Peeping Tom (1960)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Drama

geregisseerd door Michael Powell
met Karlheinz Böhm, Moira Shearer en Anna Massey

Peeping Tom vertelt het verhaal van de gefrustreerde en getraumatiseerde, maar zachtaardige fotograaf Mark. Hij vermoordt vrouwen en legt hun laatste, van schrik vertrokken oogopslag op film vast.

avatar van baspls
Peeping Tom verteld het verhaal over zachtaardige film-enthousiast en fotograaf die daadwerkelijk een maniak is die vrouwen vermoord en filmt terwijl hij dit doet.

De Britse tegenhanger van Psycho. Waar Hitchcock meer voor realisme ging is Peeping Tom een stuk sfeervoller qua camerawerk en kleurgebruik. Door het gebruik van het POV van de moordenaar denk ik dat Peeping Tom in Italië veel makers van Giallo heeft beïnvloed.

Peeping Tom was degelijk gemaakt, al vond ik de hoeveelheid moorden en dames een beetje tegenvallen. Nu snap ik dat de film zwaar onder handen is genomen en er veel is weg geknipt, maar dan nog mag een film met dit onderwerp ook wel wat meer hebben. Uiteindelijk is het meer een drama over de maniak met hier en daar wat suspense.

Al met al aardige Britse thriller over Voyeurisme, maar niet heel erg bijzonder.

avatar van mrklm
Mark Lewis [Karlheinz Böhm] is een focus-puller bij een filmstudio en de eigenaar van een huis waarvan hij kamers onderverhuurt. Mark heeft een bizarre, lugubere hobby: hij filmt de blik van doodsangst van vrouwen vlak voor hij ze vermoordt, meestal prostituees. Wanneer hij kennis maakt met Helen [Anna Massey], die sinds kort één van zijn kamers huurt probeert hij zijn dwangmatige gedrag te beheersen.

De Britse pers sabelde "Peeping Tom" neer vanwege het onderwerp en de film verwoestte de reputatie van regisseur/producer Michael Powell, samen met Emmeric Pressburger één van de belangrijkste filmmakers van zijn generatie. Anno 2017 is de film nauwelijks nog schokkend te noemen, ook al omdat het voor de kijker moeilijk te bevatten is waarom vrouwen zo gecharmeerd zijn van de nogal wild uit zijn ogen kijkende Mark. De keuze om bepaalde scènes te filmen alsof we door de Marks camera meekijken is sterk en de beeld- en geluidopnamen van de experimenten waar Marks vader hem aan onderwierp zijn de sterkste momenten van deze film, evenals de sensationele finale. Zeker bovengemiddeld, maar net zo zeker niet meer zo schokkend als het in 1960 was.

avatar van Lakte
Net gezien vond het best wel een verassing! Goede film! Jammer dat hij niet zo bekend is, is zeker een aanrader. Veel vergeleken hem met Psycho van Hitchcock maar vind het zelf een totaal andere film.

avatar van Tiany
Ik vond deze film onnatuurlijk geacteerd, traag en niet boeiend, het verhaal was best interessant, kon veel beter.

Flauwtjes.

Het is niet zo heel moeilijk om te zien waar de film z'n imago vandaan heeft. Alleen, Peeping Tom is nu 60 jaar oud en van dat "gedurfde" karakter schiet nu helemaal niks meer over. Wat rest is een wat flauwe en truttige film.

Misschien als Mark's personage wat interessanter geweest was, maar als psycho is het maar een mak typetje. De klassieke verhaallijntjes uiteraard, maar het is vooral de nogal stroeve acteerwerkprestatie van Böhm die het personage wat in de weg zit.

Audiovisueel stelt de film ook niet zoveel voor. Nogal lelijke kleuren en matig camerawerk zorgen ervoor dat het verder ook nooit echt sfeervol wordt. Veel meer dan af en toe een beetje verrast opkijken gezien de thematiek en leeftijd van de film, maar dat was het ook wel zo'n beetje.

Gelukkig duurt het niet al te lang, maar da's ook maar een schamele troost.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
In hoeverre dit de film is geworden die Michael Powell voor ogen had blijft natuurlijk de vraag, voor een film met dit uitgangspunt blijft het namelijk allemaal redelijk binnen de lijntjes.
Peeping Tom was voor mij persoonlijk vooral de moeite waard door de creatieve camerashots en het gebruik van felle bijna hippie-achtige kleuren, maar een echt meesterwerk kan ik hier helaas niet in zien.

De scenes met de blinde moeder waren voor mij persoonlijk toch wel het sterkst en zelfs een beetje creepy.

Peeping Tom is zeker de moeite waard, maar ik vraag mij af hoe de film had geweest als de regisseur vrij spel had.

avatar van alexspyforever
Dit was de enige uit de top 50 van uit het lijstje https://www.icheckmovies.com/lists/they+shoot+zombies+dont+theyquestion/ die ik nog niet had gezien. Deze staat wel in veel toplijstjes dus zo verschrikkelijk onbekend zal die dan ook weer niet zijn. Het is een beetje een Psycho achtig filmpje met een getraumatiseerde killer die van zijn vader zijn obsessie van filmen heeft overgeërfd. Nu weet ik niet precies wat nu juist de bedoeling van de regisseur was, maar gezien het potentieel voorhanden wordt er naar mijn mening toch iets te weinig gedaan.
Deze film was volgens mij interessanter geweest in zwart/wit zeker een pluspunt in de spannendere scènes (er zijn er niet zo erg veel). Neen de psycho is suf en niet boeiend. Het blijft allemaal ook braafjes.