The Blair Witch Project (1999)

3,27

Horror / Thriller

geregisseerd door Daniel Myrick en Eduardo Sánchez
met Heather Donahue, Joshua Leonard en Michael C. Williams

Drie filmstudenten reizen naar het Black Hills bos om een documentaire te maken over de legendarisch Blair-heks. Na een tijd rondgelopen raken Heather, Josh en Mike verdwaald, onderkoeld en opgejaagd. Uiteindelijk wordt er nooit meer iets van ze vernomen. Tot een jaar later hun filmmateriaal wordt gevonden...

1984 BERICHTEN 67 MENINGEN
avatar van Black Math
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mijn vorige baas vond het maar niets dat mijn toenmalige collega's en ik af en toe naar de opera gingen, en was van mening dat we onze vrije tijd beter konden spenderen aan het bekijken van horrorfilms. Welke dan zijn eigen favoriet was? Dat bleek dus deze film te zijn.

Nu dan eindelijk gezien en gelukkig is de speelduur behoorlijk kort, want ik vind dit dus helemaal niets. Lost footage (en blijkbaar de eerste in dat genre), dus de beeldkwaliteit is ronduit slecht, maar dat is vergeeflijk als er tenminste spanning zou zijn. Ik zie alleen een paar studenten die helemaal doordraaien vanwege wat stenen en op het einde zie je niet eens wat er met ze gebeurt. Hoogst onbevredigend.

Het enige positieve dat ik kan zeggen dat het realistisch overkomt met name qua acteerwerk waarvoor een halfje extra bovenop het minimum. Maar het is vooral realistisch saai. 1*.

avatar van DVD-T
Blijft een sterke found footage film.

De eerste echte found footage film. Destijds geadverteerd als echt gebeurd. Een sterke marketing truc, wat heeft geresulteerd in vele mensen die de film gingen kijken. Een drietal jongeren raakt verdwaald in een bos, wat al eng genoeg is, waar er een heks schijnt te ronddwalen en er 's nachts vreemde dingen rond hun tent gebeuren. Een concept wat natuurlijk al meerdere malen met succes is gedaan, maar niet zoals in The Blair Witch Project. Het voelt en lijkt gewoon alsof je naar een echte docu zit te kijken, iets wat de film vele malen enger maakt. Daarin helpt ook mee dat de acteurs niet echt kunnen acteren en dat ook niet eens proberen in de film. De opbouw is erg sterk en de uiteindelijke climax werkt daardoor nog veel beter.

Een film waarbij het concept heel erg goed werkt. En dat kun je niet van veel found footage films zeggen.

avatar van alexspyforever
n00r schreef:

Dit was de eerste found footage film. Is toch goed dat ze wat nieuws wouden uitproberen?

De eerste invloedrijke misschien wel maar verre van de eerste FF film.

7 Found Footage Horror Movies That Predate The Blair Witch Project - Dread Central - dreadcentral.com

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die wat vervaagde in het geheugen en ook te kampen had met de vele parodieën en opvolgers in het genre. Een film als Blair Witch Project heeft zeker haar invloed gekend op latere films, maar als film is het een beetje voorbijgestreefd. Langs de andere kant, doet de film wel alles wat bij dit genre hoort. De footage aanpak vraagt ook een basic verhaal. De film is kort en focust vooral op sfeer en minder op een verhaal. Het gaat niet over een monster of onverklaarbare fenomen. What you see is what you get. Je ervaart de film zoals de jongeren het zouden ervaren hebben (insteek film bedoel ik dan, het is uiteraard niet echt gebeurd). Maar je hoort geluiden, je ziet enkele dingen en de jongeren hebben te maken met enkele tegenslagen. Ze verdwalen, werken hun vermoeidheid op elkaar uit. En stap voor stap zit je in de sfeer die ze doorgaan. In elk geval beter uitgevallen na herziening dan verwacht.