Eddie the Eagle (2016)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland
Biografie / Sport

geregisseerd door Dexter Fletcher
met Taron Egerton, Hugh Jackman en Iris Berben

'Eddie the Eagle' vertelt het verhaal van Eddie Edwards en de weg die hij aflegt om deel te nemen aan de Olympische Winterspelen van Calgary in 1988. Eddie zal daarmee de eerste Engelsman zijn die deelneemt aan het onderdeel schansspringen. Hij is echter wel de underdog door zijn gebrek aan financiële ondersteuning en het feit dat hij een bril moet dragen onder zijn skibril, waardoor hij zo goed als blind is tijdens zijn sprongen.

avatar van john mcclane 2
Fijne heerlijke feel good movie.
Ik was een kind toen deze winter spelen zich afspeelde.
En zijn naam ( niet echt geïnteresseerd als 7'jarigen verder ) Eddie THE eagle is het enige wat ik me herinner .
Was voornamelijk grappig.wat ik er van begreep in ieder geval
Wat zich hier afspeelt is dat het een terechte held was,( raar geheugen )
Deze film laat maar is zien dat je nooit zomaar een oordeel moet hebben.
Ieder mens vecht zijn eigen dagelijkse struggles .
De rol van Egerton en jackman zijn fantastisch .
De music score maakt het af.
Feel good film van het jaar wellicht?

avatar van james_cameron
Onweerstaanbare feelgood-movie, vaak erg grappig, gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Eddie Edwards, de talentloze schansspringer die alles in het werk stelt om deel te nemen aan de Olympische Winterspelen van Calgary in 1988. Taron Egerton is uitstekend (en vrijwel onherkenbaar) in de hoofdrol en er is een geweldige bijrol weggelegd voor Hugh Jackman als coach tegen wil en dank. Regisseur Dexter Fletcher weet precies de juiste toon te treffen en levert een vlotte, zeer onderhoudende film af.

avatar van keimpeS
Verrassend leuke film met ook nog eens een goede sountrack, de film toont maar aan hoe heroisch ook een verliezer kan zijn & dat het niet altijd hoeft te gaan over winnaars!

Wauw, wat een prachtfilm is dit! Ik wist eigenlijk niets over Eddie the Eagle, maar wat is hier een prachtige, inspirerende en fijne film over zijn verhaal gemaakt. Niet verwacht, maar ik heb echt genoten van deze ontzettende feelgoodfilm.

Alles klopt voor mij gewoon. De chemie tussen Egerton en Jackman, de fijne momenten met Eddie's ouders, Egerton als de excentrieke Edwards, de goede soundtrack en gewoon het bijzonder inspirerende verhaal van de beste man.

Ik heb met tranen in mijn ogen en een enorme glimlach op mijn gezicht hiernaar gekeken.

*4.5

Dit is zo'n ongelooflijk verhaal dat het niet anders kan of het moet waar gebeurd zijn !!
En wat een prachtige film is dit geworden !!!
De film heeft alles, humor, drama en emotionele momenten.
De cast, met als grootste naam Hugh Jackman, en de voor mij onbekende Taron Egerton in de hoofdrol, doen het uitstekend.
Ik heb me prima vermaakt met deze film.
Warm aanbevolen, oor iedereen !!

avatar van DVD-T
Een film die alle sportfilm cliché's netjes volgt.

En daarin eigenlijk helemaal niets fout doet. Door het erg leuke spel van vooral Egerton, bijna onherkenbaar, en Jackman heb je helemaal niet door dat je naar formulewerk zit te kijken. De toon is constant erg luchtig en de momenten waarin wat drama voorkomt werken erg goed. Erg fijn dat de ouders van Eddie veel in de film worden betrokken. Zorgt voor een aantal leuke momenten. De verwijzing naar het bobslee team van Jamaica is ook leuk.

Ondanks alle cliché's is Eddie the Eagle een erg leuke feel good film geworden.

avatar van david bohm
Onderhoudende film maar niet veel maar dan dat. Eddie the Eagle heeft als je deze film mag geloven, true grit zoals weinig anderen. Mij stoorden de clichés toch wel wat. Gelukkig is het acteerwerk dik in orde en ziet alles er puik uit en is Eddie een top personage.

avatar van Alathir
Heerlijke film, entertainend op elk vlak. Goede acteerprestaties waardoor de hele belevenis heel geloofwaardig overkomt. De soundtrack is zeer goed. De karakterontwikkeling ook, ondanks dat Eddie eruit ziet als een vreemde snuiter, ga je toch met hem meeleven en gun je hem alles wat hij wenst. Ook de band met zijn ouders werkt goed in op het gevoel. De film kent luchtige momenten maar ook dramatische. Het wist me op een gegeven moment wel te raken en dat gebeurt niet vaak in films. 1 van de beste films van 2016 die ik heb gezien. Hiervoor rond ik graag af naar boven, een must-see!

