• 10.539 nieuwsartikelen
  • 8.964.001 stemmen

The Curse of the Werewolf (1961)

Horror | 91 minuten

Genre: Horror

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Terence Fisher

Met onder meer: Oliver Reed, Clifford Evans en Yvonne Romain

Gesproken taal: Engels

Plot The Curse of the Werewolf

"HALF-MAN... HALF-WOLF... COMPELLED BY THE HIDEOUS CURSE OF HIS EVIL BIRTH TO DESTROY - EVEN THOSE WHO LOVED HIM!"

Leon Corledo heeft bloed van de wolf in zijn aderen stromen en levert een inwendige strijd om het monster in zich te bedwingen. Het breekt tenslotte los als de liefde van een meisje hem wordt geweigerd.

Leon Corledo

Don Alfredo Corledo

The Mute Servant

Cristina Fernando

The Marques Siniestro

The Priest

avatar van Derkje

Derkje

Mooie, stemmige maar bovenal klassieke verfilming van het welbekende weerwolf verhaal. De vertolking van Reed is sterk, en bovenal gevuld met een verwarmende melancholiek. Absolute aanrader!! Dikke 3,5

avatar van Lennert

Lennert

Deze film was bijzonder mooi! Een absolute topper in het weerwolf genre, mede dankzij de mooie effecten voor die tijd en het acteerspel van Oliver Reed. Nu herinner ik me die weerwolf alleen niet zo harig als op de poster ****

avatar van Soeperman87

Soeperman87

Deze film kreeg ik bij mijn abo op horror en sf magazine 'Schokkend Nieuws'.

Ik had er niet veel van verwacht, maar de film was verassend boeiend en op enkele momenten spannend ook.

Leuke effecten, en voor die tijd vast en zeker scary!

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Mijn favoriete weerwolf-film, hoewel THE WOLFMAN met Lon Chaney Jnr. ook niet te versmaden is. Terence Fisher was één van Hammer's grootste kineasten. Naast de romantische angstsfeer wist hij als geen ander een gevoel in zijn werk te leggen. Eigenlijk zijn CURSE OF THE WEREWOLF en PHANTOM OF THE OPERA naast horror ook ontroerende films. Oliver Reed was in elk geval erg overtuigend. Ook de andere acteurs leverden een puike prestatie. Ik heb eindelijk de Hammer Box van Universal op de kop kunnen tikken. Hij is R1, maar de versie daar is UNCUT, wat je van de destijds door Warner uitgebrachte video in de UK niet kon zeggen.

avatar van maurice74

maurice74

Alles lijkt in het kleurrijke technicolor wel geweldig. Toch is dit ook nog een geweldige film met allerlei slimme plotwendingen en meer dan voldoende achtergrondinformatie.

Duurt wel even voordat je de weerwolf te zien krijgt, maar dat stoort geen seconde. Een bescheiden klassieker in het genre.

avatar van ezra1971

ezra1971

absolute klassieker. Samen met Horror of Dracula de beste prent uit de Hammer studios, uit de tijd dat horror films nog echt sfeervol waren en met liefde werden gemaakt...

avatar van Vascago

Vascago

Prachtige film met een heerlijke sfeer en gewoon een goede verfilming van het bekende verhaal. Acteerprestaties zijn uitstekend en de film is prachtig gekleurd. De film wordt goed opgebouwd en zeker het 2e gedeelte van de film bevat genoeg spanning.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Wat ik vooral erg goed vind aan deze geslaagde Hammer-productie is de heerlijk lange opbouw. De voorgeschiedenis wordt prachtig verbeeld en de sfeer van het Spaanse stadje komt goed tot leven. Eigenlijk is het begin een geweldig stukje film waarin handig van perspectief wordt gewisseld. Van bedelaar tot de ouders tot de jager; het levert allemaal een interessante kijk op het hele gebeuren. Het is dan ook heel erg jammer dat na het eerste uur de volledige aandacht opeens uit gaat naar de volwassen Oliver Reed. Zonder twijfel; Reed is geweldig, maar ik was juist gecharmeerd en gewend aan die originele kijk op de zaak die dan moet worden ingewisseld door het perspectief wat we al lang gewend zijn. Neemt niet weg dat het een zeer degelijke film is en dat hij wat mij betreft Lon Chaney's The Wolf Man overstijgt. The Curse of the Werewolf is een geslaagde Hammer Horror.

