Don't Breathe (2016)

3,36

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

204 BERICHTEN 54 MENINGEN
avatar van TornadoEF5
geplaatst: 6 januari, 00:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeer goede film die over de hele speelduur blijft boeien, mede omdat hij zo kort is, die best een vrij originele uitgangspositie inneemt. Namelijk met wie moeten we nu het meeste medelijden hebben? Camerawerk is erg goed, en heel zorgvuldig gedaan. Qua plot zit het ook wel goed, hoewel de blinde man wel heel erg mobiel is. Uiteindelijk doet deze wat hij moet doen, en dat is vermaken met hoofdletter V terwijl het qua kwaliteit ook goed snor zit.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 16 januari, 23:14 uur [permalink]
Niet echt origineel, maar toch goed uitgewerkt. Home alone zonder de humor. Chainsaw Massacre zonder freaks. Bij dit soort films is vooral de opbouw en sfeer belangrijk. En dat lukt op zich wel. De film blijft zeker niet hangen, maar is best te genieten. De korte duur helpt wel en de cast valt goed mee. In een genre waar veel rommel te vinden is, ben ik toch blij deze gezien te hebben.

avatar van james_cameron
geplaatst: 16 januari, 23:32 uur [permalink]
Best spannende thriller met horrorfilm-trekjes, goed gemaakt en gespeeld, maar iets te vergezocht en weinig origineel. Een aantal verrassingen qua plot houdt de boel op de rails, alsmede een goed gedoseerde spanningsopbouw. Uiteindelijk blijft er weinig echt hangen en ook de visuele aanpak zal me niet bepaald bijblijven, maar de film zit vlot genoeg in elkaar. Geproduceerd door Sam Raimi.

avatar van hoffhaan
geplaatst: 20 januari, 18:57 uur [permalink]
Genoten van deze film. Voortdurend spannend. Geen moment verveeld. 4.0

avatar van Daan258
geplaatst: 24 januari, 14:12 uur [permalink]
Eindelijk weer is een heerlijk spannend en goed filmpje.
Ik heb af en toe echt letterlijk met me adem in zitten kijken 😛
Daarnaast ook nog een lekkere sfeer, het verhaal kon er ook mee door en prima acteerwerk van de cast. Vooral Stephen Lang was natuurlijk erg tof in deze film (heel creepy). Het is een behoorlijke acteur alleen ik ken hem eigenlijk alleen maar verder van de serie Salem.
Zeker een aanrader dit.

Een absolute 3,5*

geplaatst: 24 januari, 15:58 uur [permalink]
Daan258 schreef:
ik ken hem eigenlijk alleen maar verder van de serie Salem.

En Avatar dan? 😉

avatar van KevinBacon
geplaatst: 24 januari, 22:20 uur [permalink]
Ziek, maar indrukwekkend. 3 sterren. Mvg

avatar van Daan258
geplaatst: 25 januari, 20:34 uur [permalink]
Filmkriebel schreef:

En Avatar dan? 😉

Je zult me gaan haten maar ik heb Avatar zelfs nog nooit gezien XD

geplaatst: 26 januari, 20:19 uur [permalink]
Kon ik niet geloven 😄

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 30 januari, 14:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deed me wat aan Hush denken en vond die dan nog iets spannender en geloofwaardiger eigenlijk, terwijl die amper aan 3 sterren raakt. 'Don't breathe' is zeker niet slecht voor een horror hoewel ik het meer een thriller vond, maar wel overroepen. Op basis van de algemene score hier verwachtte ik me aan originaliteit, grote twists (en dan heb ik het niet over een personage dat plots nog blijkt te leven, maar goed geprobeerd 🙂), een verrassend einde (happy of unhappy laat ik terzijde hoewel ik horrors in het algemeen geslaagder vind als ze niet zo goed aflopen) . Daar bleef ik wat op mijn honger zitten. Het blijft allemaal wat vlak: de personages, motieven en beslissingen, verloop van het verhaal... En dan de blinde veteraan die zich altijd weet te bevrijden en de brute aanval op het einde overleeft... Cliché, meer kan ik er niet over zeggen. Overigens ook geen film die bijblijft. Ik las ergens dat er een vervolg komt (wil al wat zeggen), helemaal niet nodig en denk dat ik die zal overslaan. Maar je weet nooit 🙂

avatar van Zwolle84
geplaatst: 30 januari, 15:12 uur [permalink]
SillyBilly23
Het briljante van Don't Breathe zit hem voor mij ook niet in zaken als originaliteit en uitdieping van de personages. Het is vooral de uitvoering die zo fantastisch is, zoals de beklemmende sfeer en het prachtige geluid. Het is ook wel echt een film die je alleen op een goed scherm en met sterke 5.1 sound moet kijken, liefst in de bios.

