The Hound of the Baskervilles (1959)

Verenigd Koninkrijk
Mystery / Horror

geregisseerd door Terence Fisher
met Peter Cushing, André Morell en Christopher Lee

Sherlock Holmes (Peter Cushing) probeert een reeks raadselachtige moorden op te lossen. Een duivels kwaad houdt zich schuil in de mistige veenmoerassen van Engeland. Het monster voedt zich met het vlees van de erfgenamen van Baskerville Hall. Sherlock Holmes en Dr. Watson zullen alles uit de kast moeten halen om de helse hond voor altijd te stoppen.

avatar van Mac Hammer Fan
Voor mij de beste verfilming van "Hound of the Baskervilles".
Met het onvergetelijke duo uit de horrorfilmgeschiedenis: Cushing en Lee.

avatar van mikoz
Deze is inderdaad erg sterk.

Mooie film en de beste uit de reeks , en bovendien erg spannend.

3.5

Vooral het begin, waarin de geschiedenis van de vloek wordt uitgebeeld, is een vondst die in andere films ontbreekt. In het boek beslaat de tekst daarvan hooguit drie pagina's. Ik kan me ook niet herinneren (vanuit het boek dat ik in 1978 las) dat er ergens sprake was van mijngangen.
Goede bewerking (ook wat betreft de familierelatie tussen de Stapletons) met Christopher Lee zonder de tandjes en Peter Cushing nu eens niet als zijn tegenstander!!

De Sherlock Holmes verhalen behoorden tot mijn geliefkoosde lectuur uit mijn jeugd.
In deze verfilming herken ik vele vertrouwde elementen uit de boeken en dit is beslist een pluspunt voor deze bewerking.
Prima in zijn genre.

avatar van Vascago
Prachtige verfilming van het bekendste verhaal van de beroemde detective. Prachtig gekleurde verfilming. Het acteerwerk is geweldig en de sfeer is top.

avatar van kirk douglas
de beste van alle verfilmingen die ik tot nu toe heb gezien.
peter cushing speeld een geweldige sherlock holmes.de hond wordt helemaal tot het laatst bewaard,ook dat was een goede keuze.
verder is de film erg sfeervol.
dit zou tevens ook de eerste en laatste keer zijn dat dit verhaal als horror verkocht werd.

avatar van simonvinkie
Van de paar Sherlock Holmes films die ik heb gezien, is dit zeker een van betere. Bijzonder sfeervolle en vermakelijke film. De film vliegt in een erg mooi tempo voorbij. Peter Cushing vond ik niet eens zo'n héle sterke Holmes neerzetten, maar de geweldige rol van Christopher Lee maakt dat meer dan goed. André Morell is wat mij betreft ook een geslaagde Watson.

Deze versie van misschien wel het bekenste Holmes verhaal barst van de sfeer. Van mij had de film eigenlijk wat langer mogen duren. Ik had het graag allemaal graag wat uitgebreider gezien. Bijzonder leuke Sherlock Holmes dus. Vreselijk sfeervol gemaakt. Mooie locaties ook, én ook erg goeie acteerprestaties.

Hele dikke 3,5*

Akron777
Zeer vermakelijke en sfeervolle film. Het verhaal zelf kon ik nog niet toen ik met de film begon, maar het viel zeker niet tegen. De film heeft een lekker snel tempo en verveelt daardoor ook nergens. Sterk acteerwerk en een heerlijk mysterieus sfeertje. De kwaliteit van het geluid en soms ook het beeld viel wat tegen, ook voor een film uit de jaren '50. Maar volgens mij zijn Hammer films ook veelal films met een beperkt budget, of vergis ik me daarin? Die (lagere) kwaliteit werkte echter wel in het voordeel van de film.

avatar van Number23
Oei dit was een moeilijke zit voor mij. Ik weet niet of het de leeftijd van de film is of het verhaal in het algemeen, maar was niet helemaal onder de indruk. Persoonlijk favorietje Christopher Lee dacht volgens mij nog steeds dat ie Dracula moets spelen, zo stijfjes acteert de beste man. Peter Cushing en Andre Morell als Sherlock en Watson doen het wel leuk.

avatar van Decec
Een goede ouderwetse mysterie film...
Weer een goede klassieker detective film...
Prima een geweldig Sherlock Holmes, ouderwetse kostuums...
Prima acteerwerk...
Het is wel een moeite waard...
Mooi opname (jaartal 1959)...

