• 10.997 nieuwsartikelen
  • 9.003.310 stemmen

The Brides of Dracula (1960)

Horror | 85 minuten

Met onder meer: Peter Cushing, Martita Hunt en Yvonne Monlaur

Gesproken taal: Engels

• SkyShowtime Bekijk via SkyShowtime

Plot The Brides of Dracula

"He Turned Innocent Beauty Into Unspeakable Horror."

De jonge Marianne (Yvonne Monlaur) is op doorreis als ze strandt in een klein dorpje. Ze wordt uitgenodigd door Barones Meinster (Martita Hunt) om de nacht in haar kasteel door te brengen. De barones houdt haar eigen zoon (David Peel) gevangen zeggende dat hij geestelijk ziek en verdorven is. Marianne weet hem te bevrijden, maar de jonge Baron Meinster is even bloeddorstig als aantrekkelijk. Op haar vlucht uit het kasteel, komt Marianne dokter Van Helsing (Peter Cushing) tegen, die net in de regio is aangekomen op verzoek van de lokale priester.

stinissen (crew films & series)

Wat o wat heeft dit met de matrix te maken?

avatar van neo

neo

Waarom o waarom vraag je dat ?

stinissen (crew films & series)

Ik dacht dat jullie een link zien met de matrix omdat deze film kort te zien is in de matrix. Ik denk zelf dat dit puur toeval is of monica moet in deel 3 iets met vampieren te maken hebben.

avatar van neo

neo

Puur toeval zal het in ieder geval niet zijn, maar waarom bij deze film hier over dan te beginnen stinissen?

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Doet niet onder voor deel 1 (Horror of Dracula), maar bijzonder zijn ze geen van tweeen. 3 *

avatar van maurice74

maurice74

De Dracula-reeks van Hammer is onovertroffen en is misschien wel het beste uit de wereld van horror. Dit is eveneens een briljante combinatie van sterk acteerwerk en zeer subtiele opbouw van spanning. Behoorlijk bloederig ook voor zo'n tijd, zeker als Van Helsing een houten staak in de borstkast van een vampier ramt. Jammer dat er een spoiler in de filmbeschrijving staat. Als je niet weet wie of wat Meinster is, voegt dat veel toe.

avatar van pjutter

pjutter

is meinster een slechterik??

haha hij heeft namelijk de zelfde achternaam als mij.

avatar van Legan

Legan

Hoewel de eerste toch de beste is, heeft Fisher toch weer een sfeervolle pareltje gecreëert. Wat mij betreft zonder twijfel de beste Dracula reeks aller tijden!

En gelijk maar een nieuw plot ingediend want de huidige valt toch echt zwaar tegen.

avatar van kirk douglas

kirk douglas

Heerlijke sfeervolle griezelfilm.

Met een geweldige Peter Cushing.

Dit is volgens mij een van de beste Hammer- films.

avatar van Brix

Brix

• 19278 berichten

(Met een geweldige Peter Cushing)

Richard_Voorhees

Peter Cushing tilt deze film zeker een leveltje hoger. Geweldig hoe hij vol overgave zijn rol als Van Helsing neerzet. Baron Meinster (David Peel) is helaas niet zo'n indrukwekkende verschijning als Dracula uit de voorgaande film. David Peel weet wel meer charme in zijn karakter te brengen, maar is nergens echt beangstigend. Persoonlijk vond ik dat Lee's Dracula dat wel was.

Verder weet de zeer charmante Yvonne Monlaur de film ook wel wat op te fleuren.

Het budget voor deze Hammer film was duidelijk wat hoger dan de voorgaande vampierfilm van Fisher. De cast is groter, het aantal sets is diverser en er is in het begin een zeer sfeervolle scene waarin er met een koets gereden word. De muziek is iets minder aanwezig dan in de eerste Dracula (gerelateerde) film en ik moet zeggen dat hierdoor het effect groter is. De muziek is er vaker 'op het juiste moment'.

Een zeer degelijke en sfeervolle Hammer film. Helaas worden vooral een aantal bijrollen wat mager neergezet en is de bevalt David Peel mij gewoon minder dan Christopher Lee. Daardoor is mijn waardering voor deze film net iets minder dan zijn voorganger, maar het blijft een zeer aangename film.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

De film komt in juni uit in de UK op Blu-ray.

The Brides of Dracula Blu-ray (United Kingdom)

Vlug nog even een mooie grote poster geplaatst waarvan de plooien werden gladgestreken.

Richard_Voorhees

Dat ziet eruit als een mooie release! Zo jammer dat Amazon enkel credit cards accepteerd, maar wie weet duikt er nog wel een andere website op die hem ook verkoopt.

avatar van Betamax

Betamax

Prachtige oude horror

avatar van Brix

Brix

• 19278 berichten

Richard_Voorhees schreef:

Even Zavvi.nl in het oog houden.

Daar staat de Blu-ray op dit moment nog niet op, maar zal waarschijnlijk nog wel komen.

