Don't Breathe (2016)

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

avatar van perceived
Fijn! Na een jaartje onthouding van recente horrorfilms heb ik deze vorig weekend eindelijk gezien. Hoewel er nog één en ander op stapel(tje) ligt, vind ik dit zeker één der besten van 2016. Plot verveelde geen moment en verloopt vlotjes. Niet zozeer vernieuwend, maar zeer bekwaam en meer dan voldoende boeiend. 7.5/10*

Haycon ik ben van een hogere hoogte gevallen. Kwam er met een verschot in de rug van af. Dus u uitleg klopt niet voor alle gevallen
Film echt pracht horror btw. En als men dit geen horror vind, dan moet men maar naar die kinder films annabelle, insidious of conjuring kijken. Die niets beter weten dan constant spanning te laten verdwijnen. Jumpscares moeten opgebouwd worden en niet om de 5 minuten verschijnen. Don't breathe laat zien dat met weinig script, deze toch een van de betere films is die ik dit jaar heb bekeken

avatar van IH88
“It's kind of messed up to rob a blind guy, isn't it?”

Don't Breathe is een ijzingwekkende film van Fede Alvarez, die na Evil Dead laat zien dat hij zijn vak verstaat en gewoon dit soort horrorfilms moet blijven maken. Een oud en krakend huis, drie jonge dieven, een blinde man met een verborgen geheim en een niet zo'n vriendelijke hond, meer heb je soms niet nodig voor een ijzersterke home invasion film.

Het is knap dat je, ondanks dat alle vier de personages niet bepaald sympathiek zijn, toch mee gaat leven met Rocky, Alex en de blinde man… Op bepaalde momenten in de film dan. In het begin met de blinde man natuurlijk, maar dat verandert gaandeweg zeker. Vooral Jane Levy en Stephen Lang zijn erg sterk, en de regie en het camerawerk zorgen ook voor een sfeervolle film. Het is indringend en beklemmend, met mooi kleurgebruik (de rode en groene lichten die elkaar de hele tijd afwisselen is fantastisch gedaan) en het oude huis als sfeervolle setting. In het laatste gedeelte valt de film wat in herhaling met een opeenstapeling van bevrijding, gepakt worden, weer bevrijding, weer gepakt worden etc. Alhoewel dat gedeelte met de hond wel grandioos is. En het einde is ook sterk gedaan, met een sequel die er van mij best mag komen.

avatar van KingJ
vette spannende thriller!
niet meer en niet minder....

aanrader

Deze film heb ik te lang laten liggen. Ik als horror liefhebber dacht dat het zou gaan tegen vallen, maar omdat mijn vrouw die echt niet van dit genre films houd aangaf dat ze hem wou zien kon ik het natuurlijk niet laten om dan toch eens met haar een film in mijn genre te kijken. Ik werd zomaar aangenaam verrast heerlijk spannende film waarbij de spanning goed opgebouwd wordt en je echt op het puntje van je stoel zal zitten.

Don't breathe ga deze film kijken... Aanrader!

avatar van TornadoEF5
Deze film doet het ook erg goed bij mijn vrienden. Een maat kan maar niet stoppen met praten over twee bepaalde films: deze en Get Out (2017). En dit is ook zo typisch een film die je aan iedereen kan aanraden en quasi nooit bij iemand zal tegenvallen.