
Amistad (1997)
Verenigde Staten
Drama / Historisch
152 minuten
geregisseerd door Steven Spielberg
met Morgan Freeman, Anthony Hopkins en Djimon Hounsou
Een waargebeurd verhaal over de opstand van Afrikanen op het slavenschip de Amistad in 1839 en het daarop volgend tribunaal wanneer ze gevangen worden genomen op Amerikaans grondgebied.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=dIV4REHjCX8
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,3 / 71705)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)iTunes: € 3,99 / huur € 3,99Google Play: € 5,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99kijk op Amazon PrimeZonde dat het totaalplaatje alleen niet heel erg goed is geworden. Het is vooral een rechtbankdrama met een aantal weinig overtuigende momenten, maar erger is dat de film echt belachelijk lang duurt. Twee en een half uur is echt zo onnodig lang, daar had probleemloos 3 kwartier uit geknipt mogen en moeten worden, dan was het allemaal veel beter kijkbaar geworden. Sowieso had ik liever meer stukken op het schip willen zien. Nu was het bij vlagen gewoon echt saai en traag. Jammer, want verder is de film wel een typisch Spielberg product met mooi camerawerk, een hele sterke cast met enkele grote namen, fijne, gevoelige muziek en uiteraard een paar overdreven dramatische stukken, wat wel bij een Spielberg verhaal past. Het is allemaal niet slecht, maar het overtuigt maar zelden.
3*
Vanuit interesse voor het onderwerp, is dit uiteraard boeiend. Spielberg weet de feiten duidelijk mee te geven en ons terug te nemen naar die tijd. Het onderwerp op zich is al de moeite waard om te verfilmen. Zelfs vandaag de dag bij veel Amerikanen (en daarbuiten) niet zo evident. Toch brengt Spielberg naar zijn gewoonte vrij harde scènes hier. En ook al staan de blanke mannen centraal in de film, neemt hij ook tijd voor de kant van de zwarte slaven te belichten.
Vanaf halverwege de jaren '80 wilde Spielberg zich steeds meer met serieuze drama's bewijzen. Na met Schindler's List de Holocaust behandeld te hebben, richt hij zich in Amistad op de slavernij (waar hij overigens ook al iets mee gedaan had in The Color Purple). Waar de Duitsers in Schindler's List Engels met een accent praten, spreken de Afrikanen hier gelukkig een Afrikaanse taal en de Spanjaarden Spaans.
Zoals we van Spielberg wel kunnen verwachten is het allemaal bijzonder degelijk. De cinematografie is goed verzorgd en het is allemaal mooi in beeld gebracht. Anthony Hopkins zet een sterke rol neer als voormalig president en Nigel Hawthorne (tevens Brits) deed het ook niet slecht als de huidige president Van Buren (die van Nederlandse afkomst was). Matthew McConaughey was vrijwel onherkenbaar als de jurist en Morgan Freeman paste zo goed bij de film dat ze even snel een personage voor hem verzonnen hebben in het historische verhaal.
Hoewel het allemaal erg bekwaam gemaakt is en de film alles prima verteld, is de film niet altijd even interessant. Het is een echt rechtbank drama met veel gepraat en je moet ook maar houden van de lange scènes waarin de Afrikanen door elkaar schreeuwen. De nadruk ligt heel duidelijk niet op dingen die de slaven hebben meegemaakt maar op de rechtzaak. Komt ook nog bij dat het typisch een film is over Amerikaans patriottisme met lange speeches en toepasselijke muziek.
Historisch gezien vond ik dat er een vrij eenzijdig beeld werd geschetst van het Zuiden en de oorzaken van de burgeroorlog. Het klopt dat een belangrijk onderdeel de slavenhandel was, het Zuiden was immers volledig afhankelijk van Slavenarbeid. Toch beriepen ze zich juist ook op de Onafhankelijkheidsverklaring omdat ze minder federale bemoeienis en meer lokale vrijheden wilden. Daarnaast verbaasde ik me gedurende de eerste helft over de wreedheden van de slavenhandelaars. Het zou erg onrealistisch zijn omdat slaven zo gezond en sterk mogelijk moesten zijn voor de veiling, dus die werden echt wel goed gevoed. Daarnaast is het martelen (beschadigen) en overboord gooien van je eigen 'goederen' niet bepaald goed voor de handel. Gelukkig werd dit uiteindelijk verklaard door aan te geven dat het schip is overvallen (de slaven zijn dus geroofd) en de overvallers de proviand niet goed hebben ingeschat en dus alle vrouwen overboord hebben gegooid.
