Taste the Blood of Dracula (1970)

Alternatieve titel: Een Mis voor Dracula

Verenigd Koninkrijk
Horror / Romantiek

geregisseerd door Peter Sasdy
met Christopher Lee, Gwen Watford en Geoffrey Keen

Drie nette heren zoeken wat afleiding in hun saaie burgerlijke leven. Ze komen in contact met één van de bedienden van Dracula en besluiten om de graaf weer in leven te brengen tijdens een nachtelijke ceremonie, waarbij ze de bediende van de graaf vermoorden. Graaf Dracula zweert als wraak dat de heren ook vermoord zullen worden door hun eigen zonen of dochters.

De minste dracula van Lee,.

avatar van Querelle
hihi, ik vind het juist de beste dracula van Lee

deze film gaat eigelijk door waar de vorige (Dracula Has Risen From His Grave) ophield.
eigelijk is CHRISTOPHER LEE pas aan het eind wat prominenter te zien, want het merendeel van de film zie je hem eigelijk nauwelijks, maar dat maakte deze films ook meestal juist zo gaaf, HET EIND!!
ach je moet er van houden, de films zijn oudbollig langdradig en goedkoop gemaakt, maar voor fans absolute toppers.
ik kijk ze graag in ieder geval.

avatar van Mac Hammer Fan
stinissen schreef:
De minste dracula van Lee,.

De minste Dracula van Lee is mijns inziens Jess Franco's "El Conde Dracula"
Alle Hammer Dracula's zijn beduidend beter in het scheppen van een angstsfeer. Mijn voorkeur gaat uit naar de gotische (Victoraanse) Dracula's, gesitueerd in de 19de eeuw. En daar reken ik deze film beslist bij. Heb die film al wel tien keer gezien.

avatar van maurice74
Vind 'm weer erg goed. Heb ze nu bijna allemaal gezien. Het verhaal is fantastisch.

Ben momenteel bezig de Dracula-films met Christopher Lee aan te schaffen en te bekijken. De eerste drie vond ik goed, bij deze (duidelijk als vierde bedoeld, gezien de ingelaste beelden uit het derde deel) vond ik beduidend minder boeiend, zelfs zodanig dat ik letterlijk mijn ogen niet kon openhouden en een minuut of tien ben ingedut. Toch: de enige echte Graaf Dracula blijft voor mij Christopher "Saruman" Lee.

Haha, deze film is gewoon fantastisch... het gotische maakt hem ook zo lekker sfeervol!

avatar van erik1677
Wat een heerlijke ouderwetse draculafilm is dit.
Bij wijlen ook wel lekker bloederig,en super veel sfeer..
Ik heb van begin tot eind zitten genieten van deze film.

avatar van Vascago
Erg toffe Dracula film weer van Hammer. De 3e met Lee en een stuk beter dan de 2e die ook niet onaardig was. Maar hier was de sfeer nog net iets sterker, het acteerwerk beter en de soundtrack een stuk beter. Ook eindelijk wat meer bloed. En wat zijn zowel Linda Hayden als Isla Blair toch ontzettend lekker hier

avatar van dutchtuga
Jammere Hammer-Dracula. Het begin is nog erg aardig en mooi aangekleed, vooral dat bordeel, maar het verloop is maar matig en sfeerloos. Ook wil de film op momenten erg belachelijk worden, zoals het horen van een haan bij het rijzen van de zon. Wie verzint zoiets? Gelukkig is Lee weer van de partij, scheelt toch een half puntje.

avatar van PeterW
Ik vind deze ook niet zo geweldig. Alleen al het idee dat Dracula wraak wil omdat ze zijn dienaar om zeep hebben geholpen vind ik bezopen. Dat zal 'm werkelijk wordt wezen...

avatar van RuudC
Hoewel de Draculafilms uit de Hammerstallen kwalitatief verdomd dicht tegen elkaar zitten, is er voor mij geen die Dracula: Prince of Darkness overklast heeft. Ook Taste The Blood Of Dracula niet, al komt Peter Sasdy nog best in de buurt. De opbouw van het verhaal is vrij bekend, want ook hier weer komt de graaf weer tot leven en delft hij uiteindelijk het onderspit. Het zijn bepaalde scenes die de doorslag geven, want het begin is sinister, de verwekkingsscene is erg sfeervol en eenmaal op gang gekomen is Taste The Blood Of Dracula een best spannende film. Christopher Lee doet het gewoon prima, al merk je inderdaad wel dat het meer een verplichting is dan dat hij er echt zin in heeft. Al met al zal hij er vast geen moeite mee hebben gehad om in nekjes van jonge, bevallige dames te bijten.

avatar van knusse stoel
Één van de betere films over Graaf Dracula.
Geweldige sfeer, zowel in het dorp als in de bergen en de bossen.
Petje af voor de makers van deze film! Ik heb hier echt van genoten!

avatar van Richard_Voorhees
Vascago schreef:
De 3e met Lee en een stuk beter dan de 2e die ook niet onaardig was.

Welke volgorde heb jij dan aangehouden? In chronologische volgorde is dit alweer de vierde Dracula met Lee. Horror of Dracula (1958), Dracula: Prince of Darkness (1966) en Dracula Has Risen from the Grave (1968) waren de voorgangers.

