Isle of Dogs (2018)

Duitsland / Verenigde Staten
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Wes Anderson
met de stemmen van Bryan Cranston, Edward Norton en Bill Murray

In Japan in de nabije toekomst is er een uitbraak van hondenaanvallen aan de gang. Hierdoor beslist een corrupte burgemeester alle honden naar het eiland vol afval, Trash Island, te verbannen. De twaalfjarige Atari Kobayashi reist naar deze plek, op zoek naar zijn huisdier Spots en komt er in aanraking met een meute onder leiding van Rex. Samen ondernemen ze een epische reis die de toekomst van het hele gebied zal bepalen.

avatar van Maarten0402
Half puntje erbij toch wel hoor. Heb deze film in KINO vorig weekend gezien en na het zien vond ik het al erg goed maar even veilig op 4* gezet. Na het bezinken ervan vond ik hem steeds beter worden. De animatie stijl voorop. Tweede animatie van Wes Anderson die ik meer dan kan waarderen, maar wat ziet het er weer heerlijk uit. Thema's vind ik ook goed gecombineerd.

avatar van Redlop
Lelijke animatie, humorloos, langdradig en futloos verhaal. Was blij dat het afgelopen was.

Zeer ingenomen met deze erg fraaie, inventieve en levendige animatie met oog voor details, waarbij
ook de humor niet ontbreekt. Ook de soundtrack bekwam mij aangenaam functioneel. En interessant
dat de filmregisseur Wes Anderson, na diens Fantastic Mr. Fox, zich andermaal inlaat met een
anime project. Het vraagt wat mij betreft naar nog meer...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Wes Anderson is één van de betere regisseurs van deze tijd met een eigen stijl die nog steeds groeit. Een man die ritme in zijn kleurrijke beelden brengt als je begrijpt wat ik bedoel. Heerlijk om te zien en een verademing tussen de vele blockbusters. Tussen de commerciële studio's en de kleinere alternatieve films is dus ook ruimte voor eigenzinnige films als dit met een regisseur die creatief durft/mag te zijn.

Isle of Dogs speelt niet alleen met beeld, maar ook met taal. Japanse teksten die niet ondertitelt worden, Japanse gesprekken die soms vertaalt worden via een tolk, vooral de honden die Engels spreken tegenover de Japanse mensen... Heerlijk om te zien en een originele manier om dit zo te brengen. De muziek is evengoed passend zodat we een sterke mix krijgen van beeld, geluid en verhaal. Onderhouden verhaal, nodige humor en een opvallende stemmencast die zeer goed gekozen is.

Hier heb ik van genoten en het doet deugd om nog eens echt te genieten van een film van dit niveau. Het leek wel dat de tijd van regisseurs wat gedaan was en de studio's de fakkel opnieuw hebben overgenomen. Maar er zijn nog enkele namen gelukkig die nog steeds hun eigen stempel kunnen/mogen drukken. En toch met genoeg ondersteuning om geen creatief idee in de marge te worden.

avatar van james_cameron
Typisch Wes Anderson, deze onderkoelde, gortdroge stopmotion animatiefilm. Hier en daar wat aan de saaie en abstracte kant, maar op cruciale momenten komt de boel steeds weer voldoende tot leven. Best mooi geanimeerd eigenlijk en de stemmencast is eersteklas, al ben ik bepaalde Anderson huisakteurs die steeds maar weer komen opdraven (zoals Edward Norton en Bill Murray) inmiddels wel een beetje beu.

Eindelijk weer eens een echt opmerkelijk project van de immer eigenzinnige Anderson, komt in de buurt van zijn beste werk(Fantastic Mr. Fox, The Grand Budapest Hotel). Niet alles wat hij maakt valt bij mij in de smaak maar om dit vindingrijk, soms sarcastisch verhaal kon ik erg lachten. Kan natuurlijk ook zijn dat ik een beetje klaar was met het voorspelbare patroon van al die animatiefilms, dan komt zo'n typische maar wel afwijkende bijdrage van deze Wes net op het goede moment. Wellicht dat ik hem dus bij een tweede kijkbeurt wat minder hoog inschaal, maar voorlopig heeft hij mijn volledige zegen. Ook van onze honden trouwens.

