Book of Shadows: Blair Witch 2 (2000)

Horror

geregisseerd door Joe Berlinger
met Kim Director, Jeffrey Donovan en Erica Leerhsen

Vier jongeren hebben zich bij de handige Jeff Patterson ingeschreven voor een tour door de bossen van Black Hills rond Burkittsville. Ondanks zijn dubieuze reputatie is zijn bedrijf een gat in de markt. Vlakbij het vervallen huis dat ooit toebehoorde aan de kindermoordenaar Rustin Parr, en waar de camera's en de filmblikken van de studenten zijn teruggevonden, slaan ze hun kamp op. Een nacht die verstrekkende gevolgen heeft. Donkere uren, waarvan de bizarre symbolen in hun huid gekerfd staan. Geen van hen kan zich de volgende ochtend echter iets van de gebeurtenissen herinneren. In het oude pakhuis van Jeff, aan de rand van Burkittsville, proberen ze deze nacht te reconstrueren.

avatar van Queen-Bee
duizend maal beter en leuker dan de eerste.

avatar van 606
Queen-Bee schreef:
duizend maal beter en leuker dan de eerste.

Vond en vind ik nog steeds maar vooral het horror gedeelte.

avatar van Awake78
Actarus schreef:
Ze gingen verdorie een trilogy maken...!
Aan je stem te zien mag je beter blij zijn dat ze dat niet gedaan hebben.

avatar van Perry Meer
waardeloze domme film, zonde van mijn tijd
zo tegen het einde begint het ergens op te lijken maar het blijft een wanproduct
dat nooit gemaakt had mogen worden, bah stelletje bandieten om de argeloze filmliefhebber
zo'n slechte debiele troep voor te schotelen

1,5 blair shit project

avatar van Steinson
Hier word je ook niet blij van, heb je deel 1 gekeken en krijg je dit.

avatar van HAFC1903
Steinson schreef:
Hier word je ook niet blij van, heb je deel 1 gekeken en krijg je dit.

Niets meer aan toe te voegen.

Voor mij in 1 woord: CRAP

1.5* voor de moeite...

avatar van mjk87
Dodelijke vervelende film. Alles wat deel 1 wel had, heeft deze niet. Links laten liggen. 0.5*

avatar van Gooly
De enige overeenkomst met The blair witch project deel 1 is de titel en dat er een bos in de buurt is. Verder houdt de overeenkomst wel op. Waar deel 1 van redelijk goeie kwaliteit is, is deel twee echt een aanfluiting. Een B-film genre.

avatar van Corcicus
Voor het eerst terug gezien sedert 2001 en waar ik toen nog in mijn broek piste, viel mij nu enkel op hoe belachelijk en onnozel deze film wel niet is. Wat een personages, die wicca en die gothic op kop. Allemaal ergerlijke figuren, nergens werd het spannend en enkel die flikken namen hun rol serieus. Een schabouwelijk vervolg op the Blair Witch Project.

lezertje
Het is meteen al raak qua onwaarschijnlijkheid met deze film. Na zogenaamde ‘echte’ interviews met bewoners van Burkittsville over het wel of niet bestaan van The Blair witch zien we hoe een arts in een psychiatrische kliniek met zijn blote handen, dus zonder rubber handschoenen een sonde via de neus in een patiënt zij maag geleid, om daarna met een sigaret met een askegel die boven de trechter hangt voedsel toe te dienen. Moet je zo film dan nog serieus nemen? Hier is door regisseur Joe Berlinger (Die hoofdzakelijk documentaires op zijn naam heeft staan, dus wel moet weten wat reëel is en wat niet) niet goed nagedacht en dat is verder tekenend voor deze film. Het enige positieve wat er over deze film te vermelden is, is dat het hier niet gaat om zogenaamde found footage, maar dat de meeste scènes keurig vanaf een statief zijn gedraaid. Qua script is het een ratjetoe aan onnavolgbare scènes. De personages maken constant ruzie, schelden elkaar helemaal verrot, om in de volgende scène weer aardig tegen elkaar te zijn. Beschuldigen elkaar over en weer van allerlei misstanden. Ze krijgen uit het niets de meest onlogische invallen en niets, maar dan ook niets van dit alles wordt ingelost (De schrijvers hadden het zichzelf duidelijk te moeilijk gemaakt). Het is om er moe van te worden. En dan opeens is de film afgelopen. En de grootste gotspe is toch wel dat een tv-verslaggeefster ‘The Blair witch project’ een blockbuster durft te noemen. WHOHAHAHAHAHHIIIIHIIIII. De extra’s om de dvd geven ook geen inzicht in het geknoei van Berlinger en kompanen, behalve dan dat actrice Kin Director (What’s in a name) zegt dat de film beter en enger is dan het origineel. Een dikke 0 sterren.

