Dracula Has Risen from the Grave (1968)

Alternatieve titel: Dracula Rijst uit het Graf

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Freddie Francis
met Christopher Lee, Rupert Davies en Veronica Carlson

Het kasteel van Dracula wordt geëxorciseerd. Dracula is woedend en zweert wraak tegen de priester die de rite heeft uitgevoerd. Zijn plan is simpel: hij zal het nichtje van de geestelijke verleiden en tot zijn bruid maken.

avatar van Brix
Of deze internationale one-sheet >

avatar van RuudC
Dracula valt een beetje in de herhaling, al neemt dat niet weg dat ik echt een zwak voor dit soort films heb. Het is wel vrij voorspelbaar wat de graaf doet, wanneer hij geen bruiden meer heeft en dus volgen we hem op een speurtocht in de typische Hammerlandschappen –dorpjes en –kastelen. Echt veel meer heeft het niet om het lijf, maar de sfeer is onevenaarbaar en het acteerwerk behoorlijk goed. Gelukkig zijn daar nog wel een paar sterke scenes die de film toch nog enige meerwaarde geeft voor de mensen die iets minder fanatiek de oude Hammers bekijken. Het excorceren (is dat een Nederlands woord?) van Dracula’s kasteel, levert interessante momenten op. De klassieke bijtscene is ook prachtig. Mooi ook dat men zich niets aantrekt van de kritiek uit die tijd dat het te erotisch zou zijn. Dat is het ook namelijk, maar daar schuilt juist de kracht .Verder helaas geen doctor van Helsing, maar een jaloerse lover biedt evengoed vermaak.

avatar van Mac Hammer Fan
Grote poster geplaatst die de sfeer van de film weergeeft.
Jammer dat de credits ontbreken maar dat is bij "Horror of Dracula" ook het geval en ik wou die vorige spottende poster met de pleisters (obviously) weg.

avatar van Richard_Voorhees
De eerste film uit de Hammer Dracula serie die niet door Terence Fisher geregisseerd werd.
Ik wist trouwens niet dat Freddie Francis dus ook films voor Hammer had gemaakt (dacht namelijk dat hij enkel voor Amicus had gewerkt).
Zijn Dr. Terror's House of Horrors uit '65 vond ik best aardig, maar met deze Dracula laat hij meer indruk achter.
De film word gepresenteerd als een sequel op Prince of Darkness, maar in de tussentijd vertelt het eigenlijk weer het oorspronkelijke Dracula verhaal, maar dan weer net iets anders.
De setting is wederom erg goed en de sets en kostuums zien er prachtig uit, maar dat mogen we van Hammer ook wel verwachten.
Interessant om te zien dat Freddie Francis er net iets meer Christelijke moraliteit in heeft verwerkt dan dat Fisher dat deed. Verder vond ik vooral het gebruik van kleuren en soms van (tjah, wat zijn het eigenlijk, filters?) om het beeld soms een vreemde gloed te geven of iets meer schaduw te creëren erg effectief en mooi.
Christopher Lee is naar mijn mening de indrukwekkendste vertolker van Dracula en wat mij betreft bewijst hij dat hier weer. Zijn woedende en doordringende blik is gewoon haast niet te evenaren.
Barry Andrews is weliswaar geen Peter Cushing en toch doet hij het ook zeker niet verkeerd. Ook hadden ze in Veronica Carlson weer een erg charmant slachtoffer voor Dracula uitgezocht.

Het tempo leek weer wat te zijn opgeschroefd Prince of Darkness en alle "Hammer ingrediënten" zijn voldoende aanwezig. Gewoon weer een erg mooie en sfeervolle film.

avatar van Mac Hammer Fan
Ik vind dat je de film goed hebt getypeerd, Richard.

avatar van thunderball
Deze gisteren ontvangen en meteen bekeken.
Film begint erg goed met de twee geestelijken, die door de bergen trekken naar het slot van Dracula om er voor te zorgen dat hij dit nooit meer kan betreden.
Helaas wordt de film hierna erg doorsnee en mist het de nodige spanning en wat is dat, dat wanneer Dracula in een scene zit het beeld rood/geel omkadert wordt? Gaat dit door voor kunstzinnig?
Gelukkig maakt de finale nog het een en ander goed.
Toch teleurstellend om te moeten concluderen dat eigenlijk na de twee eerste Dracula films van Hammer, alle vervolgen bijna het louter en alleen moeten hebben van sfeer en de aanwezigheid van Lee (en soms ook Cushing, die hier helaas ontbreekt). Je mag toch verwachten dat rond een bekend fictional karakter als Dracula betere scripts en films te maken zijn.

