Tokyo Tribe (2014)

Japan
Actie / Muziek

geregisseerd door Sion Sono
met Ryôhei Suzuki, Young Dais en Nana Seino

Ergens in de toekomst is Tokio opgedeeld in rivaliserende bendes. De yakuza lokt een grote bende oorlog uit om zo zelf de absolute macht te grijpen. Wanneer de dochter van de opper-priester kant voor de gangs kiest wordt de zaak gecompliceerd.

avatar van wibro
Voor een verhaal moet je bij de films van Sono niet zijn. Lui achterover in de stoel en gewoon al die heerlijke onzin over je heen laten gaan. Zo ervaar ik de films van Sono die ik op audiovisueel vlak stuk voor stuk allemaal goed vind. Ook deze film waar je ook nog eens getrakteerd wordt op veel schaars geklede mooie jonge vrouwen. Ja, ik houd daar wel van. Ster van de film is voor mij dan ook de mooie slaande en schoppende kick-ass girl Erika. Geweldig! De rap muziek is niet direct mijn ding maar past wel goed in deze flitsende film waarbij de tijd voorbij vliegt. In het kort gezegd; prima amusement dus deze zoveelste film van Sono die ik heb mogen aanschouwen.

avatar van TheBunk
Wat een flauwe en kitscherige bende. Zag tnt van Sono slechts Why Don't You Play in Hell en die beviel me prima.

Eerste half uur is een zooitje en niet op de goede manier, al bevalt het camerawerk me wel. Daarna duurt het allemaal veel te lang en valt er niks te lachen ondanks verwoede pogingen van het uitgedoste rariteitenkabinet op het scherm. Dat personage Buppa is niet eens op een meta-ironische manier leuk. Verder werkt de hiphop voor geen meter. Ik zat me voortdurend af te vragen of dit de Japanse versies zijn van Lil Kleine en Mister Polska.

Van Sono wil ik Love Exposure nog graag zien. Wat ik verder met het oeuvre van de beste man aan moet weet ik niet.. Welke titels moet ik zien als ik WDYPIH goed vind en dit slechts een matig rommelwerkje?

avatar van Bacon
TheBunk schreef:

Afgezien van Love Exposure is Cold Fish geweldig en Guilty of Romance kan ik ook aanraden.

avatar van timmienoelie
Love Exposure en Cold Fish inderdaad. En buiten dat, blijft vroege Sono voor mij toch het beste. The Room, Suicide Circle en Noriko's Dinner Table zou ik zeggen! (wel echt andere stijl)

(even duidelijk maken: WDYPIH vond ik ook geweldig)

avatar van joolstein
Wat een fijne bizarre hiphop musical over Yakuza-gang's in Tokyo volgepropt met seks en kung-fu actie. Nadat de verschillende gang's en karakters met heerlijk boom-bap rap zijn geïntroduceerd neemt de film iets gas terug maar krijgen we daarvoor in de plaats wat meer gekte. Een echt verhaal moet je bij deze film trouwens niet zoeken want die is tussen alle visuele en gekke scenes in waarschijnlijk kwijtgeraakt. Echter is dat in zijn geheel niet erg! Je krijgt er genoeg voor terug! De muziek waar het in deze film toch vooral om draait is zeer goed. Pompende beats en rappers met ieder een eigen stem en stijl. Die Japanse flow was zeer aangenaam en ik vond het veel diverser dan de Amerikaanse Hiphop van heden ten dage.(uitzonderingen daargelaten) Alsof de leerlingen van de KRS-One- hiphopschool, Japans zijn geweest! Nu spreek ik de Japanse taal niet en was afhankelijk van de Engelse ondertiteling, echter om een sluitend verhaal te maken werd die niet altijd goed in rijm vertaald en vermoedelijk was het soms ook meer een interpretatie. Maar tjonge wat is dit een heerlijke mengeling van genres! Prachtig!

avatar van balosa
plot doet me denken aan The Warriors

avatar van Basto
Deze film wordt elke kijjbeurt beter. Audio visueel briljant filmpje. 2 uur durende videoclip die je helemaal murf beukt. Kijk m zonder ondertitels voor optimaal geluk. De beelden en de muziek spreken voor zich en van verhaal is toch nauwelijk sprake. Na een eerste kijkbeurt met ondertitels kun je dat eenvoudig volgen.

balosa schreef:
plot doet me denken aan The Warriors

The Warriors: The Musical! op LSD....

Wat een film! Volle 5*

Wat een heerlijk audio visueel spektakel.

avatar van Woland
Leuk camerawerk in deze over the top, manga-achtige hiphopmusicalfantasie over bendes in Tokyo. Maar toch, het ziet er heel leuk uit, maar na drie kwartier was ik er toch ook best wel klaar mee. Actie is er in de eerste helft eigenlijk niet, vooral een hoop gasten die in een gangster-parodie over zichzelf lopen te rappen maar niet zoveel doen. En echt, zo leuk of grappig zijn die lui helemaal niet, laat staan dat ze kunnen rappen. Voor een plot hoef je hier al helemaal niet naar te kijken. Het ziet er vet uit, dat zeker, maar toch vond ik dit, nadat je aan de gimmick en de stijl bent gewend, best wel saai.

avatar van remorz
It ain’t dick size, it’s the size of a man’s heart that makes him great!

