The Birth of a Nation (2016)

Drama / Historisch

geregisseerd door Nate Parker
met Armie Hammer, Nate Parker en Aunjanue Ellis

Het is 1831 en de Afro-Amerikaan Nat Turner (Nate Parker) brengt zijn dagen door als slaaf in Virginia. Hij wordt door zijn eigenaar Samuel Turner (Armie Hammer) hard aan het werk gezet en de slavendrijver Raymond Cobb (Jackie Earle Haley) zorgt ervoor dat niet alle werkdagen zonder slag of stoot verlopen. Met hulp van een prediker genaamd Walthall (Mark Boone Junior) en gesteund door verscheidene lotgenoten komt Nat tegen de heersende blanken in opstand.

The Cube
In Film > Nieuws > The Birth of a Nation (201?):

STORYLINE:

Nat Turner, a former slave in America, leads a liberation movement in 1831 to free African-Americans in Virgina that results in a violent retaliation from whites.

HOOFDROLSPELERS: Nate Parker, Armie Hammer & Gabrielle Union.
IMDb link

avatar van LuukRamaker
Lange speelfilmdebuut van Nate Parker (als regisseur). Geen remake van The Birth of a Nation (1915), maar wel een Amerikaans heldenverhaal uit dezelfde eeuw.

avatar van tattoobob
Klinkt als een mooi maar heftig drama.

Geen remake, maar wel dezelfde titel, setting en achtergrond. Waarom dat dan?

avatar van Donkerwoud
Birth of a Nation staat bekend als KKK-propaganda, dus in die zin zie ik meer dan genoeg redenen om juist wel opzichtige parallellen te trekken.

avatar van mjk87
Lijkt me geen KKK-pamflet te worden.

avatar van Donkerwoud
Omgekeerd natuurlijk, dus Birth of a Nation door de ogen van zwarte Amerikanen.

Grote winnaar Sundance Festival 2016!
Zou de commotie rond de oscars een rol hebben kunnen spelen?

avatar van John Milton
2017 pas...

avatar van Verhoeven
En voor die tijd al te zien in Gent en of Leiden.

kappeuter (moderator)
Vanaf 26 januari 2017 in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros)
EDIT: Nederlandse release is komen te vervallen

Trailer geplaatst

avatar van Panta Rei
Prachtige poster, indringend en veelzeggend.

avatar van TornadoEF5
Was één van de grote Oscarfavorieten, maar het verhaal dat de regisseur betrokken zou zijn bij allerlei verkrachtingen zal de kansen niet in positieve zin doen omkantelen. Dit is ook de reden waarom de film zo laag genoteerd staat op IMDb, ondanks dat de film nog niet gereleased is. 72 procent van de stemmen zou een 1 of een 10 zijn, terwijl de film afklokt op een voorlopige 4.8* na 1800 stemmen.

avatar van LPereboom
Voor Nate Parker zijn eerste film te zijn, heeft hij het er zeker niet slecht gedaan. Het is een aardige film om te bekijken die wel een beetje traag op gang moet komen. Naarmate de film vorderd kom je aangrijpende gebeurtenissen te zien, die heel mooi inbeeld gebracht worden... voor heel puur! En dat is dan ook spijtig dat hij de puurheid niet kon doortrekken tot het einde wat ik dan iets teveel show vond. Al bij al is deze film het bekijken waard en geef ik 7,5/10 voor deze The birth of a nation

avatar van Seam
klinkt als een BLM propaganda film, maar we zullen het zien.

avatar van Alathir
Birth of a Nation, duidelijk een film met Oscar-ambities, al is al die commotie rond die verkrachtingszaak geen goede reclame voor de film zelf. Hoe dan ook, puur qua film gezien leek het wel een mixje tussen Django Unchained en 12 Years A Slave. Wel niet zo'n Western-achtige look als in Django maar als je gerelateerde films zoekt, passen deze wel in datzelfde laatje.

Ik vond de film zeker goed maar er miste vooral vernieuwing of originaliteit. Zweepslagen, onderdrukking, de strop, seksueel misbruik zijn zaken die je zowat in elke slavenfilm opnieuw terugvind, hier dus ook weer. Mooi gefilmd dat zeker. Acteerprestaties zijn ook goed. Er zit ook een sterke speech in de film, ondanks dat ik totaal niet gelovig ben, voelde ik toch wel de kracht die ervan uitging.