avatar van n00r
Van een van de beste films ooit naar o zo slecht.

avatar van Ajax&Litmanen1
Na deze week het sterke origineel te hebben gekeken, ook maar eens dit beruchte vervolg opgezet. Stond me bij als slecht, blijkt na herziening nog vele malen slechter te zijn dan ik me herinnerde. Dit is natuurlijk een schaamteloos wanproduct dat op een hele armoedige wijze heeft geprobeerd mee te liften op het waanzinnige succes van de voorganger. Jammer genoeg heeft deze film bijna niks met het origineel te maken, op de titel en wat geneuzel over de heks na dan.

We krijgen geen handycam beelden, we komen nauwelijks tot niet buiten in een eng bos en wat we wel zien is echt tergend vervelend om te volgen. Veel te veel gelul over helemaal niets, met in de hoofdrol 1 van de meest irritante casts ooit in een film. Dat constante geschreeuw naar elkaar werkte me echt zwaar op mijn zenuwen. Zeker die sneue emo-meid was echt afschuwelijk vervelend en kansloos. De twists slaan ook al nergens op (kijk de video andersom! ) en alles bij elkaar is dit een belediging voor de naam Blair Witch. Daarom een verlaging naar de allerlaagste score. Heel terecht dat dit gedrocht in de flop 100 staat.

0.5* (was 1,5*)

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Slechts een jaar na The Blair Witch Project werd er een vervolg uitgepoept om snel mee te liften. Hoe sneller hoe beter, zo dacht de studio. Documentairemaker Joe Berlinger werd aangehaald om die tweede film eveneens een documentairefeel te geven, maar tegelijkertijd niet hetzelfde te doen als het origineel. Berlinger had allerlei ideeën - hij wilde een soort Jacobs Ladder meets Audition maken - maar een groot deel van die ideeën kwam niet tot zijn recht in deze film; de bemoeienissen - en hele slechte keuzes - van de studio waren simpelweg te groot. Of Berlingers versie een goede film had opgeleverd is nog maar de vraag, maar het eindproduct wat uiteindelijk resulteerde in deze Blair Witch 2 - of Book of Shadows, een titel die van kut op Dirk slaat - is in ieder geval één hele grote, stinkende drol.

De studio is onder meer verantwoordelijk om de film te openen met een hele emmer flashbacks. Onvoorstelbaar hoe warrig een film kan beginnen, met de meest uiteenlopende sequenties waar geen touw aan vast te knopen is. Gedurende de film worden er dan ook nog eens allerlei snelle cuts in de montage geflikkerd, zo'n trucje dat eind jaren 90 in veel horrorfilms werd gebruikt. En natuurlijk met een soundtrack vol hardrock en metal nummers, want dat vinden jongeren cool. Ik snap dat men iets anders wil doen dan het origineel herhalen, maar Blair Witch 2 is qua toon en feel echt enorm ver verwijderd van de eerste film. De personages zijn ongeloofwaardig en suf, alle dialogen voelen enorm 'geschreven' en de pogingen die de film onderneemt om eng te zijn, zijn lachwekkend. Berlinger kan misschien prima documentaires maken, maar in iets engs neerzetten faalt hij enorm. Er is eigenlijk geen vlak waar Blair Witch 2 wel slaagt. En niet alleen als je 'm naast een creatief en effectief product als The Blair Witch Project legt, ook als losstaande horrorfilm is en blijft dit flink beroerd.

1 ster.