(Geen breedbeeld, alleen 4:3)...
Andere poster vind ik leuker dan deze poster...
andere poster

avatar van Darbie
Meer "Brittish" dan de versie uit 1939, en daarom een stuk beter.

avatar van wendyvortex
Meest verfilmde Sherlock Holmes-verhaal waar bovendien een vloek op rust: de meeste film-versies van "The Hound..." behoren schijnbaar tot de dieptepunten van de cinematografie.
Alleen de 1939 en deze Hammer-versie uit 1959 zijn de geslaagde versies.
Geen echte horror al zitten er wat elementjes in, wel met het klassieke paar Cushing en Lee in de hoofdrol als Holmes en de laatste afstammeling van de Baskervilles.
Prima, degelijke, very Britishe verfilming maar helaas niet bovenmatig verrassend en geen nagelbijter, wel bovengemiddelde onder de Sherlock Holmes-verfilmingen.

avatar van Brix
wendyvortex schreef:
Alleen de 1939 en deze Hammer-versie uit 1959 zijn de geslaagde versies.

Wie dat bedacht heeft heeft zijn huiswerk wel erg slecht gedaan

Er zijn andere uitstekende versies van het verhaal.

De Russische uit 1981 is vreemd genoeg de meest gewaardeerde (zelfs de Engelse koningin Elizabeth was daar zó enthousiast over dat de hoofdrolspelers een koninklijke onderscheiding van haar kregen!)

De versies uit 1983 (met Ian Richardson) en die met Jeremy Brett en Edward Hardwicke, uit 1988 zijn ook prima.

avatar van wendyvortex
Okay..klein beetje overdreven, maar de versies uit 1921, 1932,1972, 1977 en 1983 schijnen behoorlijk ruck te zijn.
Da's toch vijf maal misgeschoten voor die hound.

avatar van Brix
wendyvortex schreef:

Da's toch vijf maal misgeschoten voor die hound.

Toch overleefde hij ook die versies niet

Met die van 1983 ben ik het niet eens, maar er zitten zeker (te) veel missers tussen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Voldoende voldoening.

Het meest verfilmde Sherlock Holmes verhaal krijgt in 1959 een sfeervolle uitvoering die voldoende voldoening biedt. Cushing, hoe eigenzinnig ook, is geen Rathbone maar desondanks is dit een fijne wegkijker. Met name de intro met de originele Baskerville zet gelijk een onheilspellend sfeertje neer. Dat sfeertje wordt visueel enorm gesteund door de schitterende settings en een welig tierende rookmachine.

Goed.

avatar van Spetie
"The Hound of the Baskervilles" is de verfilming van het beroemde boek van Sir Arthur Conan Doyle. Hoewel het boek diverse keren verfilmd is, is deze versie uit 1959 zeer zeker een goede.

De film wordt gekenmerkt door een duistere onheilspellende sfeer, die zorgt voor een meer dan behoorlijke spanningsboog. Vooral de mist de veelal hangt rondom de plek des onheils, geeft het geheel net dat beetje extra sfeer mee. Het acteerwerk is meer dan in orde. Peter Cushing is een aardige Holmes, maar het is vooral de hier nog erg jonge Christopher Lee, die als Henry Baskerville een sterke rol neerzet.

