Don't Breathe (2016)

3,37

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

243 BERICHTEN 60 MENINGEN
avatar van Imane10
"Don't breathe" De film is een horror/misdaad. Van de horror komt het er niet echt van maar de misdaad is letterlijk en figuurlijk er goed in verwerkt. Het was ten slotte ook echt een (mis) daad van de jonge lui!

Dit is echter wat ik verwachte van Alvarez, ook wel geinig dat jane in "Evil dead" het slachtoffer mocht zijn ook in deze versie wederom het muisje was. Over de film zelf, een groepje dat geld ruikt en een blinde natuurlijk beter af wist te zijn krijgt een 'karma' . Voor vele lag de medelijden bij de jongeren, voor andere bij de man. Een trieste blik in het leven van Jane ( roxy ) zorgde voor een goed evenwicht. Op den duur werd het wat slapjes maar toen leek hij weer wakker geschud te zijn.

Hier en daar schommelde het tussen leven en dood, wat 9 van de 10 keer wat onrealistich was MAAR zorgde voor een spanned effect. Al bij al , ik heb me geamuseerd, laat nu deel 2 maar komen.

avatar van Imane10
ambrosini schreef:
Trailer al een paar keer gezien.. verwachting was hoog.

Laatst met een aantal vrienden bekeken..

Film is wel vermakend, maar 'thriller' momenten waren weinig of voorspelbaar. Film begint heel snel al met het huis waar ze 'the jackpot' willen halen.

Verhaal is slap waardoor je al heel snel afhaakt. Mijn bedoeling was om een 2,5 sterren te geven, maar toen ontdekte wat deze meneer nog meer van plan was heb ik er toch 3 sterren van gemaakt.

Ik zou don't breathe eerder in de genre thriller zetten dan horror. Als je de trailer al hebt gezien dan weet je ongeveer wat je te wachten staat.

Daarom de gouden tip: laat de traillers achterwege. Leuk om later een terugblik op te werpen, maar de trailer doet het voorkauwen, dat is zonde!

Goeie film zeer spannend, Lang speelt een sterke rol hij komt echt goed over als de engerd die hij moet zijn.

avatar van Valak
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een ijzersterke, bloedstollende thriller van Fede Alvarez.

Ik had zonder twijfel de hele film op het puntje van m'n stoel gezeten, als ik niet te veel verleid was door de trailers die van te voren vrij gegeven waren, waarin in feite bijna íedere jumpscare uit de film al in zaten gepropt, wat ervoor zorgde dat de scares en extra intense momenten in de film dus grotendeels al voor mij verpest waren. De spanning zat er zeker nog wel in, want je weet nog steeds niet hoe het verhaal precies zal verlopen, en een paar verrassingen bleven nog over; maar toch in veel mindere mate als ik de trailers niet gezien had.
(Ik heb m'n lesje dus wel geleerd met betrekking tot het kijken van trailers van horrorfilms; ik houd het vanaf toen gewoon bij één of twee trailers of teasers, en niet 3 of 4 of 5 zoal zoals er steeds vaker van films uitgebracht worden.)

Maar dit moet natuurlijk niet af doen aan de film zelf, dat ligt aan m'n eigen vroege nieuwsgierigheid.

Uiteraard bleef de grootste schok-surprise uit de film wel intact, wanneer we in de laatste 20 minuten terecht komen waarin Stephen Lang Jane Levy gevangen heeft en haar wilt bezwangeren met een nieuw kind vanwege zijn omgekomen dochter.
Daar schrik je natuurlijk wel even flink door, zo van; "Holy shit, dit gaat opeens heel ergens anders heen!"

Het acteren vond ik ook allemaal erg goed.

En ze zijn dus aan het werken aan een vervolg!

avatar van Boneka
Uitstekende thriller zeer goed opgebouwde film die lijkt een B film te zijn bij de opening maar zodra ze HET huis benaderen wordt ECHT alles anders. Gelukkig had ik de trailer niet gezien, maar er komt wat op je af in deze film die naast de huiveringwekkende beelden (hoog thrillergehalte/minder horror) ook een zeer goede soundtrack heeft. Ook de bijgeluiden van die fucking dog komen zowat je huiskamer in. Gelukkig weet ik dat ik geen hond heb. Stephen Lang die man des huizes speelt echt een sublieme rol als blinde veteraan. Er is ook veel aandacht besteedt aan detail. Natuurlijk ook wat kleine minpuntjes. De onverlichte scenes zagen er zeer goed uit, maar een blinde heeft geen lampjes nodig in de huiskamer. En de meeste blinden zien meestal toch wel iets al is het een schim. Maar goed ik heb me kostelijk vermaakt bij deze film die zowaar Don't breathe again zou kunnen opleveren.

avatar van handelaar
Genoten van dit filmpje, maar waarom zo moeilijk doen met een glazenbuis terwijl je toch je geslachtsdeel het werk kan laten doen is me een raadsel.

avatar van Zwolle84
handelaar schreef:

Dat geeft hij in de film zelf antwoord op: 'I'm not a rapist.'

