Don't Breathe (2016)

Horror / Misdaad

geregisseerd door Fede Alvarez
met Dylan Minnette, Jane Levy en Stephen Lang

Money hoort over een blinde veteraan die alleen woont en weleens een grote som geld zou kunnen bezitten. Alex is niet blij met de klus maar Rocky staat te popelen om snel geld te verdienen. Als ze vervolgens bij het enige bewoonde huis van het blok staan en de rottweiler van de eigenaar hebben weten te kalmeren, slagen ze erin om binnen te komen. Al snel wordt duidelijk dat de eigenaar dan wel blind mag zijn maar verre van hulpeloos is.

avatar van De wind
Roderix schreef:
Gisteren op Netflix gezien.

Erg spannende film, geen horror te noemen dat moet ik ook zeggen, maar voor de rest was deze voor mij boeiend genoeg om de hele film met spanning af te kijken, steeds denk je nu lijkt het gedaan en dan toch komt er iets anders verrassends achteraan.

Overigens vindt ik de voorgaande reactie's tegenvallen wat ze er over schrijven, ik heb wel slechtere films gezien.

Maar ja ieder zijn mening is de zijne

4 sterren van 5? Dus een 8? Ben echt heel benieuwd wat je goed vindt aan deze film en wat voor jou een 5 sterren film is

avatar van mikey
De wind schreef:

Wow, wat was dit een aangename verrassing! Na continue teleurstellingen op Netflix wanneer het, het horror genre betrof dit keer zeer aangenaam verrast. Zelden zo’n zenuwslopende film gezien waarbij de anderhalf uur voorbij vloog en het jammer was dat het eindigde!!

avatar van Onweersvlieg
Ik ben verbaasd door de positieve reacties. Ik vond hier weinig aan..veel clichés, voorspelbaar, hap slik weg.

avatar van JeroenFR08
Een film die je constant op het puntje van je stoel blijft houden. Zo moet het.

Waar komt dat nou door. Want zo origineel is het geheel nou ook weer niet toch? Een donker huis, verdwaalde pubers en een gekkie die ze achtervolgt. Toch heeft deze film flink wat troeven, welke ze ook uitspeelt. Wat speelt Stephen Lang namelijk goed, angstaanjagend. Mede door deze man en zijn rol is de film een vlot-wegkijkende thriller... horror vind ik persoonlijk niet echt op zn plaats.

De regie mag er zijn, met minimale middelen wordt er een maximale spanning opgebouwt. Haast een Blair With Project.

Lekkere wegkijker!

avatar van misterdhdh
Ik ben toch niet zo positief over dit filmpje zoals de meeste hier. Het is absoluut geen slechte film maar echt wild werd ik er ook niet van. In dit soort filmpjes zitten er vaak onlogische zaken en verwikkelingen maar bij deze stoorden ze me zo erg dat ik al voor het grootste deel afhaakte:

- De man is blind niet doof. Kunnen de inbrekers nog meer lawaai maken tijdens de inbraak...?
- Het aantal kogels in het revolver lijken eindeloos, de oude man kan blijven schieten
- Waarom slaag je de blinde man niet meteen neer voor hij je kan doodschieten. Materiaal genoeg om
hem langs achter aan te vallen.
- De zintuigen (geur) van de man zijn enkel verbeterd bij de schoenen maar als er iemand vlak naast hem
staat riekt hij hen niet.
- Hoe kan hij dat meisje dat zijn kind heeft doodgereden hebben ontvoerd en niemand merkt iets, niet
makkelijk als blinde lijkt mij
- Die hond zat toch opgesloten naar het einde toe maar dan komt hij tevoorschijn.
- Dat de man zou terugkomen op het einde was voorspelbaar maar hij vind toch makkelijk en zeer snel de
weg. ...

Ik voelde niet de spanning zoals sommige hier. Ook wat meer schrikmomenten waren leuk geweest al ben ik wel een keer goed geschrokken bij het begin van de film wanneer die hond op de auto springt. . De hond zelf was wel goed gevonden en zou ik ook wel bang van hebben. Het acteerwerk was degelijk al leefde ik niet echt mee met de personages. Het einde was voorspelbaar. Natuurlijk leeft de bad guy nog. . Deze Don't Breathe kon me niet echt overtuigen. Heb al beter gezien, al veel slechter ook.
2.75/5

avatar van Jan met de pet
Prima film, geen horror maar een geweldig spannende thriller......3,5

avatar van Rafasol
De laatste tijden redelijk wat films via Netflix aan het bekijken. Ben een beetje in een thriller-horror periode, maar de netflix originals vielen mij vooralsnog wat tegen. Even hier komen aan toetsen en door de overwegend positieve reacties toch gekeken. Is mij zeer goed meegevallen, spannende thriller, verveelt geen seconde en leuk uitgewerkt.

Net als bij Blair Witch Project heb je het gevoel soms dat je erbij bent en kan je je goed inleven en vloek je soms bij een minder slimme/snelle actie van een acteur.

