Angustia (1987)

Spanje / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Bigas Luna
met Michael Lerner, Zelda Rubinstein en Ángel Jovè

Na een fout te hebben gemaakt in de oogheelkundige kliniek, neemt John onder invloed van zijn boosaardige moeder wraak en verwijdert de ogen van zijn patiënt. Dat smaakt naar meer en John verdwijnt in de nacht opzoek naar meer slachtoffers en hun ogen.

Jezusss, wat een leipe film is dit. Paar jaar geleden gezien. Zit vol met hallucinaties en andere vage toestanden. Zelda Rubenstein(psy-chick uit Poltergeist met die leipe stem) heeft hier ook een vage rol. Ik vond het wel leuk... wat ben ik ook makkelijk tevreden te stellen . Doe maar vaag dan heb je mijn zegen...wel een behoorlijk hutspotje trouwens.

avatar van Halcyon
Mooi uitganspunt en met momenten erg creatief vormgegeven. Niet het doorsnee movie-in-a-movie-plot dat je verwacht, maar door middel van hypnose en analoge gebeurtenissen een fraai en origineel verhaaltje. De uitwerking is nu eens erg effectief (zo is er een minutenlange sequentie waar je net als de personages in de film langzaam onder hypnose geraakt) en dan weer erg matig. Maar algemeen genomen is dit een vrij unieke film met enkele gekke scènes, doch spijtig genoeg een gebrek aan suspens.

commentaar hierboven spreekt me erg aan, khou wel van leipe films, whatever that may be

ga vanavond een andere film van deze regisseur eens bekijken op mtv 22:00

ben benewd

(Waarom de Spaanse track niet ook op de dvd...?!)

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Angstige hypnose.

Deze griezelfilm opent geweldig en is visueel gezien mooi vormgegeven. De vertolkingen zijn niet echt sterk, maar wel vermakelijk.

De lange hypnose-sequences voelen ietwat gekunsteld aan, al is het film-in-film-gegeven aardig. Ookal trapt men tegen het einde wel de flauwe open deur in.

Goed

avatar van perceived
Heel aardig. Verhaaltje is niet bijster spannend maar wel afwijkend. Hoewel een film-in-een-film ook weer niet bijster origineel is/was, is het doeltreffend en fris neergezet. 6.5/10*

avatar van Querelle
Ik kon deze niet uitzitten. Idiote hypnose scenes, constant spanning onderbreking, engelse dub die op mijn zenuwen werkt en een miscaste Michael Lerner.

Interessante film die me wel heeft kunnen boeien.....al had het een paar verbeterpunten!

Reinbo
Geweldig goed filmpje. Creepy, intelligent en zeer origineel. heeft alles in zich om een kleine klassieker te zijn, maar is om onduidelijke reden vrijwel onzichtbaar langs ieders radar geschoven. Had er totdat ik de laserdisc kocht (vanwege de geweldige hoes) nooit van gehoord. Aanrader voor horrorfans. het beest weet je zo min mogelijk van het plot.

avatar van wendyvortex
We worden bij de begintitels al gewaarschuwd: deze film bevat subliminal messages en mild hypnosis.
Behoorlijk krankzinnige horrorfilm van de heteroseksuele tegenhanger van Pedro Almodovar.
Het start allemaal als een ietwat groteske film over een oogarts met een voorliefde voor het verzamelen van menselijke ogen, die via een schelp een soort telepatisch contact heeft met z'n dominante moedertje en net als je denkt dat het niet veel krankzinniger meer kan zitten we opeens in een bioscoopzaal waar mensen naar deze film kijken.
Hoe het dan precies verder gaat zal ik verder niks over vertellen al krijgen we dus regelmatig een soort van Droste-effect (dat in een echte bioscoopzaal nog een extra dimensie zou toevoegen).
Krankjorem, zelfs lichtelijk arty en ook best flink scary.
Gore zit er wel iets in, maar is niet hetgeen waar de film op draait.
We slaan te weinig echt op tilt bij films uit het horror-genre, maar Bigas Luna krijgt het hier voor elkaar...al vraag ik me af of dat door de gruwels kwam?
Subliminal messages?
Meesterwerk!

avatar van McSavah
Eigenlijk een film die je in de bioscoop moet zien

Meneer Bungel
Ja, ja, plaag de thuisblijvers maar weer. Waarom eigenlijk (moet je deze in de bios zien)?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Niet verklappen!