avatar van metterijks

metterijks

Naar mijn mening samen met Dracula (1958) de beste Hammer film ooit gemaakt. Reed speelt zijn rol met verve en de film is prachtig bont en mooi gefilmd. Tragisch spannend en sfeervol.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Originele opbouw.

Als kijker worden we verwend met een onderhoudende en originele opbouw naar een griezelfilm die uiteindelijk door Reed wordt afgemaakt. Hij doet dit met verve, maar zit opgesloten in een script dat meer nadacht over het voorspel dan over het orgasme.

Toch is dit na de ultieme weerwolf-klassieker met de zoon van de legendarische Chaney, een heel aardige film. Diegene die de echte sfeer van een overmatig behaarde lycanthrope zoekt, blijkt nog steeds beter af met een zwart-witte 'The Wolf Man'. Toch is dit een leuke tweede.

Goed.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Zo'n beetje de beste van Fisher die ik tot op heden gezien heb. Binnenkort zal ik hem nog eens bekijken om er eens een review over te gaan schrijven.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

De film heeft iets sprookjesachtig met Oliver Reed als de boze wolf. Het verhaal is ook opgebouwd als een verhaaltje met een heel verloop om te verklaren hoe Leon op het einde ten onder zal gaan aan de vloek die hij vanaf zijn geboorte met zich meedraagt. Geen slecht idee, want wat je merkt bij veel andere weerwolfverfilmingen is dat het nooit echt goed een geweldige film wordt. Het komt altijd wel op één of andere manier wat knullig over, meestal te wijten aan de make-up of special effects die op het moment van de film misschien wel hot zijn, maar later al snel verouderen.

Ik ben niet zo vertrouwd met de Hammer-films, maar als die even kitcherig zijn als deze, zal dat niet meteen mijn smaak zijn. Qua verhaal valt dit nog wel te smaken, maar de aankleding is me soms wat te theatraal. Zelfs naar mijn filmsmaak. Misschien dat de oudere zwart-wit Wolf Man me beter zal liggen.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Vanaf het begin gelijk een mooie film met een aantrekkelijk decor en verhaal. Er wordt ook een goed acteerniveau geleverd en er is voldoende spanning aanwezig in deze prachtige film!

Een rasechte "Hammer of House" film.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Film is uit op blu-ray in het Verenigd Koninkrijk. Wat Final Cut bezield heeft weet ik niet maar deze keer is hun release zonder Engelse ondertitels.

avatar van joolstein

joolstein

WOW, wat een fantastische film! Er wordt een tragisch verhaal neergezet over hoe het kon gebeuren dat Leon Corledo, gespeeld door Oliver Reed, in een weerwolf kon veranderen. Dit verhaal zit zo slim in elkaar dat de film vanaf het begin spannend is. Het duurt redelijk lang voordat dan uiteindelijk de metamorfose in beeld wordt gebracht, zonder dat trouwens een gemis is.. Maar als Reed dan veranderd is dit zeer mooi gedaan. Alleen de speciale effects van de transformatie van de handen was sterk verouderd. Zodra je de hele weerwolf ziet is hij zelf best gruwelijk. Wederom een heerlijk geslaagde Hammer Horror.

avatar van Boeikens

Boeikens

Verbazend dat deze film niet meer stemmen heeft, toch zeker een van de betere weerwolffilms.