Absoluut 4* en een film die meer dan het bekijken waard is.

avatar van John Milton
Zonde dat sommige dingetjes net wat te clichématig voelden. Indrukwekkend verhaal, mooie geacteerd, gefilmd en op fijne locaties geschoten, maar de keuzes die Parker maakt als regisseur voelen op soms nog net wat te makkelijk.

Zit voor mij tussen de 3,5 en 4* in, en valt daarmee wat tegen na de Sundance buzz.

avatar van Rickazio
Seam schreef:
klinkt als een BLM propaganda film

geregisseerd door Sylvana Simons

avatar van Biosguru
Wraakfantasie. Maar ook een soort van Blaxploitation in zijn eenvoud. Tsja, waarom niet. Subtiel is anders.

lezertje
De Titel kan gezien worden als een cynische verwijzing naar David Wark Griffith´s KKK/pamflet ´The birth of a nation´ uit 1915, waarbij alles vanuit het blanke standpunt werd bezien. Het lijkt alsof regisseur Nate Parker na de honderdste verjaardag van Griffiths film wil zeggen: ‘Kijk, zo kan je het verhaal ook vertellen. Maar dan vanuit ons standpunt.’
Helaas heeft deze ‘The birth of a nation’ niets nieuws te vertellen. De film bewandeld de platgetreden paden van de biopic. Eerst zien we Nat als kleine jongen et cetera. Verder krijgen dezelfde ellende en dezelfde beelden voorgeschoteld als in ´12 years a slave’ (2013). Mishandelingen, afranselingen met de zweep, verkrachtingen, racistische plantage eigenaren. Wat dat betreft getuigd de film van weinig originaliteit. Hik kan mij iet aan de indruk ontrekken, dat Parker het verhaal van Nat Turner opgepakt heeft om daarmee op Oscars te jagen. ‘Als het ’12 years’ lukt, waarom mij dan niet’, hoor ik hem denken. En als ’12 years’ als standaard gezien kan worden en nu met de beloofde politieke correctheid van The Academy’, dan zal ook ´The birth of a nation´ wel bedolven worden onder de Nominaties.
Een ambitieus project, dat wel. Parker, niet alleen verantwoordelijk voor de regie, maar ook voor het scenario, speelt daarnaast ook nog eens de hoofdrol van Nat Turner. En dat is iets te veel van het goede. Als acteur weet hij niet te overtuigen, daarvoor leunt hij te veel op de sentimenten die het onderwerp bij de kijker oproept.
Parker schuwt de vette symboliek niet. Als Nat Turner getrouwd is met Cherry geneert de regisseur zich niet om langzaam in te zoomen op twee brandende kaarsen die zich met elkaar versmelten.
Als Cherry verkracht en mishandelt is houdt Nat een maïskolf in zijn hand, waar bloed uit druipt
. Deze totaal overbodige symboliek, wij begrijpen heus wel wat er gebeurt, geeft de film een ranzig tintje.
En uiteraard moet aan het einde ‘Strange fruit’ van Billy Holliday weer uit de kast getrokken worden. En tijdens zijn executie kijkt Nat Turner gelukzalig naar de hemel, alwaar een engelenkoortje klinkt. En dat is precies wat ik bedoel met gebrek aan originaliteit.

avatar van tbouwh
Weet iemand meer over het vervallen van de Nederlandse bioscooprelease? te controversieel?

Ook al zijn er veel eerdere films uitgebracht met dit thema ( Roots, Amistad, 12 Years a Slave) blijf ik het thema slavernij en de gebeurtenissen rondom dit onderwerp iedere keer weer indrukwekkend en aangrijpend vinden. En dat geldt zeker ook weer voor dit snoeiharde " The Birth of a Nation"...
Net als eerder genoemde films zitten ook in dit slaven drama een aantal behoorlijk confronterende scenes. De bombastische en innemende soundtrack geeft het geheel nog eens een extra meeslepend sfeertje. Tel daar bij op de uitstekende acteer prestaties en fraai geschoten beelden en je hebt een twee uur lang prachtig document.

