The Legend of the 7 Golden Vampires (1974)

Alternatieve titel: The Seven Brothers Meet Dracula

Verenigd Koninkrijk / Hongkong
Actie / Horror

geregisseerd door Roy Ward Baker
met Peter Cushing, David Chiang en Julie Ege

1804. Kah gaat naar Transsylvanië om aan Dracula te vragen of hij de zeven gouden vampieren tot leven wil wekken. Dracula neemt de gedaante van Kah aan en reist zelf naar China om het klusje te klaren. Jaren later geeft professor Van Helsing een college in China over de vampierlegendes, maar zijn studenten geloven geen woord van wat hij zegt. Tot er een geheimzinnige jongeman opduikt die beweert te weten waar de Zeven Vampieren zich verscholen houden.

avatar van pascal83
Deze film ik al heel lang toevoegen, maar kon maar niet meer op de titel komen.
Deze erg leuke kung-fu/vampieren film, lag in Nederland onder de volgende kaft/hoes in de videotheek:

avatar van bioscoopzaal
Erg bizarre kruisbestuiving tussen horror en kung-fu. De film is zelfs een co-productie tussen de Hammer Studios en de Shaw Brothers Studios, in een poging munt te slaan uit de kung-fu rage van die tijd. Het verhaal stelt helaas niet zoveel voor en het tempo ligt regelmatig veel te laag, maar dat wordt weer ruimschoots goedgemaakt voor de grappige vechtscènes en de bijzonder goede acteerprestatie van Peter Cushing als Van Helsing. Die man kan zelfs de meest ridicule dialogen nog de nodige geloofwaardigheid geven. Alleen jammer dat John Forbes-Robertson zo'n duffe Dracula is. Hij kan op geen enkel moment tippen aan de slinkse charme van Christopher Lee.

2 sterren.

In het boek Nightwalkers van Bruce Lanier Wright kwam ik nog een leuke anekdote tegen van regisseur Roy Ward Baker over zijn samenwerking met regisseur Cheh Chang:

The shoot was by all accounts a gruelling one and the ten-week shoot ballooned to twenty-one. Director Roy Ward Baker found the Chinese filmmaking methods rather bewildering, saying: "Their idea of shooting a fight scene is letting everybody mill around for twenty minutes with three different camera's rolling... and then throwing it all in the editing room". Baker fought to bring order to the pandemonium and ironically succeded in capturing some of the better martial arts footage that had been shot up until then.

Cushing loopt verloren tussen de talrijke kung-fu gevechten, een verhaal is er in geen enkel opzicht te bespeuren, en toch creëert deze film een typisch sfeerbeeld uit die tijd dat je tegenwoordig in geen enkele andere film meer tegenkomt.

avatar van maurice74
Dit is toch wel een erg vermakelijke avonturenfilm.

Het plot is belachelijk, maar de film is toch spannend. Het was destijds erg orgineel bedacht om een klassiek verhaal(van Dracula) te combineren met het razend populaire kung-fu van begin jaren 70. Leuk dat Peter Cushing van Helsing speelt.

avatar van psycholamp
Alleen minderbedeelden vinden deze film leuk.

Vandernagel
psycholamp schreef:
Alleen minderbedeelden vinden deze film leuk.
Wat een briljante review. Gelukkig dan maar dat ik tot de minderbedeelden hoor en niet tot de zogenaamde meerbedeelden.

In ieder geval moet je deze film in zijn oorspronkelijke uitgave zien en niet in de ingekorte amerikaanse. Die is te treurig voor woorden door slechte editing, ... Maar ja, dat is meestal het geval.

John Forbes-Robertson doet het redelijk goed als Dracula maar de make-up doet zijn hele prestatie bijna te niet. Ik kon met moeite mijn lachen bedwingen toen ik hem zag. Peter Cushing doet het prima met de typische "engelse stijfheid en waardigheid" en David Chiang hoort ook bij de betere van de cast. De rest loopt en acteert er maar bij.