Veel UK releases zijn via Zavvi te koop.

Richard_Voorhees

Bedankt! Ik heb Zavvi toevallig laatst ontdekt. Inderdaad een goeie website voor de UK releases.

Even weer over deze film: weet één van jullie nog wanneer deze op de tv te zien was? Ik meen deze namelijk in een ver grauw verleden (zo rond 2003/2004 denk ik) op tv te hebben gezien. Hij werd toen ergens in de nacht uitgezonden. Ik was toen bij een vriend van me op een kinderfeestje en we hadden deze die avond met z'n allen gekeken.

Zo'n beetje de eerste horrorfilm die ik zag!

avatar van Metalfist

Metalfist

You are judging me, child. Sleep before you pass sentence

Zoals het de meesten niet zal zijn ontgaan is het vandaag Halloween. De dag waarop heel de omgeving gehuld is in doodskoppen, spinnenwebben en wat weet ik nog allemaal. Het is een dag waar de cinema ook graag op inspeelt door dan een thema avond te organiseren, al dan niet op Halloween zelf. Cinema Zuid in Antwerpen had het interessantste aanbod met 2x Peter Cushing en dat voor een spotprijs van 3 euro.

Na The Curse of Frankenstein was dus The Brides of Dracula aan de beurt. De verwachtingen waren eerlijk gezegd niet enorm hoog gespannen voor dit deel uit de Dracula cyclus want Prince of Darkness stelde wat teleur ten opzichte van het leuke A.D. 1972 dus ik wist niet welke richting de reeks ging uitgaan. En eerlijk is eerlijk, Brides of Dracula schaart zich jammer genoeg meer bij de eerste film dan bij de tweede. Het uitgangspunt is nochtans wel vrij origineel doordat de film zich meer concentreert op vrouwen maar de hoofdvampier zelf is teleurstellend. Er gaat nooit enige vorm van spanning uit en hoewel regisseur Terence Fisher wel probeert, slaagt hij er niet in om de climax met Van Helsing boeiend te laten verlopen. Hij moet het dan ook nog eens doen met vleermuizen die er vrij slecht uitzien. Daar blijkt echter wel een reden voor te zijn want het props department had wel een realistische vleermuis op poten kunnen zetten maar niet lang voor filmen begon, zijn ze die kwijt geraakt... Hammer staat ook bekend als een productiehuis dat last minute veranderingen uitvoert aan het script maar dit was de eerste keer dat ik het gevoel had dat ze effectief chaotisch te werk zijn gegaan. Zo worden sommige plotlijnen compleet verwaarloosd (wie was de man aan het begin van de film die meereist met de koets en nadien een nogal imposante entree maakt in de pub?) en dat is toch wel jammer.

Na het succes van Dracula in 1958 besloot Hammer om er een sequel rond te maken maar deze keer zonder Lee aangezien Dracula zelf er niet aan te pas komt. David Peel werd gecast als de nieuwe vampier maar doet dat eerlijk gezegd maar vrij kleurloos. De spanning is ver te zoeken en Peel wordt compleet weggespeeld door het schoon vrouwvolk waar Hammer voor garant staat. Yvonne Monlaur speelt op een verleidelijke Brigitte Bardot-achtige manier, al kan het gewoon door het Engels met Frans accent zijn dat ik deze associatie leg, en doet dat goed. De film krijgt nog wat extra vaart door Peter Cushing die zoals gewoonlijk erg sterk is maar hij is minder nadrukkelijk aanwezig dan ik had verwacht.

De Dracula reeks ligt me wel maar ik mis blijkbaar iets om dit ten volle te kunnen waarderen. Nochtans heeft Brides of Dracula alle elementen die dit soort films goed maken maar David Peel is wat teleurstellend als de baron. Iets wat gelukkig nog wel wordt goedgemaakt door onder andere Peter Cushing, Yvonne Monlaur en Martita Hunt maar het is toch een kleine smet.

avatar van baspls

baspls

"He was my son. Now he is only... a beast of the night."

Goede film. Erg sfeervolle en vermakelijke Hammer-film.

Peter Cushing is weer even geweldig als altijd. Helaas geen Christopher Lee dit keer. De verdere cast was ook wel goed.

De muziek is dit keer niet van James Bernard op zich is dat jammer maar Malcolm Williamson kan er zeker ook mee door. De orgels geven een erg goede sfeer, wel moet ik zeggen dat deze muziek gedateerder overkomt dan die van James Bernard.

De sfeer zit er al meteen goed in. Erg mooie locaties en sets. Goed verhaal, al is het me niet helemaal duidelijk wat dit met Dracula te maken heeft.

De effecten en stunts zijn van heel knullig tot erg goed voor die tijd. De make-up aan het einde vond ik wel goed, (ook de molen die in brand vliegt)), Maar de vleermuizen zijn gewoon lachwekkend slecht.

