The Curse of the Werewolf (1961)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Terence Fisher
met Oliver Reed, Clifford Evans en Yvonne Romain

Leon Corledo heeft bloed van de wolf in zijn aderen stromen en levert een inwendige strijd om het monster in zich te bedwingen. Het breekt tenslotte los als de liefde van een meisje hem wordt geweigerd.

Derkje
Mooie, stemmige maar bovenal klassieke verfilming van het welbekende weerwolf verhaal. De vertolking van Reed is sterk, en bovenal gevuld met een verwarmende melancholiek. Absolute aanrader!! Dikke 3,5

Deze film was bijzonder mooi! Een absolute topper in het weerwolf genre, mede dankzij de mooie effecten voor die tijd en het acteerspel van Oliver Reed. Nu herinner ik me die weerwolf alleen niet zo harig als op de poster ****

Deze film kreeg ik bij mijn abo op horror en sf magazine 'Schokkend Nieuws'.

Ik had er niet veel van verwacht, maar de film was verassend boeiend en op enkele momenten spannend ook.
Leuke effecten, en voor die tijd vast en zeker scary!

avatar van Mac Hammer Fan
Mijn favoriete weerwolf-film, hoewel THE WOLFMAN met Lon Chaney Jnr. ook niet te versmaden is. Terence Fisher was één van Hammer's grootste kineasten. Naast de romantische angstsfeer wist hij als geen ander een gevoel in zijn werk te leggen. Eigenlijk zijn CURSE OF THE WEREWOLF en PHANTOM OF THE OPERA naast horror ook ontroerende films. Oliver Reed was in elk geval erg overtuigend. Ook de andere acteurs leverden een puike prestatie. Ik heb eindelijk de Hammer Box van Universal op de kop kunnen tikken. Hij is R1, maar de versie daar is UNCUT, wat je van de destijds door Warner uitgebrachte video in de UK niet kon zeggen.

avatar van maurice74
Alles lijkt in het kleurrijke technicolor wel geweldig. Toch is dit ook nog een geweldige film met allerlei slimme plotwendingen en meer dan voldoende achtergrondinformatie.
Duurt wel even voordat je de weerwolf te zien krijgt, maar dat stoort geen seconde. Een bescheiden klassieker in het genre.

absolute klassieker. Samen met Horror of Dracula de beste prent uit de Hammer studios, uit de tijd dat horror films nog echt sfeervol waren en met liefde werden gemaakt...

avatar van Vascago
Prachtige film met een heerlijke sfeer en gewoon een goede verfilming van het bekende verhaal. Acteerprestaties zijn uitstekend en de film is prachtig gekleurd. De film wordt goed opgebouwd en zeker het 2e gedeelte van de film bevat genoeg spanning.

avatar van Drs. DAJA
Wat ik vooral erg goed vind aan deze geslaagde Hammer-productie is de heerlijk lange opbouw. De voorgeschiedenis wordt prachtig verbeeld en de sfeer van het Spaanse stadje komt goed tot leven. Eigenlijk is het begin een geweldig stukje film waarin handig van perspectief wordt gewisseld. Van bedelaar tot de ouders tot de jager; het levert allemaal een interessante kijk op het hele gebeuren. Het is dan ook heel erg jammer dat na het eerste uur de volledige aandacht opeens uit gaat naar de volwassen Oliver Reed. Zonder twijfel; Reed is geweldig, maar ik was juist gecharmeerd en gewend aan die originele kijk op de zaak die dan moet worden ingewisseld door het perspectief wat we al lang gewend zijn. Neemt niet weg dat het een zeer degelijke film is en dat hij wat mij betreft Lon Chaney's The Wolf Man overstijgt. The Curse of the Werewolf is een geslaagde Hammer Horror.

Naar mijn mening samen met Dracula (1958) de beste Hammer film ooit gemaakt. Reed speelt zijn rol met verve en de film is prachtig bont en mooi gefilmd. Tragisch spannend en sfeervol.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Originele opbouw.

Als kijker worden we verwend met een onderhoudende en originele opbouw naar een griezelfilm die uiteindelijk door Reed wordt afgemaakt. Hij doet dit met verve, maar zit opgesloten in een script dat meer nadacht over het voorspel dan over het orgasme.

Toch is dit na de ultieme weerwolf-klassieker met de zoon van de legendarische Chaney, een heel aardige film. Diegene die de echte sfeer van een overmatig behaarde lycanthrope zoekt, blijkt nog steeds beter af met een zwart-witte 'The Wolf Man'. Toch is dit een leuke tweede.

Goed.

avatar van Richard_Voorhees
Zo'n beetje de beste van Fisher die ik tot op heden gezien heb. Binnenkort zal ik hem nog eens bekijken om er eens een review over te gaan schrijven.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film heeft iets sprookjesachtig met Oliver Reed als de boze wolf. Het verhaal is ook opgebouwd als een verhaaltje met een heel verloop om te verklaren hoe Leon op het einde ten onder zal gaan aan de vloek die hij vanaf zijn geboorte met zich meedraagt. Geen slecht idee, want wat je merkt bij veel andere weerwolfverfilmingen is dat het nooit echt goed een geweldige film wordt. Het komt altijd wel op één of andere manier wat knullig over, meestal te wijten aan de make-up of special effects die op het moment van de film misschien wel hot zijn, maar later al snel verouderen.

