Dracula A.D. 1972 (1972)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door Alan Gibson
met Christopher Lee, Peter Cushing en Stephanie Beacham

Londen 1972. Johnny Alucard en Jessica van Helsing wekken onbewust graaf Dracula op uit de doden. Hij gaat onmiddellijk achter de erfgename van zijn aartsvijand aan, namelijk Jessica. In het bruisend Londen lijkt echter niemand te willen geloven dat hij echt bestaat en opnieuw in leven is.

avatar van speedy23
Bevreemdende en wat gedateerde griezelfilm waarin Dracula ronddwaalt in het hippietijdperk van de vroege jaren zeventig. Dankzij Christopher Lee blijft het Dracula-personage overeind in deze film waarin niet de notoire graaf maar veeleer de scenaristen aan bloedarmoede leden...

avatar van Mac Hammer Fan
De beste sekwensen blijven het begin en deze in de kerk. Vampieren horen volgens mij beter thuis in de negentiende eeuw, in een gotische sfeer. Christopher Lee en Peter Cushing doen het natuurlijk weer uitstekend. Maar de regie van Alan Gibson is bij momenten nogal mat. Als liefhebber van ouderwetse griezel heb ik me echter nooit verveeld.

avatar van maurice74
Graaf Dracula in de moderne tijd werkt niet echt. Eerste minuten staan in het teken van hippiemuziek en de rest van de soundtrack bestaat uit irritante seventies-jazz. De film moet het vooral hebben van goeie rollen van Peter Cushing en Christoper Lee op de automatische piloot. Ondanks wat tegenvallers is het toch een behoorlijke aflevering uit de Dracula-reeks.

Laten we wel zijn: het grootste deel van het verhaal speelt zich af in 1972 maar Dracula blijft in de hem bekende omgeving. We zien hem niet (zoals George Hamilton in "Love at first bite") werkelijk ronddolen in de 20e eeuw. Jammer dat, net als in de voorgaande delen, de nachtscenes duidelijk bij dag zijn opgenomen.

AVM
Tegen de tijd, dat deze (geflopte) film in roulatie kwam, liep Hammer films op zijn laatste benen. De Horror film studio van de jaren 50 en 60, had de aansluiting bij de veranderende smaak van het bioscoop publiek gemist. In plaats van te zoeken, maar nieuwe wegen om de noodlijdende studio nieuwe leven in te blazen, ging men oude kliekjes opwarmen. In latere intervieuws kon met name Christopher Lee zijn afkeer van zowel Dracula AD 1972 als het daarop volgende Satanic Rites of Dracula (1973) niet verbergen. Hij zei 'ik heb in deze films Dracula onder protest gespeeld 'en de 'scenario's waren volkomen belachelijk.

Persoonlijk vind ik Dracula AD 1972 niet echt slecht. Zowel Cushing als Lee doen hun best en caroline Munroe is altijd een genot om naar te kijken. Maar de film mist de charme en de frisheid van eerdere Hammer Dracula verfilmingen. Het is teveel haast werk, gefundeerd op een slecht sccript.

avatar van kirk douglas
deze film volgde de algehele gang van de hammer dracula reeks steeds ietsje minder maar nooit echt slecht. deze film heeft dan wel een erg slecht script maar is wel erg vermakelijk. caroline munro en met name christopher lee hebben een erg kleine screentime. waardoor het voor cushing een one man show wordt. het einde is weer erg plotseling maar na deze was het ook niet voorbij.

avatar van Noodless
Gelukkig nog de bekende acteurs die het rampscenario van de film soms doen vergeten. 4/10

avatar van ecnaegnev
Een van de betere hammer-films.

avatar van Thorak
Hoe kun je een film met Caroline Munro nou lager dan een 3 geven?

avatar van movie acteurs
Klassieke Dracula/Hammer film. Cristopher Lee is geweldig en is goed gecast. De rest van de cast ook met name schoonheid Munro. Klassiekertje die mij goed beviel. Wat mij betreft goed voor een 3,5.

avatar van akira124
Totaal geen klassieker maar een zeer slechte dracula, persoonlijk vind ik dit de slechtste uit de hele reeks. Geen sfeer en een soundtrack om van te huilen. Lee is ook teveel op de automatische piloot aan het spelen. Dit alles gaat ten koste van de film.

avatar van Metalfist
You would play your brains against mine. Against me who has commanded nations?