Mijn eerste Sono! Maar hoe dan? In hoeverre dit representatief is voor zijn oeuvre (ik herken hier veel Miike-gekkigheid in) weet ik niet, maar hier heb ik toch aardig van genoten. Sono buit de machocultuur rondom hiphop perfect uit en neemt het tevens flink op de hak. Wist ik veel dat dit een musical zou zijn: ik had me niet ingelezen.

Hoogtepunt vormt voor mij dan toch het geweldige tracking shot aan het begin, waar de kennismaking met de mix van genres een schokkend aangename verrassing is en het kleurenpalet, strakke editing én satirische humor op je in kunnen werken. Als er een zwarte SUV met kristallen kroonluchters aan de zijkant aan komt rijden, is de verwachting inmiddels aangepast en kan het feestje los.

Jammer dat het door de lange speelduur toch een beetje outplayed raakt op een gegeven moment. Je went aan de gekkigheid en Sono schakelt niet gek veel versnellingen bij. De grote maalventilator bijvoorbeeld doet een poging, maar die blijft wat beperkt qua impact (Poef! Wat bloedspatjes en weg zijn de lichamen die erin verdwijnen). Ook zijn de gevechten wat wisselend van niveau, zeker als het eindgevecht eenmaal losbarst.

Voor een Japanse street-gang-rapmusical had ik - naast wat betere (gevechts)choreo - ook wel wat meer moddervette beats willen hebben. Het valt allemaal perfect samen met de cadans van de film, maar an sich blijven ze toch wat generiek. Ook de raps zijn soms wat lichtgewicht in delivery, zeker gezien de toon van het geheel.

Maar ik zeur. Dit is gewoon twee uur rariteitenkabinet met leuke vondsten, visueel juiste verzadiging en craaazy humor. Ik kan hier zeker wel iets mee. 4*

remorz schreef:
Mijn eerste Sono!

Hoe krijg je het voor elkaar!

De link met Miike er al altijd al geweest en zal er altijd wel zijn ook, maar Sono doet dingen toch ook op z'n eigen manier. De eigenzinnigheid, onvoorspelbaarheid en ongeremdheid (en uiteraard land van afkomst en vleitigheid) verbinden de twee, maar elkaar evenbeeld zijn ze niet.

avatar van remorz
Nou, de man heeft best een oeuvre, dus ik ga eens rustig op onderzoek uit. Nog tips voor een volgende?

Alles op een rijtje. The Whispering Star en Why Don't You Play in Hell? zijn zeker goede opvolgers. Love/Exposure als je iets avontuurlijker bent en meteen de sprong in het diepe wil wagen

avatar van Basto
Whispering Star vond ik een mindere. Cold Fish is ook een fijne om mee te beginnen. Die andere twee zijn ook top.

avatar van FillumGek
Weer eens wat anders, zo'n bendeoorlog gegoten in een muzikaal jasje. Voor een Yakuza-film ben ik altijd wel te porren en ik was wel benieuwd wat Sono hiermee zou doen in combinatie met een musical-achtige setting. Vanaf de eerste minuut neemt Tokyo Tribe je mee in een daverend tempo en remt ook nauwelijks meer af.

Wat volgt is een audiovisueel spektakel met een erg kleurrijke setting, markante characters gegoten in een hiphop-soundtrack. Het verhaal is dun en niet eens interessant genoeg om echt te volgen. Het is verstand op nul en genieten geblazen van het vrouwelijk schoon, de bizarre wereld en de muziek. Hoewel, de muziek zelf knalt bij vlagen lekker uit de speakers maar bij de rap ben ik twijfelachtig. Geen enkel nummer springt er tussenuit en ik had vaak het idee of de rappers maar half gas gaven. Ik heb ook geen verstand van Japanse rap dus ik weet ook niet wat wél goed zou moeten zijn. Dit viel een beetje tegen.

Maar ook de rest van de film begon me na een uur een beetje tegen te staan wanneer je er achter komt dat de beats enorm op elkaar lijken en het geheel steeds meer wegheeft van een MTV musicvideo. Druk, chaotisch en het gaat maar door. Uiteindelijk vond ik de humor niet echt om te lachen, Takeuichi is een opperbaas maar zelfs zijn staaltje overacting kon me niet echt bekoren. Gelukkig is er nog wel de sexy Erika die asskickt.

Het einde haalt de film wel weer uit het slop met wat strakke actie, maar uiteindelijk mocht de film een half uur korter duren. Ik zie dan toch liever de Yakuza in een serieuzere rol.

avatar van Basto
Misschien toch maar eens een plekje in mijn top 10 overwegen. Wat een geweldig audio visueel festijn!

avatar van Basto
Wat is dit toch iedere keer weer een groot feest. Ken geen enkele film die zoveel nieuwe indrukken biedt. Het is een soort Star Wars 1 t/m 9 in twee uur. Of The Warriors meets West Side Story op speed.

Echt waanzinnig energieke rap musical vol sex, geweld en idiote scenes.

5* blijven staan. Een van de leukste films van deze eeuw!