TMP
Fraai vormgegeven animatiefilm van Wes Anderson, op visueel gebied zeer de moeite waard. Helaas valt het qua verhaal wat tegen. Echt boeiend wil het niet worden. Ook de personages stellen wat teleur, geen enkel personage weet echt indruk te maken. Wel een goed verzorgde stemmencast overigens, met de nodige bekende acteurs.

avatar van IH88
“I suppose if it worked, we'd be dead already.”

Typische Wes Anderson film. Eigenzinnig, absurd en vermakelijk, en hij gaat ook weer terug naar zijn liefde voor stop motion. Zo goed als Fantastic Mr. Fox is Isle of Dogs niet, maar het is wel weer een creatieve film vol met kleurrijke personages en spitsvondige dialogen. Het probleem van de film is dat zelfs anderhalf uur eigenlijk al te lang is voor het verhaal dat Anderson wil vertellen. De maatschappijkritiek is overduidelijk, maar gelukkig kiest Anderson wel voor een luchtige en humoristische aanpak. Zoals we van hem gewend zijn.

avatar van Psycho-M
Ik vind Wes Anderson echt een top regisseur.
Je ziet altijd in de eerste minuut al dat het een film van zijn hand is.
Isle of Dogs is weer een stop motion a la Fantastic Mr. Fox.
En toegegeven die vond ik toch net even iets beter als deze.
Ik kan me ook wel vinden in de kritiek dat Wes Anderson te vaak gebruik maakt van dezelfde acteurs (Edward Norton, Bill Murray). Het raakt een beetje uitgewerkt.
Neemt niet weg dat ook deze Wes Anderson een unieke film is, met bijzondere karakters, droge humor en heerlijk anders is. Ik hou er van.

avatar van Maarten0402
Wat ik vooral knap vind is dat wanneer je een film van hem ziet je het meteen herkend, maar dat het tegelijkertijd ook weer uniek is. Isle of Dogs is weer zo anders ten opzichte van Fantastic Mr Fox.
Eerlijk gezegd dacht ik dat ik een beetje moe werd van die "kijkdoos" stijl van Wes Anderson maar op een een of andere manier weet hij me toch weer te veroveren. Misschien omdat hij uniek is in zijn soort/stijl.

avatar van paul83
Ben niet zo'n fan van Andersons werk blijkbaar. Na 30 minuten zijn vaak alle kaarten gespeeld en wordt het een herhaling van zetten.

De film begint sterk met mooie animaties, Japanse rariteiten en een paar leuke grapjes. Die grapjes beginnen echter snel in herhaling te vallen en het verhaal schiet toch echt te kort. De film neemt, op het personage van Cranston na, ook niet de tijd om de karakters wat verder uit te diepen. Zo hadden ze de relatie tussen de jongen en de hond (Liev Schreiber) iets verder uit kunnen diepen. Aan de andere kant zit je ook niet op meer flashbacks te wachten.....

De animaties zijn erg mooi, de stemmencast doet het prima en de muziek is goed, maar de film mist tempo, humor en een goed verhaal om mij 90 minuten te boeien.

avatar van JJ_D
Altijd! Altijd is het er heerlijk toeven! Nee, niet op Hondeneiland. Wel in Wes Andersons universum. De Amerikaan levert met ‘Isle of Dogs’ nog maar eens een prachtig staaltje komische, creatieve en hartverwarmende cinema af. Van de manier waarop hondenkarakters geanimeerd worden over de rits heerlijke stemmen tot het hilarische verhaal: het zit allemaal snor.

De grootste vreugde bestaat echter uit – en hoe kan het ook anders bij Anderson? – de absurde details, waaraan jong en oud hun ogen rijkelijk en non-stop de kost kunnen geven. En o ja, ook de muziek is trouwens weer raak, met een heerlijke adaptatie van Prokofievs ‘Lieutenant Kijé’ voorop.

Hoog tijd voor een Oscar, of hoe lang gaat de Academy nog treuzelen?

avatar van Black Math
Wederom een mooie en interessante film van Anderson, waar je op meerdere manieren naar kan kijken. Ik vraag me namelijk ergens af of deze film bedoeld is als een allegorie voor de huidige Amerikaanse (of breder, de Westerse) samenleving waar immigranten de schuld van problemen krijgen met honden in de rol van de immigranten. Maar zelfs als je het plot loskoppelt van elke mogelijke connectie met de echte wereld, blijft er een leuk en innemend verhaal over. Ik ben absoluut gèèn liefhebber van honden, maar deze film wist me toch flink mee te krijgen in het verhaal en met de (honden)personages.

