Amistad (1997)

Drama / Historisch

geregisseerd door Steven Spielberg
met Morgan Freeman, Anthony Hopkins en Djimon Hounsou

Een waargebeurd verhaal over de opstand van Afrikanen op het slavenschip de Amistad in 1839 en het daarop volgend tribunaal wanneer ze gevangen worden genomen op Amerikaans grondgebied.

avatar van schram101
Dat is irritant zeg, volgens mij mis ik de halve clue. Had em stop gezet maar ga het toch maar weer eens proberen dan.

avatar van Malli
Pakkend verhaal over 1 van de donkerste bladzijden uit de geschiedenis van de mensheid, zijnde de slavernij en de ermee gepaard gaande handel. Mooi in beeld gebracht en uitstekend vertolkt. Niettemin geen absolute topper binnen het genre.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en 'k vond hem niet mis. De film boeit wel niet altijd even veel, maar de scènes op het schip waren erg indrukwekkend, hard en schokkend. Het kwam erg realistisch over.
De cast was er een om duimen en vingers van af te likken en speelden overtuigend. Misschien de verrassendste was Matthew McConaughey, die eens een erg serieuze rol speelt. Voor Morgan Freeman had 'k wel een grotere rol verwacht.
Ook de muziek was dik in orde en was een echte toevoeging voor de film. Visueel zat het ook goed.
Tja, het was zeker geen slechte film, maar het verhaal was niet altijd even interessant. Er zitten ook enkele rechtbankscènes in, maar er is toch een goed evenwicht dat ze niet te overheersend zijn. De moeite om toch eens te bekijken.

avatar van SnakeDoc
Vooral Hopkins die het hier ge-wel-dig doet. Verder over het algemeen nog al trage film die soms vrij langdradig over komt. Vond ook Djimon Hounsou niet altijd heel goed spelen. Soms net even wat te gemaakt.

* * *

Vond dit een prachtige film die je toch wel tot denken aanzet. Mensen werden in die tijd gewoon als vee behandeld en voor velen werd dit als normaal beschouwd.

Vandaag maar weer eens een herziening gegeven. En met verve moet ik zeggen. Ik vind het en blijf het een grandioze film vinden. Nu ik deze inmiddels vaker heb gezien gaan ook meer details opvallen waar ik voorheen geen aandacht aan schonk. Zoals de uitgevoerde symboliek om verschillende interpretaties van het geloof uit te drukken, of hoe sterk de waanzin uitgedrukt in de met haat vervulde gezichten. Niet zomaar haat, nee, een duidelijk overwogen gedirigeerde vorm die de onderliggende krankzinnigheid en gekte moest weergeven als gegroeid na een afschuwelijke tijd van foltering en vernedering.
Maar ook hele fraaie symboliek zoalshet bloemetje dat John Adams in het licht zet., dat vind ik één van de mooiste momenten in de film.
Een aantal minpuntjes heb ik ook wel: zo wordt Martin van Buren neergezet als een, in mijn ogen, een beetje een onnozele president. Dit terwijl hij in het eggie een belezen intellectueel schijnt te zijn geweest. Wel is dit verhaal, de Amistad, hem het obstakel geweest om de herkiezing voor zijn presidentschap toen. En ook wel wordt John Adams op latere leeftijd een groot voorstander voor de afschaffing van de slavernij, maar eerlijk gezegd kom ik het verband met de Amistad nergens tegen, terwijl in de film zijn pleidooi doorslaggevend is geweest voor de vrijlating van de Afrikanen.
Maar ja, voor feiten moet je niet bij een film zijn, daar zijn boeken voor en andere naslagwerken om accuraat en betrouwbaar geschiedenis te bestuderen.
En al met al blijf ik erbij: de sfeer, de drama, de humor, de beelden en de muziek......., een onbetwiste vijf sterren.

avatar van Humphrey
Traag verloop, maar toch weet de film te boeien. De rol van Anthony Hopkins komt echter niet zo goed naar voor. Jammer eigenlijk. Toch nog een 3*.

avatar van sofripa
Boeiende geschiedenis...

Zowel letterlijk als figuurlijk dan. Volstrekt beter te pruimen dan een andere Spielberg film (Empire of the sun) die ik van de week zag. Spielberg raakt hier een veel neutralere toon. En daarnaast vele malen heftiger, waarbij de beelden van de slavenhandel toch behoorlijk op het netvlies worden gekerft.

Dat de film niet echt top wordt ligt aan de vele rechtzaken die het tempo onevenredig uit de film halen. Aan de cast ligt het overigens niet, stuk voor stuk klasbakken, al is de rol van Freeman eigenlijk te beperkt en timide. Jammer.

Neemt allemaal niet weg dat deze film je een aardig (lelijk eigenlijk) stuk historie bijbrengt. We hebben als mensheid er helaas geen fluit van geleerd..3,5 sterren

avatar van Ethicus
sofripa schreef:
Boeiende geschiedenis...