Lekkere film. Geloofwaardig muv het schansspringen. In Calgary werd de zogenaamde V-stijl nog niet toegepast

avatar van tommiew
Heerlijke film, humor, gevoelens, spannend. Een film die je aan het denken zet over hoe mensen met elkaar om moeten gaan.

avatar van mjk87
Film met liefde gemaakt maar zonder ook maar een greintje persoonlijkheid. Vol met clichés die mij echt begonnen te storen. Alleen al die typische opbouw waar ergens op twee derde ineens van alles misgaat en het liefst met ruzie tussen de twee hoofdrollen. Dat levert gewoon strafpunten op. De beelden zijn soms wel aardig rond het springen zelf maar ook de jaren 80 of beelden van de schans in Garmisch (waar ik vroeger ook regelmatig kwam). Leuk om te zien. Verder zijn de acteurs prima met fijne rollen van Egerton en vooral Wolverine. Die geven de film nog wel iets van een hart. 2,5*.

avatar van GrafGantz
Hannes791 schreef:

Ha, dat was het eerste wat mij ook opviel!

Leuke en zeker ook luchtige Biografie / Sport film over Eddie Edwards (oftewel "Eddie the Eagle"), die als eerste Engelsman meedeed op het onderdeel schansspringen (70 meter en 90 meter schans) op de Olympische Spelen van 1988 in Calgary (daar heb ik hem destijds ook gezien via televisiebeelden van de NOS) en daar ook furore maakte als stuntelige (draagt o.a. een bril onder zijn skibril, waardoor hij nauwelijks iets ziet) underdog, net zoals het boysleeteam uit Jamaica dat destijds deed en waar ook een luchtige film over is gemaakt, te weten "Cool Runnings (1993)"

Hoewel het verhaal best leuk in elkaar steekt en het zeker ook een "feelgood" film is, vond ik het verhaal tot de Olympische Winterspelen, oftewel de voorbereiding van Eddie Edwards, wat aan de flauwe kant (met inderdaad ook de nodige clichés) en deed het verhaal me eigenlijk ook weinig (hooguit wat glimlach momenten). Dat gedeelte is misschien ook wat te langdradig. Het verhaal wordt eigenlijk pas echt goed en leuk vanaf het moment (de laatste 30 minuten van het verhaal) dat Eddie Edwards aankomt op de Olympische Winterspelen in Calgary. Vanaf dan leefde ik zelfs met hem mee (zeker als hij begon van de 90 meter schans, waarvan hij nog nooit had gesprongen) en vond ik het op bepaalde momenten ook mooi en ontroerend en zeker op het einde. Sportief gezien heeft Eddie Edwards natuurlijk geen indruk gemaakt als schansspringer (men vond hem zelfs een schande voor de sport), waar hij altijd met grote achterstand laatste werd, maar wel natuurlijk als persoonlijkheid en zeker vanwege zijn doorzettingsvermogen (wordt ook regelmatig getoond in deze film, o.a. tijdens de opening van de film met Eddie Edwards als kind) en dat ondanks hij geen enkel talent had voor sport (daar had hij ook het lichaam niet voor).

Dat deze film zeker ook vermakelijk is om naar te kijken, is mede te danken aan beide hoofdrolspelers Taron Egerton (in de rol van Eddie Edwards) en Hugh Jackman (in de rol van Bronson Peary, die zich ontfermd over Eddie Edwards en hem ook traint en vroeger ook een schansspringer was), die het beiden gewoon goed en leuk deden en dan vooral natuurlijk Taron Egerton. Hoewel zijn rol maar beperkt is (komt alleen voor in het laatste gedeelte van het verhaal), deed ook Christopher Walken (in de rol van voormalige coach Warren Sharp, die vroeger Bronson Peary onder zijn hoede had en ook een boek heeft geschreven m.b.t. schansspringen) het verdienstelijk en dat geldt ook voor de leuke Iris Berben (in de rol van Petra, waar Eddie Edwards een slaapplaats van krijgt tijdens zijn trainingen in Garmisch-Partenkirchen en als hij wil, mag hij ook met haar slapen ) en de gespeelde ouders van Eddie Edwards, te weten Jo Hartley (in de rol van liefdevolle moeder Janette, die haar zoon altijd steunt) en Keith Allen (in de rol van vader Terry, die vooral sceptisch is over de sportieve ambities van zijn zoon).

Al met al een leuke en vermakelijke Biografie / Sport film over Eddie Edwards als schansspringer, die zich vooral lekker wegkijkt (gezien overigens op de televisiezender "Film 1") als een "feelgood" film.

