Isle of Dogs (2018)

Duitsland / Verenigde Staten
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Wes Anderson
met de stemmen van Bryan Cranston, Edward Norton en Bill Murray

In Japan in de nabije toekomst is er een uitbraak van hondenaanvallen aan de gang. Hierdoor beslist een corrupte burgemeester alle honden naar het eiland vol afval, Trash Island, te verbannen. De twaalfjarige Atari Kobayashi reist naar deze plek, op zoek naar zijn huisdier Spots en komt er in aanraking met een meute onder leiding van Rex. Samen ondernemen ze een epische reis die de toekomst van het hele gebied zal bepalen.

• vanaf woensdag 5 september te koop op dvd en blu-ray

avatar van jarno1975
Bij Wes Anderson:

De nieuwste film van Wes Anderson heeft een titel gekregen: Isle of Dogs. Het is een stop-motion over...jawel...honden.

avatar van SilverGun
ISLE OF DOGS | Official Trailer | FOX Searchlight - YouTube

Film is schijnbaar nog niet toegevoegd hier. Vreemd. Ziet er weer bijzonder fijn uit in elk geval.

kappeuter (moderator)
Vanaf 10 mei 2018 in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros.)

Haha... wtf is dit?

avatar van Zwolle84

avatar van luukve
Zeer benieuwd hiernaar, kijk normaal nooit dit soort films en ik mag Anderson wel. Laat maar komen

avatar van triqo
Zwolle84 schreef:
Jammer, had op een echte film gehoopt.

Fantastic Mr. Fox vond ik anders een heerlijke film! Trailer oogt veelbelovend, en 'Grand Budapest hotel' behoort tot mijn favorieten.

Anderson lijkt almaar beter te worden, kijk hier heel erg naar uit

avatar van Fueledable
Hier heb ik wel zin in! De stijl van de poster ziet er leuk uit.

avatar van donnie darko
Ik heb hem gezien in de Berlinale. Was geen grote fan van the Fantastic Mr. Fox, maar dit is toch wel een ander, superieur niveau.

Ik vond het heerlijk, grappig, ontroerend, alles wat de beste films van Wes Anderson zo ontroerend maken.

4,5* maar zelfs dichter bij 5* want dit was zeer speciaal.

avatar van mjk87
Zwolle84 schreef:
Jammer, had op een echte film gehoopt.

Ja ik ook. Totaal geen fan van stop-motion in lange films (shorts is een ander verhaal). Kan er nooit door meegezogen worden.

avatar van fooraap
Film is ok. Fantastic Mr. Fox is wel beter. Waarom ervoor gekozen werd om het verhaal in Japan te laten afspelen, is me niet duidelijk. De verhaallijn met de Amerikaanse uitwisselingsstudente vond ik helemaal overbodig.

avatar van devidia
Hmm toch wel een ferme tegenvaller deze. Zat er al heel lang naar uit te kijken, maar was behoorlijk saai en kon op geen enkel moment mijn aandacht scherp houden. De stop-motion ziet er daarentegen wel geweldig uit. Hier en daar een leuk moment, maar over de hele lijn toch gebuisd.

Heerlijk.

Mooie mix tussen Anderson's typische stijl en een hoop Japanes invloeden. Uiteraard is er een hoop gezemel uit Amerikaanse hoek over cultural appropriation, het enige wat je daarmee kan doen tegenwoordig is gewoon negeren. Als mensen willen zeiken moeten ze dat vooral doen, maar dit is niet bepaalde een Last Samurai of Memoires of a Geisha.

Het is wél een geweldige stop-motion film, met een geniale cast, Anderson's magische oog voor detail en een voldoende budget om er iets speciaals van te maken. Het verhaaltje is redelijk simpel, da's misschien het enige, maar daar kan ik me bij een film als deze absoluut niet druk om maken.

Anderson lijkt met elke film nog beter te worden. Op papier leek de mix tussen Anderson en Japan niet echt te gaan werken, maar het resultaat spreekt dat volmondig tegen. Amerika heeft meer van dit soort regisseurs nodig, niet minder.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van EW101
Onderhond schreef:
Heerlijk.

Blijft apart inderdaad. Je beledigt voelen namens een ander.. Lijkt mij sterk dat Japanners met deze film moeite hebben. (integendeel..)

