Dracula (1958)

Alternatieve titels: Horror of Dracula | Dracula 1958 | De Nachtmerrie van Dracula

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Terence Fisher
met Christopher Lee, Peter Cushing en Michael Gough

Nadat Jonathan Harker Dracula aanvalt in zijn kasteel, reist de vampier naar een naarbij gelegen stad waar hij zijn zinnen zet op de familie van de verloofde van Harker. De enige die hen kan beschermen is Dr. van Helsing, Harkers vriend en mede-student naar vampiers. Hij is vastberaden Dracula te verslaan, tegen elke prijs.

avatar van Mac Hammer Fan
Dat was inderdaad de oude poster hier.

Meneer Bungel
Dan vind ik de huidige toch de mooiste.

avatar van Mochizuki Rokuro
De Amerikaanse vind ik ook mooier. Deze heeft geen credits inderdaad. Is er van de Engelse alleen een quad?

avatar van thunderball

Het is van oorsprong een Engelse film, geldt dan niet dat de Engelse originele poster er op moet?
Al die links hier en hier boven zijn van US posters.

Ik ging er eigenlijk van uit dat dat die poster is waarbij je Dracula over die dame heen ziet buigen.
Dat is de afbeelding die op de voorkant van de nieuwe uitgave staat en die zie je ook groot op de gevel van een Engelse bioscoop in 1 vd docu's op de dvd/blu ray.

avatar van Mug
Mug
Hoop geneuzel over 'de mooiheid van een poster'. Ik verbaas me meer dat de toevoegcrew deze vreselijk gekreukelde versie heeft goedgekeurd. Grootte is niet gelijk aan kwaliteit.

avatar van Mochizuki Rokuro
gevouwen Mug, niet gekreukeld

Meneer Bungel
Een Amerikaanse poster voor een Amerikaanse poster ruilen is sowieso onlogisch. Maar verder: laat ons even lekker neuzelen zeg, Mug!

avatar van Brix
Heren, kan dit uw goedkeuring (gedeeltelijk) wegdragen?
Ik heb wat kreukjes en vlekjes weggewerkt.

Meneer Bungel
@ Brix: excellent! Gaat er vast doorkomen.

avatar van Beertje45
Mac Hammer Fan schreef:

Horror of Dracula is nooit uitgekomen met Nederlandse titels in de Benelux bij mijn weten.
Ik zou die zeker hebben aangeschaft.

BTW: de Britse Blu-ray heeft gelukkig Engelse ondertitels.
Bij nazicht van mijn collectie, je hebt het bij het rechte eind, mijn beste. Ik had de film destijds op videoband, opgenomen van Kanaal 2, Belgische zender, en nadien overgezet op DVD.

avatar van Mac Hammer Fan
Inderdaad uitgekomen op Kanaal 2, heb hem toen ook op DVD overgezet.

Brix schreef:
Heren, kan dit uw goedkeuring (gedeeltelijk) wegdragen?
Ik heb wat kreukjes en vlekjes weggewerkt.

Mooi werk Brix!

avatar van louisvf
hij is inderdaad uit de oude doos ,maar de orginele is de Dracula met Bela Lugosi. Die man werd na een tijdje echt krankzinnig stierf,en werd begraven in het kostum van de graaf(Hij dacht echt dat hij DRACULA was)

Vanwaar haalt u deze informatie wat Bela Lugosi betreft? Ik las namelijk over hoe hij werd begraven maar vond verder niets terug. Dacht hij echt dat hij Dracula was?

Bedankt

@louisvf

Volgens deze info heeft hij zelf nooit gevraagd om in die Dracula mantel begraven te worden, maar was het een idee van zijn zoon:

Bela Lugosi - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Een zwart-humoristische anekdote is deze:
Tijdens een bezoek aan de opgebaarde overledene zou Peter Lorre tegen Vincent Price gezegd hebben: "Moeten we soms een houten staak in hem slaan, om er zeker van te zijn dat hij niet weer opstaat? "

avatar van Halcyon
Ik heb persoonlijk al betere Dracula-verfilmingen gezien en ik denk dat ik stiekem meer fan ben van Lugosi's vertolking dan die van Christopher Lee, al doet die laatste het natuurlijk verre van slecht. Het probleem met deze film is dat je weer met een typisch Hammer-vehikel te maken krijgt, waarin te veel afgeweken wordt van het oorspronkelijke verhaal. Niet dat dit per definitie slecht is, maar het huidige script is nu ook niet meteen een meerwaarde voor de Dracula-mythe. Toegegeven, de decors van de Hammerstudio's ogen zoals immer mooi, maar het grote aantal dagopnames is niet meteen bevoordelijk voor de gothic sfeer. De theatrale muziek en de verschijning van Lee leveren gelukkig nog een paar iconische scènes op.