Vergeet je spoilerhaakjes trouwens niet.

avatar van Zwolle84
Deze heeft de thuistest glansrijk doorstaan; wat is het toch een waanzinnig goede film. Ik kan zo 1,2,3 geen enkele andere film bedenken die zo lang en zo strak de spanningsboog gespannen houdt. Fantastisch vakwerk van een veelbelovend regisseur.

The best american horror movie in 30 years...

Dit is geen horror film maar en thriller of ik moet een verkeerde film hebben gezien.
Jammer dat ze zoiets erop zetten want ik dacht dat ik naar een goede horror film ging kijken, ik heb me gelukkig wel prima vermaakt.
Leuk verhaal, acteurs waren middelmatig, spannend, jammerlijke einde.
1 meesterlijke scene waar ik bijna van moest kotsen

avatar van sinterklaas
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na de zieke remake van Evil Dead heeft Fade Alvarez nu zelf een verhaal verzonnen en verwerkt in de moddervette Don't Breathe.

Home Invasion films kennen we de afgelopen tien jaar in den duizenden, maar nu verdraait de boel zich en mogen de inbrekers zelf vrezen voor hun leven... Drie onderklassers, twee vrienden en een vrouw hebben er een beroep van gemaakt om zo nu en dan een inbraak te plegen... En dan komt er een nieuw plan: een inbraak in een huis van een oude oorlogsveteraan, die nota bene nog blind is ook. Ja, dat lijkt een eitje... Ze slaan hun slag, weten in te breken, zijn bijna bij de buit... maar dan beseffen ze dat van alle inbraken die ze gepleegd hadden, dit er eentje is waar ze enorm veel spijt van krijgen.

En zo wordt Don't Breathe een spannende, coole, donkere en claustrofobische horrorfilm die me op alle vlakken blij maakte. Ja, wat moet ik zeggen... De sfeer is om te beginnen helemaal in orde, de soundtrack is in orde (geen bombastische orkesten e.d.)... die oorlogsveteraan is een nieuw horror-icoon geworden en je wordt hierbij gewaarschuwd dat niet alle blinden te onderschatten zijn, het acteerwerk van de inbrekers en dan met name Rocky is flink in orde, een paar vette kills en kleine actiescene's... en dan nog blijft het niet daarbij; het tragische achtergrond verhaal van de veteraan en dan ook vooral de plottwist die we krijgen op het moment dat je denkt dat alles wel een beetje is afgelopen, weten de film alleen maar nog sterker te maken en weet de film daarbij ook op psychologisch vlak erg ziekelijk te worden.

En ja, is het je toch nog gelukt om de man te ontkomen, zijn agressieve bulldog is zijn beste vriend...

Conclusie: er wordt hier een complete maaltijd voorgeschoteld. Grandioze horrorfilm en een mijlpaal in het archief daarvan.

Deel 2 staat al in de steigers... Nou, laat maar komen.

avatar van GoodOldJack
Goddamn eat this Steven, Bruce, Sylvester en co Stephen Lang is pas echt een badass motherfucker. Zal morgen wel een iets langer stukje schrijven maar wat heb ik genoten van deze film seg.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijk goede film. Vooral goed acteerwerk. Alleen het jammere is dat die gek in dat huis nog steeds niet dood is. Het kan dan ook goed zijn dat er een vervolgd komt!

Goede horror-misdaad film.
De zoveelste film in het genre zou je denken, dat is wel zo, maar dit keer wel een goede, met prima vertolkingen.
Ook een goed scenario, zou zouden er meer mogen zijn.
Een verademing deze prent !!

avatar van nightbreed
Eindelijk weer eens een goede en spannende thriller/horror.

Ik heb geweldige noten!