Ik moest lachen.

Heel indrukwekkend. Het is een lange film maar boeiend van het begin tot en met het einde. Je krijgt een duidelijk beeld van de wreede en harteloze slavernij.Bij deze film pink je ook zeker een traantje weg. Deze film blijft in je geheugen. Ik heb Amistad een keer op tv gezien en bestel hem nu op bol.com omdat ik deze film wel 100 keer kan kijken, hij blijft boeiend Echt een mooie film.

avatar van Timothyvdmeer
Sterkte acteer prestaties van Matthew Mc. en ook van Anthony Hopkins en Djimon Hounsou. Deze film heeft me van begin tot eind weten te boeien.

Prachtige film over een slavenschip die strandt aan de kust van Amerika en het daarop volgende juridisch proces. Een boeiend stukje geschiedenis met een aantal aangrijpende momenten. Een mooi gefilmde opening en ook de rest van de film ziet er goed uit. Een uitstekende cast waarbij vooral Anthony Hopkins en Djimon Hounsou opvallen. Verder is dit een toch wat ondergewaardeerde film van Steven Spielberg.

Helemaal eens met Poisonthewell op pagina 1. Lekker makkelijk. Oversentimenteel, een kwalijke focus en een nogal saai verhaal over iets dat natuurlijk helemaal niet saai is. En dat van Spielberg. Een van de laatste die ik nog moest van hem en zeker een van zijn minste. 2 sterren.

avatar van filmkenner1
SnakeDoc schreef:

* * *

ge-wel-dig? hier ga je weer een beetje over de top maar dat ben ik van je gewend. Hij is goed in deze film maar daar is het dan ook mee gezegd. Al met al prachtige film en goed geacteerd. Wel een lange zit maar verveeld nergens. Een aanrader dus!

avatar van SnakeDoc
filmkenner1 schreef:

Ahh, mijn stalker. Of beter gezegd ... de man die moeilijk met een persoonlijke mening om kan gaan. Deze site moet jou ongetwijfeld slapeloze nachten bezorgen.

Heb met je te doen.

avatar van filmkenner1
SnakeDoc schreef:

Heb met je te doen.

Joh?

avatar van knusse stoel
Steven Spielberg, normaal DE regisseur voor sciencefiction maar hier als regisseur van het waargebeurde verhaal met het slavenschip "La Amistad" op film.

En wat voor een film, een juweeltje!
Er ontbraken een paar "diamantjes" in het juweeltje vandaar de 4 i.p.v. de 5 sterren.
O.a. een soms traag verloop van de film maar ondanks dat soms trage tempo is en blijft de film een juweeltje. Geweldig trouwens hoe men de rollen neerzet, aan de acteurs ligt het niet. Als je deze film eenmaal hebt gezien vergeet je hem niet zo snel als een gemiddelde film. Het verhaal is pakkend maar ook afgrijselijk. Hoe men omging met mensen, het is gruwelijk om te zien. Ook de zwarte mensen zelf waren betrokken bij deze schandvlek in de geschiedenis. Alles draaide ook toen al, om het geld wat men binnen kon halen.
En dat deel van onze historie zet deze film goed neer!

avatar van apolicum
holbewoner schreef:

Net zoals ze over enkele 100-den (?) jaren wellicht ook gaan terugkijken op 2014 als "Dieren werden in die tijd nog gewoon afgeslacht en opgegeten terwijl de mensen toen al lang konden overleven zonder dieren te moeten eten en voor velen werd dit als normaal beschouwd."
Ethiek verandert nu eenmaal doorheen de jaren en ook al zijn we al ver gevorderd, we zijn er dus nog lang niet

avatar van Boneka
Amistad is een prachtig gemaakte film met schitterende beelden en muziek. Bovendien uitstekend uitgebracht op blu ray. Wat een plaatje. Het verhaal is goed vertolkt, maar er zit een hele grote maar aan. Het speelt zich voornamelijk af in de rechtzaal en daar heb ik altijd wat moeite mee. Zeker bij zo'n slavenfilm. Gelukkig gebeurt er omheen nog genoeg, maar had liever wat meer avontuur gezien. Opvallend is de rol van Anthony Hopkins die de president van Amerika speelt. Ene Van Buren. En die Van Buren was van Nederlandse komaf. Nederlands was zijn moedertaal al woonde hij toen in New York. Leuk om te weten. En nooit geweten dat Amerika ooit een Nederlandse president had gehad. Zijn plantenkennis was trouwens leuk al werd er in de film niets meer gedaan. Dat Kaapsviooltje waar hij maar moeilijk aankwam werd herkent door de slaaf. Dat vond ik een mooi pakkend moment. De rollen van de slaven waren trouwens indrukwekkend. Ook op het schip.