Leuk is de mix met Japan zonder dat je het gevoel krijgt dat het de blik van een westerling op Japan representeert. Het voelt veel meer authentiek Japans aan, waarbij het natuurlijk ook helpt dat ze de Japanse karakters gewoon lekker Japans laten praten. Maar de belangrijkste kracht van de film is de enorme creativiteit, er komt zoveel op je af en alles is met zoveel detail vormgegeven. De ontwerpen van de karakters ben ik wat minder fan van, omdat het een beetje houterig overkomt (zonder dat de animatie zelf houterig is), maar over het algemeen is het prachtig wat er allemaal op het scherm voorbijkomt.

Een dikke 4* en ik kijk alweer uit naar de volgende creatie van Anderson.

avatar van N00dles
Wes Anderson does it again. Wat mij betreft mag Anderson op deze weg doorgaan, want op animatiegebied stelt hij zeker niet teleur (waar zijn live-action films soms nog wel eens een misser kunnen zijn).
Na het bijzonder charmante Fantastic Mr. Fox is ook Isle of Dogs weer een prachtige stop-motion animatie geworden, nu met honden in de hoofdrol. Het is gewoon fascinerend hoeveel detail erin zit verwerkt, in zowel de aankleding als de animatie. De honden krijgen echt persoonlijkheid door de overtuigend geanimeerde emoties en bijbehorende voice acting. Geen over the top cartooneske stemmetjes, geen vervelend sentimenteel gedoe zoals in reguliere animatiefilms, maar personages die oprecht hartverwarmend en grappig zijn.

Andersons films zijn altijd wel een beetje quirky en dat zal niet iedereen bekoren, maar zelfs de grootste Anderson-hater zal moeten toegeven dat vrijwel elk shot een klein kunstwerkje op zich is vanwege het prachtige kleurgebruik en de symmetrie.

Ook fijn dat Anderson ervoor koos om Japanners ook echt Japans te laten spreken. Waar de meeste filmmakers concessies doen en Engels de voertaal laten zijn, doet Anderson lekker zijn ding en overbrugt hij op een creatieve en geloofwaardige manier de taalbarrière. Tel daarbij op dat ook de Japanse cultuur met respect wordt neergezet zonder het te willen veramerikaniseren of karikaturiseren. Het geeft de film meer authenticiteit en tilt het -zonder elitair te willen klinken- naar een 'hoger' niveau.
De enige reden dat het geen 5* krijgt is omdat het personage Tracy me niet zo aansprak en het einde een beetje anticlimactisch was . Maar goed, wat maakt het ook uit, de hele rit ernaar toe is al enorm vermakelijk.

avatar van Ste*
De live-action films van Wes Anderson zijn niet mijn smaak. In animatie komt zijn stijl voor mij iets beter tot zijn recht, waardoor ik Fantastic Mr Fox wel een leuke film vond. Deze film heeft min of meer datzelfde sfeertje weer, waardoor hij op zich wel beviel, maar (zoals ik bij Fantastic Mr Fox ook schreef), weer 'iets' heeft dat niet helemaal mijn ding is, maar wat ik niet helemaal onder woorden kan brengen.

Het is schitterend gemaakt en heeft een heel originele sfeer, waardoor je eigenlijk doorlopend het gevoel hebt dat je het geniaal 'moet' vinden, maar verhaaltechnisch is het voor mij hier en daar net wat moeizaam en vergezocht, en vind ik de soort humor er net niet helemaal uitkomen. Ergens in het begin moest ik meteen lachen, dus ik dacht 'dat wordt leuk', maar later in de film moet de humor eigenlijk alleen komen van de wat droge sfeer (hoe de honden op elkaar reageren, subtiele dingen in het elkaar aankijken, puur van die visuele geregisseerde dingen), maar veel minder van obvious grappen of leuke tekst. Natuurlijk hoeft het geen lachen gieren brullen te worden, maar de film leunt gewoon weer erg op de Wes Anderson-signatuur en -sfeer, en als dat minder je ding is zoals bij mij, dan grijpt het je nooit helemaal.

Nou ja, misschien dat het ook gewoon een extra kijkbeurt nodig heeft omdat de film vrij volgestouwd zit en er elke seconde wel iets nieuws te zien is, en valt dan ineens het kwartje voor mij, maar voorlopig kan ik er gevoelsmatig toch niet meer voor geven dan 3,5*, maar dan wel vooral door hoe het gemaakt is hoe en alles eruitziet.