Geweldige film !!

avatar van Halcyon

Pff, script hangt als los zand aan elkaar, ongeloofwaardige plotwendingen volgen elkaar in sneltempo op. Wie verzint deze krankzinnige shit toch heel de tijd?

avatar van Alathir
Dat is vrij duidelijk Halcyon al snap ik niet meteen hoe dat los zand aan elkaar kan hangen.

Pritt.

Halcyon schreef:

Cut & paste job van 100 andere horrors. Hoeft niet veel aan verzonnen te worden toch?

avatar van Halcyon

Nee, maar het soort scènes waarin mensen zodanig op hun bek krijgen of van grote hoogtes vallen en dus dood horen te zijn, maar telkens weer opstaan, bezorgen "het genre" een slechte naam.

En dan heb ik het niet over types als Michael Myers, want die zijn in se onmenselijk, of dat wordt alleszins gesuggereerd.

Bovendien is dit geen horror volgens mij. Niet dat het daardoor een andere film wordt, maar dit etiket schept misschien wel foute verwachtingen.

Meh, mensen bij wie zulke zaken horror "een slechte naam" bezorgen gaan maar lekker andere genres kijken. Deze bad guy staat bij mij als een imposant en creepy figuur, zonder daarbij wat supernatuurlijk quatsch te hoeven suggereren. Dat er dan een loopje met de realiteit genomen wordt zal best, maar dat maakt het niet minder indrukwekkend.

Verder staat deze film bol van de suspense, lijkt mij perfect onder de horror noemer te vallen.

avatar van Halcyon

Mja, dan beleven we dergelijke films wellicht anders. Zulke ongeloofwaardigheden (binnen het universum van de film weliswaar, want een dude als Michael Myers bestaat natuurlijk ook niet echt) trekken mij net uit die ervaring. Dus suspense wordt dan ergernis.

En wat die genre-aanduiding betreft: ik doe daar doorgaans niet zo moeilijk over. Er zijn verschillende definities, waaronder een die stelt dat horror een boven- of tegennatuurlijk element dient te bevatten. Maar dan sluit je films als Seven en Silence of the Lambs a priori uit... dus dat lijkt me nogal strikt. Het was meer een opmerking in de marge.

Idealiter zitten er geen echte ongeloofwaardigheden in natuurlijk, maar het is geen eenvoudige balans om een film te maken met genoég impact én een plot dat redelijk plausibel klinkt. Ofwel knal je er dan wat ongeloofwaardige zaken in en maak je de bad guy ietwat larger than life, ofwel wring je het plot in allerlei bochten om toch maar met een plausibele uitleg te komen.

Dat laatste vind ik dan vaak de minste oplossing, want die uitleg draagt zelden weinig bij aan de film en spannender wordt het er meestal ook niet van, aangezien er relatief minder tijd is om bezig te zijn met sfeer en spanning.

avatar van Halcyon

Daar heb je ook wel een punt natuurlijk... en eigenlijk weet ik dat wel, maar wetenschap en beleving staan soms haaks op elkaar.

Haha, ik denk dat horror het genre is waar fans op basis van kleine details echt de meest uiteenlopende ervaringen kunnen hebben, wat zich dan ook vaak doorzet in de quoteringen. Verklaart ook meteen waarom het één van de laagstscorende genres is denk ik. Zou er graag wel eens wat meer indepth over lezen, maar daarover wordt jammer genoeg niet zo heel veel geschreven.

avatar van Boeikens
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Horror, een ruim begrip waar de laatst tijd steeds meer films (willen) onder vallen.
Voor mij is dit een pure psycho thriller met een heerlijk opgebouwde claustrofobische sfeersetting. Het verhaal loopt lekker vlot, men kan hier best wat dingen door de vingers zien, en kent een sterke spanningsboog. Ook de acteurs zetten hier hun beste beentje voor. Enkel het einde... een beetje erover dat onze badguy nog leeft, enkel om er waarschijnlijk nog een vervolg aan te kunnen breien.

avatar van Decec
Een goede misdaad/horror/thriller film...
Prima en spannend verhaal...
Zou maar nooit inbreken...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...
Spannend slot, waarschijnlijk komt deel 2...

avatar van LOTR-lover
Eindelijk weer eens een film met een origineel plot. Overigens vind ik Don't Breathe wel meer een thriller dan een horror, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van de film zelf. Het acteerwerk is over het algemeen uitstekend en er zitten een paar zenuwslopende scènes in. Helaas zakt de film naarmate het einde toch wat weg in kwaliteit met name door onlogische keuzes van hoofdpersonen. Maar verder echt heel tevreden over deze toffe thriller met interessante invalshoek.

