Marshall (2017)

Biografie / Drama

geregisseerd door Reginald Hudlin
met Chadwick Boseman, Keesha Sharp en Josh Gad

Als de Verenigde Staten op het punt staat zich in de Tweede Wereldoorlog te mengen, stuurt een bijna failliet NAACP (Amerikaanse burgerrechtenbeweging in de Verenigde Staten) Marshall naar het conservatieve Connecticut om een zwarte chauffeur te verdedigen tegenover zijn rijke werkgever. Hij wordt beschuldigd van aanranding en poging tot moord, dat al snel de tabloids haalt. De NAACP heeft een belangrijke overwinning nodig maar wordt de mond gesnoerd door een rechtbank.

avatar van Dreamcast
In Film > Nieuws > Marshall (2017):

Marshall met hoofdrolspeler Chadwick Boseman (Get on Up, Captain America: Civil War).

About a young Thurgood Marshall, the first African American Supreme Court Justice, as he battles through one of his career-defining cases.

Marshall (2017) - IMDb

avatar van Pazmaster
Een redelijk rechtbankdrama over een zwarte advocaat die opkomt voor mensen die valselijk beschuldigt worden omwille van hun huidskleur. Er wordt goed gespeeld en het verhaal is redelijk onderhoudend maar toch mist het wat spanning, het einde was dan ook geen verrassing.

Goede, onderhoudende film. Het verhaal is vrij dun en is al talloze malen verfilmd in alle soorten en maten. Wat mij wel stoorde is dat er te lang blijft stilgestaan bij het feit dat de blanke advocaat tegen zijn zin opgevoerd word.
Indien je dit 1 of tweemaal vermeld, ok, maar het blijft terugkomen en het is op de duur op het irritante af.
Er is al te weinig tijd om de effectieve essentie en het onderzoek voor het proces aan te kaarten.
Van een getuige (een agent) horen we niets meer, van de agressieve echtgenoot evenmin,..
Het blijft echt bij enkele harde feiten en daar is heel de film rond opgebouwd.
Dit geeft deze film een beklemmend gevoel dat verplicht naar een goede uitkomst moet leiden, er zijn geen andere alternatieven mogelijk in deze plot.
Een beetje een gemiste kans, al blijft het een aanrader om rustig enkele uurtjes mee door te brengen. Niet in het minst voor de goede wisselwerking tussen de blanke en zwarte advocaten.

avatar van Thomas83
Dit had een veel betere film kunnen zijn als de makers meer hadden geambieerd dan enkel willen vermaken. Thurgood Marshall wordt verheerlijkt in plaats van uitgediept (Friedman apart genoeg dan weer wel) en er zijn allerlei sentimentele momentjes en details die alles wat de film goed doet een beetje ontsieren. Marshall is namelijk best een persoonlijke film is die een zwaar onderwerp verfrissend genoeg niet zwaarmoedigere manier dan noodzakelijk aanpakt, en voor een rechtbankfilm ben ik altijd wel te porren.

De belangen van Marshall, Friedman, Strubing en Spell zijn allemaal goed te volgen en Boseman en Gad spelen hun rollen met charme en klikken ook behoorlijk als acteurs. Maar dan zijn er helaas ook nog personages als dat ene vrouwelijke jurylid ("I'm the foreWOMAN, Your Honor"), de openbaar aanklager die de overtreffende trap van de bevoorrechte blanke man is, of een fictionele scène met racistisch geweld. Het is allemaal wat veel. De presentatie had ook wel een tikkeltje minder glad gekund. Een dikke 2.5*.

Uitstekende op waarheid beruste biografie over de begin jaren van Thurgood Marshall een burgerrechtenadvocaat die de geschiedenis in ging en later de eerste Afro-Amerikaanse rechter van het Amerikaanse Hooggerechtshof werd. Prima acteer prestaties en een geweldige cast doen de rest.

Goeie film waarin de NAACP een advocaat stuurt om in een verkrachtingszaak in de verdediging plaats te nemen. Ondanks dat de titel doet vermoeden dit om een biopic over Thurgood Marshall gaat, is dit echter een rechtbankdrama. Onderhoudend van begin tot eind, maar wel erg netjes binnen de lijntjes gekleurd (er zijn dan ook geen verrassingen). De cast doet het goed. Een nipte 3.5 sterren.

Best goed. Qua vormgeving en aankleding lijkt het meer op een tv film, maar dan wel eentje die iets te melden heeft. Ook onmiskenbaar zo'n typische Amerikaanse rechtbankfilm, dus hou je daar niet van dan zoek beter iets anders. De meerwaarde van Marshall schuilt in het gegeven dat dit waargebeurd is en toch ook wel een belangrijke gebeurtenis behelst. Stevige hoofdrollen van de heren Boseman en Gad, van deze jongens gaan we nog meer horen. Kate Hudson gecast in een twijfelachtige slachtofferrol heeft blijkbaar behoefte om te breken met haar wat smoezig imago, maar kon er maar moeilijk aan wennen. Al met al de moeite zeker waard.

Behoorlijke rechtbankfilm naar een waar gebeuren en met de rassendiscriminatie in de States als diep achterliggend probleem.
Film schuift ook nog aspecten naar voor zoals hoe prominente figuren toch liefst afzijdig bleven van dergelijke netelige kwesties die de populariteit zouden kunnen schaden en zich alzo weinig bekommerden of er al dan niet correct werd geoordeeld en veroordeeld en ook de rechter leek me zelfs niet zo ingenomen met de zaak.
Anderzijds lijkt het me, wat het verhaal betreft, vreemd dat een onderlegde advocaat moet wachten op een algemeen gezegde van een vrouw aan de bar, om plots tot een nieuwe visie te komen.

Al bij een terechte hommage aan Thurgood Marshall.
Goede vertolkingen.

avatar van Decec
Een goede biografie/drama film...
Een waargebeurd verhaal...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima camerabeweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...

avatar van K. V.
Een onbekend verhaal, maar vond het wel eens interessant om gezien te hebben, zeker als het nog eens op waargebeurde feiten is gebaseerd. Een prima en overtuigende cast. Ook de film wist me van begin tot einde te boeien, ondanks dat het een rechtbankfilm was.
De moeite om eens gezien te hebben.

Prachtige film over een waar gebeurd verhaal.
Tragisch verhaal weliswaar, maar zo goed gebracht dat je meegesleept wordt in het verhaal.
2 uur, maar boeiend van begin tot einde. Puike cast ook, zonder uitzondering.
Het speelt zich af ten tijde van de opkomst van Hitler in Europa, en zodoende is de vergelijking, Jodenhaat en rassenhaat snel gemaakt, vooral omdat de twee advocaten ook beide vertegenwoordigen.
Topfilm die je gezien moet hebben !!