Hoe dan ook een prima gemaakte film, maar de rechtspraken hadden van mij wat korter gemogen!

avatar van Boenga
Een sterk en belangrijk onderwerp,
bijzonder boeiend in beeld gebracht (ik hou toch al heel erg van rechtbankdrama's),
met bij momenten zeer harde confronterende gebeurtenissen (50 slaven de dieperik in omdat er niet voldoende voedsel aan boord is),
en met een cast die prima werk levert (al mocht Freeman weinig meer doen dan er bij staan en er naar kijken).

Maar wat de kracht van het geheel (toch wel een deel) weg neemt, dat is de sentimentele ondertoon (of boventoon) die zich voortdurend een weg baant doorheen de film. Ik ergerde me dood aan de manier waarop Cinque z'n verhaal doet wanneer er eindelijk een tolk is en communicatie mogelijk wordt: geen blijdschap omwille van tolk/communicatie, geen razende uitbarsting van zijn woede, neen; hij begint op zeer on-Afrikaanse manier te vertellen wat er gebeurd is; na enkele minuten staat hij nog heel zachtjes in het oor te fluisteren - alsof hij eerst diep heeft nagedacht over wat dé manier is om emoties los te weken. Ongetwijfeld gebeurt dat bij veel kijkers; realistisch is dat helemaal niet. 'Hollywood' was nog niet in 1839.

Goed, meer dan goed, maar geen topfilm in zijn genre.

apolicum schreef:

Helemaal juist ! Ook vegetariër ?

avatar van Brabants
Ámistad' is een Indrukwekkende historische dramfilm van 'Steven Spielberg', met een sterk spelende cast. Het waargebeurde verhaal van de opstand van deze Afrikanen op het slavenschip Amistad en de daarop volgende rechtszaak is aangrijpend en meeslepend. Cinematografisch is het mooi neergezet de kostuums en filmmuziek een genot voor het zintuiglijk vermogen.

avatar van olbo
En nog steeds bestaat er mensenhandel, zelfs in Nederland worden slaven aan het werk gezet. Schandalig. Nog een lange weg te gaan.

avatar van Tup&Joep
Indrukwekkend drama.

avatar van krabat
Heel af en toe kom ik een film tegen waar ik na een eerste kijkbeurt geen cijfer aan kan geven, Amistad is er zo een. Een dikke voldoende absoluut, maar waar ik uit ga komen kan ik pas na een tweede keer kijken bepalen. Spielberg weet als geen ander wat je uit de kast moet trekken om een blockbuster te maken. Ook bij Amistad is dat gelukt, het kijkt lekker weg en het tijdsbeeld wordt goed weergegeven.

Ik had hem gister avond gezien, en de film was geweldig! Het acteer werk was totaal niet slecht en de verhaallijn vond ik erg mooi. 4*

avatar van comely
Spielberg vind ik de meest overschatte regisseur allertijden. En met deze film bevestigt hij voor mij zijn kansloze ''troon''. Hoe kan je nou een saaie film maken over de slavernij? Het is Spielberg in ieder geval gelukt.

avatar van Decec
Een goede drama/historie film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Morgan Freeman, Anthony Hopkins, Matthew McConaughey,
Djimon Hounsou, David Paymer en Stellan Skarsgård...
Goed kwaliteit HD breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Minder bekende Spielberg zo te zien.

Verbaast me ook niet helemaal, zeker kijkende naar het begin, dat toch opvallend duister is voor een werk van Spielberg. Halverwege zit er een soortgelijke scene, maar wie hoopt op een rauw relaas van dit slavenverhaal stuit toch weer op het gebruikelijke Spielberg sentiment.

Het leeuwendeel van het verhaal gaat uit naar de rechtbankscenes en daarin schuwt Spielberg de hulde voor het Amerikaanse rechtssysteem niet. Het aantal veren dat uiteindelijk anaal wordt aangebracht valt niet op twee handen te tellen, de hele eindspeech van Hopkins als pijnlijke klap op de vuurpijl.

Sowieso was de film eigenlijk al afgelopen na een kleine twee uur, maar de werkelijkheid (voor zover die gevolgd werd, ik ken het verhaal verder niet) staat een goed en vlot script duidelijk in de weg. Het hele laatste deel voelt overbodig aan en maakt de boel alleen maar kitscheriger.

Het begin is misshchien even schrikken voor de Spielbergliefhebber, maar uitgezonderd een kleine opleving halverwege kan deze film met een gerust hart aangevat worden. Melig en episch Hollywoodsentiment geserveerd in Amerikaanse porties.

avatar van Basto
Spielberg blijft toch een fenomenaal getalenteerd regiseur. Als geen ander weet hij spanning en andere emoties op te roepen. De openigsscene op het schip is dan ook een sterk stukje cinema. Helaas is hij niet meer dan een degelijk en braaf verhalenverteller en kan hij op dat vlak nooit verrassen. Wat volgt is een wat voortkabbelend en voorspelbaar rechtbankdrama in drie etappes.

