Good (2008)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Hongarije

geregisseerd door Vicente Amorim
met Viggo Mortensen, Jason Isaacs en Mark Strong

John Halder (Viggo Mortensen) heeft een goede baan als hoogleraar, maar kampt met problemen aan het thuisfront. Zijn neurotische vrouw, zijn twee veeleisende kinderen en zijn dementerende moeder vormen daar de oorzaak van. Dan besluit Halder een boek te schrijven om zijn frustraties kwijt te raken. Als dat boek wordt opgepikt door de nazi-regering, raakt Halder verwikkeld in een wirwar van keuzes met enorme gevolgen.

avatar van edejong

Eentje die ik zeker eens ga bekijken!

avatar van edouard
Net de trailer gezien, ziet er goed uit!

avatar van Amercianpie
Hmm, onbekende film nog zo te zien...

Dit is een vermakelijke film om naar te kijken.
Niet echt veel belovend .
Daarom ook een 3,5

avatar van subwoofer henk
film is niet slecht

het einde daar in tegendeel wel weer

Saaaaaaaaaai.
Slaapverwekkend en niet boeiend.

Q&Q
Deze film is niet zo goed.
In plaats van het centrale dilemma verder uit te werken (hij schrijft boek over euthenasie dat wordt overgenomen door de nazi's, gewetensproblemen hierdoor blablabla) wordt dit stilletjes weggeschoven en blijft alleen de relatie tussen hem en zijn joodse vriend over. Dit leidt uiteindelijk tot een onorgineel plot dat al tig keer is gedaan.

Teveel verhaallijntjes door elkaar heen terwijl het hoofdthema (euthenasie) zich uitstekend had geleend voor meer verdieping. Helaas wat over blijft was een saai verhaaltje met weinig verassende elementen vlees noch vis.

avatar van b00ts
Helaas, ik had er ook meer van verwacht. Prima onderwerp maar jammer genoeg blijft er in de film weinig van over.

avatar van Toontje35
Goed thema maar slaapverwekkend uitgevoerd. Mortensen zet een goede rol neer.
Film boeide gewoon niet. Jammer

vette 5.

avatar van deft0nes
Ik zie hieronder dat veel mensen deze film onboeiend vonden, maar mij boeide hij juist wel! Sterk geacteerd, mooi en intrigerend verhaal, wat wil je nog meer?

avatar van Baswazz
Realistische en sterk geacteerde film.
Het end vind ik heel sterk gedaan.

avatar van Norma
Een beetje onwennig, Mortensen als brave professor, en het lijkt alsof hij er zelf ook niet echt happy mee is want hij zet zijn personage net iets te overdreven stuntelig en aarzelend neer. Jammer, hij kan beter. De film gaat wat vreemd van start, de scène met het aanbrandende eten en de roepende oma heeft bijna iets weg van een klucht. Gaandeweg wordt de toon iets beter gezet en blijft over een film die het niet van spanning moet hebben, maar wel aan het denken zet over de vraag: wat zou ik doen in zo'n geval?
Het hele idee achter de door de professor ingebeelde koortjes (die in het kamp wel degelijk blijken te bestaan) heeft vast een symbolische waarde, maar ik vond het de film nou net weer geen goed doen. Redelijk, maar beslist geen hoogvlieger.

Hankieh
Stelde me teleur.

Slecht einde,
De roman had beter in het verhaal verwerkt kunnen worden.

Ik heb graag filmen als deze, die handelen over de geschiedenis van W.O. II, al dan niet fictie.
Maar zelfs als het dan fictie is, heb ik toch nog graag dat het geloofwaardig blijft, en dat is in deze film helemaal niet het geval.
Het is een van de slechtste filmen die ik heb gezien in dit genre.
Een klein voorbeeld van wat voor mij een zeer grote fout is, het personage Goebbels komt er even in voor, maar de man kwam flink binnengestapt met een vrouw aan zijn arm, totaal fout.. Goebbels was een mankepoot, en dat zie je in elke film die ik tot hiertoe heb gezien waarin de man voorkomt, behalve in deze. Het kan klinken als een pietluttigheid, maar ik vind dit een zeer grove fout.
Het is trouwens niet de enige, maar aan jullie om dat zelf te ontdekken.
Op een paar goede acteerprestaties na, waaronder niet die van Viggo Mortensen, stelt deze prent dus weinig voor. Heb er zelfs spijt van dat ik hem heb gekocht.

Ik vond het een goed verhaal dat ijzersterk geacteerd werd.

Ik kan veel van de lage stemmen begrijpen doordat het inderdaad geen spannende film is, maar het is en blijft een drama.