Meneer Bungel
Ah, ik dacht stiekum al zoiets. To be continued.

avatar van arnodw
wendyvortex schreef:
Krankjorem, zelfs lichtelijk arty en ook best flink scary.
Gore zit er wel iets in, maar is niet hetgeen waar de film op draait.
Subliminal messages?
Meesterwerk!

Helemaal akkoord. Ge-ni-ale film. Ik deel zo om de één à twee jaar eens een 5***** uit, en hier kan ik echt niet anders. Wat zeg ik, ik zwier 'm zelfs gelijk mijn top 10 in.
Fantastische metafictionele horror, die ik - gelukkig - in een cinemazaal gezien heb. Want zo wordt het Dorste-effect inderdaad nog versterkt.
Geweldig hoe je beetje bij beetje merkt hoe het verhaal van de oogfetisjist - dat vooral absurd is - en dat van de twee meisjes - dat meer op een traditionele horror lijkt - op dezelfde climax uitdraaien. Het is vast al eens gedaan, hetzij voor hetzij na Angustia, maar ik vind het in ieder geval magnifiek. Reken daarbij de hypnotiserende score en de verslavende eightiessfeer (dat Coca-Cola-kraampje!), en je krijgt inderdaad een meesterwerk.
Doodjammer dat deze film zo onbekend is.

avatar van Vascago
Erg fijn filmpje. Lekker krankzinnig idd. Mooie soundtrack, goed acteerwerk en mooi gefilmd. Hele dikke 4*

avatar van Bottleneck
Ja erg gaaf als je heel soms in de zee van middelmatige horrors een verborgen pareltje ophaalt zoals deze Angustia. Geweldig filmpje met als troef "de film in een film". Of beter gezegd: "de bioscoopfilm en -zaal" in de film die zich eveneens in een bios afspeelt. Ik zet het voor de zekerheid maar tussen spoilertags omdat het voor mij als een verrassing kwam.

Zo'n meta-aanpak is in dit geval niet bedoeld om complex of mindfuckerig te zijn, maar is gericht op effectiviteit en daar slaagt het in; het heeft een goede uitwerking op personages en de kijker. Had hem zelf ook graag op het witte doek gezien, dan was het verplaatsings-effect nog groter geweest en had ik misschien ook een paar keer om me heen gekeken Paar mooie shots dat je de bioscoopzaal ziet met mensen die vrijwel exact hetzelfde beeld op het witte doek zien.

Hoewel bepaalde aspecten wat kneuterig zijn, is er meer dan genoeg om van te genieten. Beetje spanning, weirdness (met een paar maffe personages die lekker dicht op de huid in beeld zijn), voldoende kills, best slim geschreven en ondersteund door de editing en soundtrack is het behoorlijk vervreemdend. Vooral die soundtrack is opvallend: eenvoudig zoals de sneller en luider wordende hartslag, en dus goed. Mooi sfeertje, strakke horror, dikke 4*.

avatar van alexspyforever
Deze had ik al een tijdje in mijn bezit maar om een of andere reden nog steeds niet gekeken. Vandaag was het eindelijk zover. Het verhaal lijkt heel standaard in het begin. Het idee dat een moordenaar door zijn moeder (fantastisch gespeeld door Zelda Rubinstein) met behulp van hypnose haar zoon op het moordende pad wordt gestuurd is er eentje dat ik voorheen nog niet had gezien. De film wordt echter heel vreemd als je plotseling beseft dat er in de film zelf ook nog mensen in een bios naar exact dezelfde film zitten te kijken. Als er dan eentje in het publiek op dezelfde rare gedachten komt als de moordenaar krijgen we een wisselwerking tussen de film op het doek en de film in de cinemazaal. Helemaal gek wordt het als de moordenaar op het doek ook besluit naar een bios te gaan waardoor het soms wel moeilijk wordt in welke dimensie je bent aan het kijken.Het einde was dan wel behoorlijk voorspelbaar, maar deze was echt wel heel goed, zonde dat ik em zo lang aan de kant heb laten liggen.

