3 Generations (2015)

Alternatieve titels: Three Generations | About Ray

Komedie / Drama

geregisseerd door Gaby Dellal
met Elle Fanning, Naomi Watts en Susan Sarandon

Ray, een New Yorkse tiener die worstelt met zijn genderidentiteit, en zijn alleenstaande moeder Maggie proberen de biologische vader van Ray te vinden om de papieren te tekenen voor Ray's geslachtsverandering. Ondertussen heeft Maggie's moeder Molly, een muziekmanager die een lesbische relatie heeft met Francis, het moeilijk met Ray's beslissing en het feit dat Maggie het huis waar ze is opgegroeid maar niet kan verlaten.

Vanaf 25 augustus 2016 in de bioscoop (Remain in Light)
EDIT: release verplaatst naar 27 oktober

avatar van Capablanca
De film switcht heen en weer tussen een hoop gekibbel tussen moeder en dochter, met daartegenover de zoon/dochter die met trieste blik zijn skateboard beklimt. De humor, het verhaal, het thema, het was allemaal niet aan mij besteed. En dan kunnen Watts en Sarandon de boel ook niet redden.

avatar van ratfish
Film is een beetje halfbakken vanwege SIRE-toontje, maar valt uiteindelijk best mee.

avatar van Pazmaster
Een redelijk drama over een alleenstaande moeder die moeite heeft met de keuze van haar zestienjarige zoon/dochter om een geslachtsverandering te ondergaan, maar in feite liggen de zaken nog veel ingewikkelder dan dat. Een verhaal met een lach en een traan en een prima cast die het uitstekend doet.

Redelijk goede film over een toch wat delicaat onderwerp.
Een meisje voelt zich niet goed in haar vel en wil een geslachtsverandering.
Vind het een beetje ongeloofwaardig omdat het meisje in kwestie maar 16 jaar is, wat jong naar mijn bescheiden mening om zo'n drastische ingreep te ondergaan.
Maar ja, het is allemaal wel goed gebracht met een topcast.
Voor de nieuwsgierigen is dit wellicht een aanrader, ik ben blij de film gezien te hebben, maar het mocht toch allemaal wel iets beter.

Capablanca schreef:

Hier kan ik me ook in vinden.

avatar van mjk87
In de basis een aardige film, maar ook één die niet helemaal de juiste toont vindt tussen drama (het betere deel) en lichte komedie (het mindere deel). Als geheel lijdt de film daar wel onder. De acteurs staan dan wel hun best te doen, uiteindelijk zakt de film wat weg in nikserigheid, ondanks soms aardige plaatjes, fijne muziek en goede bedoeling. Vanwege de sfeer en vooral sympathie nog wel 3,0*.

Zeker geen perfecte film, maar wel genietbaar zolang het duurt en in ieder geval een moedige poging om over dit onderwerp een film te maken. Jammer genoeg word er wat al te veel onnodig gekibbeld door de vrouwen onderling, zonder dat een noodzakelijk relativerende lach op de loer ligt, en het geforceerde happy end doet je knarsetanden. Het script en de regie is derhalve niet het sterkste punt van 3 Generations, die eer is voorbehouden aan de actrices welke met hun kwalitatief sterke rollen je laten geloven dat je naar echte mensen zit te kijken. Sarandon en Watts zijn als altijd goed en ook Fanning doet het al met al redelijk in de moeilijkste en cruciale bijdrage. Eigenlijk is ze zelf te veel vrouw om helemaal te overtuigen als voormalige vrouw die liever man wil zijn( het laten zien van haar okselhaar is daarvoor onvoldoende), maar haar intense spel maakt dit enigszins goed. Was Ellen Page, of desnoods Emma Watson, niet beschikbaar voor deze rol?

avatar van K. V.
Ook me eens aan deze gewaagd en het was niet slecht, maar echt waw vond ik deze ook niet. De cast deed het zeker niet slecht en de film zag er wel goed uit, maar het verhaal blies me toch niet echt van m'n sokken. Uiteindelijk wel blij dat ik deze eens heb gezien, maar een must-see is het niet.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Susan Sarandon en Naomi Watts spelen goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

Een geinig transgenderdrama, waarin de focus vooral gericht is op de bitse familierelaties. De serieuze problematiek wordt verpakt in een alleraardigste tragikomedie, waarmee ik mij best geamuseerd heb. Jammer genoeg is Elle Fanning, om wie alles draait, de zwakke schakel in de film. Niettemin maakt deze film mij nieuwsgierig naar de andere werken van regisseur Gaby Dellal.

avatar van Leo1954
Prachtig gefilmd, uitzonderlijk mooie locaties. Met mijn voorganger eens dat Elle Fanning wat zwak is, maar ze is aan de andere kant op dit moment nog steeds een meisje. Ik vond de humor niet geweldig, maar deze film is zeker de moeite waard. Transgenders, of het nu mannen of vrouwen zijn imo altijd moedig. En dat kan een film veel kracht geven, deze film is in dat opzicht toch redelijk geslaagd. Jammer dat het zoveel onnodige zijsprongen maakte en die humor niet mijn ding was. Maar ik vond het toch een aardige film.