Uzumaki (2000)

Japan
Horror / Fantasy

geregisseerd door Higuchinsky
met Eriko Hatsune, Fhi Fan en Hinako Saeki

Kirie komt de vader van haar vriendje tegen terwijl hij een slak aan het filmen is. Hij merkt haar aanwezigheid niet op. Later neemt de obsessie van de man voor spiralen bizarre vormen aan. Ook andere mensen van het stadje raken in de ban van de spiraal, op de meest vreemde manieren. Een klasgenootje van Kirie verandert langzaam in een slak en de moeder van Kirie's vriendje ontwikkelt een hevige vorm van 'spiralopfobia'.

Mooi camera werk, mooie kleuren, leuk orgineel verhaal, grappig, freaky, een van de leukste "horror" films die ik heb gezien.

avatar van pjotr
Zéér mooie film. Alleen het einde vond ik nogal cheap opgelost. Om bij de afwikkeling van de film de laatste Uzumaki-slachtoffers realistisch geschilderd af te beelden en geen film en of foto's te gebruiken. Dit word verder in de film nergens gedaan .Zo lijkt het of de centen een beetje op waren. Verder niets dan lof over deze film..

avatar van zombie
Geweldige film...zeer origineel, vooral de sfeer is uniek! Ga deze zien!!!

avatar van JayLunar
Gebaseerd op de Manga van Junji Ito (Tomie, Kakashi). Zo'n type film wordt alleen in Japan gemaakt. Hier en daar spannende en gory momenten, maar de film kan het best getypeerd worden als vaag, surrealistisch en droogkomisch (die ene trage gozer... hilarisch). De visuele stijl (art direction, cinematografie, make-up) is uniek en onvergetelijk. Uzumaki is een must voor de cult-liefhebber!!!

avatar van Hemdale
Geweldige film!!! Echt super mooi gemaakt allemaal.

Wat een schitterende poster is dit toch. Echt heel erg mooi.

JayLunar schreef:

Gebaseerd op de Manga van Junji Ito (Tomie, Kakashi).

Hoe is ie?

avatar van as
as
schitterende Beeldkaderingen heeft die man gebruikt zeg. De art direction is uniek en zeer origineel te noemen. Het zijn de kleine dingetjes die het hem doen, met een oog voor detail. het einde waarin er snapshots werden genomen van een paar slachtoffers vond ik overigens wel zeer origineel en leuk gedaan.

avatar van YuLaw16
Deze film heeft een geweldige zieke sfeer! Alleen daarom moet je hem al gezien hebben.

avatar van Zavo
Originele, mooi gemaakt film, met toch ook wat gemiste kansen. De film is nergens eng, de spiralen brengen de karakters de stuipen op het lijf, maar nooit de kijker.

Uzumaki (2000) is uniek. Prachtige beelden, schitterend camera werk, mooie omgeving en een heerlijke sfeer. Helaas wordt de plank wel volledig misgeslagen bij het spanningsgehalte. Uzumaki is namelijk nergens spannend, eng of iets dergelijks. Het meeste bestaat uit een stapel langdradige scenes waarbij de bewoners angstig toekijken terwijl de kijker hier helemaal niets van voelt.

Doom schreef:

Volgens mij probeert Uzumaki ook helemaal niet met een plank op het spanningsgehalte te slaan, al is het ook weer een tijdje geleden dat ik hem gezien heb.

In ieder geval doe je de film erg veel oneer aan hem in het suspense hoekje te duwen.

Aangezien het genre wijst richting horror verwacht ik als kijker iets in de richting van spanning en/of angst. Dit heeft Uzumaki totaal niet kunnen brengen. Dit terwijl de bewoners in het dorpje wel in angst zitten, zoiets moet je dan kunnen voelen.

Met een enige bron van spanning erbij had Uzumaki nog wat kunnen hebben, maar helaas was het nu alleen een opstapeling van langdradige scenes die echt nergens kunnen boeien.

avatar van -fal
Ondanks zijn gebreken (paar domme gore-scenes, deels al dan niet intentioneel "komisch", amper een verhaal, ineffectieve "suspense"-momenten) heeft Uzumaki me toch geboeid, en dat kwam vooral door de extreme naargeestigheid dat het stadje van begin af aan kenmerkt, alsook de bizarre manier waarop het leven in dat stadje in beeld gebracht werd.

Niet dat liefhebbers van Dr.Who of de Wrekers nu deze film moeten gaan zien, maar iets deed me toch aan beide tv-series denken zonder dat ik het precies vastpinnen kan. Wellicht het bizarre in de sfeer en wat filmische middelen.

2,5 sterren, maar de film is een aanrader voor liefhebbers van wat afwijkende b-film horror.

avatar van Twilight
Best mooie film al had ik er iets meer van verwacht. Sommige scenes de ronddraaiende ogen bijv waren echt smerig en geniaal tegelijk. Maar andere vond ik weer wat minder meisje met spiralen haar, ook al was dat best leuk gedaan.
Ook leuke camera bewegingen en apart sfeertje. Hier en daar wel grappig eigenlijk, maar misschien komt dat ook omdat sommige scenes wat gemaakt overkwamen.

avatar van NKyou
Gebaseerd op een waargebeurd verhaal vertelt Uzumaki het tragische lot van twee tieners uit het kleine plaatsje Kurouzu in Japan. Een rustig en gezellig dorpje waar iedereen elkaar nog kent en het leven van alle dag vol zit met kleine geneugten. Zo weten ze daar nog een goede meloen zeer te waarderen en wordt er nog vaak teruggedacht aan de fijne jeugd die ze hebben gehad. Kurouzu heeft zelfs een dorpsgek; hij maakt om de haverklap iedereen aan het schrikken, maar weet hiermee wel sympathie op te wekken.