Ik ben niet zo vertrouwd met de Hammer-films, maar als die even kitcherig zijn als deze, zal dat niet meteen mijn smaak zijn. Qua verhaal valt dit nog wel te smaken, maar de aankleding is me soms wat te theatraal. Zelfs naar mijn filmsmaak. Misschien dat de oudere zwart-wit Wolf Man me beter zal liggen.

avatar van knusse stoel
Vanaf het begin gelijk een mooie film met een aantrekkelijk decor en verhaal. Er wordt ook een goed acteerniveau geleverd en er is voldoende spanning aanwezig in deze prachtige film!
Een rasechte "Hammer of House" film.

avatar van Mac Hammer Fan
Film is uit op blu-ray in het Verenigd Koninkrijk. Wat Final Cut bezield heeft weet ik niet maar deze keer is hun release zonder Engelse ondertitels.

avatar van joolstein
WOW, wat een fantastische film! Er wordt een tragisch verhaal neergezet over hoe het kon gebeuren dat Leon Corledo, gespeeld door Oliver Reed, in een weerwolf kon veranderen. Dit verhaal zit zo slim in elkaar dat de film vanaf het begin spannend is. Het duurt redelijk lang voordat dan uiteindelijk de metamorfose in beeld wordt gebracht, zonder dat trouwens een gemis is.. Maar als Reed dan veranderd is dit zeer mooi gedaan. Alleen de speciale effects van de transformatie van de handen was sterk verouderd. Zodra je de hele weerwolf ziet is hij zelf best gruwelijk. Wederom een heerlijk geslaagde Hammer Horror.

avatar van Boeikens
Verbazend dat deze film niet meer stemmen heeft, toch zeker een van de betere weerwolffilms.

Zeer sfeerrijke setting en mooi opgebouwd romantisch/dramatisch verhaal. Zelden zo een goede verklaring gehad over het ontstaan van de weerwolf. Het verhaal loopt vlot en blijft boeien met een matige maar constante spanningsboog. Oogt soms wat gedateerd maar blijft qua FX toch goed gedaan.
Aanrader voor elke weerwolffan

avatar van baspls
Ik was al een tijdje benieuwt naar deze Weerwolf film van Hammer en toen vond ik een prachtige restauratie. De film verteld het verhaal over hoe de weerwolf Leon wordt geboren en hoe door woede zijn verandering wordt aangewakkerd.

Hammer geeft hier een geheel nieuwe invulling aan de mythe rond de Weerwolf. De wolf is namelijk de zoon van een verwilderde bedelaar en een vrouw die niet kan praten. Op zich leuk voor de verandering, maar geef mij maar liever het verhaal van de man die door een weerwolf gebeten wordt of nog beter een soort detective waar de hoofdpersoon er achter moet zien te komen wie de weerwolf is (Silver Bullet). Verder duurde het erg lang voor de film nou eens begon. Pas halverwege komt Oliver Reed opdagen. Hij levert een uitmuntend acteerwerk en beloofd hier al vroeg een groot acteur te zullen worden, met name de tragiek en de angst om zijn geliefde te verwonden beeld hij uitstekend uit. Helaas is het einde een beetje afgeraffeld en komt de wolf nauwelijks in actie.

De film is mooi geschoten en voor Hammer’s doen waren er veel opnames op locatie. De nachtschots waren erg sfeervol en de Weerwolf zag er goed uit. Prima muziek.

Al met al dus wat minder als verwacht, maar zeker geen slechte film uit de Hammer stal. Blijf ze toch leuk vinden die Hammer films. Met name de Dracula-film en The Hound of the Baskervilles vind ik nog steeds erg tof.

avatar van clubsport
weer een mooie hammer film met een mooie klassieke sfeer en een goede rustige opbouw , ook al is de film niet echt lang .

avatar van John Milton
De enige weerwolven-film van de Hammer Studios, zo luidt de eerste van de trivia op IMDb. Maar niet de eerste Hammerfilm van regisseur Terence Fisher. Ik zie net dat van de 6 Hammer films die ik tot nu toe zag, maar liefst vier stuks van zijn (toch wel vakkundige) hand zijn: Dracula (1958), The Two Faces of Dr. Jekyll (1960), The Devil Rides Out (1968) en nu deze titel. Fisher geeft er gelukkig zijn eigen draai aan, en laat het geen kloon van de Universal horrors worden. Een ander pluspunt is de aanwezigheid van Oliver Reed, de acteur waarvan ik eerder deze week aangaf meer te willen gaan zien. Ook hier is de mans optreden weer geslaagd te noemen.

De film neemt rustig zijn tijd, en bewaart ‘the goods’ voor de laatste akte. Een historisch weerwolf-horrordrama, zo u wil. Mij beviel het wel.