Vlotjes een 4 op 5. Aanrader inderdaad.

avatar van wendyvortex
Eerste uur sukkelt nogal voort zonder erg interessant te worden,... dan moet je ook maar niet inbreken ... beetje rondrennen en verstoppen in een donker huis waar je niet uit kan ... boring...laatste half uur begint de sympathie toch enigszins wat naar onze "helden" over te hellen en komt er nog een beetje ontwikkeling in het verhaal...veel te laat om nog erg enthousiast over de film te worden, maar vooruit het laatste half uur is okay.

Aangenaam verrast door deze film. Begin was ietwat traag, maar zodra ze in het huis waren boeiend tot het eind. Soms wat voorspelbaar, maar ik ben nog geen film tegengekomen die dat niet heeft. Horror kan je het eigenlijk niet noemen, meer een thriller, maar houdt je absoluut geboeid en er zitten absoluut schrik momenten in. De moeite waard.

Voor de 2e keer gezien , blijft goed .

avatar van Hannibal
Ik had hier toch wel iets meer van verwacht. Helaas zit ook deze film vol met de gebruikelijke cliché's, waardoor het op een gegeven moment zo voorspelbaar wordt dat dat de spanning teniet doet. Er waren talloze momenten om de man te overmeesteren, maar in plaats daarvan kozen de inbrekers meestal voor de meest kansloze optie. Het idee is wel leuk, maar de uitwerking helaas wat minder.

avatar van Ralf81
Sterke thriller die weet te boeien tot het eind!

avatar van Shadowed
Leuk.

Weer een leuke horror van Fede Alvarez. De beste man verraste me positief met zijn debuut Evil Dead . Dit deel is niet zo goor of over de top meer, meer op spanning gericht. En dat doet Alvarez dan ook prima. Verhaal is ook wel leuk bedacht, dus dat hielp een beetje.

Jane Levy is wel een leuke actrice, Dylan Minnette is ook niet verkeerd maar vooral Stephen Lang weet te overtuigen. Hij kon zijn rol als oude zielenpoot zo veranderen naar harde oorlogsveteraan. De film begint wat traag, maar de toon is al vroeg na de inbraak gezet.

Best spannend op sommige momenten, al had het allemaal nog een tikje enger gekund. De dreiging van Lang is zeker aanwezig en de film kent hier en daar een lekker intens momentje. Nee, over the top is het niet, maar het is leuk dat Alvarez nieuwe dingen uitprobeert.

avatar van Collins
Redelijk spannende thriller die zich grotendeels afspeelt in een vervallen en verlaten woonwijk in Detroit. Een afgetakelde laan met afbraakwoningen. Eens schitterend, nu verpauperd. Een treurige exponent van de economische misère en een prachtlocatie voor deze home invasion film. De sfeer van depressie, armoe en wanhoop kruipt meteen in de film bij het tonen van enkele shots van de slooprijpe krotten waarin fatsoenlijke bewoning niet meer mogelijk is.
Drie door de crisis getroffen criminele personages breken in bij het laatst overgebleven bewoonde krot. Home invasion volgt. Maar dan omgekeerd. Een redelijk spannend uurtje film is het gevolg. Hide and seek. Schieten en slaan. En natuurlijk jumpscares op 'onverwachte' momenten.
Het camerawerk is beweeglijk. Veelal over de schouder meekijkend. Veelal het perspectief van de personages tonend. De camera zorgt voor dynamiek. Ondanks die frisse dynamiek, werken de spannende situaties tijdens de home invasion op den duur minder nagelbijtend. De trucs zijn dan gewoon op. De film bestaat vanaf een bepaald moment uit weinig meer dan een opeenvolgende reeks schermutselingen gebaseerd op hetzelfde voorspelbare principe. Dit principe: iemand wordt diverse malen keihard neergeslagen of neergeschoten waarna iemand evenzo vele malen weer opstaat en zijn rol in de film weer op zich neemt. Het gebeurde ietsjes te vaak naar mijn mening.
Prima rol van Stephen Lang trouwens. Overtuigend als blinde zielepoot en overtuigend als blinde soldaat. Hij bezorgde me af en toe de koude rillingen.

avatar van alexspyforever
Best wel spannend filmpje wel tot op een zeker punt dan toch. Het probleem is dat de inbrekers al na 15 minuten of zo in het huis zitten waardoor je een meer dan een uur een kat- en muisspel hebt. Hierdoor begint de film na een tijd te vaak in herhaling te vallen, stapelen de clichés zich op en wordt het steeds minder verrassend en meer voorspelbaar. Ik ben het eens met de recensie van Collins zoveel klappen en schoten langs beide kanten maar ze blijven maar terug opstaan. Het idee van de blinde man die allesbehalve een zielepoot maar wel een gestoorde fukker was was natuurlijk wel leuk bedacht en die hond ook. Er was nog een leuke poging tot een zijplotje, maar uiteindelijk draait het helemaal om het kat- en muisspel en dat is te weinig om 80 minuten te blijven boeien.

avatar van Basto
Vakmanschap! Erg goed en geloofwaardig gemaakt.

avatar van sateck
De film doet wat het moet doen. Prima vermaakt op de zaterdagavond.