Paranormal Activity (2007)

Thriller / Horror
86 minuten / 97 minuten (extended version)

geregisseerd door Oren Peli
met Micah Sloat, Katie Featherston en Amber Armstrong

Een jong duo lijkt alles uitstekend voor elkaar te hebben. Tot op de dag dat er plotseling allerlei bizarre dingen gebeuren in het huis van het tweetal. Ze besluiten om een videocamera aan te schaffen en vast te leggen wat zich er precies in hun huis afspeelt als ze liggen te slapen.

avatar van Ramon K
Ergerlijk slecht. Waarschijnlijk de slechtste horrorfilm die ik ooit gezien heb.

avatar van Filmkriebel
Vond het wel scary. .. al werkt het niet als je bvb een gedownloade versie op een klein PC scherm overdag bekijkt natuurlijk. Hiervoor maak je de sfeer zelf : 's Avonds in een donkere huiskamer, het geluid openzetten en ik geef toe... ik liep met rillingen door mijn eigen huis Ziet er sowieso uit als een love it or hate it film (je gaat erin mee of niet), maar ik vond het wel werken. Eindelijk eens een echt realistische spookfilm in een zeer herkenbare omgeving. Met een minimum aan effecten lukt het de film om scarier te zijn dan heel wat andere (spook)films die daar wel op inzetten. Het was ook soms alsof je naar een toneelstuk zat te kijken. De dreiging wordt strak opgezet : nee, als je verhuist zal het niet weggaan, die enge nachtelijke opnames. Heb die film lang uitgesteld omdat ik het niet zo op hypes heb. Weinig van verwacht, veel gekregen.

Ramon K schreef:

Mag ik vragen wat jou beste horror film was ?

avatar van Ramon K
mrkos schreef:

Mag ik vragen wat jou beste horror film was ?

The Shining, The Thing, Rosemary's Baby, Phenomena, Zombi 2, Nosferatu, Alien......

avatar van MaksimMilan
Het horrorgenre valt natuurlijk altijd een beetje in het kitsch hoekje te drukken, maar dit is waarschijnlijk de enige waar ik ooit echt angst voor heb gehad. Puur omdat het zo realistisch overkomt. Geen onnodige schrikmomenten, geen overdreven clichés, maar wel een minimalistisch concept en opbouw. Voor het horrorgenre is dit gewoon een keurige film.

avatar van Tom-Hanks
Zoals vele horrorfilms is Paranormal Activity ook een langdradige film, maar ik heb schrik gehad. Amai!

avatar van mrklm
“Paranormal Activity” is namelijk een intelligente, briljant geconstrueerde horrorfilm gemaakt met zeer getalenteerde acteurs, voorzien van subtiele, uitermate creepy special effects en speelt in op onze diepste angsten: wat gebeurt er om ons heen terwijl we slapen? Katie Featherston en Micah Sloat spelen zichzelf, een volstrekt geloofwaardig jong stel. Ze hebben lol met elkaar, halen geintjes met elkaar uit en kibbelen op een manier die iedereen die een langdurige relatie heeft (gehad) zal herkennen. Micah heeft een camera aangeschaft omdat Katie ’s nachts wakker wordt door mysterieuze geluiden en zelfs stemmen hoort. Ze geeft toe hier al periodiek last van te hebben sinds ze een kind was en hoewel ze wat huiverig is voor het idee, gaat ze toch akkoord met Micahs idee om de camera ’s te gebruiken om alles te filmen wat er ’s nachts in hun slaapkamer gebeurt.

Tijdens de nacht van de eerste opname is er wat gerommel, gekraak van een trap en het geluid van iets wat beneden op de grond valt. De volgende dag vraagt Katie zich af hoe haar sleutels opeens op de keukenvloer liggen! Het spreekt voor zich dat Katie ook de de hulp inroept van een expert, maar die biedt geen soelaas. De nachtelijke gebeurtenissen nemen geleidelijk aan steeds vreemdere en angstaanjagender vormen aan en die leiden naar een subliem open einde dat tevens de aanleiding was voor een veel te lange serie sequels en prequels!

De kracht van “Paranormal Activity” zit ‘m in het aanvankelijke realisme: ik denk dat bijna iedereen ’s nachts wel eens een onverklaarbaar geluid heeft gehoord en ’s ochtends het idee heeft dat een bepaald voorwerp is verplaatst. De film blijft lange tijd op de grens van dat realisme, met krakende treden en een deur die uit zichzelf een klein stukje beweegt en juist dat maakt het zo angstaanjagend. Deze film heeft namelijk als uitgangspunt dat een kwaadaardige demon de oorzaak is van deze aanvankelijk onschuldige gebeurtenissen! Welterusten, zou ik zeggen!