avatar van Vinokourov
Sfeervolle Dracula-versie met veel bombast en drama. Het kan er mee door, ook al vind ik het verhaaltje rond deze vampier altijd aan de onzinnige kant. Mijn aandacht verslapt altijd naar het slot. Ook spijtig is het dat deze versie te weinig Dracula zelf bevat. Dat is toch de grote attractie van een film zoals deze en ben van mening dat Christopher Lee deze rol best gaaf invult.

avatar van John Milton
Heb me er zeker mee vermaakt! Wat fijn dat ik nog zoveel Hammer films moet kijken, ik ontdek het pas net. Like a brand new box of chocolates. Of eerder een doos verrassingsbieren in mijn geval.

avatar van Spetie
Het verhaal is alom bekend en talloze keren verfilmd, waarvan ik al een aantal versies heb gezien, maar toch vond ik dit wel een leuke film.

De nadruk ligt niet zozeer op de horror, maar op de dramatiek, die hier vrij goed wordt uitgewerkt. Christopher Lee is erg sterk in zijn rol van Dracula, maar het is jammer dat hij wat te weinig aanwezig is, omdat Van Helsing hier juist wat minder interessant is.

Desondanks is het allemaal leuk om te zien en ook bijzonder sfeervol, waardoor het geen seconde verveelt en de volle tijdsduur weet te vermaken.

avatar van GuidO96
Na de dood van Christopher Lee dan toch maar eens Dracula gekeken.
De sfeer zit er goed in, en aan het begin van de film lijkt het erop of het boek goed gevolgd wordt in de film. Het verhaal zwakt steeds verder af van het boek maar de film blijft enorm leuk om naar te kijken. De Special Effects hebben mij toch aangenaam verrast, dit in de zin dat ik erger had verwacht voor een film uit 1958. De muziek daarentegen is fantastisch, want terwijl er niet veel gebeurd op het scherm, maakt de muziek het juist ontzettend spannend. Christopher Lee is in zijn element in deze film, en waarschijnlijk ook in alle Dracula films hierna. Een dikke voldoende voor mij!

bertito
De Hammer Horror Dracula films zijn voor mij de enige echte. Heerlijk griezelig en heel gothic. Het liefst zou ik ze allemaal op blue ray zien, want bloed is nooit rooier geweest dan in deze producties.

avatar van namingway24
Deze Hammer versie van het beroemde Dracula-verhaal wijkt, net als de Universal-versie uit 1931, ver af van het originele boek van Bram Stoker. En net als die film met Bela Lugosi heeft deze het mankement dat het vaak meer op een theater voorstelling dan een echte film lijkt; elke scène lijkt net een akte waarin de spelers opkomen en weer afgaan, nadat ze hun dialogen gedaan hebben.

Gelukkig is deze Hammer-film wat interessanter dan die van Universal. Er zit wat meer actie in, en er vloeit ook wat bloed. de acteurs zijn ook aardig wat beter, maar dat kan ook aan de periode liggen. Peter Cushing is een sympathiek man die naast dat hij erg slim is ook nog eens zijn mannetje staat in een één-op-één gevecht met de man in de cape.

En over die man gesproken, hier wordt Dracula gespeeld door de ons helaas recent ontvallen Chistopher Lee. Lee is erg charismatisch in zijn rol, maar als hij zijn tanden ontbloot is hij ook erg imposant en eng. Als ik zou moeten kiezen tussen Lugosi en Lee ga ik zeker voor de tweede. Voor de rest zijn de personages representatief voor de periode waarin het boek geschreven werd; de mannen zijn wat stijf, en de vrouwen zijn wat timide en vooral het slachtoffer.

De sets zijn erg fraai; Dracula's kasteel ziet er indrukwekkend uit door een combinatie van sets en geschilderde achtergronden, en de kamers van de huizen zijn mooi en sfeervol ingericht. Ik vind het wel wat hebben, die Hammer stijl. We krijgen ook wat donkere tombes te zien voor het griezelige sfeertje. Het ziet er af en toe wel wat te clean uit, maar altijd indrukwekkend.

Het verhaal is een extreem beknopte versie van het boek, en alles lijkt zich binnen een zeer beperkte tijd af te spelen; het gaat allemaal vrij snel. Ook lijkt alles zich op een paar vierkante kilometer af te spelen; als Van Helsing op het laatst achter Dracula aanzit in zijn koets, lijkt hun rit er een van slechts een paar honderd meter. alles is erg kleinschalig, wat ik wel leuk vond.

