Death Defying Acts (2007)

Alternatieve titel: Houdini's Death Defying Acts

Verenigd Koninkrijk / Australië
Thriller / Romantiek

geregisseerd door Gillian Armstrong
met Guy Pearce, Catherine Zeta-Jones en Timothy Spall

In 1926 is Harry Houdini één van 's werelds beroemdste artiesten. Ondanks al het geld en de faam heeft Houdini echter één grote frustratie: dat hij niet bij het sterfbed van zijn moeder was om haar laatste woorden te horen. Benji McGregor en haar moeder Mary zijn twee straatarme bewoners van een krot in Edinburgh, die zich in leven houden door mensen te laten geloven dat zij met doden kunnen spreken. De twee vatten het plan op om de rijke Houdini voor de gek te houden, maar dat loopt niet geheel volgens plan...

avatar van Metalfist
Fictieve Houdini

Na het succes van The Illusionist en The Prestige werd het in Hollywood duidelijk dat er blijkbaar wel wat geld is te verdienen met films over goochelaars en wie wordt nu nog altijd als één van de grootste aller tijden beschouwt? Juist ja, Harry Houdini. Zijn trucs worden vandaag de dag nog altijd in één of andere vorm gebruikt en ik was dan best wel benieuwd naar deze biopic over het leven van de boeienkoning.

Al moet je dit blijkbaar wel als een fictief verhaal aanschouwen want menig Houdini kenner is hier blijkbaar niet over te spreken. Ik vond het in ieder geval nog wel te pruimen maar ik ben dan ook geen Houdini kenner dus ik stoorde me niet aan de schijnbaar vele verdraaingen rond het personage. Death Defying Acts is dan ook een film die je eigenlijk niet noodzakelijk moet zien met Houdini in het achterhoofd want dit had eigenlijk over eender welke goochelaar kunnen gaan, al maakt de film natuurlijk wel gebruik van het leven van Houdini. Wat overblijft is een interessant verhaal over een goochelaar die, in een poging om in contact met zijn overleden moeder, aan seances meedoet en ze ondertussen te ontmaskeren. Natuurlijk moet daar een relatie uit ontstaan met een charlatan maar het geheel blijft boeien.

Catherine Zeta-Jones is de laatste tijd terug wat in de picture na haar acteerpauze van 3 jaar en daar ben ik nog niet zo slecht gezind om. Het klikt niet altijd even goed tussen mij en de ravissante schone maar dit doet ze degelijk. Het is echter Guy Pearce die compleet de show weet te stelen als Houdini. Ben voor de rest eigenlijk niet zo enorm bekend met de acteur maar ik kijk er in ieder geval naar uit om hem in Iron Man 3 de rol van Aldrich Killian te zien vertolken. Leuk ook om Timothy Spall nog eens te zien verschijnen, hij wordt altijd onterecht over het hoofd gezien wanneer het over de Harry Potter saga gaat. Interessant ook om een jonge Saoirse Ronan te zien. Een paar dagen geleden toevallig een episode van The Graham Norton Show gezien waar ze gast was maar ik kon me geen enkele film voorstellen waar ze in meespeelde. Dit doet ze in ieder geval erg behoorlijk.

Amusante film die vooral gedragen wordt door Guy Pearce en in mindere mate door Catherine Zeta-Jones. Beschouw dit echter als een fictief verhaal rond bepaalde elementen uit het leven van de boeienkoning in plaats van een biopic want anders zul je bedrogen uitkomen.

Geen verrassing dat deze film een tijd op de plank is blijven liggen. Het scenario is erg matig, nooit spannend en door de matige uitgewerkte karakters ook nooit vertederend of romantisch. Het is vlees noch vis met deze film.

Matige film waarin Harry Houdini helderzienden uitdaagt om achter de laatste woorden van zijn overleden moeder te komen. De film begint zeker goed en redelijk boeiend, echter als de romantiek om de hoek komt kijken, wordt het een stuk saaier. Geen biopic, maar een verzonnen verhaal om Harry Houdini heen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Elke biopic zorgt voor een vrije interpretatie van het hoofdfiguur. Tenslotte moet het nog entertainende film blijven en is een beeld van iemand soms duidelijker opsomming van feiten. Bij Harry Houdini worden wel wat loopjes met de werkelijkheid genomen. Enkel zijn talent als ontsnappingskoning en interesse in het paranormale zijn overgenomen. De rest (inclusief zijn overlijden) zijn pure fantasie. Niet echt een biopic dus, maar een romantische mysteriefilm met de bekende Houdini als persiflage. Met momenten is dit zeker geen slechte film op, maar niet echt speciaal ook niet. Op vlak van romantiek schiet het te kort en ook het mysteriegehalte laat toch op zich wachten. Het talent van Houdini om te kunnen ontsnappen wordt vrij slecht in beeld gebracht en is eerder een fait-divers om te laten zien dat het over Houdini gaat.

Catherine Zeta-Jones speelt een voorspelbare rol die we van haar gewoon zijn. Guy Pearce is niet slecht als Houdini met de nodige flair, maar veel charisma is er ook niet. Wel goed is Saoirse Ronan die de show steelt, inclusief een sterk Schots accent. Saoirse is van oorsprong Ierse trouwens.

Death Defying Acts is een goed gemaakte film met mooie kostuums en een leuk verhaaltje. Maar opvallend is het ook niet en helaas al snel vergeten. Beetje bandwerk, maar dan wel uit een goeie fabriek.

avatar van K. V.
Deze was op tv en een film over goochelaars kan me altijd wel bekoren. Deze vond 'k toch iets minder. De focus lag meer op het romantische/drama dan echt op de goocheltrucs. Mocht het dan nog echt meeslepend gebracht zijn, zou het nog een topper geweest zijn, maar 'k vond het allemaal nogal op de vlakte blijvend.
De cast deed het niet slecht, maar u ook niet echt memorabel.
Een prima film om eens mee te pikken via tv en zo goed voor een keertje, maar meer ook niet. Daarvoor is de film niet speciaal genoeg.

avatar van ambrosini
Verhaal komt niet echt op gang.. acteren vond ik niet op top niveau.. vandaar mijn 2 sterren..

avatar van J.Ch.
Aardig, zoals ook de meeste mensen vinden volgens mij. Het verhaal had wat mankementen maar was wel degelijk, en Saoirse Ronan zet een uitstekende presentatie neer. Ik ben het eens met Film Pegasus: