Scars of Dracula (1970)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Roy Ward Baker
met Christopher Lee, Dennis Waterman en Jenny Hanley

Het dorpje nabij het kasteel van graaf Dracula (Christopher Lee) komt in opstand na de dood van een jonge vrouw. Ze steken het kasteel in brand, maar Dracula's wraak is verschrikkelijk en hij vermoordt alle vrouwen en kinderen die zich in de lokale kerk schuilhielden. Niet ver daar vandaan, moet vrouwenversierder Paul (Christopher Matthews) zijn woonplaats ontvluchten als de grond te heet wordt onder zijn voeten. Teveel vaders en echtgenoten zijn namelijk naar hem op zoek. Hij komt in het dorpje terecht waar het lot hem voert naar Dracula's kasteel.

avatar van Mac Hammer Fan
De bloedigste Dracula uit de Hammer stal. Werd destijds door de kritiek maar matig geapprecieerd. Toch vond ik het de laatste echt geslaagde Hammer Dracula. De opvolgers, AD 72 en SATANIC RITES speelden zich af in de jaren zeventig en waren minder overtuigend dan deze ouderwetse vampierenfilm, gesitueerd in de negentiende eeuw, waar Bram Stoker's creatie echt thuishoort...
Vooral de scene in de kapel in het begin van de film is indrukwekkend.

avatar van maurice74
Vind dit echt een macaber meesterwerk uit de stal van Hammer. Echt geweldig hoe de angst van die mensen in dat dorp wordt getoond en hoe Dracula hoog in zijn kastaaltoren dood en verderf zaait.
Het gaat er allemaal wat bloederig en geweldadig aan toe, maar dat het voor mij beslist geen minder deel uit de serie. Integendeel, het heeft wel wat zo'n sadistische Dracula.

avatar van martinovitch
Kvind deze film zeer mooi zeker voor die tijd
deze is dan wel oud maar toch zeer goed

avatar van Legan
Wat al direct opvalt is dat deze film, zoals Mac Hammer Fan al zegt, de bloedigste Dracula uit de Hammer stal is. Hoewel het nog steeds in het victoriaanse tijdperk afspeelt, een tijdperk waar ik zeer gecharmeerd van ben, moet ik echter toegeven dat de sfeer toch minder is. En niet alleen de sfeer, maar ook het verhaal, de dialogen, het acteren, de effecten, ... Alles is van een lager niveau. Maar richting het einde herpakt de film zich gelukkig en stijgt het niveau aanzienlijk!

avatar van erik1677
gisternacht maar een 2e kijkbeurt gewaagdt.
hadt m de laatste keer gekeken naar films zoals ebola syndrome, ichi thekiller en inside.
ja dan komt deze film absoluut niet tot zn recht.
Dus vannacht, maar een 2e poging.
het was lekker guur weer voor buiten , en daar past deze dracula uitstekendt bij, en eigenlijk een hele gave horrorprent van die tijd.
vooral het begin is al geweldig.

avatar van Rudeo
Liefde en moed overwint zelfs het grootste kwaad
Count Dracula terroriseert weer eens de dorpen van weerloze boeren. De bevolking komt in opstand maar ziet al snel in dat ze kansloos zijn tegen dit kwaad. Wie is er moedig genoeg om hem te stoppen?

Dit simpele verhaal is natuurlijk al vaak genoeg verteld zelfs voor 1970 en is tegenwoordig vrij bekend onder de mensen. Maar toch is deze film voor de horror fan erg interessant naar mijn idee. En kan het makkelijk op tegen de vele zwakke horrors die momenteel op het toneel verschijnen. Vooral door de erg sterke en angstaanjagende sfeer van de film.

Het geluid speelt hierbij een belangrijke rol, waarbij in rustige scenes de omgevingsgeluiden van fluitende vogeltjes te horen zijn met op de voorgrond de geluiden van hoefgetrappel. Dit in contrast met het trompet geschal van scenes waarbij de spanning wat toeneemt en waarbij het hoogtepunte word bereikt door episch geroffel.