Alles mondt uit in een korte maar heftige confrontatie tussen Van Helsing en Dracula, waarin (niet echt een spoiler) de graaf spectaculair aan zijn einde komt: de special effects zien er nog steeds wel goed uit. Niet briljant, maar gewoon goed voor de tijd. Voor de rest nog wat vloeiend bloed en deinende boezems, en je hebt een sterke Hammer horror die representatief is voor de kwaliteit van de vroege output van de Britse studio.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Had tot mijn eigen schaamte nog niet eerder een film met Christopher Lee in één van zijn bekendste rollen gezien. Heb persoonlijk weinig met Dracula en vampiers in het algemeen, ken maar een handjevol echt goede vampierfilms. Maar daar hoort deze Dracula van Hammer Films zeker bij.

Eén van de hoofdredenen is een prima cast, met Christopher Lee als mysterieuze en charmante Dracula, maar vooral Peter Cushing als Van Helsing, die de film met gemak lijkt te dragen. Eveneens een charmant en sympathiek personage. Verder is de film gelukkig lekker vlot qua pacing, hoewel de film op den duur wel fragmentarisch aanvoelt als allerlei korte scènes zich opvolgen, aan elkaar gelast met een fade. Maar qua spanning en vooral qua sfeer zit het wel goed en het verhaal wordt goed verteld. Niet alles is even logisch (waarom neem je een foto van je verloofde mee als je een vampier gaat vermoorden) en sommige momenten voelen wat gedateerd. Maar het is opvallend hoeveel van deze klassieker uit 1958 vandaag de dag nog steeds overeind staat. Wat sfeer en charismatische acteurs wel niet kunnen doen.

3,5 sterren.

avatar van frolunda
Klassieke Hammer productie die misschien qua griezel en spanningsmomenten wat gedateerd is maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de kille sfeer en de prachtige aankleding.Cushing en Lee zijn beide erg goed en ook over de rest van de cast heb ik weinig te klagen.Dracula was en is nog steeds een prima horror film.

avatar van Gang_Star
Ondanks de prima vertolking van Lugosi in Dracula (1931) vond ik hierin Christopher Lee niet tegenvallen. Sterker nog, Lee speelt een sterk personage en ook Peter Cushing overtuigt als van Helsing. Gelukkig worden de hoektanden, beten en de staken wel in deze versie vertoond, want de vorige dracula die ik zag liet de spannende momenten aan de verbeelding over. Het einde als van Helsing achter Dracula aangaat is spannend, en de manier waarop Dracula door de zon oplost zag er eveneens vermakelijk uit. Als geheel vond ik deze film niet bijster bijzonder, maar tegengevallen is het ook niet.

avatar van Boeikens
De eerste echte Christopher Lee vampier! Man wat heeft die toch een enorme uitstraling in zijn rol als graaf Dracula, ongeëvenaard naar mijn mening!

Zoals gekend uit die tijd, mooie decors, passende dramatische muziekbegeleiding en vage kleuren waarbij quasi enkel het rood goed doorkomt. Het is net dat contrast (vage kleur en rood) en de super act van Lee die de horror er bij momenten echt doet uitkomen. Memorabel zijn vampieruitstraling na 15 minuten (gevecht met Harker). De sfeerschepping en spanningopbouw zijn heerlijk en de volledige film heeft een mooi tempo. Super ook weer dat einde, waar Dracula door de zon vergaat!

Ok, tegenwoordig lijkt het verouderd (logisch) maar ik kan me inbeelden dat in 1958 de mensen na het zien van deze prent zeker onrustige nachten hebben gekend

Boeikens schreef:

En nog steeds eerlijk gezegd; na het bekijken van een van de films met Lee als de beruchtste "bloedzuiger" aller tijden.

avatar van joolstein
Klassieker uit de Hammer studio`s met Christopher Lee en Peter Cushing tegenover elkaar. De special effects zien er nog steeds wel goed uit. Natuurlijk is er wat geknutseld aan het originele verhaal maar met al die andere vampierfilms die nog zullen volgen is dat ook niet eens zo erg! De gehele film is van een hoge kwaliteit waar Hammer om bekend staat. Kortom een goede film waar verder niets mis mee is!

avatar van alexspyforever
Ik ben niet meteen een fan van Dracula en op een uitzondering na heb ik ook niet zoveel met vampieren. De Universal versie met Lugosi vond ik vooral sfeervol maar veel genietbaarder dan deze wel erg theatrale Hammerproductie. Dat is ook een beetje mijn probleem met zowat elke Hammerfilm, het ziet er allemaal wel mooi uit maar dat gezapige tempo met veel gekeuvel alsof het eerder een toneelstuk is dan een film, wiegt mij iets te vaak in slaap.
Ok Lugosi's Dracula toonde geen hoektanden en die van Lee wel en ik ben akkoord dat Lee veel presence heeft. Voor mij blonk hij evenwel ook nogal uit in afwezigheid en veel diepgang heeft zijn karakter niet meegekregen. Ik vind het erg om te moeten zeggen dat ik hem een suffe Dracula vond. Weinig actie in deze film, die vomen dan ook juist de hoogtepunten. Ook was het verhaal niet zo bijster sterk gebracht. Sorry voor de fans (Boeikens, baspls maar ik vond dit alweer een teleurstellende Hammerfilm.

avatar van baspls
Na vier jaar deze Hammer-klassieker weer eens herzien. Dracula was mijn eerste Hammer-productie en samen met de Universal-Horror films het begin van mijn liefde voor het genre. De film is voor mij dus behoorlijk nostalgisch geworden.

