Dracula (1958)

Alternatieve titels: Horror of Dracula | Dracula 1958 | De Nachtmerrie van Dracula

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Terence Fisher
met Christopher Lee, Peter Cushing en Michael Gough

Nadat Jonathan Harker Dracula aanvalt in zijn kasteel, reist de vampier naar een naarbij gelegen stad waar hij zijn zinnen zet op de familie van de verloofde van Harker. De enige die hen kan beschermen is Dr. van Helsing, Harkers vriend en mede-student naar vampiers. Hij is vastberaden Dracula te verslaan, tegen elke prijs.

avatar van wibro
Niet slecht maar haalt het bij lange na niet bij de Dracula met Bela Lagusi uit 1931. Op visueel vlak sowieso geen mooie film. Dat komt vooral door het oerlelijke kleurengebruik dat wel kenmerkend was voor de kleurenfilms die in de jaren vijftig gemaakt werden. Deze Draculaverfilming had volgens mij daarom ook veel beter in zwart-wit geschoten kunnen worden. Voor de rest komt dit horrorfilmpje nu ook zeer gedateerd over, vooral ook door die nepdecors die we in het begin al gelijk te zien kregen. Het kasteel en vooral die bergen op de achtergrond bij voorbeeld. Een en al fake. Gelukkig duurde deze film niet langer dan 80 minuten. Zodoende keek ie toch nog lekker vlot weg.

Waardering: nog net een 3,0*

avatar van Bobbejaantje
Erg onderhoudende adaptatie van Bram Stokers' klassieke novelle. Als je de productiewaarden van Hammer gewend bent, is dit vertrouwde kost. Met de kanttekening dat dit wel degelijk de eerste Dracula film was ten huize Hammer. Mooie settings (hoewel ik de voorkeur geef aan de kastelen uit de versies van F.W. Murnau en Tod Browning boven wat hier vertoond wordt) annex weelderige interieurs, pompeus orkestrale muziek, erotische ondertonen, knappe special effects (voor die tijd), degelijke acteerprestaties. In het begin van de film was ik niet erg onder de indruk, tot Christopher Lee ten tonele verscheen; wat een présence!
Wat me nog opviel. Hedendaagse films kunnen 100 keer meer bloot en expliciete seks bevatten, maar de ondertoon van deze film bewijst het voor mij: less is more.
Wat de horror betreft. Echt spannend vind ik hem niet, daarvoor zijn mijn zenuwen waarschijnlijk te zeer afgestompt door wat ik al achter de kiezen heb aan hedendaagsere stuff. Maar is toch zeker het kijken waard omwille van Christopher Lee en de signatuur Hammerproductie met bijhorende sfeer.

avatar van Lovelyboy
Uiterst vermakelijke bewerking van Bram Stoker's bekende verhaal. Er verschilt nogal wat met de verfilming van Coppola uit 1993 en het boek, hoewel dat wel erg land geleden is, maar dat deert mij totaal niet.

De film valt op als een sfeervolle en vlotte productie met de nodige drama die zich vooral kenmerkt in vorsende en pijnlijke blikken, de dramatiek en schrik waarmee Harker zijn hoofd draait wanneer Dracula voor het eerst verschijnt en de manier waarop de broer van Lucy zich aan de muur vast grijpt als Van Helsing een staak door haar hart drijft om een paar momenten te noemen. Het grenst aan het kolderieke toch geeft het de film een prettig soort charme waardoor je het allemaal niet te serieus neemt. Net als de wijze waarop de Graaf vergaat als hij in het zonlicht komt, het is voor die tijd zowel knap gemaakt als met het huidige tijdsbeeld in gedachte, grappig te noemen.

Eng wordt het nergens, met een beetje fantasie is het een beetje spannend te noemen, maar bijzonder vermakelijk is en aardig geacteerd wordt er ook nog wel. Gewoon erg prettig om te zien.

Redelijke film over een man die een baantje aanneemt van een wat vreemde graaf in een kasteel. De eerste van een reeks Dracula-films. Ondanks de titel komt Dralula zelf maar weinig in beeld, maar Christopher Lee weet wel indruk te maken. Ook de muziek doet zijn werk uitstekend. Toch wat langdradig, ook al duurt de film niet lang.

avatar van ikkegoemikke
Ben ervan overtuigd dat ik deze heel lang geleden al eens gezien heb. De eindscène kon ik me nog herinneren. Maar helemaal zeker ben ik niet. 't Is toch een klassieker uit het vampieren-genre. Misschien is Béla Lugosi als Dracula meer angstaanjagender, toch zullen de meesten Christopher Lee meer associeren met dit nachtwezen. Niet echt een griezelige film (toen ik een ukkie was zou ik dit echter niet beweren). Kan iemand me zeggen of er films uit deze periode zijn waar de dames die 's avonds rondstruinen in hun nachtpon (en dat is steevast in elke film uit die periode) eens een doorschijnend nigligé aantrekken? Zou het allemaal nog wat spannender maken