Addio Zio Tom (1971)

Alternatieve titels: Goodbye Uncle Tom, Farewell Uncle Tom, Vaarwel Oom Tom

2,88

Italiƫ
Documentaire / Drama
136 minuten (Italiaanse director's cut) / 123 minuten (Engelse originele versie)

geregisseerd door Gualtiero Jacopetti en Franco Prosperi

Twee documentairemakers gaan terug in de tijd om de slavenhandel in het zuiden van de Verenigde Staten te filmen. Hun aandacht gaat vooral uit naar het racisme bij de blanken en het misbruik van de slaven. De duistere kanten van de slavernij worden blootgelegd. Het laatste deel van de film, gebaseerd op “The Confessions of Nat Turner” is een explosie van haat en wraak door een zwarte op de blanken.

12 BERICHTEN

geplaatst: 25 augustus 2009, 12:26 uur [permalink]
heb het begin er al van gezien. ziet er een kalme documentaire uit.

geplaatst: 4 januari 2011, 00:09 uur [permalink]
Ik heb enkel de trailer gezien en het ziet er alles behalve uit als een kalme documentaire (?).

avatar van yeyo

geplaatst: 8 januari 2011, 17:00 uur [permalink]
Audiovisueel zal het allemaal wel dik in orde zijn, maar het gaat over de sociale inhoud ervan: allemaal pure sensatiezucht natuurlijk. Niet dat daar iets mis mee is, maar maatschappelijk relevant is het allesbehalve.

geplaatst: 12 januari 2011, 19:10 uur [permalink]
Maatschappelijk relevant of niet, we gaan het meemaken.

avatar van yeyo

geplaatst: 12 januari 2011, 19:38 uur [permalink]
Wat gaan we meemaken?

geplaatst: 13 januari 2011, 14:04 uur [permalink]
Deze film, mits ik hem ooit ergens kan vinden.

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst: 31 oktober 2011, 23:54 uur [permalink]
Geniet eens van deze prachtige soundtrack, één van de allermooiste dat ik ook hoorde.
YouTube - Oh My Love - Riz Ortolani - Goodbye Uncle Tom
YouTube - 06 Sosta Nel Lago - Goodbye Uncle Tom

geplaatst: 1 november 2011, 13:26 uur [permalink]
Sung by Katyna Ranieri. Recently featured in the 2011 film Drive.

diederik1951
geplaatst: 4 november 2011, 13:44 uur [permalink]
Nooit heeft een film mij zo geschokt als “Uncle Tom”. Deze “documentaire” is een negatieve benadering van het rassenprobleem en de slavenhandel, in beeld gezet door behendige cameralui met veel gevoel voor beeld en ritme. Maar alles aan deze prent is vals. Hun pamflet over het misbruik van de zwarten door de eeuwen heen is eigenlijk niets meer dan een explosie van mensenhaat, geweld en sensatiezucht. De makers hanteren voortdurend een koppig negativisme en zetten alles in beeld met een sadistische wellust, waarbij niets voor het oog van de kijker gespaard blijft. Ze tonen niet alleen hoe de zwarten als beesten mishandeld werden, maar ook hoe ze als beesten leefden. De verpakking (regie, camerawerk, montage en muziek) is weliswaar soms knap maar dat neemt niet weg dat “Uncle Tom” een hatelijke, erg cynische en gevaarlijke film is, die voortdurend in het walgelijke ploetert en speculeert op de laagste instincten. Je wordt van sommige sekwensen echt kotsmisselijk, de commentaar is ziekelijk en ik kan mij echt voorstellen dat als je dit schouwspel draait voor een publiek van zwarten, dit veel woede zou uitlokken. Vermoedelijk is dit de grofste “mondo movie” aller tijden. Toen ik vroeger deze film in de cinema zag herinner ik mij dat er mensen de zaal voortijdig moesten verlaten, want “Uncle Tom” is krankzinnig, uitzinnig wreed en mensonterend. De muziekscore is echter heel goed en in tegenstelling tot de film wél een aanrader.

avatar van Basto
geplaatst: 17 augustus 2014, 21:44 uur [permalink]
Verontrustend meesterwerk.

'Het feest der slavernij' op Feilini-esquewijze verteld met zijn kenmerkende overdrijving en levendige muziek. Op audio visueel gebied een absolute parel, maar het onderwerp is vaak te pijnvol.
Een film die zijn tijd jaren vooruit was. Nog steeds zullen de meesten zich ronduit beledigd voelen, omdat ze de confrontatie met het verleden niet aan willen. De film is dan ook veel te grof, maar legt daarmee wel als geen andere film de deze verzwegen geschiedenis bloot: Ooit was slavernij gewoon geaccepteerd en zelfs modieus. En dat dit allemaal vol enthousiasme en onverbloemd getoond wordt, maakt dit voor mij juist een krachtig anti-slavernij statement. Al dan niet bedoeld

Op inhoudelijk gebied dus een zeer pijnlijke zit, maar het visuele aspect en bovenal de schitterende muziek, maken dit een prachtige kijkervaring die zich qua cinematografie kan meten met Soy Cuba en The man with the movie camera. Grootste cinema.

kappeuter (moderator)
geplaatst: 2 oktober 2015, 09:09 uur [permalink]