Blair Witch (2016)

2,59

Horror / Thriller

geregisseerd door Adam Wingard
met James Allen McCune, Callie Hernandez en Brandon Scott

Het verhaal volgt een groep studenten die besluit te gaan kamperen in de bossen. Wanneer ze zich in het bos bevinden, realiseren ze zich dat ze niet alleen zijn. Er zit namelijk een duister gevaar verscholen in de bossen...

118 BERICHTEN 30 MENINGEN
avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ongeveer zo origineel als de gekozen titel. Jammer, want ik was met Wingard en Barrett als regisseur en schrijver nog wel een beetje benieuwd wat ze er van zouden maken, ook al was ik na de trailer (die niet geheel verrassend veel te veel prijsgeeft) en de slechte kritieken al helemaal voorbereid op een slechte film. Ik heb ook wel een zwak voor verhalen die draaien om de zoektocht naar een verdwenen persoon, maar nergens krijgt de zoektocht emotionele waarde mee. Het is slechts een vergezocht excuus voor een nieuwe film.

Heather verdween twintig jaar geleden, en er is eigenlijk geen enkele reden om de boel niet om een meer recente verdwijning te laten draaien. Maar Blair Witch wil vooral het voorbeeld van de originele film volgen door vooral het originele script wel heel nauw te volgen. Het irriteert al meteen als we weer in beeld zien staan hoe de beelden die we nu zien in 2014 zijn gevonden. Nu we dit onmogelijk kunnen geloven komt het alleen maar dom over. En we zien als het ware oud materiaal opnieuw in een nieuwe interpretatie, pure verkrachting van het origineel en ook dom om meteen al wat te veel te laten zien.

Als we na 25 minuten, die op de willekeurige jump scares nog redelijk te pruimen zijn, de eerste scène krijgen waarin de kampeerders vanuit hun tentjes rare geluiden horen laten Wingard en Barrett voor het eerst wat van hun eigen stijl zien en tonen definitief aan er helemaal niets van begrepen te hebben. Griezelige en subtiele what the fuck-momentjes die hem vooral in het geluid zitten zijn vervangen door veel te harde en oninteressante geluiden. Dom generiek dierlijk gebrul. Ik zie de link met de heks niet. Ook best komisch dat het groepje meteen al naar huis wil hierna.

En dan hebben we ook nog de vele jump scares van het meest goedkope soort verspreid over de hele film. Van die momenten waarop een personage ineens achter of naast iemand staat, ook nog eens vergezeld door de meest overdreven en onnatuurlijke harde geluiden. Ze kunnen we allemaal wel iemand laten schrikken. De film is ook echt nooit eng. De scène waarin een van de twee "alternatieve" personages doormidden wordt gebroken in voodoo-stijl en een tent de lucht in schiet is lachwekkend (en zat ook al in de trailer volgens mij).

Toen ik de drones en GPS zag leek dat me nog wel een interessante moderne toevoeging aan de film waar wat leuks mee gedaan kan worden, vooral die drone. Maar eigenlijk doet de film er echt helemaal niets mee. Wel krijgen we weer van die flauwe korte storingen om alles er authentieker found footage uit te laten zien. En uiteraard zijn de personages weer vervelend (en zwak hysterisch neergezet) en laat de film te veel zien, met name op het einde. Dit is de naam Blair Witch gewoon niet waardig. Het is ook geen film die vervolgen nodig heeft. 1.0*.

avatar van filmkul
Gemiddeld horror werkje. Het verhaal nekt de film. Deze zit namelijk vol plotgaten en is verre van logisch. Buiten dat, is het verder aardig te doen. De opbouw is redelijk en de spanning neemt gedurende de film steeds verder toe en wordt uiteindelijk best creepy met de nodige schrikmomenten en wat gore. De acteurs zijn van gemiddeld niveau. Verder is de aankleding goed en de sfeer prima. Krappe voldoende. 2.5/3.0