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 30 januari, 19:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Daar heb je misschien gelijk in Zwolle84 dat het een film is die je in de bios moet zien en daardoor een andere beleving hebt door het geluid enz. Was bij mij niet het geval maar mijn kritiek ging daar ook niet echt over. Toen ze net het huis binnen waren, vond ik het enorm spannend en oncomfortabel om naar te kijken. Ook omdat je niet weet of hij ze al heeft gehoord of niet. Maar zodra Money eraan ging was de meeste spanning er voor mij af. Ik vind dat ze teveel aansturen op de overleving van het meisje. Ook had ik gehoopt dat er een mentaal spelletje zou gespeeld worden, een terreur die vanuit de veteraan kwam, zeker nadat ze Cindy vinden in die kelder. Maar die zieke kant van hem zag ik te weinig terug. De scène waarin hij de schoenen vindt (en hoe!), kwam bij mij een beetje komisch over. Zijn gehoor en reukzin waren zogezegd veel sterker ontwikkeld maar ik begrijp niet hoe hij in andere scènes dan niets hoort of ruikt als de personages op een halve meter van hem staan, wanneer ze binnenbreken, hij beslopen wordt enz. En zoals ik al zei, kon ik me niet echt vinden in de loop van het verhaal en de beslissingen van de personages (zouden we de politie bellen hmm, zouden we het geld stelen hmm). Er hadden meer scènes mogen inzitten zoals wanneer hij de lichten uitdoet, dan wordt het inderdaad beklemmend zoals je zegt. Maar niet wanneer hij in het wilde weg rondschiet. Niemand lijkt echt controle te hebben of zuiver te reageren. Spannend is het wel, maar voor mij lieten ze teveel steekjes vallen en ik vond het einde duf, daarom verliest de film nog een half punt. Ik maak de vergelijking met Hush en die vond ik net iets beter. Jammer want het begon echt sterk!

avatar van filmofiel
geplaatst: 12 februari, 06:40 uur [permalink]
Superstrak filmpie hoor, met tegen het eind nog een beetje Cujo - effecten. Kwam wat aarzelend op gang, maar de spanning kwam er al snel in. Wel zo netjes dat die ouwe grijsaard welke die griet nog even via een houterig glazen buisje nog op z'n IVF manier probeerde zwanger te maken en niet met z'n tampelorus, om het gemis van z'n dochter te compenseren. ik vond dat in de film wel wat hebben. Je moet er maar op komen. Alleen jammer dat die film zo vliegensvlug afgelopen was, kon best nog wel een half uurtje bij wat mij betreft. Al met al best een toppertje in dit genre.

avatar van Banjo
geplaatst: 19 februari, 05:56 uur [permalink]
Ik had de hele film door ook totaal geen medelijden met de 3 inbrekers..
had iemand dat wel?

geplaatst: 19 februari, 12:10 uur [permalink]
Goede film! Lijkt me meer een thriller dan een horror.

avatar van Hereistom
geplaatst: 20 februari, 17:51 uur [permalink]
Mooie spannende film, zeer van genoten!

geplaatst: 20 februari, 17:58 uur [permalink]
Banjo schreef:
Ik had de hele film door ook totaal geen medelijden met de 3 inbrekers..
had iemand dat wel?
Ik wel.

geplaatst: 20 februari, 21:46 uur [permalink]
Dat was nochtans niet de bedoeling. Jongeren die oude blinde mensen gaan beroven... hoe kun je daar medelijden mee hebben.

avatar van n00r
geplaatst: 20 februari, 21:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ging puur om wat de man met het meisje deed. En vond het niet eens een beetje zielig voor die man omdat hij iemand in zijn kelder had zitten.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 21 februari, 09:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Die zijn enige dochter had omver gereden 😉

avatar van n00r
geplaatst: 21 februari, 09:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Filmkriebel schreef:
Die zijn enige dochter had omver gereden 😉
Dus heb je ook echt een goede reden om iemand op te sluiten en zwanger te maken! 😉

geplaatst: 21 februari, 12:28 uur [permalink]
Tuurlijk niet maar ik kreeg hierdoor wel enig begrip en medevoeling voor de man.

avatar van Mac Hammer Fan
geplaatst: 22 februari, 20:04 uur [permalink]
Drie jongelui willen een alleenwonende blinde oorlogsveteraan zijn geld afhandig maken. De man heeft zich echter goed ingedekt tegen dieven en er loopt in zijn huis ook nog een dolle hond rond. Bovendien verbergt de man nog een duister geheim.
Best een spannende claustrofobische horror-thriller die mij in het laatste deel ook wat aan “Cujo” deed denken. Er zijn wel geen sympathieke personages in die film. De acteurs schudden een geroutineerde vertolking uit hun mouw. De angstsfeer is continu aanwezig. De titel is goed gevonden: hou je adem in om niet gevat te worden door een gevaarlijke gek die je naar het hiernamaals wil helpen. De kwaliteit van de breedbeeld print van de Sony blu-ray uit de Benelux is heel goed. De prent is wel niet de beste Amerikaanse horrorfilm van de laatste twintig jaar zoals de cover belooft, maar mag er beslist wezen.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 3 maart, 09:08 uur [permalink]
Niet slecht, maar erg spectaculair was het nou ook weer niet.

Het probleem bij dit soort films zijn vaak die overduidelijke clichés. Je ontkomt er zelden aan, maar het stoort steeds vaker. Vooral als het zo prompt in beeld wordt gebracht, waarvan je al wist dat het ging gebeuren. Verder is Don't Breathe gewoon een goede home invasion met wat extra's. Met de spanning en sfeer zit het wel goed, waarbij je merkt dat er veel aandacht aan is besteed.

Kijkt prima weg, ruime 3*.