Dracula: Prince of Darkness (1966)

Alternatieve titel: Dracula, Prins van de Duisternis

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Terence Fisher
met Christopher Lee, Barbara Shelley en Andrew Keir

Twee bevriende paren gaan op reis in Oost-Europa. Tegen alle adviezen in besluiten ze een bezoek te brengen aan Carlstadt. Als het avond wordt, laat hun koetsier hen in de steek aan de rand van het dorp. Ze vinden onderdak in het plaatselijke kasteel en zijn aangenaam verrast door de gastvrijheid van Klove. Wat ze niet weten, is dat de eigenaar van het kasteel graaf Dracula is. Hij is nu al 10 jaar dood en wacht al die tijd op dit bezoek.

avatar van frolunda
Traag maar goed.........en wordt inderdaad beter met de jaren.Vind het erg sfeervolle eerste gedeelte het sterkst,daarna is het (afgezien van het toch wel originele einde) business as usual.

avatar van Flat Eric
Blijft een fijne sfeervolle Hammer horror!

Hoe Dracula weer tot leven wordt gewekt vind ik mooi. De special effects waren minimaal maar effectief in de bewuste scène.
Christopher Lee blijft voor mij toch wel een van de beste Dracula's door zijn postuur en de bloeddoorlopen ogen.

avatar van Gang_Star
Dit vervolg, waarin de gebeurtenissen uit het einde van Dracula (1958) nog worden vertoond, komt moeilijk op gang. Na een minuut of 40 vind er een moord plaats waarna Dracula tot leven komt . De wijze hoe is goed in elkaar gezet. De eerdere speelduur tot deze gebeurtenissen is er vrijwel alleen maar dialoog waardoor de film erg saai is. Na de terugkeer van Dracula wordt het een stuk spannender en vallen er meerdere slachtoffers. Het niveau gaat dan ook een stuk omhoog.

avatar van Boeikens
Mooi vervolg op Dracula (1958)

We zijn acht jaar verder in de filmwereld en dat zien we stilaan ook in de films zelf. Wat minder opgebouwde decors, meer actief buiten filmwerk, iets vlotter acteren en kleine verbeteringen in de FX.
De vage kleuren met opvallende rood tinten blijven en dragen nog steeds bij tot de charismatige uitstraling van een wederom sterke Christopher Lee. Er komt iets meer bloed in de prent en de herrijzenis van Dracula is hier dan ook onmiddellijk het meest memorabele moment uit de film.
Qua verhaal loopt het wat trager dan in 1958, vooral de eerste helft is er heel wat dialoog en bitter weinig actie. De sfeer, mede de prachtige begeleidingsmuziek blijft wel constant top. De tweede helft loopt weer wat vlotter en kent meer actie met wederom een memorabel (ijs)moment op het einde.
Technisch gezien ontdekken we vandaag uiteraard heel wat foutjes maar als je die door de vingers kan zien is dit vervolg zeker zo goed als zijn voorganger.

avatar van joolstein
Deze Hammer House of Horror pakt de draad weer op tien jaar naar de dood van graaf Dracula in de film Dracula (1958) Christopher Lee is weer van de partij en de rest van de cast is zo goed als bijzaak. Christopher Lee spreekt in deze film trouwens geen woord? We missen in dit vervolg ook Peter Cushing. Zijn taak werd overgenomen door Father Sandor (Andrew Keir) hij is aardig maar minder iconisch ook omdat hij hulp kreeg van Francis Matthews. Verder is het grotendeels formulewerk Gelukkig zijn er wel highlights in de film; het tot leven wekken van Dracula, een paard en wagen race en de ondergang van de graaf. Dit is vermoedelijk ook de enige film waarin een vampier niet tegen stromend water kan? Die scenes en de typische sfeer maken van deze film toch weer een leuke film om te kijken.