- Home
- Films
- Dracula A.D. 1972
- Filtered
Dracula A.D. 1972 (1972)
Genre: Horror
Speelduur: 96 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Alan Gibson
Met onder meer: Christopher Lee, Peter Cushing en Stephanie Beacham
IMDb beoordeling: 5,9 (7.405)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Dracula A.D. 1972
"The Count is back, with an eye for London's hotpants . . . and a taste for everything"
Londen 1972. Johnny Alucard en Jessica van Helsing wekken onbewust graaf Dracula op uit de doden. Hij gaat onmiddellijk achter de erfgename van zijn aartsvijand aan, namelijk Jessica. In het bruisend Londen lijkt echter niemand te willen geloven dat hij echt bestaat en opnieuw in leven is.
Externe links
Acteurs en actrices
Count Dracula
Professor Van Helsing
Jessica Van Helsing
Johnny Alucard
Inspector
Gaynor
Laura Bellows
Anna
Joe Mitcham
Bob
Reviews & comments
speedy23
-
- 18945 berichten
- 14043 stemmen
Bevreemdende en wat gedateerde griezelfilm waarin Dracula ronddwaalt in het hippietijdperk van de vroege jaren zeventig. Dankzij Christopher Lee blijft het Dracula-personage overeind in deze film waarin niet de notoire graaf maar veeleer de scenaristen aan bloedarmoede leden...
movie acteurs
-
- 3046 berichten
- 3147 stemmen
Klassieke Dracula/Hammer film. Cristopher Lee is geweldig en is goed gecast. De rest van de cast ook met name schoonheid Munro. Klassiekertje die mij goed beviel. Wat mij betreft goed voor een 3,5.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
You would play your brains against mine. Against me who has commanded nations?
Deze Dracula film was er één die ik eigenlijk al erg vaak was tegen gekomen toen ik door de Saturn of de Mediamarkt kuierde tussen de goedkopere DVD's. Ik had hem nooit meegepakt omdat ik bijna nooit 'zomaar' een DVD koop maar doordat Dracula A.D. 1972 één van de bekendste werken is uit de Hammer catalogus, was de keuze snel gemaakt. Een paar dagen geleden dan maar eens opgezet omdat die Hammer films me toch altijd enorm bevallen.
Maar ergens is dit wel op het randje want qua verhaal is dit niet zo sfeervol zoals andere Hammer films die ik tot nu toe heb gezien. Op zich is het idee nog redelijk boeiend en wordt het nog degelijk uitgewerkt. Ik ben al blij dat ze er niet voor hebben gekozen om Dracula via tijdreizen of iets dergelijks in de jaren '70 te krijgen. Dat had simpelweg niet gepast dus ben ik best wel tevreden met de keuze om de graaf ouderwets opgeroepen te laten worden. Gelukkig wordt er ook voor gekozen om Dracula in zijn ere te houden want waar ik absoluut niet op zit te wachten is een hippie Dracula. De openingsscène zet meteen de toon van de film maar wat is het ontzettend jammer dat de nachtscènes (Dracula is een vampier en die kunnen, zoals iedereen wel weet, absoluut niet tegen direct zonlicht dus veronderstel ik dat het een nachtscène moet zijn) in broad daylight zijn gedraaid. De clash tussen Van Helsing en Dracula had zoveel beter tot zijn recht kunnen komen. Voor de rest zitten er nog zo'n soortgelijke scènes in die wel wat van hun sfeer verliezen door ze midden in de dag op te nemen. Blijft toch enorm onverzorgd ogen. Het verhaal op zich ontluikt zich jammer genoeg nogal traag. De film heeft een niet zo lange speelduur maar wat meer vaart had geen kwaad kunnen doen. De confrontatie daarentegen tussen de tieners en Dracula blijft best wel leuk om te zien en natuurlijk een dikke knipoog naar Son of Dracula waarin Dracula zich ook de naam Alucard had aangemeten.
Een vrij degelijk verhaal maar er zijn twee redenen waardoor dit voor mij toch nog als een huis blijft recht staan. Die twee redenen zijn twee namen, namelijk die van Christopher Lee en Peter Cushing. Lee acteert hier al grotendeels op automatische piloot betreffende het Dracula personage (het was dan ook al zijn 6e keer dat hij het op zich nam en het werd elke keer meer en meer met tegenzin) maar zelfs met tegenzin blijft hij geweldig om naar te kijken. Het is natuurlijk een grootheid in de Hammer studio en wanneer de film dan ook nog eens zo'n andere grootheid herbergt, de immer geweldige Peter Cushing, dan is het hek natuurlijk helemaal van dam. Cushing neemt de rol van Van Helsing op zich en doet dat uitstekend. Ik ben hem al eerder tegen gekomen in Frankenstein Created Woman maar zelfs met nog maar 2 rollen, kan ik zien dat hij terecht een boegbeeld wordt genoemd. Caroline Munro maakte in haar kleine bijrol al indruk, toen wist ik ook nog niet dat ik haar een paar dagen later in Captain Kronos ging zien, maar vooral Christopher Neame zet een erg creepy personage neer. Ik kende hem voornamelijk alleen maar van Licence to Kill (wat één van de beste James Bond films is) maar hier is hij echt wel op zijn plaats. Vreemd trouwens om zoveel volk uit James Bond films te zien verschijnen want zowel Caroline Munro doet mee in The Spy Who Loved Me, Christopher Lee in The Man With the Golden Gun en Michael Kitchen in GoldenEye en The World is Not Enough.