Ook de locaties zijn goed gekozen en het blijft allemaal redelijk lang mysterieus, zoals het ook hoort bij een verhaal als deze. Ik houd op zich wel van de Sherlock Holmes verhalen, en dit boeiende verhaal is hier in ieder geval op een goede manier verfilmd.

Sfeervolle Sherlock Holmes verfilming.
Peter Cushing overtuigt als Sherlock Holmes en is zoals je hem voorstelt als je de boeken hebt gelezen.
Je ziet hier wel duidelijk dat het allemaal in de studio is opgenomen, vooral ook door het kunstlicht, maar toch zien de sets en decors er indrukwekkend uit.

Ik heb het boek ooit voor Engels gelezen op de middelbare school, toen vond ik dit een erg spannend en goed boek. Deze film is vooral in het begin in de flashback angstaanjagend. Later overheerst vooral het avontuur.
Ik heb toch het idee dat er meer in had gezeten. De film is wat te kort.
Dat zeg ik niet gauw, ik vind een film eerder te lang dan te kort.
Het einde is erg afgeraffeld en er een ontbreekt ook een goede nabeschouwing van Holmes over de clues en hoe hij het heeft opgelost. Dat had wel wat uitgebreider gemogen.
Al gaf hij daar gedurende de film tijdens het speurwerk al enkele keren in het kort enige duidelijkheid over, toch vind ik het een gemiste kans.

avatar van Roger Thornhill
Aardige versie, met prima hoofdrollen en een fraai kleurgebruik. De film vertoont nogal wat afwijkingen ten opzichte van de oorspronkelijke roman (de afwezigheid van Holmes' verkleedpartij als zigeuner, en de aanwezigheid van de bisschop met het slappe lipje, de tinmijn en de abdij met het offermes), maar door het hoge tempo en de inzet van de acteurs blijft het toch tot het einde boeien. Wel was Stapleton effectiever als gentleman-bioloog dan als de norse herenboer die hij in deze versie is, en dat de ook nog eens totaal niet sexy Marla Landi (Stapletons dochter) absoluut niet kan acteren doet ook wel afbreuk aan de impact van het geheel – ik kan me zelf in ieder geval niet voorstellen wat Sir Henry in haar zou kunnen zien. Al met al wat mij betreft een goede versie, maar zeker niet de ultieme verfilming – ik vind zowel die uit 1939 als die uit 1983 beter.

avatar van baspls
"I never relinquish a case!"

Erg goede Hammer-verfilming van het klassieke Sherlock Holmes verhaal. Dit is de eerste Sherlock Holmes-film in kleur en ik moet zeggen dat Hammer hier kleuren gebruikt heeft die natuurlijker zijn dan normaal. De film verschild in sommige dingen van het boek, eigenlijk meer dan alle andere verfilmingen maar ik zie dat in sommige gevallen meer als een verbetering.

Peter Cushing is een geboren Sherlock Holmes, hij acteert hier weer erg goed en al was er destijds wat kritiek op zijn vertolking ik vind dat hij het personage perfect neerzet. André Morell is een erg goede Dr. Watson, hij word gezien als een van de vertolkingen die het meest overeenkomt met hoe her personage word omschreven in de boeken. Christopher Lee is ook erg overtuigend als Henry Baskerville. Het schijnt dat zijn angst voor die spin niet is gespeeld maar dat hij werkelijk doodsbang is voor spinnen. De rest van de cast is ook allemaal wel goed.

De sets zijn allemaal erg goed en mooi gemaakt. Het ziet er allemaal erg overtuigend uit. Vooral de goede sets en het goede acteerwerk zorgen ervoor dat dit een van de betere Hammer-films is.

De muziek van James Bernard, die onder anderen alle muziek van Vampier-films van Hammer componeerde, is weer erg goed. Je merkt wel dat er soms muziek uit Dracula word hergebruikt.