Schrijver/regisseur Oren Peli gebruikt nog meer simpele middelen om de spanning enorm te verhogen. Bij het terugkijken van de opnamen zien we rechtsonder namelijk het tijdstip in beeld. Het beeld wordt enige tijd vooruit gespoeld en vanaf het moment dat het beeld weer in real-time begint te lopen, zit je met wijd opengesperde ogen en met de adem in de keel te wachten op wat er deze keer staat te gebeuren. En zo gebeurde dat in iedere bioscoopzaal die deze film wist te veroveren, maar net als in het geval van “The Blair Witch Project” geldt dat teveel opportunistische en talentloze filmmakers bedachten dat ze dit wel even konden namaken, waarbij ze zich stuk voor stuk hebben vertild omdat ze onderschatten hoe intelligent deze film is gemaakt.

avatar van Woland
Soms zijn er van die filmpjes die een reputatie opbouwen, maar waar het toch steeds maar niet van komt om het te gaan kijken. Inderdaad, voor mij was Paranormal Activity er zo eentje. Natuurlijk, een deel van de reden was ook dat het me gewoon niet zo trok; ik hou niet zo van found footage, en het hele gegeven van de film trok me niet zo. Maar goed, het is er nu toch van gekomen. Paranormal Activity is inderdaad behoorlijk minimalistisch, maar weet alsnog goed een mysterieus sfeertje neer te zetten. In het begin ergerde ik me nog wel aan het home-video-achtige aspect, maar langzaamaan terwijl de bovennatuurlijke aanwezigheid in het huis steeds verder escaleerde begon ik toch wel enigszins geboeid te kijken. Er wordt ook best effectief omgesprongen met het overduidelijk heel beperkte budget. Echt heel interessant of eng werd het nou ook weer niet, vond ik, en voor iemand die nachtenlang achter elkaar geterroriseerd wordt en nauwelijks slaapt blijft de schattige Katie er toch best wel fris uitzien. De vervolgen zal ik niet zo snel opzoeken, maar alsnog bleek dit wat boeiender dan ik eigenlijk verwachtte, en eerlijk is eerlijk: een beetje creepy was het zeker, en ik schrok me echt de tering bij de jumpscare aan het einde.

avatar van Shadowed
Niet heel bijzonder.

Voor de tijd scheen deze film mega eng te zijn. Zo eng zelfs dat ze gewoon filmpjes van filmzalen had gemaakt om de reacties van de bioscoopbezoeker te laten zien. Zo eng is hij niet op me overgekomen, en viel hij zelfs reuze tegen.

Slecht is het zeker niet. Found footage ligt me niet altijd, maar in dit geval ligt het me wel. Die camera's rond het huis zorgen voor genoeg interesse om het verhaal in gang te houden. Sloat en Featherston acteren beide niet heel overtuigend, maar niet erg storend.

Spanning was voor mij de grootste tegenvaller, geen enkele vlaag van realisme kwam op me over en was het ook niet bepaald eng. Geen dreiging, geen sfeer, helemaal niets. Krijgt nog een 2,5* omdat het idee leuk was uitgevoerd en wel een paar leukere scenes kent.

avatar van joolstein
Serieus?? Mis ik nu iets?

Alle gebeurtenissen in deze film waren saai en voorspelbaar. Je weet precies wanneer er iets ‘engs’ staat te gebeuren. Tijdens de nachtopnames als het beeld niet meer snel loopt De enige spanning die rest zit hem in de vraag wat het stel precies te wachten staat.

En dat stel is domweg gewoon saai om naar te kijken. Ze lijken zo van de straat geplukt, waarna er een camera in hun huis opgezet wordt, zitten we te kijken (in mijn geval 97 minuten) naar brakke huis-tuin en keuken-beelden waarin om en om; niet interessant geklets of wat er gebeurt in hun slaap te zien zijn. We horen vreemde geluiden, een deur beweegt, Ach er was een klein spinnetje, zien we een laken omhoog gaan (iemand liet zeker een scheet?), als er talkpoeder wordt gestrooid op de vloer heeft daar natuurlijk iemand doorheen gelopen, de vrouw staat volgens de timer meer dan twee uur naast het bed en Ouija-bord vat vlam En dat is blijkbaar horror?

Ik heb werkelijk waar geen idee waarom iemand dit vervelende saaie stel 97 minuten wil verdragen ? En doordat de beelden mij niet uitdaagde gingen mij ook nog andere dingen opvallen. Zo hadden ze een keurig gepoetste vloer! En waarom weigerde ze om lichten aan te doen? Normaal doet je toch het licht als eerste aan als er iets eng is. Hoe kan je een foto op een pikdonker zolder pakken als je de enige lichtbron aan je vriendin geef? Nee, dit is voor mij geen goed voorbeeld van hoe (horror-)films gemaakt moeten worden.