Deze Dracula film was er één die ik eigenlijk al erg vaak was tegen gekomen toen ik door de Saturn of de Mediamarkt kuierde tussen de goedkopere DVD's. Ik had hem nooit meegepakt omdat ik bijna nooit 'zomaar' een DVD koop maar doordat Dracula A.D. 1972 één van de bekendste werken is uit de Hammer catalogus, was de keuze snel gemaakt. Een paar dagen geleden dan maar eens opgezet omdat die Hammer films me toch altijd enorm bevallen.

Maar ergens is dit wel op het randje want qua verhaal is dit niet zo sfeervol zoals andere Hammer films die ik tot nu toe heb gezien. Op zich is het idee nog redelijk boeiend en wordt het nog degelijk uitgewerkt. Ik ben al blij dat ze er niet voor hebben gekozen om Dracula via tijdreizen of iets dergelijks in de jaren '70 te krijgen. Dat had simpelweg niet gepast dus ben ik best wel tevreden met de keuze om de graaf ouderwets opgeroepen te laten worden. Gelukkig wordt er ook voor gekozen om Dracula in zijn ere te houden want waar ik absoluut niet op zit te wachten is een hippie Dracula. De openingsscène zet meteen de toon van de film maar wat is het ontzettend jammer dat de nachtscènes (Dracula is een vampier en die kunnen, zoals iedereen wel weet, absoluut niet tegen direct zonlicht dus veronderstel ik dat het een nachtscène moet zijn) in broad daylight zijn gedraaid. De clash tussen Van Helsing en Dracula had zoveel beter tot zijn recht kunnen komen. Voor de rest zitten er nog zo'n soortgelijke scènes in die wel wat van hun sfeer verliezen door ze midden in de dag op te nemen. Blijft toch enorm onverzorgd ogen. Het verhaal op zich ontluikt zich jammer genoeg nogal traag. De film heeft een niet zo lange speelduur maar wat meer vaart had geen kwaad kunnen doen. De confrontatie daarentegen tussen de tieners en Dracula blijft best wel leuk om te zien en natuurlijk een dikke knipoog naar Son of Dracula waarin Dracula zich ook de naam Alucard had aangemeten.

Een vrij degelijk verhaal maar er zijn twee redenen waardoor dit voor mij toch nog als een huis blijft recht staan. Die twee redenen zijn twee namen, namelijk die van Christopher Lee en Peter Cushing. Lee acteert hier al grotendeels op automatische piloot betreffende het Dracula personage (het was dan ook al zijn 6e keer dat hij het op zich nam en het werd elke keer meer en meer met tegenzin) maar zelfs met tegenzin blijft hij geweldig om naar te kijken. Het is natuurlijk een grootheid in de Hammer studio en wanneer de film dan ook nog eens zo'n andere grootheid herbergt, de immer geweldige Peter Cushing, dan is het hek natuurlijk helemaal van dam. Cushing neemt de rol van Van Helsing op zich en doet dat uitstekend. Ik ben hem al eerder tegen gekomen in Frankenstein Created Woman maar zelfs met nog maar 2 rollen, kan ik zien dat hij terecht een boegbeeld wordt genoemd. Caroline Munro maakte in haar kleine bijrol al indruk, toen wist ik ook nog niet dat ik haar een paar dagen later in Captain Kronos ging zien, maar vooral Christopher Neame zet een erg creepy personage neer. Ik kende hem voornamelijk alleen maar van Licence to Kill (wat één van de beste James Bond films is) maar hier is hij echt wel op zijn plaats. Vreemd trouwens om zoveel volk uit James Bond films te zien verschijnen want zowel Caroline Munro doet mee in The Spy Who Loved Me, Christopher Lee in The Man With the Golden Gun en Michael Kitchen in GoldenEye en The World is Not Enough.

De Hammer studio liep al op zijn laatste poten maar ze leveren in ieder geval nog wel een degelijke Dracula film af. Het had allemaal beter kunnen uitdraaien mochten de nachtscènes niet overdag zijn gedraaid maar Christopher Lee, Peter Cushing en de prachtige Caroline Munro maken veel goed. Ben benieuwd naar die andere Dracula verfilmingen.

avatar van Freud
In Duitsland komischerwijze uitgebracht onder de onbegrijpelijke titel 'Dracula jagt Mini-Mädchen' - vond ik zo fascinerend dat ik speciaal op zoek ben gegaan naar de originele titel, maar nu blijkt de film toch minder cool dan verwacht.

Interessante Duitse poster, dat wel.

Metalfist schreef:

Dat hebben de filmscenaristen hem aangedaan
In het originele verhaal verzwakt zonlicht slechts zijn krachten.