Het verhaal is dunnetjes en verloopt some traag maar de actie is amusant. In zijn totaliteit is de film een vermakelijke kung fu / horror flick die toch wel het volgende (zij het krappe) cijfer verdient:

3,0 sterren

avatar van Legan
De laatste uit de Draculareeks van Hammer studios deze combinatie van Kung-Fu, Horror en Komedie.

Misschien een leuk weetje, Hammer Productions is verleden jaar opgekocht door de investeringsmaatschappij van onze eigen John de Mol.

'Dracula en de Gouden Kooi'.

5,5 uit 10 (2,5*)

avatar van Betamax
Leuk om een keer te zien maar meer ook niet.
Geen topper.

avatar van Legan
Dracula goes East, maar om nu van een succes te spreken is teveel gezegd.

Het acteren is niets bijzonders en de enigen die nog een beetje redelijk acteren zijn Cushing, Chiang en Forbes-Robertson (Dracula). Alleen doet de make-up van Dracula zijn gehele prestatie inderdaad teniet. In plaats van beangstigend is het lachwekkend.

Aangezien het alweer deel 9 is in de reeks, denk ik dat het wel voor eenieder duidelijk is dat het verhaal niet dik is. Verder is het best wel vermakelijk hoewel ik het nou niet echt spannend vond en alles best in een hoger tempo had mogen gebeuren.

avatar van kirk douglas
opmerkelijke hammerfilm die toch best wat had kunnen worden. de film is me echter niet lang bijgebleven wat ik bij de andere hammers meestal wel heb. het idee is verder erg interresant.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een samenwerking van Hammer en Shaw moet toch iets legendarisch opleveren zou je denken/hopen, maar hoewel van beide zeer veel (zo niet alle) elementen terugkeren wil het maar niet mixen. Dan weer even Hammer Horror, dan weer even Kung Fu en Martial Arts en zo gaan we afwisselend naar de finale. Het enige dat bij beide terugkeert is het paarse en groene licht. Cushing doet zijn best, maar Chiang overtuigt niet echt. De zoon van Cushing is allebelabberdst, maar heeft een mooie Deense schone aan zijn zijde.

avatar van Richard_Voorhees
Een nogal aparte afsluiter van de Hammer Dracula reeks. Dit komt uiteraard door de combinatie tussen de Hammer Horror en de Martial Arts films van de Shaw broers (het was dan ook een co-productie tussen de twee).
Een redelijke poging om voor wat vernieuwing te zorgen en ik moet zeggen dat het eindresultaat zeker niet slecht is. Van Helsing (Cushing) is inmiddels bekend geworden door zijn kennis over het vampirisme. Hierdoor besluit Hsi Ching (David Chiang) zijn hulp in te roepen om de 7 vampiers te doden die zijn geboortedorp terroriseren. Zij blijken echter alleen maar minions te zijn van een vermomde Dracula. Helaas keerde Christopher Lee niet meer terug in zijn welbekende Dracula rol en moeten we het in deze film met John Forbes-Robertson, die haast een karikatuur van het personage maakt. Daarnaast is zijn make-up ook ietwat overdreven.
Het is dan wel weer tof dat we de nodige Martial Arts actie te zien krijgen waarvan de choreografie ook nog best goed is. Cushing als een oerdegelijke Engelsman komt er haast ongepast in over.
Een film om niet al te serieus te nemen en die nog best vermakelijk weet te zijn. Door de Shaw invloeden is deze haast niet te vergelijken met de andere films uit de Hammer Dracula reeks. Mede daardoor vind ik het moeilijk in te schatten of dit een geslaagde film is voor de Hammer puristen.
De stijl is namelijk echt heel anders en de opzet lijkt meer op een avonturenfilm dan een horrorfilm.
Waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd dus, maar ik vind het nog best leuke, cheesy entertainment.

avatar van Biosguru
Gister gezien op groot doek. Ik snap de Culty aantrekkingskracht. Maar had eigenlijk vooral plaatsvervangende schaamte om deze Roy Ward Baker misser. In mijn ogen toch een behoorlijk vakman.