De effecten in de film kun je soms wat achterhaald noemen alhoewel ik het voor die tijd vrij logische keuzes vind. Een geverft omgevingshot van een kasteel op een klif afgewisseld met de verschillende interieur decors waarbij de sfeer van die tijd goed word geschept. Ik moest alleen wel even wennen aan de vleermuis knuffel aan een touwtje maar vind het geen al te gekke oplossing voor die tijd.

Acteerwerk komt erg goed over, waarbij emoties goed worden weergeven. Neem Count Dracula bijvoorbeeld met zijn kwade blik . Maar ook de angstige reacties van de bewoners komen heel geloofwaardig over. Ook zijn er de nodige schoonheden aanwezig die de naargeestige romantiek van de count erg versterkt.

Verder is er over het camera werk niet veel noemenswaardigs te zeggen. Alleen vind ik in bepaalde scenes de dieptewerking erg effectief waardoor er een bepaadle spanning word opgwekt. Dit doormiddel van een boom op de voorgrond waar de camera dan tussen de takken door een personage filmt. Het is een simpel gegeven maar voegt veel toe.

Ik heb nog weinig films over Dracula gezien maar moet zeggen dat de makers een waardig beeld over het verhaal van Count Dracula hebben gecreeerd voor mij. Gruwelijke scenes met genoeg bloed en een ongelofelijke goede sfeer die je de rillingen geeft. Sommige effecten komen wat lachwekkkend over maar is mee te leven als je kijkt naar het jaar dat de film uitkwam. Sterke rol van Lee maar ook het in de ogen kijken van de bewoners verteld al genoeg over hun benarde situatie. Wat dus een goed teken is. Het verhaal is verder niet meer bijzonder te noemen maar de film in zijn eenvoud brengt genoeg emoties bij de kijker omhoog om interessant te blijven. Ik zou zeggen prik door het jaar van uitkomen heen en je hebt een heerlijke horror die meer te bieden heeft dan de meeste meuk die ze tegenwoordig horror noemen.

avatar van Vascago
Wederom een zeer geslaagde Dracula verfilming. De 5e met Lee en eigenlijk allemaal even geslaagd. Bij dit deel vond ik het acteerwerk dan weer wat minder, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd met de extra hoeveelheid bloed. Ook de sfeer is weer ouderwets lekker.
Prima film.

avatar van JigSaw_Doll
Deze Dracula was zalig, alle simpele hilarische cliche's waren er maar werden zalig gebruikt, en de dosis seks en goor zit er ook sterk in dat de film zeker niet doet vervelen. En die fake vleermuis was kapot lachen, maar dat maake het gewoon entertainend.

Dikke 4,5* verdiend

avatar van PeterW
Lee was niet blij met zijn make-up en het geweld in deze film, maar ik vind het toch een van de beteren uit de stal. Die vleermuis was inderdaad erg nep, en die brandende vogelschrikker op het eind die van een duidelijk nepkasteel afvalt was voor mij het dieptepunt. Verder vind ik 'm wel sterk.

avatar van thunderball
Volgens sommigen een van de beste en meest bloederige Dracula films uit de Hammer stal, maar in vergelijking met de meer authentieke eerstelling is dit toch maar een matig werkje.

Eigenlijk is het een zwak kostuum/periode filmpje met af en toe ook Dracula er in, want zijn rol is relatief klein:
veel meer dan aan het begin en in de finale komt hij er zelf niet in voor.
Lee lijkt er ook niet echt veel zin meer in te hebben en is behoorlijk op de automatisch piloot bezig.

De special effects zijn matig (die vleermuis kan echt niet) en de manier er wordt afgerekend met de graaf is ook vrij simpel (en erg toevallig dat er net op dat moment een bliksemflits is).

Op zich wel vermakelijk en kijkt prettig weg.
Een vijfje ofwel 2,5 ster.

avatar van Richard_Voorhees
Wederom een erg leuke Dracula film van Hammer, met een wel erg duivelse Lee. Met zijn kwaadaardige, donkere blik en zware stem blijft hij misschien wel de meest indrukwekkende vertolker van Dracula. Verder deze keer ook lekker bloederig. Heerlijk!

avatar van Richard_Voorhees
Ik besef me net na het zien van "Taste the Blood of..." hoe losstaand deze film eigenlijk is van diens voorgangers. Volgens mij is er nergens een aansluiting met het voorgaande deel (daar waarbij dat hiervoor dus wel was bij elk deel).

avatar van baspls
"What we shall be facing in a few hours' time is not a man. He is evil. He is the embodiment of all that is evil. He is the very Devil himself."