Zie daarvoor ook de correctere filmversie, of beter gezegd, de BBC TV mini-serie, 'Count Dracula' (1977) met Louis Jourdan als Dracula.
Te koop op DVD.

avatar van Metalfist
Interessant, ik zal het boek van Bram Stoker maar eens terug opnieuw moeten oppakken

avatar van cantforgetyou
Vreselijke slechte Dracula film. Normaal hou ik van Christopher Lee, als Dracula. Maar dit was zo'n slecht verhaal. Die hippies, de jaren 70, etc. Totaal ook niet eng.

Loepsaal
Echt lol. de zeikerds die het laag waarderen zuigen (niet)

avatar van thunderball
Deze gisteren binnen gekregen en bekeken.

In een wanhopige poging om met de tijd mee te gaan plaatst Hammer dit maal Dracula in onze tijd en moeten we ons worstelen door scene's met hippies en semi-rock muziek.

Lee's rol lijkt per film kleiner te worden evenals zijn intresse, maar gelukkig maakt de aanwezigheid van Cushing nog wat goed.
Verder leuk om Fantasy en Hammer Queen Caroline Munro in een korte maar memorabele rol te zien.

Kortom: geen goede film, maar aardig om (gezien) te hebben.

Een vier, ofwel twee sterren.

avatar van Richard_Voorhees
Dracula past niet zo in anno 1972 en het lijkt net of regisseur Alan Gibson dit ook besefte. Hij laat Lee namelijk enkel opdraven in scenes die in de oude kerk geschoten zijn en laat hem niet door de straten van het moderne Londen dwalen.
De vele hippie scenes zorgen voor voldoende vermaak, er is enkel tussen Lee en Cushing nog wat spanning voelbaar. Beide mannen doen hun best om de eeuwenlange vete tussen de twee geloofwaardig over te laten komen.
Over de acteerprestaties van de rest van de cast kan ik niet echt klagen, maar geen van hen haalt het niveau van de twee Hammer veteranen.

De jaren '70 (psychedelische) rock muziek heb ik altijd al wel fijn gevonden als soundtrack en ook al past het helemaal niet bij de originele Dracula setting, ik vond het in deze setting wel passend. Geen muziek waarvan je naar het puntje van je stoel gedreven word, maar gewoon erg fijne muziek om naar te luisteren tijdens het bekijken van de film.

Ik vind hem wat minder dan de voorgaande Dracula films, maar het is zeker geen slechte film.
Ik vond het trouwens helemaal niet erg om Stephanie Beacham in laaggesneden jurk rond te zien lopen.;)

avatar van Gang_Star
Terwijl je in het begin nog een worsteling tussen van Helsing en Dracula ziet, is de volgende scene....een auto. Hier zit het probleem van de film. Het verhaal is ontzettend matig. De film speelt zich af in het 'hedendaagse' Londen in het jaar 1972. De film is de goede sfeer van de vorige delen daarmee ook volledig kwijt en het is totaal niet spannend. Het is dat Christopher Lee als Dracula en Peter Cushing als van Helsing nog sterk hun rollen vertolken, want dit is wat eigenlijk nog het meeste er bovenuit springt. Dracula houd zich vooral schuil en loopt niet rond door Londen. Misschien had dat juist wel leuker geweest. Hoe dan ook, resultaat is voor mij het minste uit deze reeks.

Gang_Star schreef:
Hoe dan ook, resultaat is voor mij het minste uit deze reeks.

Mee eens.
Gelukkig speelt Caroline Munro ook nog mee, als toetje...of troostprijs

avatar van Gang_Star
Brix schreef:

Mee eens.
Gelukkig speelt Caroline Munro ook nog mee, als toetje...of troostprijs

Om eerlijk te zijn heb ik even op google opgezocht wie deze dame is. Ze is iets te ver van voor mijn tijd dus ik kijk daar dan ook heel anders tegenop. Maar het werd mij wel duidelijk in de vorige berichten dat ze wel voor velen een speciaal iemand is/was

avatar van Boeikens
Hippie Dracula?

Het kon natuurlijk niet blijven duren, die opwaartse trend bij de Hammer Dracula's, bij deze zie ik dan ook de eerste breukjes in de filmstyle.
Het is natuurlijk niet mis om eens wat anders te doen maar zelf was ik van de verhaallijn niet zo'n fan, de hippietijd en Dracula vind ik persoonlijk niet een geslaagde combinatie, al een geluk dat Dracula in zijn gewoond omgeving bleef.
Dankzij upperdracula Christopher Lee en eveneens vaste warde Peter Cushing is deze film alsnog geslaagd. De sfeer heeft ups en downs waarbij alles weer wat braver is geworden in vergelijking met Scars of Dracula met wederom een sublieme openings- en slotscène en eveneens het moment van de Black Mass. De badkamerscène vond ik dan weer slecht uitgewerkt.

