Good (2008)
Genre: Drama
Speelduur: 92 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Hongarije
Geregisseerd door: Vicente Amorim
Met onder meer: Viggo Mortensen, Jason Isaacs en Mark Strong
IMDb beoordeling: 6,2 (7.812)
Gesproken taal: Engels en Duits
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Good
"Anything that makes people happy can't be bad can it?"
John Halder (Viggo Mortensen) heeft een goede baan als hoogleraar, maar kampt met problemen aan het thuisfront. Zijn neurotische vrouw, zijn twee veeleisende kinderen en zijn dementerende moeder vormen daar de oorzaak van. Dan besluit Halder een boek te schrijven om zijn frustraties kwijt te raken. Als dat boek wordt opgepikt door de nazi-regering, raakt Halder verwikkeld in een wirwar van keuzes met enorme gevolgen.
Externe links
Acteurs en actrices
Halder
Maurice
Bouhler
Freddie
Anne
Mother
Helen
Elisabeth
Eichmann
Commandant
Video's en trailers
Reviews & comments
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Een film waar niet al te veel aandacht aan de details is besteed, en dat is jammer. Ik vond het daardoor af en toe onrealistisch overkomen. Beetje geforceerde film. Het verhaal van het liedje in z'n hoofd voegt eigenlijk niets toe, en vond ik zelfs verstorend voor de film.
Op zich is het verhaal wat de film vertelt wel interessant en het bezichtigen waard, maar de film had beter gekund.
BBarbie
-
- 12794 berichten
- 7631 stemmen
Matige film over hoe academici meegesleurd werden door de ideologie van Nazi-Duitsland. Een van de problemen is dat de hele film Engels gesproken is. Wanneer een van de hoofdpersonages dan ook nog een dialect meebrengt (Jodie Whittaker) wordt het er niet beter op. Viggo Mortensen en Jason Isaacs doen hun best, maar kunnen deze film niet redden.
Jammer, want het thema is best interessant.
Roger Thornhill
-
- 5579 berichten
- 2201 stemmen
Ongetwijfeld met de beste bedoelingen gemaakt, maar tamelijk voorspelbaar. Alleen Jason Isaacs (tevens één van de executive producers, en ook in het echt Joods, dus de materie zal hem extra hebben aangesproken) maakt het meeste van zijn mogelijkheden als "de Joodse vriend". Viggo Mortensen zelf speelt misschien wel iets té onderkoeld.
Bovendien zitten er veel gaten in het verhaal. Zo moeten we de scheiding tussen Mortensen en zijn vrouw opeens zijdelings vernemen (als hij zijn ex-schoonvader op een receptie ontmoet), en je zou verwachten dat je iets zó belangrijks toch wel in een scène uitgebeeld krijgt, maar nu is het net of die scène gesneuveld is bij het schrijven of het monteren – en als je je gaat afvragen waarom er een gat in de plot zit word je dus duidelijk op een storende wijze afgeleid en zit je niet echt "in" de film.
Het sloteffect vind ik wel mooi : Mortensen denkt de hele film door dat mensen uit zijn omgeving aan het zingen zijn, maar dat is dan inbeelding, en in het vernietigingskamp hoort hij Joden dat lied ècht zingen, en hij beseft : "Dit is de werkelijkheid" – net zoals ook zijn hoop dat het allemaal wel mee zou vallen" niet de werkelijkheid was. Aardige metafoor, en een verrassing die ik niet zag aankomen. Maar dan eindigt de film opeens, midden in het kamp, en ik snap wel dat het drama voltooid is omdat de bewustwording van Mortensen getoond is, maar het einde is zó abrupt dat het toch ernstig afbreuk doet aan wat voorafging.
Met Engelse acteurs die Duitsers spelen maar gewoon Engels blijven spreken heb ik nooit zo'n moeite : dat is nou eenmaal de prijs die je betaalt, en als het om een "serieuze" film gaat als deze heb ik er al helemaal geen problemen mee.
AmazingPP
-
- 2462 berichten
- 1809 stemmen
Matige film met een prima acterende Mortensen, maar het verhaal komt maar niet echt op gang, lijkt ook niet te weten waar het precies naar toe wil en als dan het einde komt en je krijgt eindelijk antwoorden is de film in een keer voorbij. Gekeken vanaf Blu Ray, gekocht voor € 2,50 bij de MM. 2*
joolstein
-
- 9154 berichten
- 7609 stemmen
Het door Vicente Amorim geregisseerde Good (2008) is gebaseerd op het gelijknamige succesvolle toneelstuk van Cecil Philip Taylor uit 1981. Waarin hoofdpersoon John Halder, een Duitse literatuurprofessor, zich langzaam maar zeker tot in de hoogste regionen van de nazi-organisatie wordt gezogen. Hij staat niet bepaald achter de politieke ideeën van de nationaal-socialisten, maar hij lijkt niet in te (willen) zien dat ze echt een gevaar zouden kunnen worden. Vooral voor zijn Joodse vriend Maurice (Jason Isaacs), en waarvan hij het dan ook nalaat om hem te helpen. Het klinkt als uiterst boeiend maar helaas walsen de filmmakers in telegramstijl door de thema’s heen en is verdere subtiliteit ver te zoeken. Ook Viggo Mortensen lijkt aan het slaapwandelen te zijn in de film en weet de kijker niet goed mee te krijgen in zijn belevingswereld. Er zijn teveel saaie, ongeïnspireerde momenten en helaas te weinig interessante elementen in de film. Al zijn ze er gelukkig wel! Daarnaast kan ik me gewoon niet voorstellen dat een intellectueel als Halder niet door kan hebben wat voor een verschrikkelijk drama, en hier zelfs onderdeel van uit maakt, zonder hier überhaupt geen weet van blijkt te hebben. Het camera en acteerwerk zijn verder zeer degelijk en de Engelse taal, waar Duits de voertaal hoort te zijn, stoort echter maar weinig als je eenmaal in de film zit en het feit geaccepteerd hebt. Helaas voelt de film als een gemiste kans.
