
Gokudô Kyôfu Dai-gekijô: Gozu (2003)
Alternatieve titels: Gozu | 極道恐怖大劇場 牛頭 GOZU
Japan
Misdaad / Horror
130 minuten
geregisseerd door Takashi Miike
met Sho Aikawa, Kenichi Endo en Hideki Sone
Minami, een jonge Yakuza, heeft veel respect voor de oudere Ozaki, die ooit zijn leven redde. Hun baas echter, draagt Minami op Ozaki te vermoorden aangezien hij zijn verstand aan het verliezen is. Minami raakt verward van de situatie maar neemt Ozaki mee naar het Yakuza-gebied in Nagoya waar de moorden worden uitgevoerd. Onderweg ontstaan er echter onverwachte problemen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=1Tt2BZc7ueY
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Heb smakelijk gelachen om deze film,dus een horror/misdaad film vind ik dit absoluut niet.
Over de top humor, met geweldige vage scenes.
binnenkort maar weer eens herzien.
Eerste kwartier is erg grappig. Aikawa steelt de show als mafkees met waanbeelden. Daarna verdwijnt hij uit beeld en verandert de film wat van toon. Minami komt steeds maffere personages tegen en de film wordt steeds weirder en absurder. Maar wel met een lekker traag tempo, waar de film alleen nog maar droger en grappiger van wordt. Vooral die gast die maar over het weer blijft zeuren is hilarisch.
Het stuk waarin Ozaki als vrouw terugkomt vond ik wat minder boeiend, maar gelukkig is het einde wel weer erg geslaagd, en kan ik Miike alsnog weer eens 4 sterretjes toekennen.
Had een kwartiertje uitgemogen dus, maar heb verder volop genoten. Hoort bij het beste werk van Miike.
De eerste zin van Black Math komt mij bekend voor, ik heb die zin zelf ook meermaals uitgesproken, maar was hier (voor mij) absoluut niet van toepassing. Wat een heerlijke film. Het lijkt in eerste instantie niet meteen op een halve Visitor Q uit te lopen, maar gewoon op een surrealistisch (vaag) misdaad filmpje. Wat mij ook sowieso al wist te boeien. Grotendeels aansprakelijk daarvoor is Yûta Sone (Hideki Sone), die echt prima acteert. Ik heb sowieso eigenlijk weinig aan te merken op deze film, echt weer eens lekker kunnen genieten.
Ook alweer mijn 16e Miike. Ik heb een tijdje zijn werk wat ontweken na een paar tegenvallers. Maar deze en City of Lost Souls zorgen voor een hoop frisse moed. Ik heb veel zin Crows Zero en Bird People Of China. Miike: wordt vervolgd.
4.5*
Het eerste uur volgen het ene na het andere maffe personage. Na het geweldige begin is het tempo voor de rest wat gezapig, eigenlijk wel erg Miike (niet dat ik nou veel heb gezien van hem). Vond het erg sterk en totaal maf, ging van een doodsbang geschminkt mannetje, naar een lopende koeienkop, naar de scene in die loods

4*
Absurd in het kwadraat, het lastige is dat Miike hier wel op twee paarden mikt. Enerzijds zijn er de compleet gestoorde scenes, afgewisseld met veel droge en trage humor. Vooral die scenes hebben het soms wat moeilijk, maar zijn daarom niet minder geniaal. De badscene, het adresvragen bij de politie en het weergesprekje aan de telefoon zijn niks minder dan hilarisch.
Maar deze film wordt natuurlijk herinnerd om een paar extreem gestoorde scenes. De intro is ondertussen befaamd, het einde is de kers op de taart. Maar dan toch weer nét overtroffen door die ongelofelijk droge eindquote.
Blijft genieten, absoluut geen probleem met de lengte en een erg lange lijst van memorabele momenten en scenes.
