Pawn Sacrifice (2014)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Biografie

geregisseerd door Edward Zwick
met Tobey Maguire, Peter Sarsgaard en Liev Schreiber

De film vertelt het waargebeurde verhaal van Bobby Fischer (Tobey Maguire) tijdens het hoogtepunt van de Koude Oorlog in 1972. Fischer doet mee aan een aangrijpend schaakkampioenschap in Reykjavik met Boris Spassky (Liev Schreiber) uit de Sovjet-Unie. Ondertussen moet hij de strijd aangaan met zijn psychologische problemen. De hele wereld wacht in spanning de uitslag af.

Ik had hoge verwachtingen van deze film, en die zijn zeer zeker ingelost, zelfs overtroffen.
Ben geen schaakliefhebber, maar wie nog nooit heeft gehoord van Bobby Fisher of Boris Spassky moet wel van een andere wereld zijn.
Ik heb geboeid naar deze film gekeken, en was overdonderd door het verhaal, niet alleen over het schaaktalent van beide heren maar ook van de mentale gesteldheid van Fisher.
Het is een zeer goede film geworden die een beeld toont wat ik niet had verwacht, en dat maakte hem net zo boeiend.
Puike vertolkingen van Tobey Maguire (Fisher) en Liev Schreiber (Spassky).
Werkelijk warm aanbevolen deze film, ook voor niet schakers !!

avatar van Decec
Uitstekend Biopic/Drama film...
Prima verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Tobey Maguire en Liev Schreiber spelen goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

Schaken heb ik nooit gekund en vond ik ook altijd een saai, langdradig en ingewikkeld spel (daarom speelde ik vroeger ook altijd dammen) en dat is deze waargebeurde Drama film (t/m 1972) over schaaklegende Bobby Fischer eigenlijk ook, maar wel in positieve zin. Want dit verhaal wist me in ieder geval te vermaken en te boeien (ook al snap je niets van schaken) van de eerste tot de laatste minuut (duurt circa 110 minuten), met natuurlijk als hoogtepunt het spectaculaire (o.a. door de mentale gesteldheid van Bobby Fischer, die zich stoort aan elke geluid om zich heen, zoals het geluid van de camera's en het aanwezige publiek) wereldkampioenschap in 1972 op IJsland tussen de Amerikaan Bobby Fischer en de Rus Boris Spassky. Daarbij kijkt ook de hele wereld ook toe en speciaal natuurlijk Amerika (welke de Vietnamoorlog aan het verliezen is) en de Sovjet-Unie, vanwege de koude oorlog. Oftewel i.p.v. via kernraketten, bestrijd men nu elkaar via een schaakbord

Het verhaal zit gewoon goed en leuk in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering van het verhaal waarbij het tijdsbeeld van Bobby Fischer (o.a. als kind, tiener en volwassenen) visueel fraai werd weergegeven en ook zijn familie komt er in voor zoals zijn moeder Regina Fischer (gespeeld door Robin Weigert) en zijn zorgzame zus Joan Fischer (gespeeld door Lily Rabe). I.p.v. dat het verhaal erg saai en langdradig is, vond ik het persoonlijk best luchtig en valt er hier en daar zelfs wat te lachen. Zoals o.a. de scene waarbij Bobby Fischer en Boris Spassky aan het schaken zijn op het wereldkampioenschap en er dan wordt gezegd door twee personen die de wedstrijd via de televisie (die wedstrijd was destijds zeer bijzonder en werd daarom ook live uitgezonden) aan het volgen zijn:

1e persoon: Spassky slaat Bobby's loper.
2e persoon: En ik heb hem ontmaagd

Dat laatste wordt dan gezegd door hoertje Donna (gespeeld door Evelyne Brochu), waar Bobby Fischer een oogje op heeft. Het laatste gedeelte van het verhaal is sterk en mooi en vooral de manier hoe de wedstrijd tussen Bobby Fischer en Boris Spassky (die ook rare nukken begint te vertonen) wordt weergegeven, die uiteindelijk door Bobby Fischer wordt gewonnen met 12½ - 8½ en dat terwijl Bobby Fischer in eerste instantie achterstaat met 0 - 2 waarbij hij na de 0 - 1 niet komt opdagen (dus automatisch 0 - 2) en daarna allerlei eisen gaat stellen om verder te spelen (o.a. in de ruimte waar een pingpong tafel staat, omdat het daar tenminste rustig is). Na de overwinning van Bobby Fischer is het verhaal eigenlijk ten einde en krijg je nog wat weetjes over hem te horen (o.a. dat het na wedstrijd hard achteruit ging met zijn mentale gesteldheid) tot en met zijn dood in 2008 in Reykjavik in IJsland.

Degene die deze film naar een hoog niveau tillen zijn de cast en vooral natuurlijk hoofdrolspeler Tobey Maguire in de rol van Bobby Fischer, die hij schitterend speelt. Daarbij moet ik wel zeggen dat hij niet echt leek op Bobby Fischer, terwijl ik dat wel vond bij de ook goed spelende Liev Schreiber in de rol van Boris Spassky. De eerder genoemde Evelyne Brochu in de rol van hoertje Donna, vond ik overigens wel een mooie verschijning.