Zeer geslaagde film en tot nu toe een van de beste Sherlock Holmes-films die ik heb gezien!

avatar van frolunda
Erg sfeervolle Hammer productie die helaas niet kan verhullen dat The Hound of the Baskervilles nou niet bepaalt tot de beste Sherlock Holmes verhalen van Conan Doyle behoort.Watson en Holmes worden goed vertolkt door respectievelijk Morell en Cushing maar ook de laatste kan niet in de schaduw staan van de ongeëvenaarde Jeremy Brett.Desalniettemin een zeer aangename rolprent en toch één van de betere Hound of the Baskervilles verfilmingen.

avatar van Richard_Voorhees
Volgens mij de enige Hammer verfilming van een Sherlock Holmes verhaal.
Cushing zet met duidelijk plezier de bekende speurder neer en doet het nog best goed.
Verder heeft Lee ook weer een geweldige uitstraling als Sir Henry, de afstammeling van de Baskervilles. Geweldig hoe hij het altijd voor elkaar krijgt om zo'n krachtig, autoritair voorkomen te hebben.
Door de aandacht waar deze film mee gemaakt lijkt te zijn, de geweldige kostuums en sets en de sterke vertolkingen, is dit een sterke en sfeervolle verfilming van het welbekende Sherlock Holmes verhaal.

avatar van erik1977
een klassieker wat mij betreft en barstensvol met sfeer!
Cushing zet Holmes geweldig neer.
Kan deze film keer op keer weer zien.

avatar van Boeikens
Zeer sfeerrijke film met mooie setting en boeiend mysterieus verhaal.
Super acteerwerk ook, en inderdaad prettig om Peter Cushing en Christopher Lee eens te zien zonder dat ze mekaar in de haren vliegen Al had ik bij Lee steeds de verwachting dat hij ging muteren, maar dan, Dracula die bang is van een spin
Het verhaal zit mooi ineen en de verhalen van Sherlock Holmes vond ik ook altijd wel geslaagd, al wordt er hier soms wat teveel geneuzeld. Ook de sound was niet altijd top, zelfs het geblaf van de honden was een tape
In ieder geval een aanradertje deze film.

avatar van Gang_Star
De Hammer versie van het beroemde verhaal. Echt horror vond ik het persoonlijk niet, meer mysterie/thriller. De film is zeer sfeervol en redelijk spannend. Het acteerwerk is vrij goed en ook leuk om te zien dat Cushing en Lee elkaar niet in de haren vliegen. De ontknoping met onder andere de hond en de vloek was goed uitgewerkt waardoor mede de film de gehele speelduur blijft vermaken.

lezertje
Prachtige Hammer verfilming van dit klassieke Sherlock Holmes verhaal. Mooie geheimzinnige en duistere locaties die zo kenmerkend waren voor deze studio’s zorgen voor een continue spanning.. De film blijft mysterieus genoeg om tot aan het einde toe blijven boeien en dat kan je van veel hedendaagse films binnen dit genre niet zeggen. Het is daarom niet overdreven om deze versie van ‘The Hound of the Baskervilles_ het stempel meesterwerk te geven.

avatar van joolstein
Natuurlijk is deze film geen echte horror. Maar meer een detective met een horrorelement. Toch is het een zeer geslaagde Sherlock Holmes-film van de Hammer studio`s. Met een zeer overtuigende Peter Cushing als Sherlock Holmes en Christopher Lee als de laatste afstammeling van de Baskervilles. En dit keer dus eens niet als elkaars tegenstander, gewapend met scherpe hoektanden of een staak. Alles is in het wel bekende mysterieuze sfeertje die we van een Hammer- productie kunnen verwachten.

