The Uninvited (2009)

Horror / Thriller

geregisseerd door Charles Guard en Thomas Guard
met Emily Browning, David Strathairn en Elizabeth Banks

Nadat haar moeder is overleden, zit Anna Rydell (Emily Browning) tijdelijk in een tehuis voor geesteszieken. Als ze weer thuis komt treft ze daar een levende nachtmerrie aan. Haar vader (David Strathairn) blijkt samen te leven met de voormalige verpleegster (Elizabeth Banks) van zijn vorige vrouw. Als Anna dan op een nacht bezoek krijgt van een geest die haar attent maakt op de slechte intenties van haar stiefmoeder, besluit Anna samen met haar zus een einde aan de relatie te maken.

avatar van Elineloves
Na Sucker Punch te hebben gezien en ik ontzettend onder de indruk was van Browning, moest ik The Uninvited nog maar eens herzien, want ik heb altijd het gevoel gehad deze te laag gewaardeerd te hebben en een nieuwe kijkbeurt was dan ook een must.

En gelukkig viel het me mee. Fijne sfeer, redelijk goed acteerwerk (de vader vergeten we even voor het gemak) en aardige plottwists. Tijdens een herziening ga je meer letten op dingen die je de eerste keer niet zijn opgevallen en dat maakte me telkens nieuwsgierig naar meer. ''Hoe zat dat ook alweer?'' vroeg ik mezelf dan regelmatig af en als een echte speurneus probeerde ik alle puzzelstukjes tijdig in elkaar te laten vallen. Dat zijn voor mij wel echt de soort films die mijn aandacht vast weten te houden en me blijven intrigeren.

Kleine verhoging.

avatar van kasabian
Matige film, nergens een moment spanning gevoeld. Alle 'horror' clichés passeren de revue. Het einde maakt het enigszins dragelijk.

avatar van Miss Sway
Het origineel vind ik stukken beter

avatar van Al DeNiro
Aardige horror met een heel verassende einde.

De rol die Browning hier speelt, is ook een goede voorbereiding geweest voor Sucker Punch.

avatar van Noodless
Redelijk, maar kan niet wedijveren met zijn Aziatische voorganger die op gebied van sfeer, spanning deze film toch wel ruim overstijgt. De rol van de vader is wel heeel zwakjes.
5/10

avatar van Zeriel
Kan er nog net mee door.

Je wordt alleen zo nadrukkelijk op het verkeerde been gezet, door de stiefmoeder verdacht te maken, dat het nogal kunstmatig wordt. De pa is dan nog eens een hele slappe drol.

Ik dacht gelijk al, dat meisje zal zelf wel de dader zijn, maar danwordt er alles aan gedaan om de stiefmoeder als kandidaat nummer 1 aan te wijzen, en uiteindelijk is ze het dan toch zelf.

De horror-momentjes zijn idd vrij standaard allemaal.

Vond dit een verrassend goede film.
Hij bleef altijd spannend, met af en toe goede schrikmomenten.
Ook een leuk en best emotioneel verhaal.
Het einde zag ik absoluut niet aankomen en vond het dus ook zeer sterk.
had me tijdens de film al aan die spontane Alex gehecht en vond het feit dat ze al langer geleden overleden was dus ook spijtig

avatar van Miss Lola
Hele goeie film! Wat een verhaal! De twist zie je niet aankomen. Spanning is goed opgebouwd en het einde is dus erg verrassend!

Een must see!

SlasherMovieMan
Verdomd goeie film met een geweldige plot twist.

Echt een goede film! Vandaag The Butterfly Effect weer gekeken, en deze film doet me daar een beetje aan denken. Just crazy ♥

avatar van joel2305
CherryCORE schreef:

Vind ik toch wel een ietwat vergezochte vergelijking... Anyway, geen slechte film.

avatar van madmax1
Tussen doortje niet super,.voorspelbaar redelijke acteer prestaties.

puckb96
The Uninvited is een prachtige horror/thriller waarbij ik behoorlijk onder in de indruk van was. Ik verwachtte een aardig thriller. Maar dit is veel beter dan dat.

Ten eerste wordt de spanning knap opgebouwd, ten tweede het verhaal is erg beklemmend en tenslotte is het einde gewoon geweldig en onvoorspelbaar.
Nee, maar dat het einde was wel het beste aan de hele film.
Dat is gewoon onmogelijk om aan te zien komen.
En natuurlijk is Emily Browning ook wel een mooie meid haha.

Kan niet wachten wat we van de Guards nog meer mogen verwachten!

avatar van Waackx
Zinema schreef:
Nickelodeon-horror.

En dat er voor de kleinste tieners ook een griezelfilmpje wordt gemaakt is helemaal niet erg, maar om het ook te verkopen aan volwassenen? Nou nee. Naast het uiterst voorspelbare verhaal en de immense berg cliché's zijn er de matige acteerprestaties en de laffe CGI. De schrikmomenten zijn van een zeer tam niveau. De twist is eerder lachwekkend dan opzienbarend. E.e.a. is netjes geschoten met een paar leuke sfeerbeelden, maar dat is het dan ook wel.

Ken het origineel niet, maar dit is bagger.