avatar van DragQueen
Niet slecht, maar ook niet bepaald goed te noemen. Het doet aan als een herhaling van zetten. Het verhaal borduurt voort op de eerdere films, maar met een weinig originele insteek. Het levert dan ook een tamelijk voorspelbare film op. Toch houd ik stiekem wel van het 'Found Footage' genre, zodoende heeft de prent mij toch nog enigszins vermaakt. Op momenten is er een goede sfeer en spanning aanwezig. 2,5 Ster.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hoe eng het origineel ook is... dit haalt het echt nergens.
Acteerprestaties zijn slecht. Op een scene na tunnel is het nergens spannend.
Om nog maar te zwijgen over die neppe blikseminslagen.
Wel weer leuk is dat ze de nieuwe techniek gebruiken zoals gopro, drone, mini camera's etc.
En die drone... zo'n accu moet ik ook hebben

avatar van Stormy-
De hele film is eigenlijk precies hetzelfde als de film uit 1999 maar ik vond deze 'remake' of wat het dan ook mocht zijn veel spannender. Niet dat het andere deel niet goed of spannend was maar ik denk dat dit voor mij spannender was door de nieuwe technieken die er zijn. Ik denk dat veel mensen hier verschillend over denken en mijn score apart hoog vinden. Achja ieder zijn ding!

avatar van andijvie
Ik heb het weer geprobeerd, en helaas ... dat neppe camerawerk kan ik echt niet aan wennen.

avatar van DMF
DMF
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film toont goed aan wat er mis is met de doorsnee horrorfilm van tegenwoordig.

Het begint al met de belachelijke kunstgreep die er gedaan wordt om dit vervolg maar te legitimeren. Of eigenlijk daarvoor zelfs al, als er in de openingsscène onnodig veel getoond wordt. Vervolgens lijkt de film een halfuur lang een soort remake te zijn, waar de (uiteraard irritante) personages wat rondlopen, de legende bespreken en kamperen. Tot zover niets nieuws ten opzichte van het bronmateriaal. Nou ja, dat is niet helemaal waar, want in het eerste halfuur zitten al een paar ontzettende flauwe schrikmomenten dankzij tegen elkaar botsende personages, krakende walkie-talkies en wat al niet meer.

Toch had ik hoop dat de film nog redelijk subtiel zou blijven, maar nadat er ook takjes beginnen te kraken en de groep geluiden hoort en Wingard duidelijk zijn eigen wending aan het verhaal geeft, ontspoort de boel helemaal. Waar The Blair Witch Project het moest hebben van subtiliteiten, moet dit vervolg het vooral hebben van een volumeknop waar flink aan gedraaid wordt. Keer op keer volgt er een schreeuw van de personages of een keihard omgevingsgeluid. Die geluiden waren sowieso nogal raar van aard en kan in niet plaatsen in het kader van de Blair Witch, maar dat terzijde.

Het is zo zonde. Juist The Blair Witch Project heeft laten zien dat je geen flauwe schrikmomenten nodig hebt om een erg spannende film te maken. Alleen de isolatie in het gigantische bos is eigenlijk al meer dan genoeg. De fantasie van de kijker vult de rest vervolgens zelf wel in. Natuurlijk zijn wat omgevingsgeluiden prima om de fantasie te prikkelen, maar Adam Wingard overdrijft schromelijk. Het wordt zelfs hilarisch als tenten in de lucht vliegen en bomen om beginnen te vallen. Krachtige heks hoor. De locatie van het eindtafereel is uiteraard onvermijdelijk, maar het einde wordt veel te lang uitgerekt, al is de tunnelscène het beste moment in de film voor mij.