8/10 (IMDB)

avatar van DVD-T
Heerlijke rollercoaster ride.

Het begin is wat jammer, daarmee wordt er toch net wat te veel van het verloop van de film weggegeven. Wat volgt is wat drama over jongeren die rijken beroven om er zelf beter op te worden omdat ze een kut leven hebben. Als ze eenmaal het huis betreden gaat dat niet op een geheel tactvolle manier en zet je je vraagtekens of de man ook doof is en niet alleen maar blind. Toch staat dat nergens de fun van Don't Breathe in de weg. Lang is geweldig als blinde oorlogsveteraan die de jongeren een lesje leert. Een wreed kat en muis spel begint. Alvarez weet zeker in dit gedeelte de spanning enorm op te voeren en ook een behoorlijke poos vast te houden.

Alles wordt er aan gedaan om die spanning zo goed mogelijk naar de kijker over te brengen. Fraai camerawerk, mooie belichting of eerder gebrek aan licht, fijne muziek en echt een geweldige sound design. En die is hier heel erg belangrijk. De film was echt niet zo goed geweest, hadden Alvarez en zijn team daar minder aandacht aan geschonken.

Het keerpunt in de film die menig kijker verbaasde, was voor mij een iets minder moment in de film. Het idee is goed, de uitwerking is om genoeg vraagtekens bij te zetten. Ik heb dan weer veel meer met de meedogenloze Lang die de jongeren opjaagt en ze een voor een wil vermoorden. Het einde was me dan weer niet meedogenloos genoeg. Had van mij toch iets naargeestiger mogen eindigen. Het voelt nu wat braaf aan en hierin gaat Alvarez helaas niet all the way in zijn ideeën.

Spannend en claustrofobisch. Goed geacteerd, geregisseerd en geschoten. Sterke film.

avatar van Tiany
Simpel verhaal, veel kat en muis, maar wel spannend. Eerder thriller, zeker geen horror. Heb op puntje van mijn zetel gezeten. 88 minuten is een prima tijd voor deze film, indien langer zou hij waarschijnlijk langdradig worden. Heb er van genoten.

avatar van perceived
Fijn! Na een jaartje onthouding van recente horrorfilms heb ik deze vorig weekend eindelijk gezien. Hoewel er nog één en ander op stapel(tje) ligt, vind ik dit zeker één der besten van 2016. Plot verveelde geen moment en verloopt vlotjes. Niet zozeer vernieuwend, maar zeer bekwaam en meer dan voldoende boeiend. 7.5/10*

Haycon ik ben van een hogere hoogte gevallen. Kwam er met een verschot in de rug van af. Dus u uitleg klopt niet voor alle gevallen
Film echt pracht horror btw. En als men dit geen horror vind, dan moet men maar naar die kinder films annabelle, insidious of conjuring kijken. Die niets beter weten dan constant spanning te laten verdwijnen. Jumpscares moeten opgebouwd worden en niet om de 5 minuten verschijnen. Don't breathe laat zien dat met weinig script, deze toch een van de betere films is die ik dit jaar heb bekeken

avatar van IH88
“It's kind of messed up to rob a blind guy, isn't it?”

Don't Breathe is een ijzingwekkende film van Fede Alvarez, die na Evil Dead laat zien dat hij zijn vak verstaat en gewoon dit soort horrorfilms moet blijven maken. Een oud en krakend huis, drie jonge dieven, een blinde man met een verborgen geheim en een niet zo'n vriendelijke hond, meer heb je soms niet nodig voor een ijzersterke home invasion film.

Het is knap dat je, ondanks dat alle vier de personages niet bepaald sympathiek zijn, toch mee gaat leven met Rocky, Alex en de blinde man… Op bepaalde momenten in de film dan. In het begin met de blinde man natuurlijk, maar dat verandert gaandeweg zeker. Vooral Jane Levy en Stephen Lang zijn erg sterk, en de regie en het camerawerk zorgen ook voor een sfeervolle film. Het is indringend en beklemmend, met mooi kleurgebruik (de rode en groene lichten die elkaar de hele tijd afwisselen is fantastisch gedaan) en het oude huis als sfeervolle setting. In het laatste gedeelte valt de film wat in herhaling met een opeenstapeling van bevrijding, gepakt worden, weer bevrijding, weer gepakt worden etc. Alhoewel dat gedeelte met de hond wel grandioos is. En het einde is ook sterk gedaan, met een sequel die er van mij best mag komen.