Erg vreemd om twee Dracula-films in het zelfde jaar te maken. Ik heb Taste the Blood of Dracula (1970) nog niet gezien maar die schijnt minder te zijn.

Je merkt nu gewoon dat Christopher Lee echt de pest heeft aan de rol eerder acteerde hij met veel meer overtuiging. Ondanks dat doet hij het nog wel erg goed en is zoals altijd de beste acteur van de film. De andere cast is ook zeker niet slecht. Ze kwamen me allemaal wel bekend voor vooral Michael Ripper maar dat bleek achteraf niet te kloppen. Dennis Waterman deed het ook wel goed. Michael Gwynn was ook een erg sterke priester, ik moet zeggen dat hij val alle acteurs die bij Hammer een priester hebben gespeeld het meest echt op een priester lijkt.

De film maakt wel een grote fout. Vleermuizen! Een van de grootste redenen waarom in Dracula (1932) niet zo goed vond. Ik moet zeggen het is ook wel nep echt nep zelfs een leek weet dat vleermuizen niet stil hangen in de lucht daar hoef je geen bioloog voor te zijn.

Lekker bloederig word het wel! Dat is een groot pluspunt. De herrijzenis van Dracula vond ik erg slap. Een zwakke heeroefening van de herrijzenis uit Prince of Darkness en die is te minste realistisch ik bedoel hoe kan je nou met keep en al herrijzen? Het verhaal heeft ook erg stupide momenten soms. Het is erg raar dat Klove die een butler is in Prince of Darkness het shot van Father Sandor heeft overleeft en nu een bebaarde slaaf is geworden die tegen zijn meester keert. Wel vind ik het goed dat ze elementen uit het boek weer terugbrengen zoals Dracula heeft controle over dieren, Dracula praat erg elegant ect..

Ook vond ik het kasteel in dit deel veel sfeervoller en mooier dan uit de voorgane delen. Van binnen totaal niet maar van buiten wel. De maté-paintings hadden van mij wat gedetailleerder gemogen maar ja. De shots in de kerk zijn ook erg indrukwekkend. En van alle films (op de eerste na dan) is deze tot nu toe een van de meest vermakelijkste het begint al meteen lekker en de muziek is erg goed. De kostuums zijn niet echt goed en lijken té brits Terwel dit in Oosterijk afspeeld (geloof ik). Ook is het een beetje schunnig, naakte vrouwen, seks we zien het allemaal wel niet goed maar waar zijn de jaren 50 principes?

De muziek van James Bernard is weer geweldig! En voegt echt wat toe aan de sfeer. De main theme is zelfs een beetje romantisch.

Een dikke voldoende voor de sfeer!

avatar van Metalfist
Without my guidance you'd never survive the ordeal. Without your courage I could not even attempt it

Het jaar 1970 was een productief jaar voor Dracula en Christopher Lee. Je had de twee Hammer films (Taste the Blood of Dracula en deze Scars of Dracula), maar Lee speelde ook de rol in Jesus Franco's Nachts, Wenn Dracula Erwacht en had zelfs een cameo in Jerry Lewis zijn One More Time als de bekende graaf. Taste the Blood of Dracula vond ik tot nu toe de zwakste uit de Hammer reeks, heb ze wel nog niet allemaal gezien, dus ik wist niet goed wat te verwachten van deze.

Onterecht blijkbaar, want Scars of Dracula is weer van het oude vertrouwde niveau. Ik ben er nog wel niet goed uit wat voor een regisseur Roy Ward Baker is (ik kan zijn Hammer periode nog niet zo goed rijmen met bijvoorbeeld het uitstekende Don't Bother to Knock, een aanrader wie Marilyn Monroe eens in een diepgaandere rol wil zien), maar dit doet hij wel goed. Het is sowieso één van de meest sfeervolle delen uit de reeks. De hoofdreden waarom ik fan ben van de Hammer films is dat ze hun decors altijd wel goed verzorgen en wat Baker hier soms aflevert (zeker de afgrond wanneer Paul uit het raam klimt) is indrukwekkend te noemen. Het is dan ook zonde dat niet alles even goed overkomt op het scherm. Zo zijn de vleermuizen de voornaamste smet op het geheel, zeker als je bekijkt dat die effects van eenzelfde niveau zijn als de vleermuizen uit de 1931 Dracula met Bela Lugosi in de hoofdrol.