Hoewel ik niets op heb met schaken vond ik deze waargebeurde Drama film over schaaklegende Bobby Fischer wel interessant en vermakelijk en kan ik hem ook nog vooral herinneren vanwege zijn laatste jaren waarbij hij Persona non grata was in Amerika. Al met al was Bobby Fischer natuurlijk een zeer aparte persoonlijkheid en dat laat men in deze film ook goed zien.

avatar van orko82
Goede film waarbij gezegd dient te worden dat 'Spiderman' Maguire goed acteert. De mentale gesteldheid van Fischer wordt goed in beeld gebracht en dit geldt tevens voor de spanningen tijdens de Koude Oorlog. Bekijk de docu 'Bobby Fischer against the world' als je meer te weten wil komen over de geniale en krankzinnige schaaklegende.

Kleine biopic van het Amerikaanse schaakfenomeen Bobby Fisher.
Film heeft meer dan aan het schaken op zich genoeg aan de fratsen van het verwaand, wispelturig en onmogelijk karakter van Fisher om de kijker aan zich te binden en in dit opzicht is Tobey Maguire verbluffend goed in het weergeven van al die grilligheden.
Film houdt ook wel een waarschuwing in tegen het obsessioneel bezig zijn met een ambitie.
De naam Fisher herinner ik me nog, deze van Boris Spassky niet. Koude Oorlog...

avatar van EIGER3970
Als schaker vond ik dit natuurlijk een interessante film, en zo is het werkelijk gegaan, ik heb enkele boeken over Fisher gelezen. Maar eigenlijk is het tweede deel van zijn leven ook interessant, misschien goed voor een vervolg.

avatar van blurp194
Een heerlijk spannend en intrigerend verhaal, waar ik de heel grote lijnen nog wel wist uit het nieuws indertijd. En ook een eerbetoon aan het moeilijk te begrijpen genie van Fischer - waarvan ook nu nog wel gezegd wordt dat hij de beste schaker ooit is geweest.

Maguire speelt fenomenaal, weet precies de soort geplaagde genie uit te stralen die het verhaal los laat komen. En Schreiber als Spasski werkt ook wonderwel. Jammer wel van Sarsgaard, die irriteert me erg vaak en ook hier weer.

Goeie film over de carrière en het leven van schaakgrootmeester Bobby Fischer. Een vrij standaard biopic over een boeiende persoonlijkheid. Bobby Fischer is een eigenzinnig persoon en dat blijft hij na het zien van deze film nog steeds. Onderhoudend van begin tot eind en ook de lange match tussen hem en Boris Spasski is redelijk spannend gebracht hier. Verder een mooie titel en prima acteerwerk van de gehele cast.

avatar van frolunda
Interessante film die vooral op het gebied van art direction en,qua tijdsbeeld behoorlijk veel indruk maakte.De tragische Bobby Fischer wordt hier gespeeld door Tobey Maguire,iets wat ie in aanzet best goed doet al kon ie me zeker niet helemaal overtuigen.Dan was Liev Schreiber als Boris Spassky toch een stuk beter gecast,ook omdat de gelijkenis hier een stuk groter is.Al was zijn rol wel een stuk eenvoudiger.
Het verhaal wordt ondanks het misschien voor sommige wat saaie schaken (ik had er totaal geen last van) vlot,onderhoudend en af en toe zelfs spannend gefilmd en bracht voor mij ook wat nieuwe weetjes aan het licht.Zo dacht ik altijd dat de mentale problemen van Fischer zich pas op latere leeftijd openbaarde maar ze schijnen er dus altijd al te zijn geweest.
Verder een degelijk prestatie van Edward Zwick als regisseur en een prima bijrol van
Peter Sarsgaard als secondant.Ook de twee acteurs die de jeugdige Fischer vertolkten brachten het er goed af.
Pawn sacrifice is in zijn totaliteit dan ook sterke drama film die misschien net dat beetje extra mist maar ik heb er (ook als amateurschaker) hoe dan ook van genoten.
Ik denk overigens wel dat als ie zijn titel had verdedigd hij totaal kansloos was geweest tegen Anatoli Karpov..

avatar van assowise
een film over een schaker. Nee, wacht, kom terug!

Deze is echt leuk. Tobey is te gek als schaakwonder Bobby Fischer. Dit is een heel interessante, spannende, af en toe grappige film over de koude oorlog, ambitie en hoe zwaar het is om een grootmeester in schaak te zijn.

Aanrader!

avatar van IH88
“I think he's afraid of what's gonna happen if he loses.”
“No, he's afraid of what's gonna happen if he wins.”

Pawn Sacrifice is een prima film over schaakgrootheid Bobby Fischer. De film laat zien hoe Fischer opgroeit en hoe hij een passie ontwikkeld voor schaken. Maar de grootste kracht van Pawn Sacrifice is de strijd tussen Fischer en Boris Spassky (Schreiber). Het laatste gedeelte in IJsland is sterk, en regisseur Edward Wick weet zelfs schaken spannend te maken. De film is wel erg lang, en we krijgen het gehele leven van Fischer te zien. Iets meer focus op het schaken en de strijd met Spassky had Pawn Sacrifice goed gedaan.