Daardoor vind ik het persoonlijk erg overdreven dat er veel mensen zijn die de film 1 ster geven.

Wat mij betreft een 3.5, vond een 3 net te weinig.

avatar van Minotaures
Wel een raar titel terwijl het over de Nazi's gaat

waardeloos einde.
duitse mensen moeten duits praten.

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray release: Link

Goede film! Vooral het einde. Ben het dan ook absoluut niet eens met anderen die het tegendeel vonden. Vooral het eind zet de toon van de hele film en geeft ook uitdrukking aan de waanbeelden die het personage John Halder gedurende de film heeft.
Daarnaast geeft de film een goede beeld weer van de (hekele) situatie waarin je je als persoon kunt bevinden waarin je wordt geprezen terwijl je het eigenlijk helemaal niet mee eens bent met de situatie, maar je zou moeten vrezen voor je leven als je dat toe zou geven. En het gevolg ervan als je uiteindelijk (te laat) toegeeft aan dat gevoel. Verder goed acteerwerk van beide hoofdpersonages. Vooral het stuntelige van Viggo Mortensen benadrukt/weerspiegelt de onwennigheid van de situatie waarin het personage zich bevindt.

avatar van Drrrrkkk
Ik vond deze film zwaar tegenvallen. 'De boodschap' die de film zou bevatten komt totaal niet uit de verf. Het Engels is vanaf de eerste minuut al erg storend en maakt de geloofwaardigheid er niet beter op. Ik vond het eigenlijk pijn doen om Mortensen (die ik over het algemeen ijzersterke rollen vind spelen) zo te zien spartelen. En dan dat onbevredigende, afgeraffelde einde. Was de tape op ofzo?

Decors waren wel verzorgd, maar ook dat was eigenlijk te kleinschalig. Zonde, had echt veel meer uit te halen geweest!

avatar van mod122
Vond het een wat matige film, het was vrij mooi gefilmd etc. en de opzet was best aardig maar er wordt gezegd dat hij een keuze moet maken en hij maakt naar mijn idee geen keuze. Daarnaast lieten de Nazi's zich in deze film ontzettend makkelijk om de tuin leiden wat in mijn ogen totaal niet geloofwaardig was. al met al viel het mij wat tegen wat ik toch jammer vind aangezien ik Mortensen over het algemeen wel een goede acteur vind maar hij speelt de laatste tijd toch vooral in matige films.

Aardige film over de vriendschap tussen een Duitser en een joodse Duitser. De film mist nogal wat richting en vooral het begin komt nogal onsamenhangend over. Sommige intereasante ideeen worden wel aangestipt maar niet verder uitgewerkt en het lijkt soms wel of er teveel in de film is gesneden.
Verder ziet de film er vrij somber uit en is het acteerwerk ook in orde.

maffiosomontana
De film laat zeker zien hoe makkelijk je in die tijd werd beinvloed om bij de 'partij' te gaan.

2,5 sterren voor Good.

casualjaantje
Had wat beter uitgewerkt gemogen, maar voor de rest een interessante oorlogsdrama met een goed acterende Viggo Mortensen.

Net geen voldoende.

avatar van RuudC
goede film met Viggo Mortensen in de hoofdrol. Ondanks zijn vele rollen als actieheld speelt Viggo overtuigend John Halder, een onzekere schrijver/hoogleraar die een fictief verhaal schrijft waarin hij euthanasie promoot. Een zeer revolutionair idee, zeker in Duitsland van de jaren '30, waardoor zijn werk door veel nazi’s gelezen wordt. Interessant is dat de kijker ook een idee krijgt van de censuur van ‘niet-arische’ literatuur. Het hoofdpersonage raakt zo betrokken bij de fascisten, zonder dat hij ook maar enig idee heeft van wat er daadwerkelijk achter de schermen gebeurt. Het is absoluut geen oorlogsdrama, maar eerder een politiek getinte speelfilm. Vooral de omgang van Halder met zijn moeder en zijn Joodse vriend zijn heel interessant.

Ik zat de hele film te wachten op het antwoord op de vraag hoe het mogelijk is dat gewone goedwillende mensen zich verbinden met een soort gemeenschappelijk gedragen kwaad, in dit geval het nazi neonisme. Dat kwam er niet en bij een dergelijke film vind ik dat een tekortkoming. Daarnaast is het verhaal onsamenhangend en speelt Mortensen niet bepaald de rol van zijn leven.

avatar van Timmy757
subwoofer henk schreef:
film is niet slecht

het einde daar in tegendeel wel weer

Niks aan toe te voegen, 3*.