avatar van Brabants
The birth of a nation voelt vooral aan als een tv-film en wordt rijkelijk gevuld met clichés. Hier komt nog eens bij dat het omstreden karakter van Nat Turner in de geschiedenisboeken anders staat vermeld, dan dat het hier geportretteerd werd. Zijn laatste visioen waarmee de film ten einde liep was tevens een anticlimax. Geen topper binnen het genre, verre van dat.

avatar van Pazmaster
Sterk drama met een aangrijpend verhaal en geweldig acteerwerk van Parker die dit ook nog eens knap geregisseerd heeft. Het ziet er dan ook goed uit, en het geweld wordt redelijk in beeld gebracht. Op zich niets nieuws onder de zon, er zijn meer van dit soort films, maar toch wist deze film me te blijven boeien. Er zitten hier en daar wel wat minpuntjes in, zoals de engel, maar over het geheel genomen is het toch een prima film.

Erg matig allemaal en zeer kleinschalig daarbij totaal geen emotie of beleving , nee dit was het niet.

avatar van Rvdz
Voor wie hier nog geïnteresseerd in is, hij draait nog een aantal dagen exclusief in Kino in Rotterdam. Link

Goeie film waarin een slaaf het woord van god verkondigd om andere slaven onder de duim te houden. Een waargebeurd verhaal over een opstand van de slaven zo'n 200 jaar geleden in Amerika. Een prima opbouw, die hierdoor echter weinig verrassingen in petto heeft. De film ziet er mooi uit en bevat een aantal behoorlijk brute momenten. Echt aangrijpend wil het echter niet worden, maar dit regiedebuut van Nate Parker is zeker niet verkeerd.

avatar van hoffhaan
Matige film. Er zijn veel betere films gemaakt over dit onderwerp. 2.5

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film van Nate Parker, door Nate Parker, over Nate Parker en waarschijnlijk ook voor Nate Parker. De film kwam in opspraak door een verkrachtingszaak (door Nate Parker) en het thema van de film dat in het conservatieve Amerika nog altijd moeilijk ligt. Niet dat ik Parker ga goed praten, maar even die feiten opzij gezet, is de film zeker niet slecht. De film focust zich vooral op de figuur van Nate Parker en de opstand van de zwarte slaven begin 19e eeuw. Parker slaagt er in om de lijdende slaven in beeld te brengen.

Zijn aanpak is een medaille met twee kanten. Het is net goed om te focussen op Nat Turner. Niet evident in Amerika waar de film 12 Years a Slave gepromoot werd met een blanke Brad Pitt in een bijrol. Langs de andere kant wordt wel heel hard gefocust op Nat Turner en had hij de regie misschien aan een ander moeten overgeven om een breder plaatje te kunnen brengen.

Zoals ik hier al eerder kan lezen is het geen slechte film, maar weinig verrassend. Het is wel kwalitatief, maar zonder de opspraak van Nate Parker, had deze denkelijk in de vergeethoek geraakt.

avatar van mrklm
Een film die dezelfde titel heeft als de film die 100 jaar eerder de geboorte van de filmkunst inluidde. Die 'Birth Of A Nation' vertelde het verhaal van de Amerikaanse Civil War en The Reconstruction met een flinke scheut racisme en Nate Parker (in a Nate Parker Production, directed by Nate Parker, written by Nate Parker) weet dit vrij onbekende, maar historisch relevante relaas van een slaven-opstand in 1831 onder leiding van Nat Turner, op een boeiende wijze te vertellen. Een indrukwekkende tour-de-force dus, al is Parker er wat te nadrukkelijk op uit om de martelaarsrol van Nat Turner door de strot te rammen, waarbij hij niet schuwt onsubtiele religieuze symboliek te gebruiken. De finale is desondanks bijzonder sterk en het laatste shot - een dissolve van de ogen van een jonge getuige van Nat Turners executie naar dezelfde jongen die dertig jaar later in het Noordelijke leger vecht voor de vrijheid van alle zwarten in de VS - is geniaal. Parker vertilt zich lichtelijk, maar deze film blijft de moeite waard.

avatar van Boneka
Ik heb slavenfilms altijd wel boeiend gevonden. Waarom ik weet het niet, maar de films hebben vaak fantastische uitzichten over de katoenvelden. Dat is in deze film niet anders. Wist trouwens niet dat je er in kon prikken. Dus zo leuk werk is het niet. Wilde deze mooie film eerst 4 sterren geven, maar omdat ik 12 Years a Slave al 4 sterren gaf moest ik een half puntje zakken. 12 Years a slave heeft een beter plot en personages en zit van a tot z goed en beter in elkaar. De film mist alleen een mooie soundtrack. Dat kan van deze film niet gezegd worden. The Birth of a Nation heeft geweldige filmmuziek vond alleen bijna op het eind het nummer Strange Fruit er niet zo in thuis horen. Voor de rest heeft Birth of a Nation geweldige muziek mooi passend bij wat we zien.