4.5* en een uitgebreide review
Een hoop gekte krijg je als kijker voor de kiezen en dat moet je liggen. Ik heb soms moeite met Japanse humor die me vaak iets te random is. Als het maar van de hak op de tak springt moet het grappig zijn is de gedachte ofzo. Dan doet Miike het voor mijn gevoel hier toch stukken beter door gek tegenover normaal te zetten. Enerzijds door een relatief normaal hoofdpersonage rond te laten lopen tussen allerlei gestoorden, maar ook door de manier van filmen. Bijvoorbeeld de man met het witte gezicht, zogenaamd door pigment gebrek. En dan zoemt de camera even extra in zodat de kijker goed kan zien dat de verf van z'n gezicht af schilfert. Ja je ziet het goed: die man is zo gek als een deur. Dit soort dingen maakt dat het voor mij wel werkt. Verder een paar geweldige wtf scenes en een hoop perversiteiten en het wordt echt memorabel.
Tenslotte mag ook de soundtrack genoemd worden. De spooky contrabasgeluiden maken dat er een heerlijk bevreemdend sfeertje hangt dat perfect past bij alle gekte die van het scherm spat.
Wat mij betreft zelfs nog wat beter dan Visitor Q, die tot nu toe mijn favoriete gestoorde Miike film was, maar die visueel toch wat minder afgewerkt is. Voor Gozu in ieder geval een ster erbij: 4,5*.
3,5*
Een soort mix van Alice in Wonderland en Naked Lunch alleen dan nog gekker. Dat laatste is niet perse een aanprijzing, maar de film zit vol maffe momenten (natuurlijk) met die over the top miike humor, ik houd er van.
Miike varieert gelukkig genoeg, maar soms herhaalt ie zich zelf. Zo is de fascinatie voor vrouwen op leeftijd die zichzelf melken nu wel duidelijk. Maar heb me prima vermaakt met Miike op de surrealistische tour 4 sterren.

Zoals zo vaak met Aziatische films zijn ze traag en de lange speelduur helpt ook niet mee zeker omdat er op verhalend vlak weinig te beleven valt. Het is vaak wachten op de volgende bizarre scène, want anders verzwakte mijn aandacht weer snel. Het begin is inderdaad hilarisch met dat hondje al blijft het qua groot schokgehalte wel wachten op het einde. Die scènes met de oudere vrouw die blijkbaar constant melk kan produceren en de minotaurus met likgrage tong weten voor nog enkele ranzigheid te zorgen maar dat vind ik nog steeds niet genoeg om het naar een voldoende te tillen.
Heb ik misschien de verkeerde film gezien? Ik heb lang moeten zoeken om eindelijk deze Gozu te vinden, maar als ik dit geweten had had ik het er wel bij gelaten. Gelukkig niet de DVD binnengehaald, dit vind ik echt een van de zwakste "komedies" die ik heb gezien.
De Miike humor is dus niets voor mij, al begon de film behoorlijk leuk. Na de actie met de hond en de auto valt de film al snel in duigen en veranderd het in pijnlijk kinderachtige en smerige humor. En ik dacht dat het niet veel flauwer kon worden in Amerika.
Visueel is het een gedrocht. Het lijkt wel een tiener afstudeerproject. Acteerwerk is ok, gelukkig. De viezigheid mag er dan wel zijn soms, en hier en daar zitten wat glimlach momentjes in. Enkele scenes springen eruit, maar in het algemeen is dit veel te saai en duurt veel te lang.
Het dieptepunt was het einde, ik keek eigenlijk al niet meer, het had het toppunt van flauwheid al bereikt. Voor de rest is dit gewoon een slechte productie, amateuristisch, goedkoop en gewoon niet grappig. Ook die vrouw die het leuk vond om zichzelf te melken had gewoon niet gehoeven.
Nee, dit is gewoon mijn humor niet. Dat wil niet zeggen dat andere mensen dit wel leuk vinden, maar mij ligt het helemaal niet. Nu dus hopen dat de volgende Miike in de draft niet zo zou worden.