Nee, eeuwig zonde dat deze film altijd gelinkt zal worden aan de meer dan geslaagde versie uit 1999. Waar die subtiel en echt spannend was, is dit gedrocht lange tijd min of meer een mislukte remake die halverwege pas een eigen smoel krijgt. Ik moet zeggen dat Wingard binnen de Blair Witch folklore nog wel wat leuke dingen toevoegt, maar het is allemaal te mager om te kunnen spreken over een geslaagd vervolg. Misschien was het wat geworden als de film geleund had op de kracht van de suggesties en niet op de kracht van de volumeknop.

avatar van james_cameron
Meer een remake dan een vervolg, met een vrijwel identieke opbouw en climax, maar niet slecht gedaan en bij vlagen best creepy. De personages zijn aan de vlakke kant, zoals zo vaak binnen het genre, en slechts sporadisch is de film inventief. Leuk hoor, zo'n drone-camera, maar er wordt feitelijk niets mee gedaan. De setting blijft evenwel effectief (je zult mij niet zien kamperen in een dergelijk eng bos) en de schrikeffecten zijn goed getimed. Zo eng als het origineel wordt het echter nergens. Daar is dit vervolg te weinig suggestief voor.

n00r schreef:

Wat vind jij spannende films dan?

Ik vindt bijvoorbeeld lights out of the conjuring toch echt goed spannend maar is dan ook wel een compleet ander type film als dit maar een stuk beter te doen voor mij persoonlijk

avatar van SillyBilly23
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een groot, donker bos is de ideale setting voor een horrorfilm. Alleen kwam dit bos niet zo angstaanjagend over, leek wel gefilmd hier in de Vlaamse Ardennen. Er was ook weinig sprake van de beklemmende sfeer die zo typerend was aan de eerste Blair Witch. Spannend is het wel met die enge, onbekende geluiden. Maar wanneer je het volume wat stiller zet, schiet er weinig over van de horror en schrikeffecten.

Jammer dat er bij momenten zo slecht en overdreven geacteerd wordt, zo verlies je natuurlijk veel geloofwaardigheid. Een aantal scènes zijn ook overbodig of te langgerekt. De film is zogezegd een vervolg maar eigenlijk gewoon een herhaling van de gebeurtenissen uit de eerste film... Alles komt wat explicieter in beeld, hoewel het zo rommelig geschoten is dat je soms de helft mist van wat er gebeurt. De enige scène die me wat deed was toen dat ene meisje dat ding uit haar been probeerde halen, en wat stelde dat voor eigenlijk? Behalve wat body horror, had dit stuk geen enkele meerwaarde.

Het laatste halfuur maakte wel wat goed, maar niet voldoende om met een naar gevoel achter te blijven zoals ik had bij het origineel. Dat het moeilijk zou worden om hieraan te tippen, wist iedereen maar konden ze dan niet wat meer moeite doen vraag ik me af. Heb geen problemen met de found footage stijl, maar het had ook geen meerwaarde en maakte het geheel alleen amateuristisch. Een gemiste kans.

avatar van n00r
santaro schreef:

Lights Out is heel spannend inderdaad!

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet gedacht dat ik deze film nog eens snel ging herzien, helemaal niet slechts vier maanden na mijn bioscoopbezoek. Destijds toch nog redelijk positief de bioscoop verlaten en de film thuis een voldoende gegeven. De film was niet erg origineel, het was inhoudelijk een kopie van het origineel, maar de Blair Witch anno nu met moderne hulpmiddelen was nog redelijk vermakelijk, ondanks zeker aanwezige minpunten. De niet interessante aanloop, de goedkope schrikmomenten, de vervelende cast (die donkere meid, wat een verschrikkelijk vervelend kutwijf) en het gebrek aan originaliteit reken ik de film bij de herziening een stuk zwaarder aan. Ik heb deze film opnieuw gekeken omdat ik deze week ook de twee vorige delen heb gekeken en daardoor heb besloten de afsluiter van de trilogie ook nog maar eens te zien.

Had ik misschien niet moeten doen, want dat redelijke goede gevoel is dus wel verdwenen. Het voelt allemaal te gemakkelijk aan en thuis blijft er gewoon weinig van de film over. Gelukkig weet het laatste deel de film nog wel aardig te redden. Dat einde in en rondom het huis is nog wel vrij sterk gedaan en bij vlagen best spannend. Zeker de scenes in de ondergrondse tunnel en op de zolder doen het goed. Eng wordt het niet echt, intens wel. Maar het is niet genoeg meer om er een voldoende voor te geven. Sowieso is de koek wel op voor deze Blair Witch franchise. Het origjneel is tijdloos en kan je ook over tig jaar nog prima kijken. De vervolgdelen hebben niks te bieden, dus beter laten ze deel vier weg, mocht dit op de planning staan.