De film begint wat traag en wat vaag. Vooral het eerste half uur had ik zoiets van ja en. Waar wil men heen. Daarna komt ie beter op gang en komen de personages wat beter uit de verf. Nergens uitmuntend, maar goed genoeg voor het verhaal. Misschien dat hij her en der niet helemaal in balans is en wilde Nate Parker iets teveel. Dat hij bijna alles alleen heeft gedaan beloofd vaak weinig goeds. En regisseren en acteren. Dat is vaak weggelegd voor de allergrootste. Toch zitten er mooie stukjes in. Sowieso is deze film prachtig mooi gemaakt. Mooie kleuren prachtige achtergronden en schitterende landgezichten. Wilde er een specifiek stukje eruit halen, waar de muziek ook van toon veranderd. Daar kreeg ik toch een rilling van. Wanneer Nat Turner aankomt bij de derde plantage zien we een blank kind uit het huis rennen in slow motion met daarachter een touw gebonden donker kind. Een zgn. spelletje van de blanken. We zien dit stuk nog in een flashback terug. Bijzonder om dit te zien. Zoals het zeepmoment bij 12 Years a Slave.

Het eind is zoals het ongeveer is gegaan. Natuurlijk is dat eerste stuk vermakelijk al had ik dat joch van die plantage graag ook afgemaakt zien worden. Natuurlijk was het een kansloze missie maar het heeft uiteindelijk wel de Amerikaanse burgeroorlog gebracht. Dat was inderdaad zoals hier boven ook staat heel mooi verwerkt in de jonge getuige bij de hanging van Nat Turner

Wellicht speelt niet iedereen zijn rol perfect, maar tegenwoordig moeten films vooral in twee uur worden afgewerkt en dat valt niet mee in zo'n groot en beladen project als de slavenhandel in 1800.

avatar van Decec
Een mooie biografie/drama/historie film...
Een waargebeurd verhaal...
Ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Prima camerabeweging...

Werd op een of andere manier niet echt warm of koud van deze. Misschien omdat we in dit genre vrij recentelijk al onvergelijkbaar moois als Django Unchained en 12 Years a Slave(en vroeger Glory of Roots) hebben gezien en dan is dit toch echt een niveau minder. Wel een huzarenstukje van hoofdrolspeler, regisseur en schrijver Parker maar met name op het gebied van regisseren heeft hij nog het een en ander te leren. Afgezien van het onvergetelijke, ruwe laatste half uur waarin Nat als een ware Clint Eastwood old school op zoek gaat naar heftige wraak is deze the Birth of a Nation een tamelijk voorspelbare, brave en behoorlijk saaie zit. Deze paden waren als eens platgereden en Parker weet er nauwelijks iets nieuws aan toe te voegen. Wat resteert zijn toch wel een aantal sterke momenten(een slaaf die zijn tanden krijgt uitgeslagen, een blank kind dat een zwart kind aan een touw voortrekt, de weinig verhullende gevechten aan het slot), die je dan weer weg kunt strepen tegen de lome vertelwijze en enkele ronduit belachelijke sequenties(Turners sterfscène, als hij een zwarte engel met heuse witte vleugels ziet verschijnen lijkt meer iets uit een verkeerde komedie ). De radicale verandering van het hoofdpersonage van brave predikant tot niemand ontziende wraakengel word ook niet helemaal overtuigend gebracht, vind ik. Ook de keuze van de acteurs is even matig als voorspelbaar. Hammer als een sullige, ogenschijnlijk goedzakkerige plantagehouder, en Jackie Earle Haley mag weer eens een ongenuanceerde slechterik spelen....Tsja. Toch net wat te weinig talent om zo'n imponerend waar gebeurd verhaal te vertellen, denk ik.