Als het dorpje wordt geteisterd door enkele vreemde gebeurtenissen die zelfs de aandacht trekken van het landelijk journaal draait dit vrolijke verhaaltje een kwartslag om. Een uzumaki (spiraal, red.) neemt de bewoners en hiermee het dorpje compleet over. Niets is meer hetzelfde en de twee jongelingen raken verstrikt in een mengelmoes van gevoelens en angsten. Weten de twee elkaar toch nog te vinden, of is het te laat en zal de uzumaki alles overheersen??

Een modern drama, dat ondanks de speelduur van de film geweldig lachwekkend is. 1,5*

Vond 'm wel oké. Meer surrealistisch dan horror en op zich stelt 't qua verhaal, spanning en dergelijke natuurlijk niet zo heel veel voor, maar het was wel mooi in beeld gebracht allemaal. Einde is inderdaad ietwat vreemd.

avatar van totalreject
Best een aardige verfilming van de gelijknamige manga.
Een stuk beter dan ik van te voren verwacht had.

avatar van erik1677
hele aparte film.
best wel my cup of tea.
maar vond het soms beetje te traag op gang komen.
Maar de beelden zien er super mooi uit

avatar van belchinees
Moet het vooral van een paar leuke fragmenten (montage, spiraaldingen en wtf!), en dat zijn er, vooral naar het einde toe, best wel een aantal.
Voor de rest vond ik hier niet veel aan.

avatar van wendyvortex
D'r was ooit eens een (matige) jeugd-serie: Eerie, Indiana.
Deze film doet daar nog wel eens wat aan denken.
Bizar gefilmd, maar het komt soms ook iets te veel over als een film voor Villa Achterwerk.
Naar het einde toe wat het allemaal wat vreemder en luguberder en ook zeker niet geschikt voor kinderen.
Enkele hele goede scenes maar de film kon me niet echt meeslepen.

Meneer Bungel
Al met al wel leuk, voornamelijk door de vele maffe en soms creepy details, maar verwacht geen spannende film die uitmondt in een spetterende horrorfinale. Bijvoorbeeld dat vreemde muziekje, dat nu slechts twee keer ingezet werd, had veel beter gebruikt kunnen worden. Ik zou zeggen, qua genre: fantasy/horror i.p.v. andersom zoals het hier nu staat.

Ondanks dat ben ik toch wel blij dat ik deze bekeken heb en ik zal 'm in de toekomst zeker nog eens weer opzetten. Lang niet slecht.

3,0*.

avatar van Halcyon
Erg bizarre film die het meer van het mysterie moet hebben dan van spanning of gruwel, hoewel beide wel op secundair niveau aanwezig zijn. Maar Umuzaki drijft voornamelijk dus op een onheilspellende sfeer waarin een Jâpâns vissersdorpje plots in de ban geraakt van spiralen. Klinkt absurd, maar dat klopt niet helemaal, want de spiraal is een essentieel verschijnsel in ons universum (denk aan melkwegstelsels, tornado's, ...). Een beetje zoals fractalen dat zijn, steeds weerkerende patronen die in de kleinste en grootste organismen terug te vinden zijn. Wel weet Higuchinsky van dit uitgangspunt handig gebruik te maken voor een beklijvend stukje cinema, ondergedompeld in groentinten en een soundtrack die varieert van klassieke muziek tot dark ambient en een occasioneel frivool nummertje. In plaats van dat er een verklaring gegeven wordt voor de gebeurtenissen, glijden de personages af in een neerwaartse "spiraal" van waanzin. Kortom, de film wordt gekker naarmate hij vordert, zonder dat hij daarbij aan geloofwaardigheid inboet. Ik ben dus erg gecharmeerd door Uzumaki, dat een mooie breuk vormt met de Jâpânse spookhorror die destijds zo populair was.

avatar van Cellulord
Leuke surrealistisch horrortje.
Veel spanning zit er wel niet in en schrikmomenten mag je ook vergeten. Eigenlijk eerder grappig.
Leek me ook wel "low budget" maak ze hebben er wel iets leuks mee gedaan.

avatar van Fueledable
Ik vind de poster echt geweldig! Helaas snapte ik er niks van en op zich hou ik van mysterieuze films, maar hier kon ik niet in komen..

Ontzettend saaie troep met een ontzettend eng joch met een enge bril en enge haarstijl, die op een seriemoordenaar lijkt. De trailer was leuk, de film zelf niet. Had werkelijk een week nodig om er door heen te komen. Beste stuk uit de film was het leuke nummer tijdens de aftiteling.

avatar van Black Math
Maffe film. Ooit op het spoor gekomen toen ik na het zien van Gozu eens op Google zocht naar "freaky Japanese movies", en het moet gezegd worden: vreemd is hij zeker.

Ster van de film is wat mij betreft Osugi. Nooit verwacht dat hij hierin zou opduiken, maar nadat ik hem eerder in Ekusute zag, blijkt hij hier ook al zo'n freaky rol te hebben. Fantastisch, en jammer dat hij niet meer screentime krijgt. De andere rollen waren wat minder, het acteerwerk was ook niet altijd om over naar huis te schrijven, met name Fhi Fan bakt er weinig van.

Ondanks dat is de film behoorlijk interessant. Er wordt aardig gekadreerd, en er zitten veel interessante ideeën in. Wel oogt het soms wat amateuristisch, ik heb steeds het gevoel dat men aardige ideeën heeft om een scène op te bouwen, maar er niet in slaagt om het zo af te werken dat het een maximaal effect heeft. Daar komt ook nog eens de wat goedkope effecten bij, waardoor de film niet weet te overdonderen. 3*.