Zeer sfeerrijke setting en mooi opgebouwd romantisch/dramatisch verhaal. Zelden zo een goede verklaring gehad over het ontstaan van de weerwolf. Het verhaal loopt vlot en blijft boeien met een matige maar constante spanningsboog. Oogt soms wat gedateerd maar blijft qua FX toch goed gedaan.

Aanrader voor elke weerwolffan

avatar van baspls

baspls

Ik was al een tijdje benieuwt naar deze Weerwolf film van Hammer en toen vond ik een prachtige restauratie. De film verteld het verhaal over hoe de weerwolf Leon wordt geboren en hoe door woede zijn verandering wordt aangewakkerd.

Hammer geeft hier een geheel nieuwe invulling aan de mythe rond de Weerwolf. De wolf is namelijk de zoon van een verwilderde bedelaar en een vrouw die niet kan praten. Op zich leuk voor de verandering, maar geef mij maar liever het verhaal van de man die door een weerwolf gebeten wordt of nog beter een soort detective waar de hoofdpersoon er achter moet zien te komen wie de weerwolf is (Silver Bullet). Verder duurde het erg lang voor de film nou eens begon. Pas halverwege komt Oliver Reed opdagen. Hij levert een uitmuntend acteerwerk en beloofd hier al vroeg een groot acteur te zullen worden, met name de tragiek en de angst om zijn geliefde te verwonden beeld hij uitstekend uit. Helaas is het einde een beetje afgeraffeld en komt de wolf nauwelijks in actie.

De film is mooi geschoten en voor Hammer’s doen waren er veel opnames op locatie. De nachtschots waren erg sfeervol en de Weerwolf zag er goed uit. Prima muziek.

Al met al dus wat minder als verwacht, maar zeker geen slechte film uit de Hammer stal. Blijf ze toch leuk vinden die Hammer films. Met name de Dracula-film en The Hound of the Baskervilles vind ik nog steeds erg tof.

avatar van clubsport

clubsport

weer een mooie hammer film met een mooie klassieke sfeer en een goede rustige opbouw , ook al is de film niet echt lang .

avatar van John Milton

John Milton

De enige weerwolven-film van de Hammer Studios, zo luidt de eerste van de trivia op IMDb. Maar niet de eerste Hammerfilm van regisseur Terence Fisher. Ik zie net dat van de 6 Hammer films die ik tot nu toe zag, maar liefst vier stuks van zijn (toch wel vakkundige) hand zijn: Dracula (1958), The Two Faces of Dr. Jekyll (1960), The Devil Rides Out (1968) en nu deze titel. Fisher geeft er gelukkig zijn eigen draai aan, en laat het geen kloon van de Universal horrors worden. Een ander pluspunt is de aanwezigheid van Oliver Reed, de acteur waarvan ik eerder deze week aangaf meer te willen gaan zien. Ook hier is de mans optreden weer geslaagd te noemen.

De film neemt rustig zijn tijd, en bewaart ‘the goods’ voor de laatste akte. Een historisch weerwolf-horrordrama, zo u wil. Mij beviel het wel.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2062 berichten

Zo'n dikke 40 jaar geleden voor het laatst gezien op de duitse tv. Gisteravond maar eens herzien. Sfeervolle opnames en mooie locaties, maar de spanning vond ik mak. Geen slechte film, maar ook geen topper.

avatar van Brix

Brix

• 19230 berichten

Dit is een van de weinige Hammer Horror films die ik nog niet gezien had.

Mijn schade kon ik nu via de uncut Blu-ray goedmaken.

Goed dat ik de gecensureerde eerdere versies niet gezien heb.

Uit de extra's die op de Blu-ray te vinden zijn blijkt dat Hammer flink te kampen had met de productie van de film, en vele tegenslagen moest overwinnen (vooral met de censuur) om hem in een aanvaarde versie in de bioscopen te krijgen.

De gerestaureerde release kan mij zeer bevallen, en hoort m.i. toch echt wel bij de betere Hammer films.

Toegegeven, de aanloop is lang, Reed komt pas na zo'n 45 minuten in beeld, en de weerwolf krijgen we nog later pas duidelijk te zien.