Veel actie en een geweldige sfeer. Een erg goede film van Terence Fisher.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Aardige film in de reeks van Dracula films, waarvan we helaas de meesten al hebben gezien!

avatar van joolstein

joolstein

Prachtige rol van Peter Cushing als Van Helsing. Helaas is dit niet te zeggen van David Peel in de rol van Dracula. Deze is veel te clean en nergens beangstigend.Verder is de kwaliteit hoog zoals je kan verwachten bij een Hammer studio productie. De film is wel een tikje minder dan de Horror of Dracula maar mag er zeker wezen.

avatar van W.V.

W.V.

Weer eentje uit de stal van Hammer, maar geen hoogvlieger, Cushing is ok, maar kan het verhaal ook niet dragen zonder zijn gevierde tegenspeler Lee. Daardoor daalt het niveau naar een peil dertien in een dozijn. Misschien ben ik te veel een Christopher Lee fan, maar in de Hammer films kan ik geen andere Dracula zien dan Lee. Omdat de film toch probeert spannend en origineel te zijn, wel 2,5 ster gegeven.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Prachtig barokke Hammerproductie. David Peel is natuurlijk geen Christopher Lee maar dat zou ook een oneerlijke vergelijking zijn. Ik vind dat hij de rol van oppervampier met verve speelt, als een soort gladde strak in het pak zittende kerel die net zo goed achter een bankloket zou kunnen zitten, maar in het bezit blijkt van een mooi stel hoektanden. Zeker ook prima acteerprestaties van Peter Cushing en Yvonne Moniaur. Maar in feite is alles goed aan deze film. De settings zijn een lust voor het oog en dragen tonnen sfeer bij. Typische maar gesmaakte achtervolgingsscènes in het kasteel van de baron. Heel passende majestueuze orgelmuziek op de soundtrack. Prachtig werk van regisseur Terence Fisher. Deze film vond ik veel spannender dan voorganger The Horror of Dracula, wat dan toch wel vooral te maken heeft met een verhaal dat niet schatplichtig is aan de overbekende Stokerklassieker. Voor die tijd moet de film behoorlijk indruk gemaakt hebben en van mij mag hij er absoluut nog steeds zijn.

avatar van Noodless

Noodless

Qua sfeer en locaties dik in orde, maar het verhaal stelt wel teleur. Redelijk chaotisch opgebouwd met plotgaten en weinig spanning. Dat laatste heeft vooral te maken met de invulling van de rol van baron Meinster ( David Peel ) die op geen enkel moment griezelig weet over te komen. Peter Cushing als Van Helsing is wel op dreef en Yvonne Monlaur als Marianne weet het oog ook wat te gunnen. Mooie elegante dame die de film toch dat extraatje geeft. Een ander pluspunt is ook de overtuigende rol van Martita Hunt als barones Meinster die een duister tintje aan de film geeft. Helaas is het verhaal zwakjes want bepaalde scènes in de film blijven onduidelijk zoals de nare man in begin van de film die op de koets springt en gezien de titel zou je toch heel wat meer vrouwelijke slachtoffers van de vampier mogen verwachten. 5/10

avatar van alexspyforever

alexspyforever

Horrorchallenge 2023 heb ik mij dus voorgenomen een 20-tal films van de Hammer stal te bekijken. Van dit productiehuis waar het steeds rond hetzelfde selecte groepje van vooral mannelijke acteurs gaat (oa Cushing & Lee) heeft mij nog niet echt kunnen bekoren. Zoals steeds zit het visueel wel snor en zijn de momenten aan het begin in het kasteel wel sfeervol. Het verhaal is een klassiek Dracula vampierverhaal hoewel het hier niet om Dracula gaat maar om een zekere baron Meinster die door zijn oude moeder gevangen wordt gehouden. De barones voor de beperkte momenten dat ze in beeld was zette een goede duistere rol neer. Andere hoogtepunten waren die lichtjes geflipte verzorgster die een van de slachtoffers ging aanmoedigen om uit de doden op te staan en dan later het herrijzen van de vriendin van de toekomstige bruid van Meinster. Voor een film met als de titel the Brides is er eigenlijk niet zo heel veel actie van hen. De weinige actiescènes zijn dan tussen Van Helsing (uiteraard Cushing die de held moet spelen) en baron Meister (David Peel) die een vampier neerzet zonder uitstraling of persoonlijkheid. Knullig is het allemaal charmant maar de manier waarop Cushing dan zichzelf kan genezen dat vond ik echt wel onnozel. De bizarre dorpsdokter en pastoor waren er ook maar bijgehaald om wat meer dialogen te hebben en de filmduur wat te rekken. Jammer het zou fijn zijn geweest moest het echt hebben gedraaid om de bruiden van Dracula die wraak wilde nemen omdat hun meester was vernietigd. Maar voor girl power waren we nog enkele decennia te vroeg en al zeker niet bij de Hammer studio waar een vrouw vooral mooi moet zijn en vooral damsel in distress moet spelen. De passiviteit van de vrouwelijke vampieren was soms wel pijnlijk.