Van een kleine 3,5* naar ruime 2,5*

avatar van TomRayder
Wat een gedrocht van een film. Uitsluitend het laatste kwartier is de moeite waard om te kijken.

Hysterisch gedoe. Niets voor mij. 1.5 ster voor de moeite.

avatar van Rickyman
Gewoon een prima filmpje uit het Blair Witch-gerne, verwacht verder ook niets anders.
Lekker spannend en genoeg schrikmomenten, maar had van Wingard toch ietsje meer verwacht.

avatar van Mr. Chiel
8/10. Eigenlijk precies hetzelfde als de eerste film, maar veel meer van ' nu' door gebruik van mini-camera's en drone's. Niet origineel, maar wel wete spannend! Vind films niet heel vaak meer spannend of eng (moet je maar geen filmmaker worden) maar bij dit soort films let ik niet of techniek en zit ik vol in het verhaal. Vrijwel alleen negatieve reacties hier, maar ik vind het een aanrader!

avatar van Gang_Star
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jaren na het origineel en het 'vervolg' komt Adam Wingard met een nieuwe Blair Witch film. Het origineel destijds vond ik maar erg matig, dus over deze nieuwe film had ik ook flink mijn twijfels. Toch, onverwachts, vond ik de film een stuk beter dan ik had verwacht. Vernieuwend is het dan wel niet, maar ik vond de film zo nu en dan in het bos redelijk spannende momenten hebben. Vooral dan de momenten met de tent en de dood van Talia . Vooral het einde was erg sterk met de nodige mysterie, spanning en dat gedoe in dat huis was best creepy. Het was vooral het laatste gedeelte het hele gebeuren in het huis wat voor mij net dat beetje extra vermaak heeft geleverd waardoor deze film dan toch bij mij beter scoort dan The Blair Witch Project.

avatar van Noodless
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De film kent hetzelfde verloop als het origineel : opbouw en verder verloop van het verhaal naar het huisje is bijna hetzelfde. Het grote verschil zit in de moderne technieken die hier gebruikt worden zoals de moderne camera's en de drones. De film kent een paar effectieve schrikmomenten, maar echt spannend wordt het niet. Daardoor is de hele opzet niks nieuws. Ook de climax kent eigenlijk zelfs betere momenten als het originele, maar het weet niet dezelfde ervaringen te brengen als destijds. En dat zal de reden uiteindelijk ook zijn dat deze film een zesje krijgt. 6/10

avatar van john mcclane 2
Door het zoveelste gebrek aan originaliteit,,en het grote succes van deel een.
Hier toch maar behoorlijk wat jaren later deel twee .Want het want product en mega flop Book of Shadows: (2000) zullen maar maar vergeten.
Het is natuurlijk ook weer niet heel kwalijk te nemen dat men deel een kopieert,want hoeveel horror films zijn er in de loop der jaren wel niet soms tot op de puntjes na gedaan.

De verrassing is er natuurlijk af.

In het begin loop je je daar aan te ergeren,,maar in alle eerlijkheid,het einde is best eng en heftig.
En ook het spel overtuigend,met angst in de ogen die zeer echt lijkt.
Maar zelfs dat is natuurlijk niet nieuw,,waarbij in The Blair Witch Project de angstige neus bellen blaas inmiddels een klassieke scene is,en sommige mensen daadwerkelijk opzoek zijn gegaan naar de hoofdpersonen.

voor mij net aan geen voldoende.
Al is het niet compleet een verprutste film.
En kun je best een paar heftige enge momenten verwachten.

avatar van Banjo
MishimaH schreef:
Hysterisch gedoe. Niets voor mij. 1.5 ster voor de moeite.

Ja een hysterisch gedoe inderdaad van het begin tot het einde....
vreselijk!