De Spaanse setting is echter bijzonder, en fraai in beeld gebracht.

Er werd een sfeervol Spaans dorpje gebouwd, dat eigenlijk bedoeld was om er twee films in op te nemen.

Die tweede (geen weerwolf verhaal ) kwam er echter nooit.

Ik denk dat ik niet teveel zeg wanneer ik Oliver Reed als de beste weerwolf vertolker ooit bestempel.

De man, hier overigens in zijn eerste hoofdrol, speelt de sterren van de Hammer hemel.

Bovendien heeft hij van nature al iets van een wolf qua uiterlijk.

(De make-up afdeling heeft hier ook uitstekend werk geleverd)

De enige andere weerwolf vertolker die dat van nature ook heeft is de Spaanse acteur Paul Naschy.

Dat was altijd mijn favoriet, maar moet die plek nu delen met Reed.

Anders dan de vele publiciteitsfoto's en posters van de film doen vermoeden is de prachtige Yvonne Romain in de de film niet samen met Reed te zien.

Dat vind ik wel een minpunt eerlijk gezegd.

Reed's "love-interest" is de heel wat fletser overkomende Catherine Feller (ondanks haar achternaam)

Ik vind haar ook een beetje een raar "poppen"-koppie hebben.

In de interviews, die als extra op de Blu-ray staan, komen ook beide actrices aan het woord.

Romain zag er zelfs op latere leeftijd nog steeds zeer aantrekkelijk uit.

Ik zal niet zeggen dat dit de beste weerwolf film ooit is, maar iedere liefhebber van het genre moet hem echt wel gezien hebben, alleen al vanwege Reed en Romain.

De muziek is eveneens zeer goed gekozen.

Al met al goed voor 4* wat mij betreft.

avatar van Noodless

Noodless

Knap opgebouwd verhaal waarbij het weerwolvenverhaal meer drama dan horror bevat. Maar de wijze van vertelling is wel erg sterk. Je zou de film in 3 fases kunnen samenvatten. Het verhaal begint met een bedelaar vertolkt door Richard Wordsworth. In de tweede fase komt de mooie Yvonne Romain als dienstmeid in de kijker en in de laatste fase doet Oliver Reed pas zijn intrede. De rol is op zijn lijf geschreven. Hij komt zeer overtuigend over als het beest die je wel niet te veel ziet. Maar de make-up is prima. Helaas kampt de laatste fase met een probleem door de afwezigheid van Yvonne Romain. Nochtans zie je haar met Reed samen op filmposters of foto's. Was dat in die tijd een vorm van publiciteitscampagne?
Toch wel een domper want Catherine Feller , de geliefde van Reed, kan totaal niet wedijveren met Romain qua looks en performance. 7/10

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

Om eerlijk te zijn vind ik het weerwolf-genre het minst interessante genre van horror-films. Maar ondanks dat vond ik dit een sfeerrijke Hammer-film.

avatar van Flavio

Flavio

De opbouw met de zwerver en de wrede markies beloofde veel, zeker na de komst van de oogverblindend mooie Yvonne Romain, maar helaas is het tweede deel van de film een stuk minder boeiend- beetje standaard weerwolf-gedoe. Neemt niet weg dat Reed het prima doet, de casting van de met consumptie sprekende Catherine Feller is dan weer een flater.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Kan mij wel grotendeels vinden in de recensie van Brix. De opbouw en de hele voorgeschiedenis van de weerwolf met de oogverblindende Yvonne Romain die we in het eerste half uur krijgen te zien is heel goed. En hoewel Reed een sterke weerwolf neerzet, in het laatste half uur wordt er zo duidelijk toegewerkt naar een Wolfman finale dat ik net wat teveel ging uitkijken naar het einde van de film. Love interest Catherine Feller heeft een mooi koppie maar voegt uiteindelijk weinig toe. Wel een van de betere weerwolvenfilms die ik heb gezien.