The Blair Witch Project (1999)

Horror / Thriller

geregisseerd door Daniel Myrick en Eduardo Sánchez
met Heather Donahue, Joshua Leonard en Michael C. Williams

Drie filmstudenten reizen naar het Black Hills bos om een documentaire te maken over de legendarisch Blair-heks. Na een tijd rondgelopen raken Heather, Josh en Mike verdwaald, onderkoeld en opgejaagd. Uiteindelijk wordt er nooit meer iets van ze vernomen. Tot een jaar later hun filmmateriaal wordt gevonden...

avatar van Black Math
Mijn vorige baas vond het maar niets dat mijn toenmalige collega's en ik af en toe naar de opera gingen, en was van mening dat we onze vrije tijd beter konden spenderen aan het bekijken van horrorfilms. Welke dan zijn eigen favoriet was? Dat bleek dus deze film te zijn.

Nu dan eindelijk gezien en gelukkig is de speelduur behoorlijk kort, want ik vind dit dus helemaal niets. Lost footage (en blijkbaar de eerste in dat genre), dus de beeldkwaliteit is ronduit slecht, maar dat is vergeeflijk als er tenminste spanning zou zijn. Ik zie alleen een paar studenten die helemaal doordraaien vanwege wat stenen en op het einde zie je niet eens wat er met ze gebeurt. Hoogst onbevredigend.

Het enige positieve dat ik kan zeggen dat het realistisch overkomt met name qua acteerwerk waarvoor een halfje extra bovenop het minimum. Maar het is vooral realistisch saai. 1*.

avatar van DVD-T
Blijft een sterke found footage film.

De eerste echte found footage film. Destijds geadverteerd als echt gebeurd. Een sterke marketing truc, wat heeft geresulteerd in vele mensen die de film gingen kijken. Een drietal jongeren raakt verdwaald in een bos, wat al eng genoeg is, waar er een heks schijnt te ronddwalen en er 's nachts vreemde dingen rond hun tent gebeuren. Een concept wat natuurlijk al meerdere malen met succes is gedaan, maar niet zoals in The Blair Witch Project. Het voelt en lijkt gewoon alsof je naar een echte docu zit te kijken, iets wat de film vele malen enger maakt. Daarin helpt ook mee dat de acteurs niet echt kunnen acteren en dat ook niet eens proberen in de film. De opbouw is erg sterk en de uiteindelijke climax werkt daardoor nog veel beter.

Een film waarbij het concept heel erg goed werkt. En dat kun je niet van veel found footage films zeggen.

avatar van alexspyforever
n00r schreef:

Dit was de eerste found footage film. Is toch goed dat ze wat nieuws wouden uitproberen?

De eerste invloedrijke misschien wel maar verre van de eerste FF film.

7 Found Footage Horror Movies That Predate The Blair Witch Project - Dread Central - dreadcentral.com

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die wat vervaagde in het geheugen en ook te kampen had met de vele parodieën en opvolgers in het genre. Een film als Blair Witch Project heeft zeker haar invloed gekend op latere films, maar als film is het een beetje voorbijgestreefd. Langs de andere kant, doet de film wel alles wat bij dit genre hoort. De footage aanpak vraagt ook een basic verhaal. De film is kort en focust vooral op sfeer en minder op een verhaal. Het gaat niet over een monster of onverklaarbare fenomen. What you see is what you get. Je ervaart de film zoals de jongeren het zouden ervaren hebben (insteek film bedoel ik dan, het is uiteraard niet echt gebeurd). Maar je hoort geluiden, je ziet enkele dingen en de jongeren hebben te maken met enkele tegenslagen. Ze verdwalen, werken hun vermoeidheid op elkaar uit. En stap voor stap zit je in de sfeer die ze doorgaan. In elk geval beter uitgevallen na herziening dan verwacht.

avatar van IH88
“I'm afraid to close my eyes, I'm afraid to open them.”