Nog steeds een goede Dracula maar het einde van Hammer is zichtbaar nakend.

avatar van RuudC
Ik meende ergens gelezen te hebben dat Dracula 1972 een humoristisch karakter zou hebben. De openingsscene daargelaten, krijg je meteen een grappige scene voorgeschoteld waarin hippies een feestje vieren in het huis van wildvreemden. Ik kon er wel om lachen, al krijg je vervolgens toch een vrij typische Hammer voorgeschoteld. Je merkt er eigenlijk maar weinig van dat dit in 1972 afspeelt. Dit plot had rustig in een victoriaanse omgeving kunnen afspelen.

Toch is dit weer een fijne Draculafilm. Reden tot juichen is de terugkeer van Peter Cushing als Van Helsing (achterkleinzoon, maar je ziet het verschil niet) en de toffe momenten in de kerkruïnes, met als kers op de taart de satanische mis. De ontknoping was ditmaal een flinke tegenvaller. Ondanks alles een leuke Dracula-film. Cushing en Lee ten spijt, de beste rol is die van Christopher Neame als Alucard. Fijne, gewiekste gozer die doet denken aan Malcolm McDowell.

avatar van baspls
De Dracula-reeks van Hammer is toch wel hetgeen waardoor ik aan Horror verslaafd ben geraakt. Echter werden die film uiteindelijk steeds wat minder en om een of andere reden heb ik de reeks nooit afgemaakt. Nu toch maar voortzetten.

Dat de jaren '70 het einde voor Hammer zouden betekenen is geen raadsel als je bedenkt dat de producten het een goed idee vonden om een film te maken met Dracula in de moderne tijd. Sfeervolle ruïnes, zwarte magie en een griezelige vampier gaan nu eenmaal niet samen met hippies, blije rockmuziek en slang... Dracula A.D. 1972 is dus nogal een maffe film en tot nu toe misschien wel de meest matige die ik van Hammer heb gezien. Geen wonder dat Lee het helemaal had gehad met de exploitatie van Stoker's personage. Na de eerste film wilde hij er eigenlijk al niets meer van weten, maar om contractplichten te voldoen, de rekeningen te kunnen betalen en zijn vrienden bij Hammer niet werkeloos te maken heeft hij toch steeds weer de rol gespeeld. Cushing en Lee zullen ook wel gefronst hebben toen ze zagen dat de naam Abraham Van Helsing ineens in Lawrence Van Helsing is veranderd.

Je zou de film kunnen bekijken voor de rollen van Christopher Lee en Peter Cushing, die eindelijk weer naast elkaar te zien zijn in de Dracula-reeks of de knappe Caroline Munro (die nauwelijks in beeld is en niet eens uit de kleren gaat, hoezo gemist potentieel...), maar eerlijk gezegd kun je dit deel rustig overslaan. De enige sfeer die er is wordt compleet om zeep geholpen door de tenenkrommende soundtrack die eerder onder een film als Austin Powers zou passen.

Nee de originele Dracula film blijft op eenzame hoogte met op een gedeelde tweede plaats de sterke vervolgen The Brides of Dracula en Dracula: Prince of Darkness. Daarnaast waren Dracula Has Risen from the Grave en Scars of Dracula ook nog wel sfeervol.

baspls schreef:

Dat lijkt mij eigenlijk toch wel een logische zet van de filmmakers.
Abraham Van Helsing is geen personage dat net zoals Dracula de tijd kan trotseren door telkens weer "herboren" te worden.
Lawrence van Helsing kan alleen maar een nazaat van Abraham zijn; gezien het tijdperk waarin deze (zwakke) film zich afspeelt.

avatar van goongumpa
Heerlijke funky Hammerfilm, meer levendig en speels dan het meeste dat ik van hen zag. Ook de beste - samen met The Devil Rides Out. Cushing & Lee zijn natuurlijk top, prachtig verzorgd aangekleed en gefilmd, levendige jazz-soundtrack, toffe acteerprestaties. Vakkundig en vermakelijk. Ook grappig is de cameramans fixatie op de borsten van Stephanie Beacham. Dik 4*

avatar van RaoulDuke
Prima filmpje met alle Hammer horror ingredienten en fijne soundtrack, gesitueerd in het swingende Londen van 1972, maar omdat er ook wat scenes in Gotische sfeer zijn opgenomen zorgt dit voor ´n aardige mix. Naast Cushing en Lee, ook fraai vrouwelijk schoon in de persoon van Stephanie Beachham en eveneens Marsha Hunt, destijds ster van the musical Hair en ex-vriendinnetje van Mick Jagger.