The Death of Stalin (2017)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / België / Canada
Komedie / Drama

geregisseerd door Armando Iannucci
met Steve Buscemi, Simon Russell Beale en Paddy Considine

Op 2 maart 1953, in het midden van de nacht, krijgt Joseph Stalin een beroerte. Stalin, "de vader van de mensen", regeerde met absolute macht over het volk van Rusland. Twee dagen later werd hij dood verklaard. In deze twee dagen heerst er een hevige concurrentieslag voor het verkrijgen van de hoogste macht. Zijn ministers bakkeleien over de controle; sommige willen positieve veranderingen in de Sovjet-Unie, andere hebben meer sinistere motieven. Wat volgt zijn twee dagen van waanzin, perversiteit en onmenselijkheid.

Zeer de moeite waard om te zien. Een verhaal uit een interessante periode van het Russische rijk. Er gebeurde toen heel veel in een korte periode en de kranten stonden er vol van. Het Politbureau als hoogste machtsorgaan was natuurlijk niet werkbaar en iemand moest de macht grijpen, maar wie? Nu de film: De aankleding van deze film is fenomenaal. En enkele van de gezichten van de belangrijkste figuren op de 'balkonscène' kwamen ook goed in de buurt. Chroestjov daarentegen zag er toch anders uit. Maar hij werd wel weer goed gespeeld door Buscemi. Het geheel is een politieke geschiedenisles op satirische basis, maar wel goed de werkelijkheid van toen volgend. Toch kreeg ik er een ongemakkelijk gevoel bij. De werkelijkheid was immers zo gruwelijk, werkt het als je daar al grappend doorheen gaat? Voor de een wel en voor de ander minder of gewoon niet. Vandaar het verschil in beoordeling hier. Met 'Springtime for Hitler' probeerde Mel Brooks iets vergelijkbaars, maar over Ceaucescu is dit (nog) niet geprobeerd. Misschien moet er wel enige tijd overheen gegaan zijn om een dergelijk project op te pakken.

avatar van GoodOldJack
Wat een acteerwerk en wat een tempo, filmt weigert consistent om dat tempo ook maar een beetje te laten zakken waardoor je van de ene in de andere situatie terechtkomt en je nauwelijks tijd hebt om te overpeinzen. Ik vond dit een zeer geslaagde politieke satire (met misschien inderdaad meer waarheid in dan men zou vermoeden zoals iemand anders hier al zei). Erg geslaagd en dik mee geamuseerd, speelduur wel al op het randje voor wat de film doet maar weet toch net op tijd te stoppen.

avatar van Filmkriebel
Kreeg me niet helemaal mee. Er werd gekozen om van de hele heisa rond Stalins dood en de opvolging van de tiran een schertsvertoning te maken om het wat hapbaarder te maken voor een publiek dat misschien minder affiniteit heeft met geschiedenis. Wat je ziet is eerder hoe het allemaal geweest kon zijn. Het was bij momenten best grof, al vond ik Beria nog redelijk gespaard van al te grote beledigingen. Vooral Malenkov, die recht uit de Addams Family lijkt te komen (toprol van Tambor), krijgt het zwaar te verduren als de gemanipuleerde opvolger. Maar door de soms niet goed werkende boerenlullenhumor heb ik er uiteindelijk niet zoveel fun mee gehad.

avatar van JoeCabot
Stalin die een discours houdt in een sappig Brits accent: het zal wellicht nooit helemaal wennen. Maar goed, als je het niet al te serieus neemt, valt er wel mee te leven. Leun gewoon rustig achterover en geniet van de “kameraden” die elkaar als een stel uitgekookte bakvissen dwarsbomen. The Death Of Stalin deed me bij momenten zowaar denken Mean Girls.

Ik vraag me wel af of je deze film als satire kunt bestempelen. Het zou me immers niet verbazen als de werkelijkheid de “fictie” overtreft. Echt hilarisch vond ik The Death Of Stalin dan ook niet. Wel heb ik me prima vermaakt met de cast. De keuze om Buscemi te casten als Chroesjtsjov is even absurd als geweldig. Ook Jeffrey Tambor lijkt in de verste verte niet op Malenkov, maar hij vervult zijn rol als pantoffelheld met verve.

Benieuwd wanneer er een biopic met een Russisch sprekende Nixon in de zalen komt… 3*

avatar van stefan dias
Satire? Dat is het dunne laagje over de feiten. Bij wijlen grappig, maar vooral interessant, want ik wist hier eigenlijk vrijwel niks van. Dat je een monster als Beria überhaupt satirisch kan neerzetten doet me wel de wenkbrauwen fronsen. Maar die anderen waren ook geen lieverdjes natuurlijk hoewel het nu bijna lijkt of het 'de goeden' waren.
Dat komt natuurlijk door het weergaloze charisma van Buscemi (die ook al zo überbriljant was in Boardwalk Empire). Hoe die zinnen uit zijn mond afvuurt met een vanzelfsprekende flair is echt genieten. Verder wist het maar matig te boeien. Interessante film, ja. Goed? Bwah…

avatar van stefan dias
JoeCabot schreef:

avatar van Fisico
Bij momenten een absurde satire hoe het er aan toe ging ten tijde van het dictatoriale regime van Stalin. Je kan dan wel eens lacherig doen over het concert dat opnieuw gespeeld moet worden, maar het pure schrikbewind zit er wel goed in en iedereen tracht in de pas te lopen, zo goed als men maar kan. Zelfs de lijfwachten aan de deur durven amper te bewegen bij een verdacht geluid in de kamer van Stalin. Wanneer een opdracht of bevel tot bij jou komt, is het alle hens aan dek om toch maar aan de wensen te kunnen voldoen. Ondanks de luchtigheid van de film komt dit toch voldoende naar voren. En het eindigt ook niet zomaar na het overlijden van Stalin, integendeel ...

Verder staat ook centraal wat er moest gebeuren na de dood van Stalin. Ook deze machtsontwikkelingen zijn interessant om te volgen. Jammer dat we geen Russisch horen in de film, maar daar zijn reeds vele zagen over gespannen. Wel op zich een fijne film die humor en satire vermengt met de bittere realiteit van die periode.

avatar van ILDIB
Heerlijk absurde humor met fantastische droge uitspraken. Vermaak alom.

avatar van david bohm
Amusante film over de dood van Stalin en de directe gevolgen binnen de Sovjet top. Het tijdsbeeld dat wordt geschetst met de effecten op gewone mensen zijn van een totalitair schrikbewind is humoristisch en lijkt historisch accuraat. De grappen zijn veelal tamelijk absurd en de film heeft veel vaart. Wel wat kluchtig hier en daar zoals de scènes met de zoon van.
Van mij had Stalin wel ietsje langer in de film mogen zitten, toch een buitengewoon interessante figuur waar ik eigenlijk weinig van weet maar wat wil je met zo'n titel.