United (2011)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door James Strong
met David Tennant, Jack O'Connell en Sam Claflin

De legendarische Manchester United 'Busby Babes' vormden het jongste team dat ooit het Engelse voetbalkampioenschap won. De wereld lag aan hun voeten, tot het fatale vliegtuigongeluk op 6 februari 1958 in München waarbij 22 slachtoffers vielen, waaronder acht van hen. Terwijl de voetbalwereld wereldwijd in rouw was, toonde zowel de stad als de voetbalclub zich veerkrachtig. Ze bouwden het team opnieuw op en brachten daarmee hoop voor de overlevenden, hun families en de gemeenschap die de verschrikkelijke tragedie probeerden te verwerken.

avatar van Uzza_Sparta
afgelopen maandag avond gezien op BBC2. zeer sterke acteerprestatie van Tennant als coach Murphy (paar jaar geleden had hij Doctor Who gespeelt) in een indrukwekkende drama.
een aanrader

deze omschrijving hier op Moviemeter mag wel aangepast worden. Er waren 44 mensen in die vliegtuig en uiteindelijk zijn meer dan de helft gestorven, waarvan acht spelers van United.

Duncan Edwards was toen de grote speler bij United en Engeland en hij stierf in het ziekenhuis ongeveer 2 weken later, terwijl Bobby Charlton en Bill Foulkes weer zouden gaan spelen en won dan ook de Europa Cup met United in 1968, en Charlton won ook de WK met Engeland in 1966.

Munich air disaster - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van louisvf
Erg interessant, mooi gemaakt ook...

Prima drama over de bekende ramp met de Busby babes. Was helemaal vergeten dat Bobby Charlton er toen al was.
Fijne rol verder van David Tennant als hoofdcoach Jummiy Murphy, die de club zal moeten redden en de taken van zijn baas Busby tijdelijk moet overnemen.

avatar van speedy23
Wordt nu regelmatig gespeeld op Sundance Channel NL.

Geweldige film had een brok in mijn keel.

Pure en uiterst realistisch voetbal drama.
Zonder enige vorm van geforceerde emotie.
Mooi.

avatar van helleke
Mooi in beeld gebracht hoe die ramp tot stand kwam.
Ik wist dat er indertijd meerdere United spelers waren omgekomen in een vliegtuigcrash, maar meer niet.
Wel vond ik de film zelf iets te traag qua verloop, waardoor ik dan ook maar 3 sterren geef.

avatar van Re73
Mooi stukje geschiedenis en eerbetoon. Indrukwekkend.

avatar van finley
zeer mooi in beeld gebracht drama,waarbij ook supertalent duncan edwards(18)uiteindelijk na een wekenlange strijd het leven liet.
doelman harry gregg stond datzelfde jaar trouwens nog op het wk in zweden,indrukwekkend document.

avatar van Decec
Een goede drama/sport/historiefilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima kostuum en opname uit 1958...
Prima achtergrond muziek/geluid (geen Dolby Digital aanwezig)...
Prima kwaliteit breedbeeld (geen HD kwaliteit aanwezig)...
Niet slecht (Sudance Channel)...

avatar van Yugnav
Geweldige film, die nergens geforceerde emoties probeert te brengen, iets waar ik bij dit soort films wel altijd bang voor ben. Super geacteerd ook, vooral door Tennant. Ook de soundtrack paste erg goed bij alles.

avatar van Toontje G
Elke voetballiefhebber zal deze film mooi vinden en een brok in zijn keel krijgen.

avatar van missl
Mooie film over Manchester United, zij krijgen een vliegtuigongeluk maar gaan toch door. Mooi in beeld gebracht.

avatar van HarmJanStegenga
Manchester United is voor mij de enige club, als sinds ik een klein jochie was. Ik volg ze op de voet, kijk alle wedstrijden en voel me niet goed als het slecht gaat met deze club. 'United' is een film die ik al tijden wou zien en ik heb vanavond genoten van dit indrukwekkende, mooie en emotionele verhaal. Koude rillingen.

Dougray Scott als Matt Busby en David Tennant als Jimmy Murpy - heb genoten van beide heren. Prachtige acteerprestaties. Bobby Charlton is daarnaast een rode draad in dit verhaal natuurlijk. Elke keer weer machtig om die man tegenwoordig op Old Trafford te zien tijdens een wedstrijd. Om dan deze film te zien, waarin uitermate sterk wordt getoond wat Charlton heeft meegemaakt toentertijd, zorgt toch weer voor brokken in m'n keel en rillingen over m'n rug. Dat doet natuurlijk wel wat met mij, als grote fan.

'United' heeft me anderhalf uur aan het beeld gekluisterd laten zitten. Een prachtige club, met een bijzondere historie. Clint Mansell zorgt met prima muziek voor een mooie score. Ik heb veel passie en emotie gezien vanavond bij de acteurs. Ik als fan heb uiteraard zeer genoten in ieder geval. Klasse film.

Geboren en getogen in Manchester. Kom dan ook uit een volledige rode familie waar de babes al van jong af aan wordt voorgeschoteld. 5 sterren. Beste film ooit? Verre van maarja.. Sir Matt and his babes. Super rol van Tennant