Slecht met een hoofdletter S.

compleet mee eens, onvoorstelbaar dat deze bagger 3,23 scoort.

avatar van voomzap
Met enige verwachting na het zien van een vrij hoge scroe aan begonnen. Eigenlijk werd het al na een minuutje of 15 duidelijk: Dit zal geen hoogvlieger worden. Het tiener-sfeertje druipt er van af en gaandeweg wordt het echt horloge kijken. Hele nuchtere saaie soap-achtige personages waarbij de karakters aan de oppervlakte blijven drijven. Op een enkel goedkoop schrik-effect na geen spanning te bespeuren en een flinterdun veel te gemakkelijk plot. Nee dit is echt het niveau van een doordeweekse nietszeggende RTL-4 thriller. Wat kunnen die beoordelingen toch bedriegen soms.

avatar van DragQueen
Een prima film. Qua verhaal zit hij goed in elkaar. De uitvoering is prima. Ook de nodige sfeer is aanwezig, en er wordt goed geacteerd. Met name door Browning. 3 Sterren.

avatar van Caribou
Zoals vrijwel altijd: geef mij maar de originele versie!!

avatar van tattoobob
Ik had deze film al een keer gezien,en nu hij op tv is en ik hem nog een keer kijk......bedenk ik me wat een vette film is dit toch

avatar van DMF
DMF
Snap niets van de relatief hoge waardering. Wat een troep. Geen spanning, een matig verhaal met uiteraard het plots alles verklarende einde dat de boel he-le-maal op zijn kop zet. Daarvoor zijn vanzelfsprekend alle horrorclichés aan elkaar geregen. Hilarisch dat de stiefmoeder wel zes of zeven keer volledig uit het niets verschijnt. Schrikmomenten zijn er nauwelijks en de paar die er zijn, worden belabberd ingeleid. Het magere verhaal met de weinig verrassende twist kan de boel absoluut niet redden. Nee, behoorlijk overschat mijns inziens.

Ik sluit me aan bij DMF, ik vind dat we onderhand toch ook wel ns een keer klaar moeten zijn met die plottwisten aan het eind. Bedenk gewoon eens een goed verhaal dat de hele film rechtop blijft staan zou ik zeggen. Goedkoop prul

avatar van Daan258
Blijft een erg leuke film.
Goeie spanningsopbouw en een verassend goed einde.
Ook voor de 3e keer gezien en weer geen moment verveeld.

avatar van Thomas83
Viel me vies tegen. Allereerst al omdat het geen thriller/horror rondom geesten bleek, zoals in de gids stond. Verder steekt de film eigenlijk nergens boven de middelmaat uit, met zijn clichés, matige personages en flauwe schrikeffecten. Dan heb ik altijd een beetje een hekel aan extreme twists om mee te scoren op het einde. 1.5* dan maar, vooral dankzij een aardige Banks en beperkte speelduur.

avatar van %%%%%%
Behoorlijk magertjes. Zowiezo ben ik de laatste tijd al geen ''supporter'' van de Amerikaanse thriller en dat bewijs wordt nog maar eens gelevert door The Uninvited hoe dat gekomen is.

The Uninvited mist om te beginnen al vrij belangrijke elimenten om een sterke thriller af te leveren. Dat zijn creativiteit,sfeer een sterk,overtuigend script en een naargeestige vorm van cinematografie. Op de manier van regiseren/schrijven wat in deze film is toegepast is de kijker de film steeds een paar seconden voor en dat is dodelijk voor een thriller, omdat dan de hele spannings-opbouw verdwenen is (hoever het mogelijk is met zo'n verhaaltje). Daarbij komt ook nog eens dat de regiseurs vrij weinig talent hebben om met bepaalde beeldelementen communicatie mogelijk te maken met de kijker op gebied van setting noch met de personage's,want nu blijven Anna Rydell en consorten vrij ver verwijdert van de kijker waardoor emotie binding onmogelijk is. Ondanks de kleine setting weten de regiseurs er helaas niks sfeervolls van te maken, ondanks dat de locatie zich er voorleende blijft het allemaal behoorlijk inspiratie-loos.

Nee dit is zoals boven eerder vermeldt is ''politiek correct nickelodeon horror''.

avatar van Parisa
Cliches of niet, ik vond het een prima film. De sfeer vond ik fijn en intrigerend. Deze film speelt niet zo in op de schrikmomenten, maar meer op de psychische kant (met een leuke twist) en die methode werkt bij mij bijna altijd.
Ik vind hem wel 3,5* waard.

avatar van dutchtuga
Aardige wegkijker, die alles volgens de regeltjes doet, maar geen enkele seconde verveelt door het tempo en de prima setting. Nergens memorabel of het benoemen waard, maar gewoon degelijk.

avatar van ibendb
Goede film, maar als de overbodige horror (vooral in de eerste helft) eruit gelaten was zou het een mooi drama kunnen zijn. Het verhaal is zeker niet speciaal, maar het einde zag ik echt niet aankomen dus daarom geef ik een halve ster meer. Het acteerwerk was over het algemeen goed. Vooral Elizabeth Banks speelt hier erg goed. 3*

disneystore
Heb anders 2 dagen niet geslapen van de laatste 30 seconden in deze film..

avatar van kayladdiction.
Ik vond de film zelf heel zwak, het zat wel leuk in elkaar, maar de schrikmomenten waren zwakjes.. Maar het einde maakt alles goed & was echt super en onverwachts!
Al bij al toch nog een 3,5*

avatar van Waackx
kayladdiction. schreef:
Al bij al toch nog een 3,5*

Je vond de film heel zwak maar toch een 7 geven,
sommige mensen hebben een aparte manier van stemmen.

avatar van Pazmaster
Redelijke horror/thriller maar niet bijzonder. Het verhaal is lichtelijk voorspelbaar ook al wordt er geprobeerd om je op het verkeerde been te zetten. De ontknoping is ook niet echt origineel te noemen, zoiets hebben we al vele malen gezien. Ook het acteerwerk is niet altijd even overtuigend, vooral niet van Emily Browning. De schrikmomenten zijn ook niet zo geslaagd, je ziet alles van mijlen ver al aan komen. Toch is allemaal ook weer niet heel slecht, het is leuk om een keer gezien te hebben. 3 kleine sterren