor niet kan waarderen...

avatar van Martinello
Armando Iannucci is een meester in het creëren van zwarte politieke humor. Ik vind Veep één van de beste comedies ooit gemaakt, met de fantastische Julia Louis-Dreyfus in een glansrol. Julia speelde ook in Seinfeld, Curb Your Enthusiasm en Arrested Development, wat mij betreft series in de Champions League van de Amerikaanse comedy. Terug naar Iannucci: hij maakte ook The Thick of It en de spin-off daarvan In The Loop. Smullen voor liefhebbers van het genre zoals ik. The Death Of Stalin vind ik een nieuw meesterwerk van Iannucci. Simon Russell Beale was geweldig als de verderfelijke Beria. Steve Buscemi, Michael Palin en Jeffrey Tambor waren ook top, net als die prachtige Olga Kurylenko. En aan de mensen die deze film slecht waarderen omdat ze niet van comedy houden: mijn hemel, kijk dan niet, bietekwiet. Ik heb in ieder geval genoten.

avatar van Woland
De meningen hier lopen nogal uiteen, zie ik, en dat verbaast me eigenlijk niet heel erg. The Death of Stalin is deels historische reconstructie van het politieke gekonkel direct na het overlijden van Stalin, en deels een komedie/klucht/satire waar met absurditeit en zwarte humor deze strijd gevolgd wordt. Maar dit wordt op zeer Britse wijze gedaan, en dat moet je liggen - en van andere films hier op MM weet ik dat dat nogal polariserend blijkt. De toon van de film verbaasde mij ook niet echt, aangezien dit van de hand is van Armando Iannucci - de man achter het zeer vergelijkbare The Thick of It en In The Loop. Al was In The Loop misschien nog wel net wat beter. Hoe dan ook, ik heb me uitstekend vermaakt met de intriges, en de zwarte (en soms flauwe) grappen die volgens mij dichter de waarheid benadert dan de hoogdravendheid die sommigen lijken te verwachten in een situatie als dit. Goed acteerwerk ook, met name Simon Russell Beale was indrukwekkend in zijn portrettering van één van de grotere naarlingen van de vorige eeuw, Lavrenti Beria. Maar ook de rest van de cast leverde prima werk af, Tambor als de wat sukkelige Malenkov en ook Buscemi waren erg leuk. Naar het einde toe werd de film wel steeds een beetje voorspelbaarder, maar desondanks een bijzonder geslaagd bioscoopbezoekje. Ik twijfel nog een beetje over mijn eindoordeel, maar laat ik het conservatief houden op 4.0* voor nu.

(Gezien op 20/04/18)
Bijwijlen hilarische film. Maar als je bedenkt dat de strijd om de macht na de dood van een dictator gelinkt is aan de werkelijkheid, dan is het wel een beetje triest. Neemt niet weg neemt dat de film me heeft aangesproken.
Het begin van de film is onvergetelijk. Nooit meer zal ik naar het 24ste pianoconcerto van Mozart luisteren zonder aan deze film te denken.

avatar van tbouwh
Moederziel alleen in Kino 1 was ook wel eens fijn.

avatar van Beun de Haas BV
Bij wijlen hilarische klucht met goed acteerwerk. The Death of Stalin snijdt niet al te fraaie onderwerpen als paranoia, nepotisme, machtsgeilheid en propaganda op komische wijze aan. Kijkt lekker weg, zeker voor de zwartkijkers onder ons.

Geweldige film heb er enorm van genoten een aanrader

avatar van clubsport
ik weet niet of ik dit onderwerp als zwarte humor nou zo geschikt moet vinden , gegarandeerd dat er rond de dood van stalin bizarre dingen zijn gebeurt en mischien dat er zelfs nog wel wat waarheid in schuilt ook .
Als film op zich heeft hij wel zijn grappige momenten maar het pure engels helpt niet echt om je in russische sferen te brengen zal ik maar zeggen .
de machtstrijd word knullig en hilarisch tergelijkertijd gebracht en dat levert wel wat komische momenten op .