clubsport
-
- 3175 berichten
- 6559 stemmen
Ik vond Mortensen eigenlijk maar matig spelen in dit in potentie boeiend verhaal maar in de uitvoering nogal matig .
Die jump naar 1942 ineens is nogal abrupt en de geloofwaardigheid dat hij pas in het kamp doorheeft hoe erg het is na alles wat hij gezien heeft komt weinig geloofwaardig over .
Alles in het engels gesproken is verder ook een pluspunt maar goed .
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Ik heb graag filmen als deze, die handelen over de geschiedenis van W.O. II, al dan niet fictie.
Maar zelfs als het dan fictie is, heb ik toch nog graag dat het geloofwaardig blijft, en dat is in deze film helemaal niet het geval.
Het is een van de slechtste filmen die ik heb gezien in dit genre.
Een klein voorbeeld van wat voor mij een zeer grote fout is, het personage Goebbels komt er even in voor, maar de man kwam flink binnengestapt met een vrouw aan zijn arm, totaal fout.. Goebbels was een mankepoot, en dat zie je in elke film die ik tot hiertoe heb gezien waarin de man voorkomt, behalve in deze. Het kan klinken als een pietluttigheid, maar ik vind dit een zeer grove fout.
Het is trouwens niet de enige, maar aan jullie om dat zelf te ontdekken.
Op een paar goede acteerprestaties na, waaronder niet die van Viggo Mortensen, stelt deze prent dus weinig voor. Heb er zelfs spijt van dat ik hem heb gekocht.
Mocht deze film bevrijd zijn van de geschiedkundige fouten én in het Duits zijn, hij zou zovele malen beter zijn.
Maar nu blijf ik bij mijn eerste mening...
Lovelyboy
-
- 3085 berichten
- 2260 stemmen
Een film waar ik toch iets meer van verwachte, al was het maar vanwege de aanwezigheid van Mortensen. Maar waar ik dit karakter en diens geschiedenis vooraf niet kende heb ik niet de indruk dat ik iets mis en heb ik ook absoluut niet trek om me er na de tijd nog in te verdiepen.
Tja, wat is überhaupt de insteek van deze film geweest? Waarschijnlijk het beeld van de gewone man, geen intenties tot welke vorm van kwaad, niet zwaar uitgesproken maar ook zeker geen voorstander van de Nazi partij, zelfs met joodse vrienden, om vervolgens via een omweg toch onderdeel te worden van wat er allemaal heeft gespeeld. Hoe dan vragen mensen zich dan af...nou, zo dus. Maar dat wisten we toch wel...? Uiteraard blijft het interessant om dergelijk mechanismes aan het werk te zien.
Maar waarom dan in Godsnaam zo'n slapzak als Halder? Wat een afschuwelijk oninteressant figuur met die kutkinderen van hem en een vrouw en moeder om stapelgek van te worden. Het valt hem nog te prijzen dat hij die studente weet te schaken maar daar is ook alles mee gezegd. Wat een padvinder, wat een sul, hoe hij dat met dat treinkaartje ook aanpakt is te stom voor woorden. Waarom vraag je om een retour? Verschrikkelijk dom! Dan de terugkeer van dat liedje, iets dat uit te staan heeft met het einde maar echt boeien doet het me dan allang niet meer. Dan de constant terugkerende discussie tussen Halder en Maurice, meerdere malen komt het tot een uitbarsting waarop John spijt betuigt en uitlegt hoe de vork in steel zit, waarop Maurice soort van vergeeft en het afsluit om anderhalve zin later weer op zijn achterste poten te staan met een kwaad gezicht. En dat meerdere keren. Tsja...
Als er dan pluspunten zijn dan is dat toch wel Isaacs die het beste er van maakt. En het einde in het kamp wordt best aardig gebracht. Maar het is to little to late in een film gedomineerd door een saai karakter. Daarom wat mij betreft ook geen voldoende.
Het laatste nieuws
'Pirates of the Caribbean'-vervolg definitief van tafel, Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic | MovieMeter Recap
'The Bear'-acteur Jeremy Allen White speelt muzieklegende in aankomende biopic
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Het publiek krijgt geen genoeg van HBO Max-parel 'Something the Lord Made': 'Ga deze zeker nog eens bekijken'
Bekijk ook
United
Drama, 2011
16 reacties
Suite Française
Drama / Romantiek, 2014
55 reacties
Death Defying Acts
Thriller / Romantiek, 2007
39 reacties
Saint John of Las Vegas
Komedie / Drama, 2009
29 reacties
Beyond Valkyrie: Dawn of the 4th Reich
Actie / Oorlog, 2016
11 reacties
South of Heaven, West of Hell
Western / Drama, 2000
15 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.