De Hammer studio liep al op zijn laatste poten maar ze leveren in ieder geval nog wel een degelijke Dracula film af. Het had allemaal beter kunnen uitdraaien mochten de nachtscènes niet overdag zijn gedraaid maar Christopher Lee, Peter Cushing en de prachtige Caroline Munro maken veel goed. Ben benieuwd naar die andere Dracula verfilmingen.
3.5*
thunderball
-
- 5661 berichten
- 1360 stemmen
Deze gisteren binnen gekregen en bekeken.
In een wanhopige poging om met de tijd mee te gaan plaatst Hammer dit maal Dracula in onze tijd en moeten we ons worstelen door scene's met hippies en semi-rock muziek.
Lee's rol lijkt per film kleiner te worden evenals zijn intresse, maar gelukkig maakt de aanwezigheid van Cushing nog wat goed.
Verder leuk om Fantasy en Hammer Queen Caroline Munro in een korte maar memorabele rol te zien.
Kortom: geen goede film, maar aardig om (gezien) te hebben.
Een vier, ofwel twee sterren.
Gang_Star
-
- 6837 berichten
- 3401 stemmen
Terwijl je in het begin nog een worsteling tussen van Helsing en Dracula ziet, is de volgende scene....een auto. Hier zit het probleem van de film. Het verhaal is ontzettend matig. De film speelt zich af in het 'hedendaagse' Londen in het jaar 1972. De film is de goede sfeer van de vorige delen daarmee ook volledig kwijt en het is totaal niet spannend. Het is dat Christopher Lee als Dracula en Peter Cushing als van Helsing nog sterk hun rollen vertolken, want dit is wat eigenlijk nog het meeste er bovenuit springt. Dracula houd zich vooral schuil en loopt niet rond door Londen. Misschien had dat juist wel leuker geweest. Hoe dan ook, resultaat is voor mij het minste uit deze reeks.
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
De Dracula-reeks van Hammer is toch wel hetgeen waardoor ik aan Horror verslaafd ben geraakt. Echter werden die film uiteindelijk steeds wat minder en om een of andere reden heb ik de reeks nooit afgemaakt. Nu toch maar voortzetten.
Dat de jaren '70 het einde voor Hammer zouden betekenen is geen raadsel als je bedenkt dat de producten het een goed idee vonden om een film te maken met Dracula in de moderne tijd. Sfeervolle ruïnes, zwarte magie en een griezelige vampier gaan nu eenmaal niet samen met hippies, blije rockmuziek en slang... Dracula A.D. 1972 is dus nogal een maffe film en tot nu toe misschien wel de meest matige die ik van Hammer heb gezien. Geen wonder dat Lee het helemaal had gehad met de exploitatie van Stoker's personage. Na de eerste film wilde hij er eigenlijk al niets meer van weten, maar om contractplichten te voldoen, de rekeningen te kunnen betalen en zijn vrienden bij Hammer niet werkeloos te maken heeft hij toch steeds weer de rol gespeeld. Cushing en Lee zullen ook wel gefronst hebben toen ze zagen dat de naam Abraham Van Helsing ineens in Lawrence Van Helsing is veranderd.
Je zou de film kunnen bekijken voor de rollen van Christopher Lee en Peter Cushing, die eindelijk weer naast elkaar te zien zijn in de Dracula-reeks of de knappe Caroline Munro (die nauwelijks in beeld is en niet eens uit de kleren gaat, hoezo gemist potentieel...), maar eerlijk gezegd kun je dit deel rustig overslaan. De enige sfeer die er is wordt compleet om zeep geholpen door de tenenkrommende soundtrack die eerder onder een film als Austin Powers zou passen.
Nee de originele Dracula film blijft op eenzame hoogte met op een gedeelde tweede plaats de sterke vervolgen The Brides of Dracula en Dracula: Prince of Darkness. Daarnaast waren Dracula Has Risen from the Grave en Scars of Dracula ook nog wel sfeervol.