Goeie film waarin de leider van Rusland, Jozef Stalin, komt te overlijden. Een politieke komedie over de verschuiving van macht binnen de regering na de dood van hun dictator. Misschien wat eentonig, maar dit valt vanwege het vlotte karakter wat minder op. Licht komische situaties en dialogen en de film heeft een prima aankleding.

avatar van Nicholas
The Death of Stalin duurt net te lang, wat samen valt met de toon van de film, die naar het einde toe steeds meer verschuift van het absurdistisch en droog komische naar het meer serieuze, tot het slotstuk waar men diezelfde toon die in het begin wordt gezet, in feite verraadt.

De keuze voor het über Britse taalgebruik in combinatie met droge humor en in tegenstelling tot het stugge en norse uiterlijk van het Soviet-kader is in beginsel wél een erg sterke zet van de regisseur. Daarvoor complimenten en/met veel geslaagde kolderieke situaties en uitwisselingen.
Uiteindelijk een ruime voldoende.

Jammer dus voor de finale waar de regisseur voor mijn gevoel het juiste akkoord steeds moeilijker weet te vinden.

avatar van Black Math
Als ik de geschiedenis nasla, heb ik het idee dat het plot van de film niet heel erg afwijkt van de werkelijkheid. Het is redelijk droogkomisch gebracht, maar ik gok zo dat sommige situaties in absolute dictaturen zo absurd zijn dat het automatisch komisch zou zijn als het niet om leven en dood zou gaan. Ik was in ieder geval al op de hoogte van het verhaal dat Stalin wenste een opname te krijgen van het concert, maar dat nogmaals uitgevoerd werd omdat het niet opgenomen bleek te zijn.

Zeker in het begin, rondom het overlijden van Stalin en het gekluns met het lichaam voelt het komisch aan, de introductie van personages is soms ook behoorlijk droog, met name die van maarschalk Zhukov, maar het einde voelt behoorlijk grimmig aan. Als komedie dus half geslaagd, maar niettemin een aardig portret van die periode. Acteerwerk is in orde, maar de keuze van sommige acteurs voelt wel vreemd aan gezien hun lichaamsbouw. Ik had van te voren nou niet bepaald een Chroesjtsjov in Buscemi gezien bijvoorbeeld.

Uiteindelijk valt de film dus een beetje tussen de wal en het schip. 2,5*.

Redelijk goede komedie, die naar verluid dicht tegen de waarheid aanleunt.
Zo goed ken ik de geschiedenis rondom deze historische gebeurtenis niet.
Vond wel dat de personages goed werden neergezet, een beetje komisch maar toch realistisch.
De film kon me dus wel bekoren.

avatar van Mr_Mephisto
Wanneer de mentale terreur onder het communistische regime en de eisen van Stalin zo absurd zijn dat ze een komisch effect hebben, kent The Death of Stalin een ingetogen, maar veelbelovende start. Ook de Wes Anderson-achtige voorstelling van de personages in slow motion draagt daar tot bij. Gaandeweg echter worstelt de film met de spanning tussen komedie en historisch drama, wat zijn haast ongemakkelijke hoogtepunt kent in de executie van Beria. Tussendoor zijn er iets te weinig grappen om deze komedie memorabel te maken, en wordt er iets te veel geroepen om het drama lang te laten nawerken.

De Russische autoriteiten (o.a. Poetin ) zullen ongetwijfeld geen goed woord hebben over deze interessante (soort van geschiedenisles) reconstructie van de chaos in het Kremlin na de dood van Jozef Stalin in 1953 en respectvol is deze Komedie / Drama film (was gisteren te zien op "Film 1") dan ook zeker niet.

In deze verfilming worden Stalins onderdanen, waaronder Nikita Chroesjtsjov (Steve Buscemi ), Georgi Malenkov (Jeffrey Tambor) en Lavrenti Beria (Simon Russell Beale), neergezet als paranoïde idioten (wel goed en leuk gespeeld) en dat geldt eigenlijk ook voor Stalin zelf. Daarbij houdt regisseur Armando Iannucci zich wel vrij secuur aan de ware geschiedenis (daarom interessant om te zien), maar hij presenteert die wel als een inktzwarte klucht vol met venijnige dialogen. Het resultaat van deze circa 100 minuten durende film is origineel, soms hilarisch en uitermate wrang.