Al met al een prima historische film, al is het een beetje een lange zit.
Uitstekende film van Spielberg. Amistad begint sterk, maar heeft daarna wel wat problemen om op gang te komen. Ik kan altijd wel genieten van een rechtbankdrama (en dan ook nog in de 19de eeuw), maar Spielberg kiest wel voor een erg droge aanpak. Het acteerwerk van Hounsou, McConaughey, Freeman en Hopkins vergoedt wel wat. Net zoals een gruwelijke scene rond een slavenschip. Het laatste half uur is perfect, en hier laat Spielberg zijn klasse als regisseur zien. De speech van Hopkins, de uitspraak tegelijk met het losmaken van de handboeien en kettingen, dat laatste shot van Hounsou op het schip met de muziek van John Williams.... Schitterend.
Dit is voor mij een film waar ik wat stil van word. Wat mensen elkaar kunnen aandoen is soms niet met woorden te beschrijven. Daarom heb ik ook weinig te zeggen hierover. Het is ook een, in mijn geval, onderbestudeerd onderwerp. De Amerikaanse burgeroorlog is niet direct een uitgebreid besproken onderwerp geweest in de middelbare school en ik heb geen geschiedenis of iets gelijkaardigs verder gestudeerd. Toch interesseert het me wel en mits wat meer tijd wil ik me er wat meer in gaan verdiepen.
De goede punten. Hounsou is overigens geweldig. Wat een passie, wat een performance. Het ziet er allemaal authentiek uit qua kleding en omgeving wat ik altijd wel een pluspunt vind en die beelden aan boord van dat slavenschip waren ook goed. Rauw en direct, daar hou ik wel van. Verder niet echt mijn film want zoals gezegd, het kwam niet echt door ofzo. Op bepaalde momenten had ik even zoiets van hé dit kon wel eens interessant worden maar dat werd dan weer opgevolgd door een scene die te lang duurde en de gang en interesse weer totaal uit het geheel haalde.
Helaas, tegenvallend.
Spielberg zou Spielberg niet zijn mocht hij er geen sausje sentiment over kieperen. De strijkers waren soms iets te nadrukkelijk aanwezig. Gelukkig overstemden de goede acteerprestaties dit grotendeels. Maar verder natuurlijk ook prima in beeld gebracht.
Hoewel ik wel van een goede rechtbankdrama hou, was ik er hier minder gelukkig mee. Veel oeverloos gezever al toont het ook aan het geforceerd het ook was om toch maar eens te moeten luisteren naar de zwarte Afrikanen. Het haalde me ondanks de boeiende thematiek wat uit de film, uit de gebeurtenissen op de Amistad zelf.
Daarna wordt de film politieker want de betekenis van abolitionisme voor de Amerikaanse geschiedenis komt ruim aan bod. . De rechtspraak mbt de Amistad-slaven was erg bepalend voor het vervolg van de Amerikaanse geschiedenis. Het was een moedige beslissing om een dergelijk precedent te scheppen in het voordeel van de zwarten en hen te bevrijden , maar voor de zuidelijke staten was slavernij de pijler van een heel economisch systeem dat bedreigd werd. We kennen het vervolg : de Amerikaanse burgeroorlog.
Een bijna onherkenbare Hopkins mag met grote woorden de vrijheid bezingen en bepleiten voor een muisstil hooggerechtshof, maar het is McConaughey die het weer best doet voor mij. Spielberg maakte het zich niet makkelijk door de slaven hun Afrikaanse taal te laten spreken; hij had eigenlijk niet veel andere keus om zijn verhaal te kunnen verkopen, maar soms zagen die vertalingsperikelen met Ejiofor er niet zo goed uit. Eentje voor de geschiedenisfilm liefhebbers.