Daarbij zoals jij het beschrijft is het een pure hommage/liefdesbrief aan Japan. Krijg nu echt zin in de film daardoor.

Mooie recensie.

Over stop-motion gesproken. Ga je Junk Head ook nog binnenkort bekijken?

Het enige element waarbij je je vragen kan stellen is de white saviour, daar had de film makkelijk zonder gekund. Maar ook dat voelde niet bepaalde heroisch aan, zoals dat bij een Last Samurai wel het geval was.

Een pure homage aan Japan zou ik het ook niet noemen, van ophemeling is zeker geen sprake. Het is gewoon zo dat Anderson een hoop Japanse elementen op ingenieuze manier gemengd heeft met z'n typische eigen stijltje, zonder daarbij noodzakelijk afbreuk te doen aan de Japanse eigenheid.

Edit: had nog nooit gehoord van Junk Head, maar als die op m'n pad passeert laat ik de kans zeker niet liggen. Ziet er gaaf uit. Dank voor de tip!

avatar van John Milton
deze 4,5* had ik niet voorspeld

John Milton schreef:
deze 4,5* had ik niet voorspeld

Slechte voorspeller Ik ben vocaal fan van stop-motion, Anderson's vorige heb ik ook op 4.5* en Japanse cinema ligt mij ook wel.

avatar van John Milton
Dat laatste was me niet ontgaan

avatar van triqo
Mooie review weer Onderhond, krijg er steeds meer zin in .

Bijzondere regisseur wel, een van de weinigen die bij mij het echte 'feelgood' gevoel kan opwekken. Samen met Jeunet, al lijkt die laatste niet meer dat niveau van z'n films met Caro te gaan halen.

avatar van Fisico
Isle of dogs is een hondsdolle stop-motionfilm waarbij Wes Anderson zich opnieuw overtreft zoals bij zijn eerdere stop-motionfilm “Fantastic mr. Fox”. Wes Anderson laat zich volledig gaan in deze aandoenlijke animatiefilm over de trouwe viervoeters van de mens. Anderson legt een ongelooflijke precisie aan de dag op audiovisueel vlak. Visueel is de film een pareltje en kom je soms ogen tekort om alles waar te nemen. Vooral de scènes waarbij niet gesproken wordt, komen de veel verwerkte Japanse invloeden uitstekend tot zijn recht. De luide melodieuze troms op auditief vlak versterken dit gevoel alleen maar. Ook de afwisseling tussen het Engels en het Japans - vooral wanneer de in ware maffiastijl de burgemeester van Megasaki het woord neemt - is indrukwekkend. De openingsscène bvb vond ik geweldig en dompelt je meteen in de sfeer van de film. Ook de kookscène met vis- en schaaldieren vond ik geweldig.

Isle of dogs is zo’n film die je graag een tweede kijkbeurt wil gunnen om alles nog eens te herbeleven én om nieuwe kleine fantastische dingen te ontdekken die je bij de eerste kijkbeurt ongetwijfeld ontgaan zijn. Ook het verhaal is erg leuk en origineel. Een verbanning en deportatie van honden op afvaleiland creëert een sfeertje die verwijzingen oproept van bepaalde dictatoriale regimes in het verleden. Daartegenover is het inhoudelijke verhaal - met een jong kereltje op zoek naar zijn hond - meer gericht op een jeugdig publiek. De combi tussen beide items (sfeer versus verhaal) is niet altijd even geslaagd, maar slaat over het algemeen wel aan. Charmant en stijlvol, typisch een eigengereide Wes Anderson met zijn kunstelige vechtwolkjes versus de jaren 60 stijl van een futuristisch Japan. Mooi!

avatar van Zwolle84
Wat een vreselijke nieuwe trailer. Ik ga steeds meer twijfelen of ik deze wel wil zien, ondanks dat ik een liefhebber van zijn films ben.

kappeuter (moderator)
Waarom Bill Murray, Jeff Goldblum en Bob Balaban zo gelukkig worden van werken met Wes Anderson | De Volkskrant (interview)

Als je acteert, of nouja, een stem inspreekt, in een animatiefilm waarvan de regisseur alles tot achter de komma heeft uitgedacht en vastgelegd, wat voeg je dan eigenlijk nog toe? Bill Murray, Jeff Goldblum en Bob Balaban leggen uit waarom ze zo gelukkig worden van werken met Wes Anderson.