avatar van jeroentjuhhhhh
Bigas Luna lijkt, gezien zijn oeuvre, een opvallend uitstapje te maken naar het horrorgenre. Gezien de thematiek van de film zou ik bijna willen zeggen dat het een reactie is op de video nasties. De toeschouwer is letterlijk het slachtoffer van de film, die als een kwade hypnotiseur werkt. En niet te vergeten de nogal cynisch-klinkende tekst tijdens de opening. Het weet zich al vanaf de eerste seconde op de juiste manier te profileren.

Het concept klinkt iet wat gimmicky, maar wordt stijlvol en doordacht doorgevoerd. Zeer consequent ook. Vooral gezien ''beide films'' parallel lopen is er veel mogelijk. In rekening houdend het hallucinante, hypnotiserende karakter van de film, wordt de lijn tussen film en realiteit vaak met gemak overschreden. Qua look heel Europees, best stijlvol gedaan. Nergens sleazy. Grappig detail: de film ''The Mommy'' is geregisseerd door ''Anul Sagib'' . Heerlijk zelfbewust filmpje.

avatar van baspls
Angustia is een nogal aparte film. Waar ik verwachte naar een vrij standaard Europese Horror-film te gaan kijken bleek dit niet het geval te zijn toen ik erachter kwam dat de film die ik aan het volgen was een-film-in-een-film is.

The Mommy (de film die de mensen in deze film kijken) vond ik over het algemeen eigenlijk veel beter dan de film zelf. Angustia vond ik namelijk erg sterk beginnen, intrigerend verhaal een oogheelkundige die door zijn moeder wordt opgehitst en de ogen van slachtoffers gaat verzamelen... Persoonlijk denk ik dat de film beter was geweest als het niet een-film-in-een-film betrof maar dat de moordenaar uit de eerste film de bioscoop van film 2 zou binnenlopen. Maar de film wil natuurlijk een soort statement maken. Hoewel het me nogal deed denken aan Demoni betreft het hier toch een heel ander soort film, de film op het doek volgt namelijk qua verloop de echte gebeurtenissen en het lijkt soms in elkaar over te vloeien.

Michael Lerner en Zelda Rubinstein vond ik het erg goed doen in het begin van de film. De 'tweede film' heeft wat meer typisch acteerwerk en is ook wat duidelijker nagesynchroniseerd.

De gore van de film was best sterk, al zag ik er niet heel veel van, misschien komt dat omdat mijn versie 5 minuten mist... De film is toch wel heel sterk opgenomen, vooral het eerste half-uur, daarna wordt het een stuk minder. Het oogt allemaal heel Europees en er zitten een aantal mooie close-ups in. Ook goed dat de film in Panavision is opgenomen. Het einde als we de eindcredits in weer een andere bioscoopzaal zien vond ik ook wel grappig gedaan.

Alles bij elkaar is het toch wel een interessante film om een keertje gezien te hebben. Al had er veel meer ingezeten.

avatar van alexspyforever
Een herziening van de film. Ik vind deze nog steeds sterk al is het toch al een stuk minder dan de eerste keer omdat de verrassing er nu toch een beetje af was. Zeker naar het einde toe duurde het toch allemaal een beetje te lang. Desondanks heb ik me toch prima vermaakt dankzij het sterke begin en het fantastische acteren van Zelda Rubinstein als de moeder.

avatar van Woland
Heerlijk, licht hallucinant horrorfilmpje die me best wel verraste. Ik verwachte toch wat meer een werk volgens het boekje, maar hier zien we voor een groot deel een film-in-de-film, de horrorfilm 'The Mommy', die in de bioscoopzaal gezien wordt door een groep mensen, en waar dan vervolgens ook weer, om het spoilervrij te houden, dingen gebeuren. En we zien ook nog even een film-in-de-film-in-de-film, met the Lost World. Leuke sfeervolle hypnosescenes, leuke parallellen in de verhalen, en over het algemeen een bijzonder vermakelijk op film gezet verhaaltje. Prima gore ook, ik ben een tevreden man.