Blair Witch (2016)

Horror / Thriller

geregisseerd door Adam Wingard
met James Allen McCune, Callie Hernandez en Brandon Scott

Het verhaal volgt een groep studenten die besluit te gaan kamperen in de bossen. Wanneer ze zich in het bos bevinden, realiseren ze zich dat ze niet alleen zijn. Er zit namelijk een duister gevaar verscholen in de bossen...

avatar van frolunda
Originaliteitswaarde 0,0 en ook het acteren was niet al te best maar verder was dit toch een behoorlijk effectief Horror filmpje met de nodige geslaagde Jump scares.Jammer dat het niet veel meer betreft dan update remake van de versie uit 1999 want daar waren hier toch zeker mogelijkheden voor.
Verder zet Adam Wingard toch wel een sfeerrijke film neer waarvan het naargeestige bos natuurlijk de grote ster is.Wel had het voor mij voor allemaal wat minder hysterisch gemogen.
Maar ach zo alleen midden in de nacht werkt Blair witch prima en ik heb me dan ook meer dan geamuseerd.
En wat zal ik nu lekker slapen.......takkenfilm.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
The Blair Witch Project is geen makkelijke film om een vervolg op te maken. Dat zag men wel toen Blair Witch 2: Book of Shadows uitkwam. Anno 2016 was het wellicht iets makkelijker, want dan zat er genoeg tijd tussen om van je vervolg ook stiekem een soft-reboot te maken. Een beetje zoals The Thing in 2011 een prequel was, maar tegelijkertijd ook een beetje reboot-achtig aanvoelde. Het gevaar daarvan is dat het kan aanvoelen als een herhalingsoefening. En inderdaad, Blair Witch voelt zeker als een herhaling van The Blair Witch Project. Wederom gaan tieners met camera's het bos in, raken verdwaald en komen vreemde dingen tegen. Er zijn een paar kleine technische updates gedaan; zo draagt iedereen een kleine camera op zijn hoofd, heeft iemand een spiegelreflex en is er ook een drone. Maar los van de techniek doet Blair Witch hetzelfde als The Blair Witch Project 17 jaar eerder; found footage horror in een donker bos.

Vooropgesteld; Blair Witch is verre van het beste wat we kennen op het gebied van found footage films. Cannibal Holocaust was de eerste, The Blair Witch Project maakte het populair. Er verschenen vervolgens veel found footage films, vaak vrij beroerd, maar met soms enorme uitschieters als [REC] of Cloverfield. Zo goed is Blair Witch absoluut niet, maar de film is alsnog niet slecht gedaan. Want de film is alsnog effectiever in zijn scares dan een groot deel van de standaard horrorfilms die we de vandaag de dag krijgen. Een film als Slender Man - tot dusver de grootste mislukking van 2018 - had juist dít moeten zijn; een efficiënte, simpele horror met een lekker eng sfeertje. Zeker rondom het einde met de seqenties in het huis en de tunnel onder de grond wordt de film hier en daar oprecht spannend. Ik snap de kritieken dat de film meer een herhaling is van de vorige film en weinig nieuws brengt, maar qua uitvoering is Blair Witch echt zo slecht nog niet.

Voordeel van de twijfel, 3,5 sterren.

avatar van bjerik76
ik geef de ( halve) ster aan mezelf omdat ik het tot het eind heb gered deze ( slechte) film te kijken.
Ik hou al absoluut niet van dit soort "live footage" films.
Geen idee of dit nou een vervolg of een remake was van " The Blair Witch Project " want ook die heb ik nog nooit ( af) gezien eigenlijk vanwege dezelfde reden als deze.

Wat een gegil, gekrijs en gerommel was dit.
Als het spannend word gewoon de camera naar de grond of de lucht richten, met een spannend muziekje erbij... Helaas, natuurlijk is ook dit een enorm low budget film, maar hiermee red je het niet (meer) mee.

avatar van BlueJudaskiss
Met de beste wil van de wereld aan begonnen, om er dan razendsnel achter te komen dat ik liever tien Asylum-films kijk dan één keer dit gedrocht.

Found footage is bij mij sowieso al ongeloofwaardig als er direct wordt teruggespoeld én er op een idioot hoog tempo gesneden wordt tussen tig verschillende camera's. Found footage is tenslotte ruw ongemonteerd materiaal. Anders wordt het een een stom plottrucje, et le voila. Ik voelde plotseling nog meer liefde voor [REC] en As Above So Below.