Ook wel één van de bloederigste delen precies. Ik kan me vergissen, er zit nu eenmaal best wel wat tijd tussen mijn initiële kijkbeurten, maar kan me niet direct scènes zoals de dood van Paul (die gespietst tegen een muur wordt teruggevonden door Simon in de kamer van Dracula) voor de geest halen. Soit, wederom de terugkeer van Christopher Lee als de graaf en ik blijf fan van de man. Die bloeddoorlopen ogen, die uitstraling, ... Hij blijft voor mij toch de übervertolker van het personage. Voor de rest weer de vertrouwelijke Hammer elementen zoals de nodige mooie vrouwen waarvan bepaalde aspecten nog eens goed in de verf worden gezet.

Alweer het zoveelste deel in de Dracula cyclus, maar wel één die meer als 40 jaar na uitkomen nog goed overeind blijft staan. Visueel over de grote lijn dik in orde en qua sfeerschepping kan Scars of Dracula zich meten met de beste vampierenfilms. Christopher Lee zuigt alle aandacht naar zich toe waardoor de overige cast nooit echt uit zijn schaduw geraakt.

Dikke 3.5*

avatar van Gang_Star
Dracula zweert wraak omdat zijn kasteel in brand is gestoken. Dit uit zich in een bloedbad in de kerk. Een behoorlijke dosis bloedvergieten in vergelijking met eerdere Hammer films, en daarmee ook de meest bloederige. De sfeer is als vanouds en Christopher Lee speelt zijn rol zoals altijd erg sterk. De film speelt zich bijna de gehele film af in het kasteel. De manier waarop Paul aan de muur is opgehangen is weer een stapje verder qua geweld in deze reeks. En ook wel een stap die ik zeer kon waarderen. Minder vond ik de vleermuizen, die inmiddels qua effecten gigantisch door de tijd zijn ingehaald. Scars of Dracula is weer een stap omhoog na het zeer matige Taste the Blood of Dracula.

avatar van Boeikens
Vijfde en toch wel beste Hammer Dracula met Lee.

Waar de voorgangers er telkens een schepje blood en gruesome toevoegden gaat er hier onmiddellijk een hele vracht bovenop, super dus
Het verhaal blijft ongeveer steeds hetzelfde en sfeer en setting zijn als steeds zeer goed. Ook het acteerwerk valt best mee, Christopher Lee zoals gekend top, en met Jenny Hanley hebben we hier ook weer een zeer mooie bruid voor Dracula
Minpuntje zijn dan wel die vleermuizen, op zich een mooi idee maar de uitwerking is o zo slecht

avatar van Brix
Metalfist schreef:
[Christopher Lee zuigt alle aandacht naar zich toe

Ja

avatar van Left4Dead
Best wel een fan van het Draculaverhaal. Maar de beste is die van Coppola.
Deze was redelijk, houd zelf niet zo van de oude films, kijk eens naar die vleermuis.

avatar van RuudC
Niet de beste Draculafilm uit de Hammerstal, maar het blijft wel met zekere afstand de beste serie die deze Britten te bieden hebben. Er begint ook een zekere sleur in te komen, omdat er in grote lijnen wel steeds hetzelfde gebeurt. Desondanks gebeurt er continu wel wat, blijft de hoeveelheid geouwehoer binnen de perken en heeft het de sfeer die je van een goede horrorfilm uit de zestiger, zeventiger jaren mag verwachten. Christopher Lee doet zijn ding en verder is Scars Of Dracula inderdaad wat bloederiger dan we gewend zijn. De rubberen vleermuis is niet om aan te zien, maar tegelijkertijd vrij hilarisch. Er zitten in elk geval toch een paar verrassende wendingen in en omdat het gruwelijker is dan de oudere Dracula's, heeft deze film absoluut bestaansrecht.