The Death of Stalin (2017)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Armando Iannucci
met Steve Buscemi, Simon Russell Beale en Paddy Considine

Op 2 maart 1953, in het midden van de nacht, krijgt Joseph Stalin een beroerte. Stalin, "de vader van de mensen", regeerde met absolute macht over het volk van Rusland. Twee dagen later werd hij dood verklaard. In deze twee dagen heerst er een hevige concurrentieslag voor het verkrijgen van de hoogste macht. Zijn ministers bakkeleien over de controle; sommige willen positieve veranderingen in de Sovjet-Unie, andere hebben meer sinistere motieven. Wat volgt zijn twee dagen van waanzin, perversiteit en onmenselijkheid.

• vanaf 19 september te koop op dvd

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die de film onverkwikkelijk vond.

Het viel me op dat een (ex-)lid van Monty Python in de film speelt en de hele film is inderdaad een soort lange Monty Python-sketch. Nu weet ik dat Monty Python heilig is en dat je die leuk moet vinden als je voldoende verfijnd wil overkomen, zoals dat ook geldt voor Van Kooten & De Bie. Welnu, als kind/puber vond ik zowel Monty Python als Van Kooten & De Bie hi-la-risch grappig, maar nu ik een stukje ouder ben vind ik hun beider humor meestal tenenkrommend flauw en niet meer te pruimen. Dan ben ik maar een oude, verzuurde boer die echte humor niet kan waarderen...

avatar van Martinello
Armando Iannucci is een meester in het creëren van zwarte politieke humor. Ik vind Veep één van de beste comedies ooit gemaakt, met de fantastische Julia Louis-Dreyfus in een glansrol. Julia speelde ook in Seinfeld, Curb Your Enthusiasm en Arrested Development, wat mij betreft series in de Champions League van de Amerikaanse comedy. Terug naar Iannucci: hij maakte ook The Thick of It en de spin-off daarvan In The Loop. Smullen voor liefhebbers van het genre zoals ik. The Death Of Stalin vind ik een nieuw meesterwerk van Iannucci. Simon Russell Beale was geweldig als de verderfelijke Beria. Steve Buscemi, Michael Palin en Jeffrey Tambor waren ook top, net als die prachtige Olga Kurylenko. En aan de mensen die deze film slecht waarderen omdat ze niet van comedy houden: mijn hemel, kijk dan niet, bietekwiet. Ik heb in ieder geval genoten.

avatar van Woland
De meningen hier lopen nogal uiteen, zie ik, en dat verbaast me eigenlijk niet heel erg. The Death of Stalin is deels historische reconstructie van het politieke gekonkel direct na het overlijden van Stalin, en deels een komedie/klucht/satire waar met absurditeit en zwarte humor deze strijd gevolgd wordt. Maar dit wordt op zeer Britse wijze gedaan, en dat moet je liggen - en van andere films hier op MM weet ik dat dat nogal polariserend blijkt. De toon van de film verbaasde mij ook niet echt, aangezien dit van de hand is van Armando Iannucci - de man achter het zeer vergelijkbare The Thick of It en In The Loop. Al was In The Loop misschien nog wel net wat beter. Hoe dan ook, ik heb me uitstekend vermaakt met de intriges, en de zwarte (en soms flauwe) grappen die volgens mij dichter de waarheid benadert dan de hoogdravendheid die sommigen lijken te verwachten in een situatie als dit. Goed acteerwerk ook, met name Simon Russell Beale was indrukwekkend in zijn portrettering van één van de grotere naarlingen van de vorige eeuw, Lavrenti Beria. Maar ook de rest van de cast leverde prima werk af, Tambor als de wat sukkelige Malenkov en ook Buscemi waren erg leuk. Naar het einde toe werd de film wel steeds een beetje voorspelbaarder, maar desondanks een bijzonder geslaagd bioscoopbezoekje. Ik twijfel nog een beetje over mijn eindoordeel, maar laat ik het conservatief houden op 4.0* voor nu.

(Gezien op 20/04/18)
Bijwijlen hilarische film. Maar als je bedenkt dat de strijd om de macht na de dood van een dictator gelinkt is aan de werkelijkheid, dan is het wel een beetje triest. Neemt niet weg neemt dat de film me heeft aangesproken.
Het begin van de film is onvergetelijk. Nooit meer zal ik naar het 24ste pianoconcerto van Mozart luisteren zonder aan deze film te denken.

avatar van tbouwh
Moederziel alleen in Kino 1 was ook wel eens fijn.