Nogal hoog gemiddelde hier voor zo'n simpele formulefilm. Ik was eigenlijk verbaasd dat Jackman zijn naam hieraan wilde verbinden.

Het sympathieke verhaal zorgt ervoor dat de film lekker wegkijkt, maar het had als geheel toch een stuk beter gekund. Vooral in de eerste helft van de speelduur zijn regie en acteerprestaties niet om over naar huis te schrijven.

Zelden lopen sportfilms slecht af en ook deze "Eddie, the Eagle" geldt uiteindelijk als een feel-goodie, spontaan en vlot gebracht en met een onweerstaanbare Taron Egerton, grimasjes inbegrepen. Hilarische triomfscènes en ook het begin die ons een jonge, maar superambitieuze Eddie brengt, is heel grappig.
Puik camerawerk bij het schansspringerij.

Kijkt lekker weg, niet meer of niet minder. 3 sterren

avatar van Decec
Een goede komedie/drama/sport/biografie film...
Prima verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Bekende acteur Hugh Jackman...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

avatar van Sergio Leone
Leuk.

Alle clichés worden aan elkaar geregen in deze volbloed feelgoodfilm. Sowieso is het typische dramamomentje er weer maar eens te veel aan, dat zorgt voor een dipje. Maar het eerste uur is spontaan en vermakelijk. Eddie Edwards - ik had nog nooit van hem gehoord – is een kleurrijk figuur en leent zich uitstekend tot een film als deze.

Daarbij moet gezegd dat Taron Egerton een uitstekende vertolking aflevert als Eddie the Eagle. De maniertjes zijn stevig aangezet, maar nooit slapstick. De onbevangenheid en spontaniteit druipt ervan af. Hij maakt de film, ten gepaste tijden ondersteund door enkele geslaagde bijrollen.

Van Dexter Fletcher als regisseur had ik nog geen films gezien. Hij geeft de film niet echt een eigen smoel maar kleurt mooi binnen de lijntjes. Hij weet echter wel de juiste snaar te raken zodat de film uiteindelijk nagenoeg perfect is wat het poogt te zijn, namelijk feelgood.

Aardige film over een Britse jongeman die de aspiratie heeft om mee te doen met de Olympische winterspelen. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Een enigszins voorspelbaar en clichématig verhaal, maar het kijkt allemaal wel gemakkelijk weg. Het schansspringen en het besneeuwde landschap leveren een aantal mooie beelden op.

Ik zal niet vlug sporfilms bekijken, maar deze passeerde mij op tv en om de een of andere reden hield hij mijn aandacht en bleef ik kijken. Het was enerzijds het ontwapende karakter van Eddie die bij mij een glimlach teweeg bracht en natuurlijk Hugh Jackman als drinkende verloren gewaande ex-kampioen die mij ertoe bewogen om te blijven kijken. Zonder deze laatste had ik allang weggezapt vrees ik.
De film zelf had weinig diepgang, maar vertelt vlot het waargebeurde verhaal. Onderhoudend maar ook niet meer. Geen kaskraker, eerder ideaal zondagmiddagfilmpje. Maar zeker niet slecht. Vooral omdat je weet dat het een biografie is. Na de film nog eens gegoogeld en moet zeggen dat de acteur op twee druppels water lijkt op de echte Eddie en dat maakt het wat extra goed, vandaar 3 sterren.

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en was aangenaam verrast door deze film. Ik kende het verhaal niet, maar kon me boeien van begin tot einde. De cast deed het prima, de speelduur was ook goed, niet te lang en niet te kort.
Verder was de film niet te serieus.
Vond hem wel top.

avatar van Fisico
Als sportliefhebber - weliswaar net een paar jaar voor mijn tijd - is het verhaal van Eddie Edwards me welbekend. Een bijzondere man die alle lof verdiend met zijn ongelooflijk doorzettingsvermogen, positivisme en bezit voor ballen. Aan mij is het alvast niet besteed dat schansspringen, daarvoor mis ik de laatste eigenschap. Eddie The Eagle is een vlotte familiefilm met een hoog good feel goodgehalte. De film stopt bij de top, want in werkelijkheid is zijn sportieve carrière niet meer van de grond gekomen. Hij was immens populair, maar ook dat was eerder een vergiftigd geschenk ...

Leuke film, dat zeker. Verrast dat ik ineens Jackman zag opduiken. Uiteraard mooie locaties met Garmisch-Partenkirchen, het ski-oord in de Beierse Alpen dat ik in het echt ook al mocht bewonderen. Vlotte en onderhoudende film, geen spijt hem gezien te hebben, integendeel. Grappig en ontroerend, erg mooie verfilming van het hoogtepunt van de echte Eddie Edwards!