Een vier, ofwel twee sterren.

avatar van Mac Hammer Fan
Die spuuglelijke spottende poster staat er jammer genoeg weer.

Mac Hammer Fan schreef:
Die spuuglelijke spottende poster staat er jammer genoeg weer.

Op die plijsters na vind ik hem helemaal niet lelijk

avatar van Mac Hammer Fan
Een goede poster hoort de sfeer van de film weer te geven. De huidige poster is totaal misleidend en past helemaal niet bij een bloedernstige ouderwetse griezelfilm.
Die vind ik één van de mooiste, maar hij is helaas een quad en Belgisch:

Hij geeft ook perfect de sfeer van de film weer.

avatar van baspls
Kan die link niet openen helaas.

avatar van Mac Hammer Fan
Heb even gecheckt en bij refresh werkt hij inderdaad niet meer.
Het is deze poster:

Je kan hem groter vinden hier:
PosterDB - Dracula Has Risen from the Grave (1968)
13de poster (of de eerste links van de vierde rij).

avatar van baspls
Inderdaad wel mooi. Helaas worden horizontale posters niet geaccepteerd op MM.

avatar van baspls
"Now my revenge is complete."

Goede film! Een verademing Dracula praat weer (wat hem veel dreigender maakt) na 3 min is er al spanning! Wel vind ik de titel slecht gekozen; Dracula lag in het water en niet in een graf. Ook is het voor Hammers doen soms wel een beetje schunnig. Christopher Lee zij in zijn interview dat hij alleen de eerste twee films met plezier heeft gedaan en de andere met tegenzin. Wel is de mooie Gotische horror stijl hier ook weer te zien.

Christopher Lee doet het weer formidabel! Rupert Davies vond ik ook zeer sterk en de andere acteurs deden het ook niet slecht. De emotie van Ewan Hooper vond ik ook zeer goed.

De muziek van James Bernard is ook weer goed als altijd maar heeft toch weer een aantal kleine wijzigingen ondergaan.

Ik moet zeggen dat ik me eraan begin te ergeren dat in iedere film Dracula tot leven komt en weer moet sterven, dit gebeurd dan ook telkens op de meest vreemde manieren. Dat het bloed van de priester toevallig op het ijs loopt is een beetje onrealistisch. Om nog niet over het eind te spreken over de wel heel knullige dood, hij wurgt een beunhaas en valt ineens over de reling boven op een kruis. Ik vind het beter als er moeite word gedaan om hem terug het graf in te krijgen zoals in Dracula (1958). Wel levert die dood een erg mooi plaatje op aan het einde wat je letterlijk Gotic Horror kunt noemen!

Goede film met veel sfeer en ook wat bloed!

avatar van Richard_Voorhees
Pff, er moet toch wel een betere poster te vinden zijn dan deze? Wat een misbaksel...
Goed, heel lelijk is hij niet, maar het past gewoon helemaal niet bij de film. Een poster met een vrouw met pleisters terwijl men dat in het tijdperk waarin de film zich afspeelt dit nog niet eens uitgevonden had (niet de pleisters op de poster in ieder geval).
Het zal zeker wel een grap zijn geweest van de makers, maar ik vind dat de grap niet geslaagd.

avatar van Brix
Te bloederig? Censuur?
Of zaten er gewoon scheurtjes in die originele poster, en hebben ze 'm gerepareerd met pleisters?

Misbaksel-Misplaksel, inderdaad.

Brix schreef:
Te bloederig? Censuur?

Misbaksel-Misplaksel, inderdaad.

