The Autopsy of Jane Doe (2016)

Verenigd Koninkrijk
Horror

geregisseerd door André Øvredal
met Emile Hirsch, Brian Cox en Ophelia Lovibond

Tommy en Austin Tilden zijn vader en zoon en beiden lijkschouwer. Ze worden belast met de autopsie van een jonge, onbekende vrouw. Sheriff Burke heeft gevraagd om de doodsoorzaak voor de volgende ochtend te ontdekken zodat hij een volledige verklaring naar de pers kan afleggen. Wanneer Tommy en Austin de autopsie verrichten beginnen er bovennatuurlijke gebeurtenissen plaats te vinden in het mortuarium.

Snap niet dat deze film zulke goede beoordelingen heeft.. Terwijl horrorfilms die ik wel leuk vind een lagere hebben.. Begon leuk maar werd steeds slechter en het einde was gewoon enorm slecht.

avatar van Imane10
the_nl_moviess schreef:

Waarom baseer je jouw mening? Je snapt niet dat het zo een goede beoordeling krijgt maar ik snap niet waarom jij het zo slecht vond

Aardige horrorfilm, maar wat ik bij dit soort films altijd minder vind, zijn de geluidsvolume wisselingen, van zacht tijdens rustige momenten, naar hard tijdens spannende (enge) momenten. Die luide geluidseffecten hakken er dan gelijk zo in.
‘k zit dan ook met de afstandsbediening in m’n hand te kijken om het volume telkens aan te passen

avatar van AmazingPP
Meer een horrorachtige thriller dan een daadwerkelijke horrorfilm. Vond hem wel luguber. Acteerwerk is zeer degelijk, script zit fijn in elkaar, flink wat plotwendingen... Al met al een prima film, maar er zijn betere in omloop. 3,5*

avatar van Yoshvandam
Ik vond het een prima film tot het duidelijk werd wie Jane doe was ik vond het naar mijn mening te ver gezocht tot dat punt zat er meer dan genoeg spanning is en jump scares om het leuk te vinden

Snap niet dat deze film zo hoog is beoordeeld. Vraag me dan wel af of je een echte horror liefhebber bent, of gewoon een keer deze film hebt aangezet.
Het is namelijk zo slap en er gebeurde helemaal niks, dat het ook een fantasie film kon zijn. Bovendien zo slecht geacteerd en zo voorspelbaar aan alle kanten. Hij duurde zo kort, dat toen ik er eindelijk in zat, hij al was afgelopen. Even serieus het ging nergens over 70 min lang ging de film over de autopsie en werd ze opengesneden en pas de laatste 5 minuten gebeurde er wat. Dit was echt zo slecht, heb er geen woorden voor.
Mocht je dit lezen en van écht goeie horrors houden: kijk het niet, het is pure tijdsverspilling en de zoveelste slechte horror.

Haha ik lees nog een keer die reacties, maar ik vraag me echt af of wij dezelfde film hebben gekeken.
Mensen hebben het over geweldige horror, goed geacteerd en over plotwendingen.
Man, er zat amper een verhaal in, zo dun! Op het laatst werd het even snel uitgelegd, eerder snel afgeraffeld. Er was niks engs aan, 99% van de film keek je namelijk tegen een lijk aan. Goed geacteerd? Daar kan ik alleen maar om lachen. En plotwending? Nou vanaf minuut 1 was het zo duidelijk als wat.
Had nooit gedacht dat ik zó zou verschillen van mening met alle kijkers hier, maar zal vast komen omdat ik een echte horror liefhebber ben, erg kritisch ben en moeilijk tevreden ben na het zien van alle meuk de afgelopen jaren.

avatar van Mags
Jordorientje ik wilde net deze film kijken maar aangezien je een horror kenner bent ken je er misschien een voor me met een goed verhaal en gore? Gr maggy

Mags schreef:

Mocht je deze twee nog niet gezien hebben, dan is het misschien wel wat voor jou:

The Hills Have Eyes (2006) - MovieMeter.nl

The Hills Have Eyes II (2007) - MovieMeter.nl

Ik als horrorliefhebber -ook met gore erin- vind deze heel goed. Maar oordeel zelf

Mags schreef:
Ben er nog steeds niet uit of het een sarcastische of serieuze opmerking was?

Maar heb je deze film nou gekeken, want ben wel benieuwd wat jij er van vind?

MovieMind schreef:
Ben er nog steeds niet uit of het een sarcastische of serieuze opmerking was?

Maar heb je deze film nou gekeken, want ben wel benieuwd wat jij er van vind?

Ik heb deze zojuist voor de tweede keer gekeken en vind hem echt goed. Jordorientje kraakt hier dan wel de hele film af, maar overdrijven is ook een vak. Dus beter gewoon lekker kijken en zelf oordelen, is mijn advies

Oh...ik weet dat je vraag aan Mags was hoor, maar geef alleen ff mijn mening/advies aan jou

avatar van MovieMind
Bedankt voor je (goed) advies Mariovane, maar was onnodig want heb de film al gezien.
Vond het ook een aardig filmpje en was daarom benieuwd wat Mags er zelf van vind.
(mits ze niet teveel waarde hecht aan Jordorientje's kritiek)

avatar van Mags
Jordorientje was niet sarcastisch bedoeld hoor haha. Bedoelde het serieus

avatar van Mags
Mariovane nee nog niet gezien, heb net the perfection gekeken erg zieke film al zeg ik het zelf. Ga morgen toch maar beginnen aan deze film, ik laat nog weten wat ik er van vond

avatar van Mags
MovieMind ik ga hem morgen maar eens bekijken ik laat nog weten wat ik er van vond.