avatar van RuudC
Fijn om weer eens een hammer uit 'de betere jaren' te zien. Je merkt het verschil met tien jaar later echt ontzettend. Een productie als The Hound Of The Baskervilles is beduidend beter geproduceerd, toont bezieling en er is tenminste geld ingestoken. Cushing en Lee zijn wederom erg sterk. Hoewel Sherlock Holmes zelf niet echt boeiend is, werkt het verhaal fijn en is de vloek in de film boeiend genoeg. Bovenal heerst er een fijne sfeer. Voor de spanning hoef je The Hound Of The Baskervilles niet te kijken. het draait om het onderzoek, het ontmaskeren van bepaalde personen en natuurlijk de ontknoping. Decor en effecten zijn geweldig. Zo worden ze niet meer gemaakt. Zeker niet de beste film ooit, maar zeker te genieten.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Hoewel flink gedateerd, is de degelijkheid en de sfeer van de film wel gebleven. De whodunnit is rechtdoorzee en heeft in feite weinig mysterie rond zich heen. Er lopen een 4-tal opvallende figuren rond, en voilà, even afwachten wie het zal zijn.

Van Peter Cushing als Sherlock Holmes ben ik niet zo kapot. Hij probeert het wat kwiek te houden met een aantal maniertjes, en misschien was dat anno 1959 ook zo, maar vandaag de dag vind ik het ietwat onbeholpen overkomen. De rijzige Christopher Lee is veel charismatischer als grootste bijrol.

Verder zijn het vooral de actiescènes die opvallen door hun gedateerde look. Het is wat stuntelig en fake allemaal. De film had zich ook iets minder binnenshuis mogen afspelen. Het doet wat soapachtig aan. De soundtrack is naar de tijdsgeest heel bombastisch maar het heeft wel iets, zo’n trucje uit die tijd.

avatar van alexspyforever
Ik ga niet te veel woorden vuil maken aan deze Hammer productie. Het is zoals altijd mooie setting, goede sfeer en de kostuums zijn authentiek. Maar na een veelbelovend begin krijgen we al snel het typische theatrale veel op dialoog berustende Hammer vehikel met de onvermijdelijke Cushing en Lee. Loopt meer als een detectiveroman met wat lichte horrorelementen en nogal stuntelige actiescènes. Gelukkig liep er nog een mooie vrouw rond want met die bende oude mannen die wat over en weer zitten te neuzelen en druk doen, kon ik mijn aandacht er moeilijk bij houden.

avatar van DjFrankie
Dit is volgens mij het enige boek wat ik vroeger las voor engels. En nu de film van Holmes en Watson.
Inderdaad een film van heel lang geleden en dat zie je ook terug hoewel de sfeer prima was.
Zal geen high budget film zijn geweest in de tijd van toen, maar ook geen hoogstaand succes.

avatar van clubsport
Ik was nog niet echt bekend met dit verhaal dus ik verwachtte aanvangkelijk een soort hammer horror
voorgeschoteld te krijgen maar met Holmes en watson is het natuurlijk meer een de detective dan een echt griezelverhaal .
Toch verder wel genoten Lee zit heel goed in zijn rol en ook Crushing doet het niet onaardig als Holmes .

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Toch wel een verschil met latere Sherlock Holmes verfilmingen als de Disney klassieker en de versie met Robert Downey Jr waar eerder een good guy tegenover een bad guy wordt gezet met respectievelijk Professor Ratigan en Professor Moriarty. In de film van 1959 hebben we een goed oud mysterie. Holmes heeft wel zijn kenmerken (pijp, hoedje, ...) maar is vooral een detective met een analytisch inzicht. Nog geen parodie op zichzelf met minuscule puzzelstukken die niemand had kunnen oplossen. Hij is gewoon een zeer intelligente detective, gemotiveerd in zijn vak. Dr. Watson is ook niet zomaar een hulpje.

De film mikt op het verhaal, dat dicht bij de boeken staat. Met een kleurrijke Sherlock Holmes in een setting die tussen mysterie en horror hangt. Gemaakt met een beperkt budget, maar het weet daar creatief mee om te gaan. Het zweeft tussen cult en kitch, maar het past wel bij dit genre. Het geeft de film een extra sfeer van het Victoriaanse Engeland. Heerlijk om te zien.