De poster mist echt alles wat de film wel bezit.

avatar van Passiebloempje
De eerste draculafilm die ik zag, ik denk dat ik een jaar of 11 was. De film heeft toen veel indruk op mij gemaakt en daar is mijn score dan ook op gebaseerd. Ik heb de film later nooit weer gezien, maar na het zien van dit clipje denk ik dat ik dat toch maar weer eens een keer moet gaan doen. Benieuwd wat mijn score dan zal zijn...

avatar van Gang_Star
In de opening fiets er iemand naar de kerk en legt zijn fiets voor de deur. Het volgende shot is de fiets weg. Een foutje, vermoed ik zo. Kon er in ieder geval best om lachen.
De film komt snel op gang, al vroeg is er een eerste dode te bespeuren in de kerkklok . Er volgt nog een trip naar het kasteel van Dracula, waar de dikke mist voor een extra sfeertje zorgt. Door een samenloop van omstandigheden komt Dracula weer tot leven en wilt wraak. Het zorgt voor voldoende spanning en een dosis bloed. De vervolgfilms zijn een stuk gewelddadiger dan Dracula uit 1958 en het bloed vloeit dan ook met regelmaat. Het tempo ligt ook een stuk hoger. Het einde is goed, mede dankzij het grote kruis.

avatar van Boeikens
En wederom een geslaagde Hammer Dracula!

Christopher Lee straalt weer in zijn rol als enige "echte" Dracula, heeft hier wat meer presence gekregen en mag zowaar enkele woorden spreken
Het verhaal vervolgt de Prince of Darkness alwaar hij begraven werd onder het ijs, maar heeft verder veel weg van de eerste Dracula. Uit wraak gaat hij op zoek naar een passende bruid, en wie kan hem ongelijk geven met een prachtige verschijning als Veronica Carlson als slachtoffer
In lijn met de voorgangers zijn setting en sfeer weer top, gaat het tempo weer wat de hoogte in en wordt alles ook wat gewelddadiger, met hier een memorabele eindscène wanneer Dracula wordt opgespietst.
Uitwerking en beeldkwaliteit is weer verbeterd en er wordt hier soms gebruik gemaakt van een soort oranjerode kleurfilter, wat ik persoonlijk geen echte meerwaarde vond.
Ook leuk, Ewan Hooper die als priester voortdurend met zichzelf in een gewetensconflict zit.

Drie op een lijn die aantonen dat Christopher Lee als Dracula onklopbaar blijft

avatar van knusse stoel
Een fijne en mooie Dracula film met Cristopher Lee die wederom met de anderen de sterren van de hemel speelt. Boeiend en toch vaak hetzelfde riedeltje van een uiteindelijk kwade Dracula die zijn verhaal komt opeisen van de pastoor die daarna lid af is van de RK.
Waardering van ons is een ruime voldoende, dus bij deze een 7+!

avatar van joolstein
De derde film van de reeks van zeven Hammer Dracula-films waarin Christopher Lee de titelrol vertolkt. Lee is dit keer goed op dreef en straalt als Dracula intense slechtheid en meedogenloosheid uit. Daarnaast komt Dracula’s hypnotische invloed op zijn slachtoffers ook duidelijker naar voren. De speciale effecten zijn ook vaker, explicieter en bloederiger in beeld dan in de voorgaande Hammer-vampiersfilms, hoewel ik al een paar toekomstige gezien heb waar dit nog verder was op gerekt. Ook wandelen er al meer wulpse rondborstige dames rond, iets dat later ook alleen maar meer werd. In het eerste gedeelte van de film komen de ontwikkelingen tussen het liefdespaar Paul en Maria ruimschoots aan bod en houdt Dracula zich meer op de achtergrond. In het tweede gedeelte van de film compenseert Dracula dit door lekker veelvuldige aanwezig te zijn. De vampier is hierdoor ook des te bedreigender geworden. Als liefhebber van Hammer House films kon ik me hiermee goed vermaken. Zeker omdat alle bekende elementen wel aanwezig waren: mooie sets, goede cinematografie, een prima sfeertje, de nekken van bereidwillige mooie dames en als klap op de vuurpijl Dracula-vertolker Christopher Lee. Leuke weetje: Het quasi-vervolg Taste the Blood of Dracula (1970) begint met de eindscène van Dracula Has Risen from the Grave.