Alles ziet er top uit. Geld is immers nooit een probleem voor Hollywoods wonderboy, dus het kijkt op dat vlak prima weg. En ook de cast verdient een compliment. Leuk om te zien dat hij een jonge McConaughey heeft gecast.

Uiteindelijk is het een zeer degelijke geschiedenisles.

Krappe 3,5

avatar van DragQueen
Regisseur Spielberg levert hier een sterke dramafilm mee af. Het geboden verhaal is erg goed, en sterk uitgevoerd. Het acteerwerk van de cast word met de nodige overtuigende inleving gebracht. Visueel ziet het er verder meer dan onderhoudend uit. Boeiend tot de laatste seconde. 4 Sterren.

avatar van mjk87
Boeiend, dat zeker, en met het hart op de juiste plaats, maar als film niet altijd even geslaagd. Veel pratende koppen en rechtbankscènes die visueel niets te bieden hebben en oersaai in beeld zijn gezet. Dan gaan veel scènes toch wel slepen en krijg je het gevoel best even drinken te kunnen pakken - je mist niets. Een enkele maal toont Spielberg wel hoe het moet, in die eerste benauwende scène met veel diepe schaduwen en flikkerend licht maar vooral die centrale flash back waarin de onmenselijke omstandigheden op een slavenschip worden getoond. Zonder opschmuck getoond en dat gaat er hard in. Dan denk ik, had die hele film op dat schip af laten spelen. Ook in de slotscène zit één geweldig moment, als de hoogste rechter de mannen vrijspreekt, afhamert en je dan het geluid hoort van de kettingen die los gaan. Heel sterk bedacht. De muziek verder is prima en vooral het production design is uitstekend. Die tijd wordt echt mooi tot leven gebracht en ook volstrekt geloofwaardig. Acteerwerk is verder aardig, alleen Hounsou werd ik niet heel wild van. Hij moet veel met zijn mimiek omdat hij in een onverstaanbare taal moet praten, maar het is allemaal net te theatraal. 3,0*.

avatar van W.V.
En voor de tweede keer duwt Spielberg ons een film onder de neus waarin hij schokkende scenes niet schuwt. Na Schindler's list welke eigenlijk een voortdurende schok is, deze film waarin op ondubbelzinnige wijze word getoond hoe er met "koopwaar" wordt omgesprongen als die niet meer voldoet of de prijs moet worden gedrukt. Die scenes dragen de film, daarna verzand het een beetje in een rechtbankdrama en theoretisch geleuter. Jammer want het talent dat aanwezig is kan veel meer. Wel weet Spielberg een mooi tijdsbeeld te schetsen, de locaties en aankleding ogen authentiek en de muziek van huiscomponist Williams is ronduit geweldig. Spielberg kan het ook in deze film niet laten sentimenten hoogtij te laten vieren en dat maakt dat de film aan kracht inboet en het geen meesterwerk wordt, maar het is een absoluut genietbare film.

avatar van Ajax&Litmanen1
Amistad is een van de paar Steven Spielberg films die ik nog niet had gezien, dus het werd wel eens tijd. Grappig genoeg kende ik Amistad vooral van de flauwe parodiescène uit Scary Movie, haha. En dat terwijl er vrij weinig over te lachen valt, want de film behandelt een nogal zwaar en heftig thema, de donkere slaven die gruwelijk werden behandeld. Spielberg is normaal wel de man die graag de dingen luchtig brengt, een film als Schindler's List uitgezonderd dan, maar hier durft hij best wel nare dingen te tonen. Een afranseling met een zweep of een groep slaven die verdronken in de zee, vastgeketend aan kettingen en stenen. Dat was best wel een hele ongemakkelijke scène, maar het past wel in de sfeer van de film.

Zonde dat het totaalplaatje alleen niet heel erg goed is geworden. Het is vooral een rechtbankdrama met een aantal weinig overtuigende momenten, maar erger is dat de film echt belachelijk lang duurt. Twee en een half uur is echt zo onnodig lang, daar had probleemloos 3 kwartier uit geknipt mogen en moeten worden, dan was het allemaal veel beter kijkbaar geworden. Sowieso had ik liever meer stukken op het schip willen zien. Nu was het bij vlagen gewoon echt saai en traag. Jammer, want verder is de film wel een typisch Spielberg product met mooi camerawerk, een hele sterke cast met enkele grote namen, fijne, gevoelige muziek en uiteraard een paar overdreven dramatische stukken, wat wel bij een Spielberg verhaal past. Het is allemaal niet slecht, maar het overtuigt maar zelden.