Redelijke horrorklassieker. De documentaireachtige benadering zorgt ervoor dat je de angst, paranoia en spanning bijna zelf kan voelen, maar het heeft ook een paar nadelen. Het ziet er soms wat goedkoop uit, de acteurs zijn niet al te best, en tijdens de nachtscènes (wanneer de spanning eigenlijk zou moeten oplopen) weet je eigenlijk niet waar je naar zit te kijken.

Het is wazig en oogt rommelig, en niet op een goede manier. Het einde is ook wat abrupt, en wat er nou precies met de personages gebeurd blijft onduidelijk. Daar staat tegenover dat de spanningsopbouw geweldig is, de onderlinge frustraties en ruzies zeer interessant zijn en de korte speelduur precies goed is.

avatar van IH88
Zo de horrormaand is voorbij. Toch wel leuk dat na zoveel horrorfilms te hebben gezien mijn oude horrorpassie weer boven komt drijven (is een tijdje weggeweest). En dat ik een film zoals It Follows ook veel meer weet te waarderen dan de eerste kijkbeurt. Volgend jaar doe ik netjes mee in oktober met een horrorcompetitie zoals alexspyforever die heeft opgezet .

avatar van alexspyforever
IH88 schreef:

Ja ik was al aan het denken de horrormaand is in oktober, maar maakt niet uit je kan wanneer je maar wil een horrorchallenge doen
Had ik geweten dat je een horrorfanaat was dan had ik je ervoor uitgenodigd en ook hiervoor:
Film >> Filmgames >> Horrorfilm draft en KO
Je bent dus welkom om eens als de KO begonnen is mee te stemmen.

avatar van dzjo-dzjo
1 van de beste en spannendste found footage films die ik heb gezien.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Los van puur de film is The Blair Witch Project van zichzelf al een fantastisch experiment. De film maakte als één van de eerste films gebruik van het internet als manier van promotie en dat werkte als een trein. Men deed er ook rondom de promotie alles aan om het oprecht te laten voelen, waardoor er lange tijd geluiden waren dat dit allemaal wel eens echt zou kunnen zijn. De film was een fenomeen, iedereen op de middelbare school eind jaren 90 had het erover. Iets dat je tegenwoordig niet zo snel meer voor elkaar krijgt, dat mensen massaal geloven dat zoiets echt is. Daarnaast is de manier waarop de filmmakers te werk zijn gegaan ook uniek; geen professionele crew, de acteurs filmden alles zelf en groot deel van de film - sowieso qua dialoog - is geïmproviseerd. Een gewaagd experiment dat op alle vlakken erg positief heeft uitgepakt.

Maar met alles eromheen blijft The Blair Witch Project ook puur als film staan als een huis. De film is hét bewijs dat met minimale middelen het maximale effect te bereiken is. Waar veel found footage films toch ergens gestuurd aanvoelen, daar voelt The Blair Witch Project oprecht, zowel in cameravoering als montage. Elementen als dat het geluid van de 16mm camera ontbreekt, dus geluid van de handycam wordt gebruikt, geven scènes net dat beetje extra. De drie acteurs zijn stuk voor stuk geloofwaardig en de film laat eigenlijk helemaal niets zien, maar is enorm effectief en geregeld oprecht doodeng. Het is pikdonker in de tent en we horen in de verte kinderen; geniaal in zijn eenvoud. The Blair Witch Project is geen film om even met een half oog te kijken of op de achtergrond aan te zetten, je moet er de juiste setting voor creëren. Maar in een donkere, stille ruimte komt deze film bijna twintig jaar na dato nog steeds erg goed tot zijn recht. Heel knap.

4,5 sterren.

avatar van fappie
Black Math schreef:

Ik ben het wel grotendeels met je eens, maar het grote verschil is dat ik het wel interessant vond.
De eerste keer dat ik hem zag is echt al 10 jaar geleden ongeveer en toen vond ik deze film supereng.

Maar ik denk dat inderdaad met name het acteerwerk uitmuntend goed is, waardoor het realistische slordige camerawerk uit de verf komt en ook het verhaal. Ik vind overigens de beeldkwaliteit wel
wat bijdragen aan hoe eng het is.