Paranômaru Akutibiti: Dai-2-Shô - Tokyo Night (2010)

Alternatieve titel: Paranormal Activity 2: Tokyo Night

Japan
Horror / Thriller

geregisseerd door Toshikazu Nagae
met Aoi Nakamura en Noriko Aoyama

Haruka keert terug naar Japan na een rampzalig verlopen vakantie in Amerika. Ze kreeg daar een auto-ongeluk en moet nu thuis herstellen. Tot overmaat van ramp moet haar vader op zakenreis, waardoor ze met haar 19-jarige broer Koichi zit opgescheept. Wanneer ze merkt dat er 's nachts objecten op raadselachtige wijze verplaatst worden, denkt ze aanvankelijk dat haar broer een grap uithaalt. Maar nadat Koichi zijn videocamera laat draaien gedurende de nacht, wordt de schokkende werkelijkheid duidelijk: Haruka wordt belaagd door een kwaadaardige geest. Maar wie is die geest en waarom is Haruka het doelwit? Het antwoord op die vraag jaagt hen de stuipen op het lijf…

avatar van rep_robert
Elineloves schreef:

Nee, voorlopig geen Paranormal Activity's voor mij, ookal was ik me al weken aan het verheugen op Paranormal Activity 3 (2011) , misschien kan ik die beter nog even links laten liggen, totdat deze film in de vergetelheid is geraakt.

Deel 3 vind ik nog een aardige verassing en komt met leuke elementjes Laat je niet misleiden door dit misbaksel.

avatar van Keane1983
tja, wat was dit een film zeg. In vergelijking met de andere 3 films stelt dit echt (en begrijp me niet verkeerd) totaal niks voor.
Acteerwerk kan ik niet veel over vertellen gezien in de intonatie van de stemmen in het japans niet goed begrijp, maar als ik zie dat het japanse meisje boos is met een glimlach op haar gezicht gaan bij mij mijn wenkbrauwen naar beneden.
Van paranormale activiteiten valt niet heel veel te zeggen gezien er heel veel van hetzelfde gebeurd bijvoorbeeld de voetstappen op de trap en het steeds openzwaaien van de deur!!.
Qua sfx heeft deze film niet veel nodig, zou je zeggen...maar de sfx die ze gebruikt hebben waren van erg slecht qualiteit...dat het meisje aan haar haren uit bed wordt getrokken kon je eigenlijk heel erg slecht zien!! Het is dat ze zelf zei: Laat mijn haren los!! Toen zag ik pas wat er aan de hand was
Inderdaad zijn er wel hier en daar wat griezelige stukjes, met name het einde was wel geinig, maar daarbij ook verre van orgineel.
Achja, ik was weer een avondje van de straat af...maar om nou te zeggen dat ik echt heb genoten kan ik niet zeggen.
Ik ben een groot fan van de eerste drie delen, maar deze (als officieel vervolg) vond ik absoluut niet in het plaatje passen..buiten de link die je krijgt naar het "orgineel".
Van mij krijgt deze film echt niet meer dan een 2,5*

avatar van brymj
Elineloves schreef:

^ Dit was exact hoe ik de hele film gezeten heb. Bijna acute moordneigingen. Het is niet goed voor me wanneer een film dit bij me veroorzaakt, krijg bijna agressie problemen er van. Ik was ook al flink beroerd toen ik deze film keek, en voelde me ook niet veel beter tijdens de aftiteling. Nouja, misschien enigszins, na het vloeken tegen het beeldscherm, dat heeft wel opgelucht.

volgens mij ben jij rijp voor een psychiater

avatar van Nitrouz
brymj schreef:

volgens mij ben jij rijp voor een psychiater

Ja, daar gaat iets niet goed.

avatar van rep_robert
Na het zien van deze film moet ik zeggen dat ik ook zulke neigingen voelde opkomen. Deze film is een regelrechte ramp.

avatar van Woeke
Creepy sequel uit Japan...heerlijk filmpje om 's nachts in je eentje te kijken Ik heb me niet verveeld!

ik moet m nog zien ben benieuwd

avatar van sinterklaas
Japanners nemen wraak....

Amerikanen zijn degene die frequent dingen remaken, dit keer worden de rollen toch omgedraaid en gaan de Jappen eens er een stokje voor steken door de succesvolle Paranormal Activity te remaken, nouja.... remaken? Remaken en soort van vervolgen tegelijk. Aan de ene kant heeft dit weinig met PA 1 te maken, behalve dan het feit dat die Katie na die beheksing, toevallig, word aangereden door de Japanse studente Haruka, waarbij Haruka die beheksing meeneemt naar Japan. Opzich lijkt me dit een verdachte ironische oogwenk van de Japanners naar de Amerikaanse remake en uitmelk-cultuur. Want in principe kan natuurlijk elke fan made groentje er een eigen verhaaltje aan vastknopen.