Mariovane schreef:

The Hills Have Eyes (2006) - MovieMeter.nl

The Hills Have Eyes II (2007) - MovieMeter.nl

Die heb ik al gezien

avatar van Mariovane
MovieMind, graag gedaan hoor! En eerlijk gezegd dacht ik al dat je deze gezien had...ik had al zo’n vermoeden

En Mags, bij jou precies hetzelfde, want een beetje horrorliefhebber heeft The Hills Have Eyes 1 & 2 natuurlijk allang gezien. Zijn echt goede films, vandaar dat ik ze toch maar ff aanraadde

Ik heb zojuist de trailer van The Perfection gekeken, maar die film pik ik vannacht gelijk ook ff mee...thanks daarvoor! Ik kon die nog niet en lijkt me echt een goeie film, ja

avatar van cor1946
Redelijke horrorfilm, verder niks schokkend met jammer te weinig schrik momenten.

avatar van Mariovane
Mags, waar ik heel benieuwd naar ben, is of jij de trilogie van I Spit on Your Grave al hebt gezien. Vast wel, hè?

I Spit on Your Grave (2010) - MovieMeter.nl

I Spit on Your Grave 2 (2013) - MovieMeter.nl

I Spit on Your Grave 3: Vengeance Is Mine (2015) - MovieMeter.nl

Mocht je die nou toevallig toch nog niet hebben gezien, dan raadt ik je echt aan ze eens te kijken. Deze films zijn zo geweldig goed, vind ik persoonlijk...er zit alles in

MovieMind, voor jou natuurlijk ook...al ben ik bang dat jullie beiden deze allang gezien hebben. Maar wie weet

Ik hoor het allemaal wel...groetjes!

avatar van MovieMind
Heb alleen die uit 2010 gezien Mariovane, en vond ik ook wel een fijn filmpje.
Die andere twee lijken me meer van hetzelfde, mischien dat ik ze in de toekomst eens bekijk.

MovieMind schreef:
Heb alleen die uit 2010 gezien Mariovane, en vond ik ook wel een fijn filmpje.

Deel 1 is inderdaad de beste, maar 2 & 3 zijn ook best wel te pruimen. Gaat er hard aan toe in die films...vooral in deel 2.

avatar van princesspeach
Mooie beelden van het lichaam en wat daarin afspeelt. Helaas vond ik ‘m niet eng.. geen schrikmomenten. Zag een hoge score hier en had ietsje meer verwacht.

avatar van Left4Dead
"To me it looks like........ they were trying to break out!"

Eerste prent die ik zie van de regisseur. Meteen valt op dat hij aardig kundig is in hele mooie plaatjes in prachtige kleur te kunnen schieten. Een luguber uitgangspunt die het verhaal met zich meeneemt, des te meer mogelijkheden voor wat creepy shit. Het is duidelijk een love it or hate it film, te zien aan de beoordelingen hier.

"Every body has a secret, some just hide them better than others".
"Somethings you can't unsee".

Al snel merk je ook dat het script aardig scherp is, de personages worden je kort voorgesteld. Klassieke horror in een modern jasje, zelfs de muziek doet jaren 80 horror aan. De regisseur heeft je aardig te pakken met zijn prima regie. Zijn gebruik van licht is echt mooi, het belletje was een hele leuk vinding die het lekker creepy maakte.

Eindelijk weer eens een horror waar ik met de personages kon inleven. Bravo script en acteurs. Maar ook de setting is een mooie, het oude gebouw met de generatie oude traditie is perfect. De film neemt zijn tijd, geen haastklus hier en daardoor ziet het er erg volwassen en onderbouwd uit. Het verhaal is niet nieuw maar wordt wel heel mooi opgebouwd, je nieuwsgierigheid naar de afkomst van Jane Doe trekt je heerlijk door de prent heen. Het is een aardige puzzel en dat is de kracht ervan.

Kortom: prima werk waar ik van genoten heb. Prima verhaal en de kleine cast staat zijn mannetje. Soundtrack is prima, regie erg goed en het script loopt soepel, eigenlijk super degelijk. Heerlijk maar volwassen sfeertje, 3,5**. Een vervolg mag van mij......... zekers, op naar Ward Lamon van VCU.

avatar van remorz
Een tip van Hannah Grace.

Ergens is het jammer om via die omweg bij deze uit te komen, want het doet deze wel goed om er blanco in te gaan. Natuurlijk geeft de film zelf vrij snel wat knikjes in de richting die het uitgaat. Dat het uiteindelijk toch een nét andere afslag neemt is daarom alleen al fijner.

Goed verhaal. Totaal geloofwaardige weergave van lijkschouwer Cox en zoonlief Hirsch, die beiden garant staan voor beter acteerwerk dan je van het genre gewend bent. De film zit vol medisch jargon en handelingen die getuigen van research (of ze nou werkelijk accuraat zijn of niet). Er zijn toch veel films waarin een professie wat plat weergegeven wordt; stop iemand in een witte jas en het is een medisch expert. De geloofwaardigheid blijft niet beperkt tot hun beroep, ook hun onderlinge verhouding en overdenkingen komen realistisch over.

Mooi hoe ze samen een raadsel proberen te ontrafelen dat steeds duisterder begint te worden, en je als kijker verwachtingsvol afwacht hoe en wanneer het kwaad zich zal manifesteren. Ook op de uitwerking daarvan valt weinig af te dingen. Mooi gebruik van de locatie, goede balans tussen suggestie en expliciete vlezigheid en sfeervolle geluidsband.

Een film die uitblinkt in een degelijke aanpak en sfeervolle uitwerking van een thema waarbij de oubolligheid van platgetreden paden altijd op de loer ligt, maar constant kundig vermeden wordt. 4*