The Brides of Dracula (1960)

Alternatieve titel: De Minnaressen van Dracula

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Terence Fisher
met Peter Cushing, Martita Hunt en Yvonne Monlaur

De jonge Marianne (Yvonne Monlaur) is op doorreis als ze strandt in een klein dorpje. Ze wordt uitgenodigd door Barones Meinster (Martita Hunt) om de nacht in haar kasteel door te brengen. De barones houdt haar eigen zoon (David Peel) gevangen zeggende dat hij geestelijk ziek en verdorven is. Marianne weet hem te bevrijden, maar de jonge Baron Meinster is even bloeddorstig als aantrekkelijk. Op haar vlucht uit het kasteel, komt Marianne dokter Van Helsing (Peter Cushing) tegen, die net in de regio is aangekomen op verzoek van de lokale priester.

TEASER

Wat o wat heeft dit met de matrix te maken?

neo (crew)
Waarom o waarom vraag je dat ?

Ik dacht dat jullie een link zien met de matrix omdat deze film kort te zien is in de matrix. Ik denk zelf dat dit puur toeval is of monica moet in deel 3 iets met vampieren te maken hebben.

neo (crew)
Puur toeval zal het in ieder geval niet zijn, maar waarom bij deze film hier over dan te beginnen stinissen?

Doet niet onder voor deel 1 (Horror of Dracula), maar bijzonder zijn ze geen van tweeen. 3 *

avatar van maurice74
De Dracula-reeks van Hammer is onovertroffen en is misschien wel het beste uit de wereld van horror. Dit is eveneens een briljante combinatie van sterk acteerwerk en zeer subtiele opbouw van spanning. Behoorlijk bloederig ook voor zo'n tijd, zeker als Van Helsing een houten staak in de borstkast van een vampier ramt. Jammer dat er een spoiler in de filmbeschrijving staat. Als je niet weet wie of wat Meinster is, voegt dat veel toe.

avatar van pjutter
is meinster een slechterik??
haha hij heeft namelijk de zelfde achternaam als mij.

avatar van Legan
Hoewel de eerste toch de beste is, heeft Fisher toch weer een sfeervolle pareltje gecreëert. Wat mij betreft zonder twijfel de beste Dracula reeks aller tijden!

En gelijk maar een nieuw plot ingediend want de huidige valt toch echt zwaar tegen.

avatar van kirk douglas
Heerlijke sfeervolle griezelfilm.
Met een geweldige Peter Cushing.
Dit is volgens mij een van de beste Hammer- films.

avatar van Brix
(Met een geweldige Peter Cushing)

avatar van Richard_Voorhees
Peter Cushing tilt deze film zeker een leveltje hoger. Geweldig hoe hij vol overgave zijn rol als Van Helsing neerzet. Baron Meinster (David Peel) is helaas niet zo'n indrukwekkende verschijning als Dracula uit de voorgaande film. David Peel weet wel meer charme in zijn karakter te brengen, maar is nergens echt beangstigend. Persoonlijk vond ik dat Lee's Dracula dat wel was.
Verder weet de zeer charmante Yvonne Monlaur de film ook wel wat op te fleuren.

Het budget voor deze Hammer film was duidelijk wat hoger dan de voorgaande vampierfilm van Fisher. De cast is groter, het aantal sets is diverser en er is in het begin een zeer sfeervolle scene waarin er met een koets gereden word. De muziek is iets minder aanwezig dan in de eerste Dracula (gerelateerde) film en ik moet zeggen dat hierdoor het effect groter is. De muziek is er vaker 'op het juiste moment'.

Een zeer degelijke en sfeervolle Hammer film. Helaas worden vooral een aantal bijrollen wat mager neergezet en is de bevalt David Peel mij gewoon minder dan Christopher Lee. Daardoor is mijn waardering voor deze film net iets minder dan zijn voorganger, maar het blijft een zeer aangename film.

avatar van Mac Hammer Fan
De film komt in juni uit in de UK op Blu-ray.
The Brides of Dracula Blu-ray (United Kingdom)
Vlug nog even een mooie grote poster geplaatst waarvan de plooien werden gladgestreken.

avatar van Richard_Voorhees
Dat ziet eruit als een mooie release! Zo jammer dat Amazon enkel credit cards accepteerd, maar wie weet duikt er nog wel een andere website op die hem ook verkoopt.

avatar van Betamax
Prachtige oude horror

avatar van Brix
Richard_Voorhees schreef:

Even Zavvi.nl in het oog houden.
Daar staat de Blu-ray op dit moment nog niet op, maar zal waarschijnlijk nog wel komen.
Veel UK releases zijn via Zavvi te koop.

avatar van Richard_Voorhees
Bedankt! Ik heb Zavvi toevallig laatst ontdekt. Inderdaad een goeie website voor de UK releases.