Lee mocht voor deze "Taste the Blood of..." weer terugkeren in zijn oude vertrouwde rol als de meester van de duisternis en ik moet zeggen dat hij dit weer prima doet.
Wat ik alleen jammer vind is dat hij in het middenstuk van de film (naar mijn mening ook het zwakste gedeelte van de film) zo weinig in actie mag komen.
De aansluiting met de voorgaande film in het begin is erg apart en het idee dat daarna uitgewerkt is om Dracula weer tot leven te laten komen is best origineel moet ik zeggen. Jammer dat Ralph Bates (die ik ook al erg goed vond in Dr. Jekyll & Sister Hyde) maar zo'n klein rolletje kreeg, maar hij brengt zijn rol zeker weer in stijl.

Ook het einde bewijst weer dat de makers de film iets interessanter wilden maken dan de voorgangers. Beetje jammer van het naar mijn mening wat tamme middenstuk, maar al met al is dit wederom een erg fijne Dracula film uit de Hammer stal.

avatar van thunderball
Eindelijk weer eens een goede Draculafilm van Hammer, met naast Lee ook nog eens een behoorlijk goede cast, met verassend Ralph Bates in een relatief kleine, maar wel erg leuke en belangrijke rol, die het verhaal verder opgang brengt.
Mooie rondborstige dames, Geoffrey Keen (die ik eigenlijk voornamelijk ken als minister in verscheidenen Bondfilms) en een beter uitgewerkt verhaal als gewoonlijk.
Helaas is de finale teleurstellend: Dracula die zich realiseerd dat hij zich in een kerk bevind, onwel wordt en van tien meter om laag stort.... Tja....

Dat slot kost punten, edoch een dikke zeven, ofwel 3,5 ster!

avatar van baspls
"They have destroyed my servant. They will be destroyed..."

Goede film. Het verhaal zou erg goed kunnen zijn en begint ook wel goed maar het idee dat Dracula wraak neemt op mensen die hem tot leven hebben gewekt omdat zij zijn dienaar hebben vermoord is gewoon niet goed.

Goed geacteerd. Christopher Lee is ondanks hij met tegenzin heeft meegewerkt weer briljant als Dracula. Dit deel heeft ook een best goede verdere cast, en dat is lang niet te zeggen van alle Hammer-producties. Anthony Higgins die je misschien kent als Prof. Moriati uit Young Sherlock Holmes of Gobler uit Raiders of the Lost Ark zet een erg goede hoofdpersoon neer. Verder waren ook Roy Kinnear, Peter Sallis (die later de stem van Wallace in Wallace en Gromit doet) erg goed.

De film gaat meteen verder waar de vorige ophield. Het begin van de film met dat hoerenhuis vind ik maar niets, die hammerfilms worden steeds schunniger. Ik vind in dit deel de chemie tussen de slachtoffers wel beter dan normaal. Die relatie tussen Alice en Paul zou een film op zich zelf kunnen zijn. Ook voelt hun relatie niet zo geforceerd als soms het geval is. De herrijzenis van Dracula is hier ook best wel origineel en ik denk dat Voldemort's herrijzenis uit Harry Potter er van afgehaald is. Echter slaat de rest van het verhaal nergens op. De dood van Dracula is hier weer lekker christelijk.

De muziek van James Bernard is hier werkelijk fenomenaal! Niet meer alleen maar dreigend met af en toe een religieus tintje maar erg dramatisch en zelfs erg romantisch! Bernard zou ook aan een ander soort films moeten werken.

Goede film. Maar haalt het niet bij Hammers eerste Dracula. Het camerawerk is hier wel erg goed. En op de knullige effecten bij Dracula's dood en herrijzenis na is het niet echt gedateerd. Wel vond ik dat die huizen er niet echt Victoriaans uitzagen van buiten, die straat kwam duidelijk uit de jaren 70.

avatar van Metalfist
I haven't beaten you since you were a little girl

Hammer is een productiehuis dat al geruime tijd mijn interesse wekt. Het begon ooit met een episode uit A History of Horror with Mark Gatiss (de tweede episode als ik me niet vergis) die compleet gewijd was aan Hammer. De Dracula reeks wordt als het absolute hoogtepunt van Hammer beschouwd maar met uitzondering van Dracula A.D. 1972 stelde de reeks vooral teleur. Niet echt slecht, tot nu toe nog geen onvoldoendes maar ik verwacht meer. Toch blijf ik de films maar kopen en hopen op een interessante film.

Taste the Blood of Dracula is dat jammer genoeg niet, meer zelfs het is de minste die ik tot nu toe heb gezien uit de Dracula cyclus. De film, die wel een heerlijke titel heeft maar dat terzijde, lijdt dan ook te hard onder een script dat te vaak is aangepast. Christopher Lee was de rol van Dracula al wat beu geraakt (al zou het nog tot '76 duren vooraleer hij zijn cape aan de kapstok hing want na de Hammer cyclus ging hij nog de komische toer op met de film: Dracula Père et Fils) waardoor het script eenzelfde stijl als The Brides of Dracula er op ging nahouden (lees: simpelweg geen Dracula) maar opeens sloegen de producers er toch in om Lee te overtuigen waardoor de übervampier terug in het script werd geschreven. Iets wat overduidelijk merkbaar is want het personage zelf komt enkel in de climax echt tot zijn recht en dat is toch wel jammer van Hammer. Temeer omdat de 'dood' van Dracula vrij knullig wordt uitgevoerd. Het plot heeft nochtans wel wat potentie maar echt spannend wordt het nergens.