De meeste interessante onderdaan vond ik persoonlijk Lavrenti Beria (die voor mij een onbekende was), die vergelijkbaar (eigenlijk nog erger) was met de Duitse SS leider Heinrich Himmler, maar dan in een perverse uitvoering, want hij heeft heel veel vrouwen verkracht en maakte ook misbruik van kinderen. In deze film wordt dat overigens niet getoond, maar het komt wel ter sprake en o.a. bij zijn doodvonnis, welke best bruut in beeld werd gebracht. Over hem zou men zo een hele film kunnen maken.

Hoewel Olga Kurylenko maar een kleine rol heeft in het verhaal als pianiste, vond ik het wel leuk dat ze in deze film meespeelde, want ik vind haar een zeer mooie vrouw.

avatar van RaoulDuke
Scherpe satire op het smerige machtsspel dat politiek heet, en waarin politieke tegenstanders letterlijk over lijken gaan om elkaar te elimineren. De kracht van de film zit hem in de dialogen en het enthousiasme van de door de wol geverfde cast, waarvan wat mij betreft Steve Buscemi als Chroesjtsjov de show steelt.

avatar van DDT
DDT
Stalin werd vergiftigd door zen rechterhand ,iedereen die vaak naar Georgie of Rusland gaat weet dat, ga maar eens naar Gori waar hij geboren werd en opgroeide en waar rond zijn ouderlijk huis een museum is,

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken, maar het was toch minder m'n ding. Er zaten wel wat leuke stukjes in, maar ben niet echt van m'n sokken geblazen. De cast deed het wel prima.

avatar van IH88
“Long Live Stalin!”
“Stalin's Dead! Malenkov's in charge!”
“Long live Malenkov!”

Heerlijke satire die zich afspeelt rond het overlijden van Josef Stalin. Al zijn vertrouwelingen willen de macht overnemen, en The Death of Stalin ontvouwt zich tot een zeer zwarte komedie waarin iedereen elkaar manipuleert en te slim af probeert te zijn. Over een moord hier en daar wordt ook niet moeilijk gedaan.

Het is vreemd om al die bekende Amerikaanse en Engelse acteurs Russen te zien spelen, maar omdat het satire is en niet alles even serieus wordt genomen kon ik er wel in meegaan. Acteurs als Buscemi, Considine, Tambor, Beale, Isaacs en Kurylenko hebben de grootste lol, en ze weten wel raadt met de vlijmscherpe en briljante dialogen die ze voorgeschoteld krijgen. De scriptschrijvers waren in topvorm.

avatar van Shadowed
Niks.

Sowieso ben ik geen voorstander dat dit soort onderwerpen op deze manier in de zeik worden genomen. Het is al gedurfd, maar met dit soort humor werkt dit totaal niet, heb daarom welgeteld 1 keer moeten glimlachen, de rest was flauw en saai.

Een grote sterrencast, en haast allemaal weten ze vervelend te zijn. Buscemi was af en toe nog wel uit te staan, maar de rest was zo overdreven en flauw dat ik geen enkel moment heb moeten lachen erom. Zal vast wel met de satire te maken hebben, maar die is gewoon niet te doen.

Geen enkele goede, scherpe dialoog te bekennen. Alles is schreeuwerig en overdreven, daarmee ook heel irritant. Daarmee zijn de drama stukken ertussendoor niet helemaal goed aangezien het erg misplaatst aanvoelt en ik het geen moment serieus kan nemen.

Met al dat drukke gedoe de hele film lang was dit niks voor mij. Onzichtbaar en saai cameragebruik, weinig interessant sets en iedereen die heel Brits spreekt was nergens echt een meerwaarde. Normaal vind ik het niet zo erg, maar tussen de cast liepen ook enkele Russen rond, en dan zijn al die Britten (inclusief Stalin) geen goede mix.

Naar mijn mening ook een beetje raar waarom deze regisseur "de meester van de politieke humor" wordt genoemd, want dit soort humor is gewoon lomp en flauw. Wild gedrag met daartussen af en toe een verwijzing naar politiek is in mijn ogen absoluut nergens bijzonder.

Erg teleurgesteld, maar sowieso moeten er van dit soort onderwerpen niet worden gespeeld met dit soort satire. Althans, naar mijn mening.