Even weer over deze film: weet één van jullie nog wanneer deze op de tv te zien was? Ik meen deze namelijk in een ver grauw verleden (zo rond 2003/2004 denk ik) op tv te hebben gezien. Hij werd toen ergens in de nacht uitgezonden. Ik was toen bij een vriend van me op een kinderfeestje en we hadden deze die avond met z'n allen gekeken.
Zo'n beetje de eerste horrorfilm die ik zag!

avatar van Metalfist
You are judging me, child. Sleep before you pass sentence

Zoals het de meesten niet zal zijn ontgaan is het vandaag Halloween. De dag waarop heel de omgeving gehuld is in doodskoppen, spinnenwebben en wat weet ik nog allemaal. Het is een dag waar de cinema ook graag op inspeelt door dan een thema avond te organiseren, al dan niet op Halloween zelf. Cinema Zuid in Antwerpen had het interessantste aanbod met 2x Peter Cushing en dat voor een spotprijs van 3 euro.

Na The Curse of Frankenstein was dus The Brides of Dracula aan de beurt. De verwachtingen waren eerlijk gezegd niet enorm hoog gespannen voor dit deel uit de Dracula cyclus want Prince of Darkness stelde wat teleur ten opzichte van het leuke A.D. 1972 dus ik wist niet welke richting de reeks ging uitgaan. En eerlijk is eerlijk, Brides of Dracula schaart zich jammer genoeg meer bij de eerste film dan bij de tweede. Het uitgangspunt is nochtans wel vrij origineel doordat de film zich meer concentreert op vrouwen maar de hoofdvampier zelf is teleurstellend. Er gaat nooit enige vorm van spanning uit en hoewel regisseur Terence Fisher wel probeert, slaagt hij er niet in om de climax met Van Helsing boeiend te laten verlopen. Hij moet het dan ook nog eens doen met vleermuizen die er vrij slecht uitzien. Daar blijkt echter wel een reden voor te zijn want het props department had wel een realistische vleermuis op poten kunnen zetten maar niet lang voor filmen begon, zijn ze die kwijt geraakt... Hammer staat ook bekend als een productiehuis dat last minute veranderingen uitvoert aan het script maar dit was de eerste keer dat ik het gevoel had dat ze effectief chaotisch te werk zijn gegaan. Zo worden sommige plotlijnen compleet verwaarloosd (wie was de man aan het begin van de film die meereist met de koets en nadien een nogal imposante entree maakt in de pub?) en dat is toch wel jammer.

Na het succes van Dracula in 1958 besloot Hammer om er een sequel rond te maken maar deze keer zonder Lee aangezien Dracula zelf er niet aan te pas komt. David Peel werd gecast als de nieuwe vampier maar doet dat eerlijk gezegd maar vrij kleurloos. De spanning is ver te zoeken en Peel wordt compleet weggespeeld door het schoon vrouwvolk waar Hammer voor garant staat. Yvonne Monlaur speelt op een verleidelijke Brigitte Bardot-achtige manier, al kan het gewoon door het Engels met Frans accent zijn dat ik deze associatie leg, en doet dat goed. De film krijgt nog wat extra vaart door Peter Cushing die zoals gewoonlijk erg sterk is maar hij is minder nadrukkelijk aanwezig dan ik had verwacht.

De Dracula reeks ligt me wel maar ik mis blijkbaar iets om dit ten volle te kunnen waarderen. Nochtans heeft Brides of Dracula alle elementen die dit soort films goed maken maar David Peel is wat teleurstellend als de baron. Iets wat gelukkig nog wel wordt goedgemaakt door onder andere Peter Cushing, Yvonne Monlaur en Martita Hunt maar het is toch een kleine smet.

avatar van baspls
"He was my son. Now he is only... a beast of the night."

Goede film. Erg sfeervolle en vermakelijke Hammer-film.

Peter Cushing is weer even geweldig als altijd. Helaas geen Christopher Lee dit keer. De verdere cast was ook wel goed.

De muziek is dit keer niet van James Bernard op zich is dat jammer maar Malcolm Williamson kan er zeker ook mee door. De orgels geven een erg goede sfeer, wel moet ik zeggen dat deze muziek gedateerder overkomt dan die van James Bernard.

De sfeer zit er al meteen goed in. Erg mooie locaties en sets. Goed verhaal, al is het me niet helemaal duidelijk wat dit met Dracula te maken heeft.

De effecten en stunts zijn van heel knullig tot erg goed voor die tijd. De make-up aan het einde vond ik wel goed, (ook de molen die in brand vliegt)), Maar de vleermuizen zijn gewoon lachwekkend slecht.

Veel actie en een geweldige sfeer. Een erg goede film van Terence Fisher.

avatar van knusse stoel
Aardige film in de reeks van Dracula films, waarvan we helaas de meesten al hebben gezien!

avatar van joolstein
Prachtige rol van Peter Cushing als Van Helsing. Helaas is dit niet te zeggen van David Peel in de rol van Dracula. Deze is veel te clean en nergens beangstigend.Verder is de kwaliteit hoog zoals je kan verwachten bij een Hammer studio productie. De film is wel een tikje minder dan de Horror of Dracula maar mag er zeker wezen.

avatar van W.V.
Weer eentje uit de stal van Hammer, maar geen hoogvlieger, Cushing is ok, maar kan het verhaal ook niet dragen zonder zijn gevierde tegenspeler Lee. Daardoor daalt het niveau naar een peil dertien in een dozijn. Misschien ben ik te veel een Christopher Lee fan, maar in de Hammer films kan ik geen andere Dracula zien dan Lee. Omdat de film toch probeert spannend en origineel te zijn, wel 2,5 ster gegeven.