Maar eerlijk is eerlijk, Christopher Lee blijft toch de ultieme incarnatie van 's werelds bekendste vampier. Mijn broer blijft zweren bij Bela Lugosi maar Lee straalt zo'n heerlijk charisma uit dat het genieten is wanneer hij in beeld komt. Zoals gezegd is dat echter niet zo frequent (en zijn dialoog bestaat bovendien enkel uit een handvol zinnen waarmee hij bewijst dat hij tot 3 kan tellen) waardoor het aan de rest van de cast ligt om dit geheel boeiend te houden. Qua Hammer vrouwen kan niets tippen aan Caroline Munro of Valerie Leon maar het moge gezegd worden dat Linda Hayden (Alice) en Isla Blair (Lucy) nog een verdienstelijke poging doen. Bij de heren moet Martin Jarvis, die de rol van Jeremy op zich neemt, overduidelijk onderdoen voor Anthony Higgins, die Paul speelt. Voor de rest qua sfeerbeeld wel geslaagd, al draait deze film wel iets te hard door in de schunnigheden zoals het hoerenhuis waardoor de gotische sfeer wat het onderspit moet delven.

Het zal waarschijnlijk niet helpen dat ik de gehele reeks in een willekeurige volgorde ben aan het zien maar toch is Taste the Blood of Dracula een mindere film in een al mindere reeks. Lee's charisma blijft uitstekend maar komt hier amper in voor en hij heeft daarbovenop redelijk belachelijke dialoog. Gelukkig kan de rest van de cast het nog enigszins recht trekken.

Nipte 2.5*

avatar van Gang_Star
Na vier delen tot dusver waarin Christopher Lee Dracula vertoont, vind ik dit de minste. Wederom een rechtstreeks vervolg en dus weer aan het begin de gebeurtenissen uit Dracula Has Risen from the Grave. Helaas bevat deze film in tegenstelling tot zijn voorganger geen vlotte intro en duurt het weer lang voordat het op gang komt. Halverwege komt Dracula ook weer tevoorschijn, maar de vele dialoog tot dit moment zorgen voor een teleurstelling. Het wordt nog zo nu en dan spannend, zoals bijvoorbeeld in de kerk en het heeft een redelijk einde. Maar kijkend naar de vorige delen is dit toch een flinke tegenvaller.

avatar van Boeikens
Wederom een sterke Dracula uit de Hammer reeks.

We beginnen hier weer met de eindscène uit Risen of the Grave wat op zich weer een sterk en sfeervol begin is. Spijtig genoeg zak het verhaal dan wat weg met een hoop romantiek, waarvan er de hele film door naar mijn mening wat teveel van is. Het neemt eenvoudigweg teveel tempo en sfeer uit het verhaal.
Christopher Lee heeft hier weer iets minder acteertijd maar doet het op "zijn" momenten weer onklopbaar goed! Er zijn weer enkele sterk sfeervolle momenten, zoals het ritueel voor de herrijzenis, en het bloed vloeit bij momenten weer rijkelijk.
Dracula's einde vind ik hier dan weer de minste van de vier eerste delen (met Lee ).

Zeer matig filmpje. Ten eerste is het verhaal matig en daarna moet ik erg wennen aan Dracula in het kleur. Heb dit soort films vroeger alleen in het zwart/wit gezien en dat riep erg veel sfeer op.

avatar van cor1946
Niet griezelig, misschien in 1970 was ik 24 jaar. Maar tegenwoordig is dit voor aller leeftijd. Wat een slecht acteer werk. Ook Christopher Lee was slecht.

avatar van joolstein
Vierde in de reeks van Hammer House of Horror films met Christopher Lee. Dracula komt ook nu weer tot leven en besluit wraak te nemen op de moordenaars van de satanist Lord Courtley door wiens handelen hij uit het graf kon verrijzen. Onder het mom van "they have destroyed my servant…they will be destroyed." Jammer genoeg is dit plot nogal ongeloofwaardig en ondoordacht. Daarnaast wordt Dracula’s verschijning teveel naar de achtergrond gedrongen en komt de nadruk op de kinderen en de drie 'schijnheilige' Victoriaanse vaders te liggen. Hierdoor ontbreekt het helaas aan een duidelijke 'held.' Gelukkig zijn de optredens van de acteurs nog wel solide en is het sfeervol genoeg, met vooral een prachtige duistere scène in de kerk en fijne bloederige momenten wanneer er met de drie heren wordt afgerekend. Door de stijlvolle gotische decors en het degelijke acteerwerk is deze film met verder bijna geen Dracula toch nog onderhoudend genoeg!