Maar uiteindelijk is deze remake/vervolg helemaal niet slecht. Het oogt dan weer wel wat goedkoper maar opzich vond ik dat het "overbodige" bijverhaal wel prima is uitgewerkt. Dit keer is het geen stelletje die te maken krijgt met de Paranormale Activiteiten, maar broer en zus. En het begint weer zoals het begint: er gebeuren piepkleine rare dingen in huis, meubels worden verplaatst en er gebeuren dingen waar Haruka's haar broer Koichi voor verdenkt. Koichi vind het ook allemaal maar raar en plaatst, zoals we al kunnen verwachten, een camera in Haruka's slaapkamer. Wat opnieuw weer begint van nachten waarbij weinig tot niks gebeurd, tot nachten waar het steeds enger, en bizarder begint te worden. En ohja... ook hier word de enge donkere sfeer weer (net als in de US-films) erg versterkt door die donderende ruisgeluiden op de achtergrond wat het ook 10 keer enger blijft maken.

Wat ik trouwens ook wel een geinig stukje vond was dat Koichi en Haruka een exorcism gingen aanvragen en gereinigd werden en vier nachten moesten aanzien of de geesten ook weg waren. In die 4 nachten gebeurde inderdaad niks, maar in nacht 5 ging het feest gewoon vrolijk verder. Een geest die het spelletje meespeelt dus.

En uiteindelijk mag het tegen het einde weer doodeng worden, en dat is deze film ook behoorlijk gelukt en worden ook nog even de typische Aziatische horrorelementen de kast uit getrokken die goed werkte. Wat ik bijvoorbeeld echt dood en dood eng vond was bijv dat stukje nadat die Koichi tegen de camera werd aangegooid (toch een remake?) en dat dat hoofd van die zus langzaam boven hem uitstak (leek behoorlijk op Kayako) en vervolgens die scene in de mortuarium met die Ringu-achtige oog tussen dat haar van die zus in de bewakingscamera Eeeeeeek!!!!

Wel degelijk uiteindelijk een combo van Paranormal Activity met de geestenhorror uit Azie ssn het eind en dat kon gewoon niet beter. De Japanse versie is hierbij gewoon meer dan geslaagd. Wederom weer rillingen en kippenvel gegarandeerd!

Ben benieuwt naar de Russische remake.

avatar van JacoBaco
Best wel een griezelige film met een aantal leuke vondsten. De film sluit gewoon aan op de Amerikaanse films. Het meisje Haruka heeft in Amerika een auto ongeluk gehad en daar was Katie Featherston uit de Paranormal Activity films bij betrokken waardoor ze dus zoals in de omschrijving staat de demon met zich meeneemt naar Tokyo. Dit vind ik eigenlijk een spoiler, want ik vond het best verrassend dat de film een link heeft naar de Amerikaanse films en er dus bijhoort.

Deze film is prima te doen!

avatar van m1701
Mwah
Vond deze film niet erg spannend... soms zelfs saai.
Ze hadden er niet zoveel dialogen in moeten stoppen, dit
haalde de spanning weg... jammer
Leuk voor 1x maar meer ook niet

ps. deel deel 3 blijft toch de allerbeste

avatar van HALVE TAMME.
Eens met mijn bovenbuurvrouw.

avatar van Lennert
Bezeten mensen zijn niet eng.

Dit bovenste statement heeft ook al zo zijn betrekking op de eerste film, maar daar kwam dit pas behoorlijk op het einde aan en viel de schade mee. Hier gaat men echter halverwege de film al op de loop met dit concept, waardoor de spanning tegen het einde al redelijk weg is. Goed, het moment waarop de zus met haar gebroken benen opstaat en naar de kamer van Koichi schuifelt is sterk, maar niet eng. Verder een aaneenschakeling van scenes die ook in het origineel te zien waren, maar dan lang niet met zoveel impact.

Het acteerwerk is wel beter en de personages zijn minder irritant dan de hoofdpersonen uit de Amerikaanse versie, maar buiten wat sfeervolle scenes en het feit dat ik me niet verveeld heb, vind ik dit toch een vrij simpele remake die nergens echt eng wordt.

Superfilm!

avatar van Kondoro0614
Paranômaru Akutibiti: Dai-2-Shô - Tokyo Night

Dat is nou een super film is zou ik niet durven te zeggen, maar dat is jou mening.(Bovenbuur). Maar ik moet zeggen dat het wel een geslaagd filmpje is. Ondanks dat er som te vaak wat 'spanning' op word gebouwd, als je het zo mag noemen. Ze proberen het tenminste. Van die scene's waarvan je denkt dat er wat gaat gebeuren, maar het komt nooit. Ja, wat is spanning? Een rolstoel dat beweegt, een paar glazen die door worden gegooid en noem zo maar op. Nee, sorry. Maar er viel weinig te zien. Maar ik denk dat, dat net het leuke is aan de Paranormal Activity's. Je moet zelf een beetje ontdekken hoe en wat, waar kun je misschien wat zien, wat kan er gebeuren? Ik vind dat ze van dat, hier goed gebruik maken hoor. Complimenten aan de Jappie's. Kwa verhaal was het wel leuk. Het concept hebben we nu zo'n beetje 5x gezien, de vier Paranormal Activity films van de Amerikanen en deze. Maar toch heb ik me redelijk vermaakt!