avatar van mrklm
Redelijk amusante animatiefilm van Wes Anderson, die duidelijk meer interesse heeft in de visuele mogelijkheden dan in het voorspelbare verhaal met weinig subtiele politieke metaforen. De animatie is dan ook vaak verbluffend maar veel van de geslaagde grappen zijn niet meer dan terzijdes die weinig van doen hebben met het verhaal. Zeker in het eerste deel valt er genoeg te gniffelen, maar mede door een overdaad aan karakters mist het een dramatisch middelpunt. De onderkoelde stemvertolkingen van de sterrencast helpen daar ook niet bij. Het eindresultaat kabbelt zich rustig voort, met hier en daar een aardige grap, maar hoewel Isle of Dogs inhoudelijk herinneringen oproept aan Watership Down en vooral The Plague Dogs, is dit bij lange na niet zo meeslepend.

avatar van Mads Smikkelsen
Must see!! TOP TOP TOP

Mads Smikkelsen schreef:
Must see!! TOP TOP TOP

Waarom is dit een must see? Het is leuk gemaakt, maar qua inhoud vraag ik me bij Anderson’s films (en ik heb ze allemaal gezien) vaak af waar we in godsnaam naar kijken? Is Anderson niet gewoon te gehyped? En zou de beoordeling hier, op IMDB en bij de recensenten ook zo hoog zijn geweest als het niet door Anderson gemaakt zou zijn? Of zouden we het dan maar een vreemd filmpje gevonden hebben? (het blijft speculeren) maar ik ben van mening dat de reggiseursnaam zorgt voor dit soort reacties. Niet de kwaliteit van deze film.

Kan men ook zeggen dat dat de reden is van jouw top 10 regisseurs. Veel bekender wordt het niet. Na-aaper. Maar kan het niet gewoon zijn dat Anderson zo'n goede naam heeft gekregen omdat de humor in zijn films aanspreekt en het goed gemaakte en creatieve films zijn? Is dat niet logischer dan dat men in het geniep massaal heeft besloten om ondanks dat ze het ruk vonden net te doen alsof ze het geweldig vonden?

thegoodfella schreef:
Of zouden we het dan maar een vreemd filmpje gevonden hebben?

Njah, want dat is zo negatief ...

[quote]mister blonde schreef:

De eerste paar zinnen snap ik niet? Is dit een statement, suggesties of zijn dit vragen? Want ik zie nergens vraagtekens. Als je dat even wil verduidelijken, kan ik daar antwoord op geven

PT Anderson is een nog grotere naam dan deze W. Anderson. Waarom heb je hem op 1? Vanwege de regisseursnaam? Is net zo logisch of vergezocht. Het punt dat ik maak is dat een grote naam, groot wordt omdat veel mensen hem goed vinden. Niet andersom.

mister blonde schreef:

Naar mijn mening is dat ontzettend ver gezocht. Het klopt dat ik PT Anderson de beste regisseur vind, maar ook PT Anderson heeft voor mij missers als Phantom Tread en Punch Drunk Love. Op een gegeven moment maak je overwegingen en kom je tot een top 10. Iemand wordt natuurlijk zelf groot. Ik vraag me alleen af of er minder kritisch gekeken wordt naar gevestigde namen. Maar we wijken af van de wezenlijke discussie hier.

Ik snap dat er mensen zijn die Wes Anderson qua vorm en sfeer goed vinden en de man heeft vaak ontzettend authentieke films. Mijn kritiek is gericht op de inhoud van vrijwel al zijn werken. Die is er naar mijn mening niet of zie ik wellicht zelf niet. Dus vandaar nogmaals mijn vraag: Waarom is deze film goed? (en dan bedoel ik echt op basis van de inhoud!!) want als vorm ziet een blinde zelfs dat het eigen en uniek is.

En mijn tweede vraag (Die veel overlapping heeft met de eerste): Is er wel inhoud en diepgang in de films van Wes Anderson of zijn het ontzettend mooi gemaakt werken met een matig verhaaltje? (Dat is echt geen kritiek, maar een vraag) Ik zou zeggen overtuig me; graag zelfs