Het eerste dat opvalt is dat de film het boek veel minder nauw volgt als in mijn herinnering. Jonathan Harker is hier net als Van Helsing een vampierjager en Dracula wil Lucy alleen omdat Harker zijn bruid heeft uitgeschakeld. Bovendien speelt het zich niet in Londen af, maar volledig in Oostenrijk-Hongarije, kan Dracula niet in dieren veranderen en is Dracula allergisch voor zonlicht (wat in het boek niet het geval is, dat is een toevoeging van Nosferatu). Dracula's motivaties zijn compleet onduidelijk in deze vertolking en bovendien heeft de graaf nauwelijks tekst en komt hij niet veel in beeld (wat in de vervolgen alleen maar minder zou worden).

Dracula mag dan niet vaak in beeld zijn, Christopher Lee zet wel een iconische vertolking van het personage neer. Vooral in vol ornaat met hoektanden, bebloede mond en gloeiende rode ogen ziet hij er bijzonder indrukwekkend uit. Peter Cushing moet de film natuurlijk een beetje dragen als Van Helsing en is dan vooral indrukwekkend in de laatste helft van de film waarin hij het ook daadwerkelijk tegen de graaf opneemt. Michael Gough (die mensen zullen herkennen als Alfred in Tim Burton's Batman) speelde ook prima als de man van Mina die van zeer sceptisch naar Van Helsings samenzweerder gaat in dit verhaal.

Sfeervol blijft deze Hammer-film naar al die jaren wel degelijk. De locaties zien er uitstekend uit en je waant je echt in Midden-Europa (terwijl het gewoon in een Britse Studio is gefilmd). De bombastische muziek van James Bernard maakt de film veel enger dan dat hij daadwerkelijk is.

Terence Fisher is de beste regisseur uit de Hammer-stal en hoewel ik Dracula minder vond als in mijn herrienering blijft het wel een van de beste films die de studio gemaakt heeft. Binnenkort wil ik ook The Hound of the Baskervilles weer eens herzien.

Pfoe.

Een film die vierkant rond en ondanks z'n redelijk korte speelduur toch eindeloos lijkt aan te slepen. Ik ben zeker geen kenner van de Hammer horror, ken ze enkel van reputatie, maar op basis van deze film ga ik niet meteen op zoek naar meer.

Qua horror is het ook erg beperkt natuurlijk, meer een film die het moet hebben van de wat gothische sfeer, met oude Europese dorpjes, kitscherige interieurs en wat rook om de boel op te fleuren. Al is het voor die stijl wel erg licht en kleurrijk, zelfs de nachtscenes. Qua decors denk ik dat de Shaw Bros wel erg fan waren, want het deed me wat denken aan de martial arts films uit de jaren '70. Zo fake als de pest, maar nog enigszins charmant.

Da's dan ook het enige, want de rest is extreem houterig. Van het acteerwerk, tot het verloop van het verhaal en de horrorscenes zelf. Toneelmatig acteerwerk staat enige sfeer en spanning in de weg, er wordt erg veel gepraat en er gebeurt relatief weinig. Het is soms alsof je naar een Brits high tea drama met Dracula zit te kijken.

Sfeerloze boel die ik na een minuutje of 20 al serieus moe was. Het is dat de knullige decors nog enige charme bevatten, maar verder is dit uiterst lome, sfeerloze en hoekige horror.

avatar van wibro
Niet slecht maar haalt het bij lange na niet bij de Dracula met Bela Lagusi uit 1931. Op visueel vlak sowieso geen mooie film. Dat komt vooral door het oerlelijke kleurengebruik dat wel kenmerkend was voor de kleurenfilms die in de jaren vijftig gemaakt werden. Deze Draculaverfilming had volgens mij daarom ook veel beter in zwart-wit geschoten kunnen worden. Voor de rest komt dit horrorfilmpje nu ook zeer gedateerd over, vooral ook door die nepdecors die we in het begin al gelijk te zien kregen. Het kasteel en vooral die bergen op de achtergrond bij voorbeeld. Een en al fake. Gelukkig duurde deze film niet langer dan 80 minuten. Zodoende keek ie toch nog lekker vlot weg.

Waardering: nog net een 3,0*