Wat een enorme afknapper vergeleken met het orgineel.Meer hoef ik er niet over te zeggen.

avatar van Crook
Pfoe dit viel ff tegen. Alle magie die deel 1 had is hier ver te zoeken. De suspense die in het eerste deel super subtiel opgebouwd werd, slaan ze hier gewoon helemaal over. Wat blijft er dan over? Wat gillende mensen in een bos. Beter kijk je een avond discovery channel en skip je deze.

avatar van luijkx20
Zeer slecht, ik kwam niet in de film

avatar van fritsy

heb het niet zo op cam movies.

Oke dit lijkt erg op het eerste maar hier en daar kregen we toch nog nieuwe dingen te zien.

avatar van sinterklaas
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Adam Wingard is heer en meester in Indie Horrorfilms... Pop Skull en You're Next bewijzen dat. Verrassend dat hij nu ineens met een vervolg op Blair Witch Project op de proppen komt.

We volgen ook hierin een groepje jongeren die de bossen induiken om het mysterie van Blair Witch te ontrafelen... en op zoek te gaan naar de vermiste Heather uit de eerste deel uit 1999, tevens het zusje van James... Via een Youtube-filmpje ontdekt hij na twintig jaar dan uiteindelijk wat er daadwerkelijk is gebeurd. Ondanks de vele waarschuwingen is hij eigenwijs genoeg om zijn vrienden op te trommelen en zelf het bos in te duiken.

Het begin is nog wel een beetje rommelig, maar naarmate de tijd verstrijkt is het schouwspel begonnen. Wingard heeft hier toch weer een prima eigenzinnig projectje van weten te maken. Het uitgebreide introduceren van de hoofdrolspelers, de spanningen die toenemen, de mysterieuze doch creepy ontdekkingen, steeds weer op een verkeerd spoor worden gezet... afwachtend tot wat voor noodlot er wel niet op hun pad terecht komt.

Het is de film gelukt om op den duur doodeng te worden. De pikdonkere montage, de sterk dreigende sfeer, waarbij je als kijker toch nog wel de angst mee weet te voelen. Wat wel een beetje jammer is is dat de subtiliteit tegen het einde in dat huis een beetje dreigt te ontbreken en de boel op de automatische piloot neigt te gaan... Die onweer vond ik ook een beetje misplaatst en te standaard. Maar dat neemt nog niet weg dat de uitwerking lekker creepy is.

Wat ook wel jammer is is dat Wingard deze film niet volledig in Found Footage heeft laten schieten, maar gelukkig weten de vele momenten waarbij hij dat wel doet, goed uit te pakken. Ook die drone was een leuke moderne toepassing aan het Blair Witch-concept.

Van het origineel zal deze natuurlijk niet gaan winnen, maar toch was dit vervolgje helemaal niet zo slecht of uitgemolken. Wingard heeft gelukkig nog altijd zijn eigen stijl gekozen boven een eventuele bombastisch Hollywood-spektakel... En dat is de grote redding van deze film.

avatar van LOTR-lover
Ik zie Blair Witch niet zozeer als een vervolg op The Blair Witch Project, maar meer als een soort remake voor de huidige generatie. Ik viel precies in de generatie waar het 1e deel voor is gemaakt en geloofde heilig in de hype toen. Die videoband in een kale hoes, geen aftiteling met acteurs. Het was echt tof gedaan, en ook was de found footage stijl natuurlijk vernieuwend. Dat vernieuwende heeft dit nieuwste deel niet meer, maar omdat ik toch geïntrigeerd blijf door dit verhaal vond ik dit deel wel interessant. Veel verwijzingen naar de 1e film en genoeg spanning in 't algemeen. Het schokkerige camerawerk werkte wel teveel op m'n zenuwen en begon me te irriteren op een gegeven moment.

5/10 (IMDB)

Ik was destijds al geen fan van The Blair Witch Project, maar wou deze nieuwste een kans geven.
Nu, ik ben nog steeds geen fan, ik hou niet van deze manier van filmen, met handycam...
Bovendien vind ik het scenario en de vertolkingen ondermaats.
Snel vergeten dus, en als er een volgende komt, laten liggen waar hij ligt !!!