Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (1972)

Alternatieve titels: The Goalkeeper's Fear of the Penalty Kick | The Goalie's Anxiety at the Penalty Kick

West-Duitsland / Oostenrijk

geregisseerd door Wim Wenders
met Arthur Brauss, Kai Fischer en Erika Pluhar

Keeper Josef Bloch wordt na een smerige overtreding het veld uitgestuurd met een rode kaart. Hij brengt vervolgens de nacht door met een kassière van een bioscoop en hij wurgt haar de volgende morgen. Hij vlucht het land door en gaat op zoek naar een oude vriendin.

Wat een baggerplaatje, Kos

Er is een corrigeer-knop

Ik vind 't wel authentiek. Wenders debuut van 1972 ! Geen geld voor een affiche, onbekende acteurs, en Peter Handke zal er ook niet rijk van geworden zijn.

Wat ik ook heel zoet vind : dat er expliciet wordt vermeld dat het een heuse KLEURENFILM betreft !

Overigens naar een vrij bekend boek deze film. Ik kan me mensen herinneren die ' m op de boekenlijst hadden staan.

FisherKing
Ja, dat boek van Peter Handke was toch ook vrij dun ?
(meestal de reden voor sommigen om iets op een boekenlijst te zetten)

Dat zou goed kunnen ja. Plus mensen die zo naief zijn te denken dat het een lekker luchtig boek over voetbal is o.i.d.

hugohei schreef:

Ik vind 't wel authentiek.

Ik ook, maar mijn opmerking sloeg ook meer op de technische kwaliteit van de poster, vooral aan de bovenzijde waar best wel een Skew had gekund, maar allah, de corrigeerknop dan maar

hugohei schreef:

Waarschijnlijk omdat het een zwartwitposter is?

Trouwens wel weer erg actueel, deze film

avatar van Mac Hammer Fan
Ik heb een kleurenposter geplaatst.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een van de minst bekende Wenders-films is in mei en juni tweemaal in het EYE/NFM te zien: Die Angst des Tormanns beim Elfmeter | EYE, het nieuwe filmmuseum - eyefilm.nl

avatar van beavis
dankzij het Müller retrospectief begin ik ook eindelijk Wenders eens wat beter te leren kennen. In deze vrij onbekende vroege film is alles al aanwezig wat in de latere films zit. Vooral de voorliefde voor de USA en de grote cinefiele inslag zijn duidelijk. Beiden kunnen de filmmaker wat in de weg zitten / knullig overkomen in hun opzichtigheid, maar hier kon ik het goed hebben omdat het ook als ironisch contrapunt wordt gebruikt voor de enorme onderhuidse spanning waar de film mee geladen is, doordat de doelman uit de titel, in aanloop naar the American Friend, een soort van proto-Ripley blijkt te zijn. Ik zat er helemaal in. Voor de rest wel duidelijk een debuut, ook qua camerawerk wel, al zit er toch ook wel weer zo'n typische Müller scene in van een enorme blauw/paarse lucht, met een gele gloed naar de horizon en op de voorgrond een huis die in een groen licht is gedompeld; die heb ik de afgelopen week al in een paar films voorbij zien komen. En het had allemaal dus een aangename frisheid; een onterecht vergeten stukje van het Wenders Werk dus, wat mij betreft.

avatar van wendyvortex
De eigenlijke debuutfilm van Wim Wenders bleef een paar jaar op de plank liggen omdat Wenders uit alle radio's en jukeboxen z'n favoriete plaatjes liet klinken, maar vergeten was dat er allerlei rechthebbenden waren. Alle clearances kosten net zo veel als de hele film zelf en de helft werd nog door een Duitse studioband nagespeeld omdat het anders helemaal niet meer te betalen was.
De film zelf is een schitterende tocht van het voetbalveld, naar de grote stad en naar een klein dorpje aan de Oostenrijkse/West-Duitse grens. Allemaal schitterend gefilmd door Robby Müller. Latere Wenders-acteur Rudiger Vögler hier nog in miniem rolletje als dorpsidioot.
Kan wat mij betreft mee met de topfilms van Wenders.