En voor de rest: hysterie, hysterie, hysterie in een hysterische re-make van het heerlijke origineel. Ik ben trouwens een van de weinigen die deel 2 wél erg leuk vond omdat die film een prachtige sfeer had: waarom die wél in de flop 100 staat en dit nieuwe deel niet is me een compleet raadsel.

Wegspoelen deze drab, en vlug!

avatar van K. V.
Dit vervolg ook eens bekeken, maar deze viel toch een beetje tegen. Het verhaal is haast identiek met de originele, maar visueel vond ik deze precies nog meer schokkerig overkomen dan het origineel.
Terwijl in het origineel het heksgedeelte nog wat realistisch overkwam, was dit hier alweer veel minder het geval.
De cast was ook niet zo bijzonder.
Zeker geen must-see en deze voegde ook niet veel toe aan de reeks.

avatar van Draid
Sloeg bij mij de plank aardig mis, de karakters konden mij niet boeien, ook heel het verhaal niet, en misschien moe van het found footage gedoe, (maar dat is mijn probleem.)
de kleine sterke scenes die erin zaten hielp de rest van de films helaas niet.

zoals steeds ben ik altijd nieuwsgierig als er zo een film uit komt en je heb zo van die reacties van het is eng gelijk in de tijd van Evil dead toen er nog kleine cinema's bestonden en de reclame enorm was en alles er erg dik en breed werd opgelegd om toch wat volk te laten treken naar de film zo dus ik moest die film zien. slecht neen maar horror en als de dingen die ze er toen over drukte in de toen streekkrant overgeven bleek wit buiten komen dat waren ongeveer de worden toen over deze film. bleek overgeven en zo. bleek was ik zeker niet en overgeven nog minder ik vond het gewoon een amusante horror film. deze film was niet grappig vele vonden dat een enge film maar ja dat zijn zo films voor tiener meisjes of school kinderen die hun zelf moeten verbergen in de armen van hun liefje. maar het is gewoon niets dan enkel een camera en dat is al wat je in die film ziet. horror ik kan dat niet zo noemen zelfs amateurs kunnen zo iets maken. zoals iets dat mij echt overkomen is ik denk dat ik een jaar of 10 of 11 moest geweest zijn ik zat ik een soort school en we zijn dan op reis geweest naar de Ardennen tijdens de wandeling moest er een van ons naar de wc en deed dat ik de beek. er kwam daar een vrouw voorbij met een verhaal over een heks onze leraar vertaalde de woorden in het nederlands bang niet echt tot de avond begint te vallen. en in die bossen is het er erg donker en de leraren met ons een spel spelen waar we niets van wisten we moesten een voor een beneden naar dat donkere diepe bos waar die zogenaamde Heks zou wonnen en het daar in de nacht niet erg pluis zou zijn geesten en zo dan begrijp je wel hoe je u voelde. maar zo is het met alles hoe groter de filmakkers en de pers overdrijven des te meer zullen er mensen die film willen zien. en meestal richten ze zich op zo een publiek met tieners en schoolkinderen want die kunnen ze goed laten schrikken. je heb er nog zo van die films. stel nu voor dat ze in de bioscoop schrikmeters zouden plaatsen en dan bekijken hoe ver hij overgegaan is hoe hoger de meter aangeeft hoe beter de film des te meer volk. zo is het op de kermis ook in spookkastelen en zo op die manier kun je gewoon een film maken gelijk die film de Blair witch project. hoeveel zitten er niet op you tube zo van die Entertainment programmas Ghost hunters waar in ze zogezegde haunted Haus binnen gaan met een camera en alles filmen maar natuurlijk zonder licht er zijn er zo velen maar wat er gebeurt gewoon niets ze laten het doorgaan zo krijgen ze meer kijkers. en zo zie je maar dat je echt niet veel nodig hebt om zo een film te maken. iedereen kan dat zoek naar een bos laat een verhaal de wereld rond gaan en begin te filmen en binnen de kortste keren heb je een film gelijk de witch project zo eenvoudig is het. of zo een film waar er 3 of 4 van bestaan van die geest in dat huis met de koppels paranormal Activity. schrijf er nog bij gebaseerd op waargebeurd en je hebt je publiek. die film is goede om in slaap te vallen

NRT
De eerste film had al een dun verhaaltje en dreef vooral op de hype. De film was wel realistisch en er werd goed geacteerd, maar er gebeurde eigenlijk bijna niks. Daar kan je een keer me wegkomen en dan kijkt het wel lekker weg. Hier een remake van maken vraagt om problemen. Redelijk vermakelijk filmpje, maar het is eigenlijk je een beetje bezighouden.