Collins
-
- 6244 berichten
- 3719 stemmen
Een curieuze mix van klassiek en modern. Hammer zag zich gedwongen om alternatieve wegen te bewandelen. De toeschouwers bleven weg bij de Hammer producties en het schip leek te gaan zinken. De man die het zinkende schip misschien kon redden heette Christopher Lee. Hij werd opnieuw tegen zijn wil voor het karretje gespannen om de rol van Graaf Dracula op zich te nemen. De goedmoedige Lee werd door de studiobazen overtuigd met verhalen over reeds verkochte rechten en de enorme hoeveelheid banen die van dit project afhankelijk waren. Triest eigenlijk.
In Dracula A.D. staat Lee voor het eerst sinds Dracula (1958) weer tegenover Peter Cushing die aan het personage Van Helsing gestalte geeft. De film laat de vertrouwde Gotische sfeer grotendeels achterwege door (helaas) niet voor de zoveelste keer te laten zien hoe de graaf zich in zijn Gotische burcht, ontfermt over laag gedecolleteerde jonge vrouwen. Het verhaal maakt in plaats daarvan een merkwaardige draai naar het Londen van 1972.
Geen donder en bliksem. Geen achterlijk dorpje aan de voet van het imposante slot van de vampier Geen gehuil van de Children of the Night. Nee. We bevinden ons in Londen in 1972. Een fleurige plek waar hasj wordt gerookt. Een plek waar tegen het bekrompen Britse establishment wordt gerebelleerd. Een plek waar hippie meisjes gekleed in hotpants dansen op muzikale klanken die in de verste verte niet doen denken aan de statige spannende muziek die we gewend zijn bij Hammer en Dracula. Ja, de film begeeft zich in een geheel andere setting dan de boerse wereld aan de voet van de Burcht Střekov. Een geheel andere setting dan het Gotische kasteel waar de graaf zich overdag te ruste legt. Het is even wennen.
Christopher Lee heeft weinig speeltijd. Dat is erg jammer. Behalve in een wat potsierlijke scène in het begin van de film, verschijnt Dracula daarna pas weer als de film al een tijdje onderweg is. En als hij zich dan met ouderwetse arrogantie verheft, voelt zijn verschijning in eerste instantie een beetje bizar en misplaatst, maar al snel overheerst gelukkig dat aangename en vertrouwde gevoel. De setting is dan wel modernistisch, maar de locatie waar Dracula verrijst, is (in de vorm van een eeuwenoud gewelfd gebouw met kerkhof) traditioneel gehouden. Fijn.
In The Satanic Rites of Dracula (1973), waar de graaf als projectontwikkelaar in een modern kantoorgebouw resideert en waar Gotische referenties ontbreken, wordt die fout wel gemaakt. In die film wilde het Dracula-gevoel dan ook niet komen. Ik ben daar nog steeds niet overheen. Erg jammer dat Christopher Lee met dat gedrocht afscheid nam van zijn Dracula rol in een Hammerfilm.
Dat Dracula A.D. een vertwijfelde poging is om geld te genereren, is wel duidelijk. Toch is de clash tussen klassiek en modern wel geslaagd te noemen. Het verhaal is wat onevenwichtig en dat is de muziekkeuze die pop, funk en ouderwetse griezelige orgelmuziek afwisselt ook. Al die creatieve contrasten maken de film tot een eigenzinnige exponent in het Hammer-Dracula universum. Eigenzinnig en hartstikke leuk.
Pre- en sequels
The Legend of the 7 Golden Vampires
1974
17 reacties
The Satanic Rites of Dracula
1973
18 reacties
Nachts, Wenn Dracula Erwacht
1970
23 reacties
Scars of Dracula
1970
27 reacties
Taste the Blood of Dracula
1970
26 reacties
Dracula Has Risen from the Grave
1968
54 reacties
Dracula: Prince of Darkness
1966
42 reacties
The Brides of Dracula
1960
24 reacties
Dracula
1958
97 reacties
Het laatste nieuws
Nieuwste 'Final Destination'-film: de castleden zijn bekend
Oscarwinnaar Louis Gossett Jr. (87), die historische prestatie neerzette, overleden
Netflix-gebruikers streamen massaal nieuwe misdaadfilm 'Rest in Peace', kijkcijfers stijgen snel
Misdaadfilm 'Catch Me If You Can' met Tom Hanks en Leonardo DiCaprio vrijdagavond op televisie
Bekijk ook
Dracula
Horror, 1958
97 reacties
The Hound of the Baskervilles
Mystery / Horror, 1959
36 reacties
Dracula
Horror, 1931
119 reacties
Scars of Dracula
Horror, 1970
27 reacties
The Curse of Frankenstein
Sciencefiction / Horror, 1957
28 reacties
The Vampire Lovers
Horror, 1970
14 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandexploitatievampierpolitieresurrectionvervolgmoordbloedcultfilmhammer horrorvan helsinghippiescleavage dracula
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.